Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 1700 transfers door Deetrein
Vandaag om 14:56:21
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door RikM
Vandaag om 14:42:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:36:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
  

Auteur Topic: De ultieme keerlus revised  (gelezen 22592 keer)

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #30 Gepost op: 15 September 2009, 22:50:59 »


Maar bij een driehoek denk ik aan een kort stukje spoor wat je naar beide rijrichtingen kunt verlaten. Dat moet zolang zijn als de trein zelf. Maar ook dit is weer te ver off-topic.

Maar je kan toch één van de drie wissels meenemen in de keerlus schakeling? Voor de wissel de A en B sectie Na de wissel aftakkend de C en D sectie, de rechtdoorgaande een A sectie......

Grtzz rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #31 Gepost op: 15 September 2009, 23:00:01 »
Rob heb ik gezegd dat er een probleem is dan??
Nog even een plaatje uit het archief getrokken

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 15 September 2009, 23:07:30 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #32 Gepost op: 15 September 2009, 23:03:27 »
Hoi

Bij een keerlus lijkt het me wel verstandig dat deze groter is dan je treinlengte (y)

Een driehoek hoeft echter niet groot te zijn. Met 2-rail bak je dit dus met kunst en vliegwerk in elkaar. Je zult immers een stuk baan moeten hebben dat langer is dan je  treinlengte...

Dit betekend dus de inrij-wissel en nog een stuk voor de wissel.

Ik hou erover op, is teveel OT

Bart

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #33 Gepost op: 15 September 2009, 23:05:01 »
Wim,

Dat zeg ik niet maar vulde aan omdat het zo makkelijk in een andere richting gelezen van wege dat "kort stukje spoor" en mensen dus denken dat het niet gaat omdat het korter is als de langste trein.

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #34 Gepost op: 15 September 2009, 23:09:54 »
Hoi

Bij een keerlus lijkt het me wel verstandig dat deze groter is dan je treinlengte (y)

Een driehoek hoeft echter niet groot te zijn. Met 2-rail bak je dit dus met kunst en vliegwerk in elkaar. Je zult immers een stuk baan moeten hebben dat langer is dan je  treinlengte...

Dit betekend dus de inrij-wissel en nog een stuk voor de wissel.

Ik hou erover op, is teveel OT

Bart

Bart, heb het idee dat je het niet helemaal begrijpt, want er is geen sprake van kunst en vliegwerk.

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #35 Gepost op: 15 September 2009, 23:14:26 »
Bart, heb het idee dat je het niet helemaal begrijpt, want er is geen sprake van kunst en vliegwerk.



Hoi

Dat ligt er maar net aan wat er voor je driehoek ligt; bijvoorbeeld een meersporig "iets", gelijk gevolgd door een driehoek, waar weer een meersporig "iets"aanligt ???

Bart

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #36 Gepost op: 15 September 2009, 23:28:04 »
Bart, zo is het maar net, heb je mijn sporenplan gezien hierboven?
Maar je hebt helemaal gelijk, met veel kunst en vliegwerk kan een raildriehoek ook bij 2 rails.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #37 Gepost op: 15 September 2009, 23:36:36 »
Hoi

Ik vraag dit niet zomaar. Ik wil een BW gaan bouwen dat ook een dergelijke configuratie heeft.

Het is dan ook nog eens de bedoeling dat ik 2 en 3 rail door elkaar kan rijden m.b.v. een PC.

D.w.z.  een route die van A naar B loopt zou dan als 2-rail geschakeld moeten zijn, een route van C naar D bijvoorbeeld 3-rail.

In principe zullen alle mogelijke rijwegen dus elektrisch van elkaar gescheiden moeten zijn.

Ben benieuwd of me dit gaat lukken...

Oh ja, kun je met koploper dan ook zoiets aan een bepaalde lok hangen? Dus dat het programma weet of het een 2 of 3- rail lok is?

Bart

(misschien kunnen de Mods hier een apart draadje van maken??)
« Laatst bewerkt op: 15 September 2009, 23:41:48 door Lokpaint »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #38 Gepost op: 15 September 2009, 23:43:59 »
Nou Bart, ruim je speelgoed op. Maar over je project, ik wens je daar ook heel erg veel geluk en wijsheid bij.
Ik zou zeggen NIET doen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Lokpaint

  • Gast
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #39 Gepost op: 15 September 2009, 23:46:31 »
 ;D ;D ;D

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #40 Gepost op: 16 September 2009, 00:14:33 »
Leendert, om maar weer eens de oorspronkelijke draad op te pakken, kun je eens aangeven waar je nog problemen hebt, of waar je advies nodig hebt?
Want dat dreigt nu een beetje onder te sneeuwen.

Wat die LB100 betreft, ik denk dat ik die maar eens van mijn website ga wissen, want die is wel vaker een bron van verwarring, en eigenlijk vind ik het niet zo'n geweldige detector.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #41 Gepost op: 16 September 2009, 09:19:20 »
Leendert, na een nachtje slapen kom ik nu met de volgende ideeën.

Om te beginnen het verloop van het hele proces. Ik denk dat je dat te ingewikkeld hebt aangepakt. Ik ga het eens op mijn eigen manier beschrijven.

Rijrichting A naar C:
stap 1: melder A bezet, B doet er niet toe, C vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met A
stap 2: melder A en B bezet, C vrij. Geen actie
stap 3: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met C
stap 4: B en C bezet. Geen actie
stap 5: alleen C bezet, A en B vrij. Geen actie.

