Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door MathynK
Vandaag om 18:40:46
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Kees-Jan
Vandaag om 18:36:15
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 18:13:53
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Edsko Hekman
Vandaag om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 17:10:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:54:11
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:32:33
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Luc2000
Vandaag om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!) door Luc2000
Vandaag om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
  

Auteur Topic: spanningsverschil booster - IB  (gelezen 8587 keer)

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #15 Gepost op: 15 September 2009, 22:39:11 »
nog wat gegevens:
ground ib -ground booster =0,03V
data ib - data booster 2,2V

De ib trafo levert belast/onbelast 17,2V
De booster trafo levert belast/onbelast 17,9V
Digitaal meet ik juist bij de booster een hogere waarde.

Verder zit er nog een 16-18V gestab.voeding op en een 6V gestab. voeding. Van deze zijn ook de "grounds" verbonden met IB en booster. Voor de ib/booster  meting heb ik deze nog van de voeding gehaald, maar dat maakt geen verschil.

mvg
Henk

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #16 Gepost op: 15 September 2009, 22:45:57 »
 
Citaat
De ib trafo levert belast/onbelast 17,2V
De booster trafo levert belast/onbelast 17,9V
Digitaal meet ik juist bij de booster een hogere waarde.
sorry
IBtrafo--17,9V
booster trafo --17,2V

@Gerhard
Dus 0,03V

Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2009, 00:06:06 »
Henk,

Begin eens met de digitale spanning goed te meten. Daarvoor moet je die spanning eerst gelijkrichten en dan de plus en min aansluiten op een multimeter. De meter moet op gelijkspanning staan.
Kijk ter verduidelijking even op mijn website, daar staat het in een schema aangegeven. (helemaal onderaan de pagina)

Het probleem zou inderdaad veroorzaakt kunnen worden door een te groot spanningsverschil, dat heb ik wel eens eerder gehoord.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2009, 00:47:40 »
Hallo Klaas,

Die dubbelzijdige gelijkrichting, is dat "gewoon" zo'n gelijkrichter? (Greatzschakeling of zoe iets) Afijn ik probeer het wel met wat losse dioden.
Ik wilde zelf al gaan experimenteren met andere voltages van de trafo's maar weet nog even niet hoe.
Maar eerst dan maar jouw aanwijzing opvolgen, dwz na eerst geslapen te hebben. (morgen straks wel wat tijd)
mvg
Henk

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2009, 08:19:16 »
Citaat
Die dubbelzijdige gelijkrichting, is dat "gewoon" zo'n gelijkrichter? (Greatzschakeling of zoe iets)
Ik heb even gegoogled op greatzschakeling. Nu kan ik gewoon zo'n enkel ding met 4 pootjes pakken. :)
Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2009, 08:22:57 »
Het is inderdaad een Graetz schakeling. Maar inwendig is dat precies hetzelfde als wat ik heb getekend met 4 losse diodes. Dus gebruik gewoon wat je bij de hand hebt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2009, 09:20:33 »
Klaas,

Gelijkgericht:        IB 21,5V booster 21,3V.
niet gelijkgericht  IB 21,2V booster 22,7V

?????????????

Ik weet niet of het hier ook mee te maken heeft, maar ter info:
Bij temperaturen boven de 24 graden is er niet meer te rijden. De ene storing na de andere. Vooral het omgaan van de minitrixwissels/viessmann is hopeloos. En ook het stoppen van de loks op de overgangen (IB - booster)is dan een voortdurend terugkomend verschijnsel.

Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26872
    • Pagina van klaas
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #22 Gepost op: 16 September 2009, 09:33:07 »
Ik weet het ook even niet meer.
Kan het zijn dat één van de twee (IB of booster) tegen overbelasting aan zit?
Probeer eens de twee trafo's te verwisselen, wat voor resultaat geeft dat?
En waaruit voedt je de wissels?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2009, 09:44:44 »
Henk,

Kun je misschien wat meer info over je baan geven ? Heb je een baanplan oid ? Is het een ovaal zeg maar ? In dat geval heb je dus 2 scheidingen neem ik aan ? Heb je de problemen op beide scheidingen of alleen op 1 vd twee ?

