Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 09:47:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jean
Vandaag om 09:41:01
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 09:36:08
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:51:23
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
Vandaag om 08:18:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: spanningsverschil booster - IB  (gelezen 8241 keer)

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2039
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #45 Gepost op: 16 September 2009, 15:16:50 »
Dat laatste lijkt me inderdaad voor de korte termijn de beste oplossing, alleen booster gebruiken voor de baanspanning en IB puur voor besturing...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #46 Gepost op: 16 September 2009, 15:19:50 »
@Wim,
Het is niet de temp. van de IB zelf die problemen geeft. Het is echt duidelijk de omgevingstemp.. Als die boven de 24/25 graden komt gaat er van alles mis. Grootste boosdoener daarbij zijn mi de minitrixwisselspoelen. Zowel bij de viessmann- als bij de wisseldecoder van Raf Braun (3A) treed dit probleem op. Door de externe spanning iets te weizigen is het nog enigszins op te vangen maar wel beperkt.
mvg
Henk

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #47 Gepost op: 16 September 2009, 15:39:42 »
arggggggggggggggggggg  "wijzigen" met een korte ei  :o
sorry

Citaat
dan kun je ook alleen de booster de gehele baan laten voeden, en de IB voor de Wissel data gebruiken.

Dan moet ik eerst eens stevig nadenken hoe dat te verwezenlijken is. Nu loopt de splitsing zeg maar op 5 meter heen en 5 meter terug (opstelsporen) Bij de "nieuwe opzet" moet dan 2x  een "hoofdkabel" onder de hele baan door. Eén met aftakkingen naar wissels en één met aftakkingen naar de bezetmelders/baandelen. Pfffffffffffff.

In ieder geval bedankt voor het advies.
mvg
Henk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #48 Gepost op: 16 September 2009, 15:40:17 »
Henk, je geeft aan dat je de wissels via een externe spanning aansluit, dan heeft de IB daar geen invloed meer op, en moet je de oplossing van je probleem zoeken in die externe voeding.

Ik denk aan het verlagen van de spanning, dat geeft minder warmteontwikkeling in het spoeltje van het wissel.

12 tot 14 Volt is denk ik meer dan genoeg.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #49 Gepost op: 16 September 2009, 16:30:14 »
Citaat
Ik denk aan het verlagen van de spanning, dat geeft minder warmteontwikkeling in het spoeltje van het wissel.
Wim,
Bij een bepaalde omgevingstemperatuur hoort dan een bepaalde spanning. De externe voeding is regelbaar. Dat is dan gewoon uitproberen. Dus de wissel schakelen (bijv. middels IB)en dan de spanning maar wijzigen tot het beste effect. 
Ook al gevogeld met verschillende bekrachtigingstijden.
Mijn ervaring: Bij stijgende temp. wordt het "bereik" steeds kleiner en uit eindelijk lukt het bij sommige wissels helemaal niet meer.

mvg
Henk

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #50 Gepost op: 16 September 2009, 16:42:56 »
Ok, maar dan heeft het dus niets meer met de IB te maken, maar met de wisselaandrijving zelf.

De digitale info komt tot de wisseldecoder. Maar de puls en de energie om hem om te zetten  is een externe spanning los de de IB of de Booster.
Uit verschillende bronnen, is de aandrijving van minitrix en de Raf decoder wel meer een bron van ellende.
Heb daar geen eigen ervaring mee, dus of het werkelijk zo is?? Kweenie.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #51 Gepost op: 16 September 2009, 17:20:00 »
Wim,
Bij stijgende temp. is o.a. het omgaan van de minitrix wissels een probleem. En ja, in de praktijk geeft een verkeerde wisselstand sluiting wat op zijn beurt weer "verkeerde/gemiste digitale pakketjes" oplevert (m.i.).
Rijden er 10 treinen met een behoorlijke sleep gaat er al gauw wat mis en kan ik niet alle fouten juist inschatten.  Voor mij werd het toen in veel gevallen de kip-ei vraag. Om uit te sluiten dat "de fouten" niet van de digitale kant kwamen had ik besloten om te gaan boosteren.
Het resultaat weet je.
Om dus nog even terug te komen op je citaat:
Citaat
maar dan heeft het dus niets meer met de IB te maken, maar met de wisselaandrijving zelf.
Het is absoluut een wisselaandrijvingsprobleem maar of dan niets misgaat vanuit de IB blijft voor mij die kip-ei vraag.

De Raf Brauns zijn voor mijn peco wisselaandrijvingen. Deze werken hier zeer betrouwbaar op. (en op de viessmannen niet) Simpel dacht ik, als die minitrix aandrijvingen niet omwillen met de 2A viesmann dan zal het wel werken met die 3A van Raf. Mooi niet, het maakte niets uit.
Nogmaals, onder de 24 graden werkt het allemaal, maar boven de 24 graden komt de klad erin.
mvg
Henk

ghammers

  • Offline Offline
  • Berichten: 105
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #52 Gepost op: 16 September 2009, 17:24:57 »
vraagje.
gebeurt het vonken van de lok altijd op dezelde overgang?
of op alle scheidings gebieden tussen booster en IB.?