Nu kijken we naar de andere rijrichting, van C naar A:
stap 6: melder C bezet, B doet er niet toe, A vrij. Actie: schakel sectie B gelijk met C
stap 7: melder C en B bezet, A vrij. Geen actie
stap 8: alleen B bezet, A en C vrij: schakel B gelijk met A
stap 9: B en A bezet. Geen actie
stap 5: alleen A bezet, C en B vrij. Geen actie.

Vergelijk nu eens stap 3 met stap 8. De voorwaarden zijn gelijk, maar de actie is precies tegengesteld. Dat gaat dus fout.
Wat er hier mist is het historisch geheugen, ofwel de schakeling weet niet meer wat er voor die stap is gebeurd.
Om dat op te lossen heb je nog een geheugenelement nodig, dat kan een bistabiel relais zijn, maar kan ook een elektronische flip-flop zijn. Ik noem dat verder FF.

De gang van zaken is verder eenvoudig: FF wordt in stand A gezet als sectie A bezet is. Daarmee leg je vast dat de rijrichting van A naar C is.
FF wordt in stand C gezet als sectie C bezet is. Daarmee wordt de rijrichting C naar A vastgelegd.
A en C kunnen niet tegelijk bezet zijn, dus er bestaat geen gevaar dat FF niet weet wat hij moet doen.

Aan stap 3 en stap 8 moet je dan een voorwaarde toevoegen:

Stap 3: B bezet, A en C vrij, FF in stand A. Actie: schakel B gelijk met C.

Stap 8: B bezet, A en C vrij, FF in stand C. Actie: schakel B gelijk met A.

Ik denk dat hiermee de schakeling overzichtelijker wordt dan wat je nu hebt.

Dan nog iets over de detector: waarom de ene detector beter is dan de andere, dat vergt nogal wat elektronische diepgraverij, en daar wou ik nu even niet aan beginnen.
De detectie die je hebt getekend is rechtstreeks overgenomen van de Funky schakeling, en dat is een goede detector. Daar zou ik niks aan veranderen.

Er is wel een ander probleem. De detector staat alleen aan als de bruine draad van de digitale spanning positief is ten opzichte van de rode. Bij de andere polariteit is het signaal even weg. Bij de Funky module is dat geen probleem, maar jij hebt er CMOS poorten achter hangen, en die zullen ook in hoog tempo aan en uit schakelen. Daardoor zou je foute schakelacties kunnen krijgen. Ik kan nog even niet overzien of dat echt een probleem is, maar het zou kunnen.

Een ander probleem waar je ongetwijfeld tegenaan zult lopen is het hikken van de stroomafname. Daardoor gaat een detector uit, terwijl er nog steeds assen in de sectie staan. De schakeling zou daardoor te vroeg kunnen besluiten om om te schakelen.
Dat kun je voorkomen door de uitgang van de detector iets te vertagen. Dus als de railstroom even wegvalt blijft het detectorsignaal nog even hangen, b.v. 1 seconde. Maar dat heeft wel een neveneffect: de trein legt in die seconde een bepaalde afstand af, en je zult de sectie B met die afstand moeten verlengen om het nog betrouwbaar te laten werken.

Mijn conclusie is: het is een interessant project, maar je haalt je een paar problemen op de nek die je eenvoudig kunt vermijden door gewoon de Funky schakeling te volgen. Je wilt een paar secties uitsparen, maar daarvoor betaal je een prijs, terwijl je per saldo eigenlijk niks wint.
« Laatst bewerkt op: 16 September 2009, 15:39:11 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #42 Gepost op: 16 September 2009, 20:36:13 »
Het enige dat ik constateer Wim is dat de detectie schakeling op de ultieme-keerlus en de detectie schakeling die je op je 16SD toepast verschillend zijn. Meer niet.
Vraag me af wat "beter" is.

Als je al over beter kunt spreken natuurlijk. Jullie zijn de mensen met ervaring, ervaring die ooit hoop op te doen (al is het daar maar een fractie van).
De verklaring hiervoor is heel eenvoudig.
De verdienste van Wim is dat hij de Ultieme keerlus op print gezet heeft maar hij is niet de geestelijke vader van de schakeling.
Als je goed verder zoekt op het internet dat kom je die ongetwijfeld een keer tegen  ;).

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #43 Gepost op: 16 September 2009, 21:19:28 »
Volgens mij is het wel mogelijk om op een heel eenvoudige wijze de ultieme keerlusschakeling zo aan te passen dat deze maar 3 secties gebruikt en toch in 2 richtingen te berijden is. Nadeel is dat de schakeling afgestemd moet worden op de maximale stroom die een sleep verbruikt (wat doenbaar is maar toch een extra stap betekent).

1° Elimineer sectie B1/B2 en sectie D1/D2 evenals de bijbehorende elektronica
2° Monteer in serie met het boostersignaal en de data/massa aansluiting van de keerlusschakeling een stroombron van ongeveer 500mA. Deze stroom moet zo bepaalt zijn dat het maximale stroomverbruik van een sleep altijd lager is dan de ingestelde stroom. Tevens moet de booster in staat zijn om nog tot 500mA extra te leveren (booster niet maximaal belasten dus). De stroombron kan je eenvoudigweg opbouwen met 2 transistoren (type BD*) en 2 weerstanden.

Voordelen - goedkoper door wegvallen van 2 relatief dure bistabiele relais.
Nadeel - vraagt aandacht voor de maximale stroom van een sleep.

mvg,

Patrick Smout

 
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:De ultieme keerlus revised
« Reactie #44 Gepost op: 16 September 2009, 21:25:38 »
Patrick, en dan ga je dus een stap terug in de tijd, waarbij je dan dezelfde problemen op je nek krijgt als met de keerlsuschakeling op basis van kortsluiting, die is immers ook stroomverbruik afhankelijk gevoelig.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net