Gr. Remco.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #24 Gepost op: 16 September 2009, 10:13:12 »
Zou het kunnen dat bij het toenemen van de temperatuur je sectiescheidingen niet meer gescheiden zijn door het uitzetten van de rails?
't Is maar een idee

Groeten,
Patrick

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #25 Gepost op: 16 September 2009, 10:17:58 »
Dan zitten de secties aanelkaar en staan dan parallel. Dat zal geen kortsluiting geven.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

BigBlow

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
    • BNS
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #26 Gepost op: 16 September 2009, 10:44:59 »
Henk,

Op de site van UB staat bij de beschrijving van de power 4 een goede tekening hoe het aan elkaar moeten worden geknoopt.

Zelf heb ik de problemen opzelfde wijze opgelost.

Succes.

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2040
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #27 Gepost op: 16 September 2009, 10:52:54 »
Ik heb geen verstand van de IB maar ik begrijp dat deze een digitaal signaaltje uitgeeft wat vervolgens door een booster wordt vertaald naar een +20/-20 volt digitaal signaal. Zou het kunnen dat de manier waarop de interne booster van de IB en de externe booster dit signaal op een verschillende manier versterken en dan wel zo dat er een klein maar significant faseverschil ontstaat of zelfs andere problemen zoals het flink afwijken van de signaalvorm?

Dat kunnen zou veroorzaken dat er geen afgerond spannningsverschil is maar eventueel wel een voortdurend potentiaalverschil, zelfs wanneer beide boosters op zich netjes in fase lopen. Anders geinterpreteerd; ik heb wel es ergens gelezen dat je voor een baan met meerdere boosters het beste hetzelfde type/merk booster kunt gebruiken, liefst ook met identieke trafos erachter.

Dit ervaringsfeit dat andere digitaalrijders blijkbaar schijnen te hebben zou door signaalvorm verschillen tussen verschillende types/merken en booster/trafo combinaties kunnen worden verklaard. Ik weet helaas niet welk booster type vergelijkbaar is met de interne booster van een IB...

Het is maar een suggestie?     :-\
« Laatst bewerkt op: 16 September 2009, 11:02:08 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #28 Gepost op: 16 September 2009, 11:09:13 »
@Klaas,
Voorheen draaide alles op alleen de IB. Bij niet te hoge temp. ging dit prima. Toen dacht ik: misschien dat een booster het temp. probleem oplost. Nee dus. Moraal: Als het op alleen IB draait moet het zeker op 2 voedingsbronnen draaien.
Trafo's gewisseld:
gelijkgericht:                IB 20,1V booster 21,3V
niet gelijhkgericht        IB 20,4V booster 22,4V
De wissels worden gevoed door een externe gestabiliseerde voeding. Ook hiervan is de min aan de gemeenschappelijke common geknoopt. Deze staat tussen de 16V en 18V (inderdaad weer naar gelang van temp. om de minitrix wissels zo goedmogelijk om te doen gaan.

@Remco,
Het zijn eigenlijk 3 ovalen. Dus 6x een scheiding aangebracht. Komt op alle scheidingen voor.
Verder zo'n 60 blokken, 60 wissels en natuurlijk een draaischijf. Op het moment zijn het aantal locs gereduceerd naar 12. Geen verlichting in rijtuigen.

@Patrick
Gebeurde weleens maar zie antwoord van Wim

Voor de zekerheid ga ik alle aansluitingen nog maar eens controleren. Misschien......
mvg
Henk

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #29 Gepost op: 16 September 2009, 11:12:19 »
Hoi Henk,

Je spreekt over blokken, heb je hier bezetmelders in aangebracht ? En zo ja wat voor ? Stroomdetectie of reed ? En indien stroomdetectie, welke prints gebruik je daarvoor ?

Gr. Remco.