Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:22:52
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal  (gelezen 10944 keer)

Anoniem

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #45 Gepost op: 21 November 2006, 11:49:37 »
Ik had dat inderdaad geconcludeerd aan de hand van de enorme deuken die ontstaan door kleine opspringende steentjes uit de ballast ;).

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #46 Gepost op: 21 November 2006, 12:25:11 »
Zeecontainers moeten gestapeld worden. Dat is mogelijk doordat zeecontainers een behoorlijk weerstandsmoment tegen buiging in verticale richting hebben. Een geribbelde wand zorgt daarvoor. In het horizontale vlak is het nog steeds een vaatdoek.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Willem van den Broek

  • Offline Offline
  • Berichten: 189
  • Ja dit ben ik (2006)
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #47 Gepost op: 21 November 2006, 12:54:43 »
Okee, begrijp het een beetje, als ze licht zijn verklaart het ook gelijk waarom ze verspreid liggen.
Ik had ook al een keer begrpen dat de containers niet echt vast liggen op de wagens dus die zijn dan ook makkelijk verplaats baar (door een trein) but correct me if I'm wrong.

Mvg,

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #48 Gepost op: 21 November 2006, 13:31:04 »
Het leeggewicht van een 20" zeecontainer ligt bij de 2,5 tot 3 ton, een 40" zal onbeladen rond de 4 ton wegen.
Op goederenwagens staan zeecontainers met hun hoeken op pinnen in de wagenvloer, ze zijn dus tegen verschuiven gezekerd. Op vrachtwagens worden zeecontainers met de vier hoekpunten op het chassis geklemd, maar daar zijn bijvoorbeeld in bochten de krachten vaak ook groter.
« Laatst bewerkt op: 21 November 2006, 23:50:13 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Groetjes, Bart

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #49 Gepost op: 21 November 2006, 14:24:37 »
In het filmpje is ook te zien dat 1 of meerdere van de goederenwagons compleet vernielt is. Dit zo erg dat moeilijk te zien is om hoeveel wagons het gaat. De vernielde wagons en containers kunnen ook vmede veroorzaakt zijn doordat ze met een lekker gangetje tegen een boveleidingportaal zijn geknalt en zelfs de betonnen voet er van uit de grond hebben gerukt.

Dus wellicht is de Spinter niet de directe reden van de zwaargehavende containers maar meer de betonnenvoet van het bovenleidingportaal en het portaal zelf.

Uiteraard is de Sprinter wel de oorzaak van de onsporing zodat de goederen trein het portaal uberhaupt heeft kunnen raken.

m.v.g.

Mark

love to build realistic     let's be kind.

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #50 Gepost op: 25 November 2006, 20:49:03 »
Ik heb nog wat foto's van het ruimen van de trein in rotterdam op de site gezet.

Er is behoorlijk wat schade in Rotterdam aan de rails.

http://www.manuelspot.nl/manuelspot_bestanden/Page8027.htm

Tja het was weer goed raak deze week. Weer een Sprinter  :'( :'(

Manuel

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #51 Gepost op: 25 November 2006, 22:26:15 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3367
    • nederlof.net
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #52 Gepost op: 25 November 2006, 22:35:03 »
Mooi om te zien dat de rail naast de las gebroken is en niet in de las zelf. Goed werk dus!
Inderdaad maar wel imponerend om te zien wat een krachten er optreden bij zo'n aanrijding! Dat zo'n rail gewoon breekt!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #53 Gepost op: 26 November 2006, 00:33:28 »
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft en die containertrein er niet meer uitziet. Wat een puinhoop. :-|

Manuel

elt-178.516

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #54 Gepost op: 26 November 2006, 09:35:32 »
Citaat
Wat ik ook zo bijzonder vind is dat die Sprinter vrijwel geen schade heeft

Nou, geen schade, ik heb de sprinter vrijdagavond eens bekeken en er is toch aardig wat schade te zien. Er mag redelijk wat plaatwerk vervangen worden op de bakken en volgens mij zijn de draaistellen er ook niet zonder schade vanaf gekomen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

manuelspot

  • Gast
Re: Treinbotsing bij Rotterdam Centraal
« Reactie #55 Gepost op: 26 November 2006, 11:52:59 »
Nou kijk dat bedoel ik zo.

Van de containertrein zijn er een aantal wagens die niet eens meer over het spoor vervoerd kunnen worden, maar op diepladers afgevoert moesten worden.

De Sprinter heeft inderdaad een beedje blikschade maar kan nog wel gewoon over het spoor vervoert worden.
Ik heb wel ergere schade gezien dan bij die Sprinter.

Manuel