Gerhard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #53 Gepost op: 16 September 2009, 17:31:25 »
Wim,
Bij stijgende temp. is o.a. het omgaan van de minitrix wissels een probleem. En ja, in de praktijk geeft een verkeerde wisselstand sluiting wat op zijn beurt weer "verkeerde/gemiste digitale pakketjes" oplevert (m.i.).
Rijden er 10 treinen met een behoorlijke sleep gaat er al gauw wat mis en kan ik niet alle fouten juist inschatten.  Voor mij werd het toen in veel gevallen de kip-ei vraag. Om uit te sluiten dat "de fouten" niet van de digitale kant kwamen had ik besloten om te gaan boosteren.

Ik stel je hierover even een vraag via PB.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #54 Gepost op: 17 September 2009, 00:15:26 »
@Gerhard,
Het "spetterde"op alle overgangen.

@allen
De laatste tijd was het flink modderen. Voor dat alles enigszins liep was de beschikbare tijd weerom. Anders gezegd, ik was alleen nog bezig om de boel (betrouwbaar) rijdend te krijgen. Denk even aan  een E194 met 24 4 assers er achter die bots met een E103 met 12 rijtuigen. Nou eer dat je dat weer op de rails heb.........etc. etc.

Een grondige "controle" was dus wel noodzakelijk. Daar vandaag bijna de gehele dag aan bezig geweest. Maar het is jullie inbreng die voor de oplossing zorgde. Bedankt daarvoor.

Momenteel gaat er nog af en toe nog wat fout maar dat is duidelijk te herleiden en dus: daar valt aan te werken.
Wanneer ik weer tijd heb ga ik nog de fallercars testen die mbv het MCC van Dinamo rijden. Daarvoor lopen ook weer diverse voedings- en inductie kabels door en over de baan. Hopelijk sturen zij niet de "treinsignalen" in de war. Gelukkig zijn de eerste bevindingen hoopvol.

Nogmaals, allemaal bedankt.

mvg
Henk

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #55 Gepost op: 17 September 2009, 00:31:55 »
Kennelijk heb ik iets gemist. Je schrijft dat het nu is opgelost. Maar hoe is het dan opgelost?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #56 Gepost op: 17 September 2009, 00:56:35 »
Waarschijnlijk via PB afgehandeld.
Mogen wij de oplossing ook weten?
Ik werk zelf ook met minitrixwissels. bij mijn weten nog niet met temp. problemen te maken gehad.
Fijn dat het weer werkt.

Groeten,
Patrick

Henk Kooiman

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
    • Draaischijf HK
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #57 Gepost op: 17 September 2009, 09:58:15 »
@Klaas enPatrick,

Wat verwarrend misschien. Er zijn 2 zaken door elkaar gaan lopen. Ik zal het kort herhalen.
Er was een probleem met oa minitrix wissels/hoge temp. Om het minitrix/temp. probleem en bijgaande storingen(af een toe een gemist signaal) op te vangen ben ik toen gaan boosteren.

Hier een tijdje meegereden maar de wissels gingen niet beter om en er kwamen andere problemen. En dat was het inbranden van wielen en stoppen op de overgangssecties van IB/Booster.
 Dit was voor mij dus echt narigheid. Van lieverlede zag ik al mijn locwielen "afbranden". Je begrijpt dat dat niet prettig is en bovendien gaan de rijeigenschappen ook sterk achteruit. Zeker bij Nspoor.

Nu, dit probleem heb ik hier voor gelegd. En dit probleem is, zoals jullie kunnen lezen, opgelost. (booster er weer uit) Ik heb de boel een uurtje laten rijden en het was een verademing vergeleken met het rijden met booster. Daar ging mijn dankwoord over.

Verder nog even door gesteggeld over dat minitrix/temp. verhaal. Daarvoor heb ik (nog) geen oplossing. (behalve dan niet rijden als het te warm is :P)

Ik denk dat de PB van Wim jullie een beetje deze vraag deden stellen. Nu, dat is geen geheim hoor, Hij wees mij op het loconet gebeuren. En dit niet als zijnde de oplossing voor het temp. probleem maar meer algemeen.

@Patrick
Gaan bij jou de wissels dan wel goed om bij temp> 25gr ?

mvg
Henk

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #58 Gepost op: 17 September 2009, 10:23:48 »
Probleem met Minitrix wissels klinkt herkenbaar, althans... Het moeilijk omgaan...
Dit heb ik destijds echter midden in de zomervakantie aangelegd dus heb eigenlijk geen echte referentie m.b.t. het verschil.

De oplossing in mijn geval was het iets ophogen van de voedingsspanning... Ik ben van 15VAC naar 16VAC gegaan.
Daarnaast wordt op mijn decoder de spanning gelijkgericht en krijgen de wisselspoelen dan ook een DC spanning.

Tot op heden (nu ruim 2,5 jaar) geen enkel probleem daarmee gehad.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:spanningsverschil booster - IB
« Reactie #59 Gepost op: 17 September 2009, 13:23:21 »
Daarnaast wordt op mijn decoder de spanning gelijkgericht en krijgen de wisselspoelen dan ook een DC spanning.
Vrijwel alle decoders leveren gelijkspanning aan de wisselspoelen.
De enige uitzondering die ik ken is de Lenz LS150, die levert wisselspanning aan de uitgangen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.