Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Dat overkomt mij niet. door prutser
Vandaag om 19:33:19
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:30:50
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Baureihe 103 infotopic.  (gelezen 39411 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #75 Gepost op: 16 December 2009, 20:40:23 »
Graag, Richard. :) Ik hoor / lees graag meer.

Ik las kort geleden een boek van Franz Eigl: 40 Jahre auf der Schiene. Daarin vertelt hij ook over zijn ervaringen met de Br. 103. Erg interessant.

Groet,
Basilicum

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #76 Gepost op: 16 December 2009, 21:55:08 »


Nee, dit kan niet. De BR103 in verkeersrood met oranje eurofirma rijtuigen van de ÖBB hebben niet samen gelopen. De loc in te nieuwe kleurstelling en de rijtuigen in te oude kleurstellingen voor deze combinatie.
Verder wel mogelijk op je modelspoorbaan  ;D.

Groeten,

Christoph

Dutch013

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #77 Gepost op: 16 December 2009, 21:58:57 »
Ko maar op met de verhalen, ben zeer benieuwd (y) (y) (y)
Gr Marco

Richard Plokhaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #78 Gepost op: 17 December 2009, 02:16:21 »
Hee Plokky...

Er werden in die tijd ook wel eens verzoekjes gedaan ...

Uit die tijd zijn ook deze oude foto's ....

http://www.piksov.com/index.php?id=dagje_sporen.php

De BR101 was er net ...

Volgens mij deze we toen eerst Keulen - Emmerich en weer terug naar Keulen met de 101, en daarna nog een keer de een 103. Gluren naar de dames van plezier in Dusseldorf (of zo??)

Die 101 lag als een blok op de rails, de 103 die waggelde nogal kan ik me herinneren.

Het meest indrukwekkende vond ik dat het zonnescherm helemaal dicht ging op de 101 en dat alleen op instrumenten werd gereden ....

2 x Keulen-Emmerich. 3 x met EC en paar wagentjes. Daarna met D 203 van Emmerich naar Keulen. Altijd een leuk dienstje.
Leuk die fotootjes weer te zien. Goeie herinneringen aan die dag.

Richard Plokhaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #79 Gepost op: 17 December 2009, 02:51:54 »
Opbouwen van de BR 103:

In dienst komen in Koeln Bbf betekende altijd een stukje wandelen (en omdat ik in Nippes woonde, kon ik gewoon lopen of de hollandse gazellefiets nemen. Daar was ik beroemd om). Melden bij de Lokleitung en je lokomotiefnummertje ontvangen en de draaischijf waarop die staat. ("hallo, Tf fuer die EC 143". Hallo, die 103-184 auf Scheibe 2) En dan begon de riedel met La (TSB) doorpluizen, postvakje leegplunderen. Bij de DB AG wemelt het van de papieren. En dan wandelen naar draaischijf 2. Gelijk bij het eropaflopen naar de loktoestand kijken. Gammel gebakje of een glanzend museum stuk? Lange of korte cabine (wist je bij het nummer al). Rondje om de lok lopen was altijd goed. Of er niet een goochemerd een blokje onder gelegd had.
Naar binnen klimmen en kop stoten. Ik was gewoon niet gebouwd op die lok. met mijn 1.89 meter was ik altijd met mijn lijf in de knoop op die lok. De duitsers noemen 'm dan ook graag "U-Boot". Inderdaad klopt dat aardig. Alles is metaal en alles is krap en klein. De machine ruimte was de laatste jaren tamelijk volgezogen met vuiligheid van buiten. (de luchtroosters zuigen lucht naar binnen, de ventilatoren poesten het door de tractiemotoren naar de bodem)

Binnengekomen eerst maar alle spulletjes in de cabine friemelen. (rugzak, jas) Dan 's overleggen hoe we het in Emmerich het beste doen bij vertrek. Omdat de gegevens van de LZB maar in een cabine kan worden ingegeven, heb je dus graag die cabine in Emmerich aan de VOORKANT van de trein. En omdat er in Emmerich geen draaischijf is, moet je daar dus even bij nadenken. De cabine die dan in Emmerich voorop moet, moet dus in Keulen achterop. (voor ritten naar Berlijn, doe je het andersom)
In de juiste cabine leg je alle zaken neer. boordboek, sleutels, rugzak, jas, lunch etc.. Gelijk dienstregeling uit de boekenkasten trekken. Geschwindigkeitsheft, Fahrzeitenheft.
Dan in boordboekje koekeloeren of die lok wel mag lopen en wie de laatste A1 (24) uurs controle gedaan heeft. (A1 = Abschlussdienst type 1 = 24 uurs controle)
Nu beginnen we de V1 (Vorbereitungsdienst type 1 = lok opbouwen). Batterij in (kop stoten)... en er is licht! Alles zoemt en piept even. Kijken hoeveel lucht we hebben. oh niks meer. Dan met handje opzetten. rijrichting kiezen, stroomafnemer op bedienen en naar luchtrek lopen. diverse kranen open zetten. niet fout doen, anders ben je die lucht die je hebt, kwijt en moet je met handpompje doen. (zweten!) dan komt stroomafnemertje krakend op en pietsch! contact. Nu hoofdschakelaar in met dat ietsiepietsie lucht wat er nog is en direkt naar kompressor lopen. Met de hand voorzichtig de aanzetschakelaar bedienen naar de eindstand. Niet te langzaam doen, anders verbranden je weerstandjes en is je compressor kapot = loc kapot. En rammelen maar die compressor.
Direkt remkranen openen om het systeem te vullen.
Nu alle kachels en ruitenverwarming aansmijten (in de winter) en in de zomer de airco een schop geven. Zachtjes... anders geeft ie meteen op. Of eindigt met een standje: diepvries. Colaatje direkt in de koelkast zetten (de opwarmkast heb ik nooit gebruikt. had altijd thermoflesje bij me)
 na 8 minuten is alles gevuld met lucht. dan de remmen testen. Eerst de direkt rem vol/leeg dan remproef met indirekte rem. fluit en klaar zijn we.
 personeelgegevens in de PZB ingeven. (heet op de graphische rol treinnummer en psl nummer ingeven, kijken of er nog genoeg papier op  zit voor de rit)
 Handrem eraf en 1 standje inschakelen. Dan zachtjes klein stukje rollen laten. (of de loc vrij rolt)
 klaar!
 Dan zachtjes optrekken naar de schijf. Vroeger zat er een grappenmaker op iedere schijf. Schijf 2 werd vanuit het seinhuis bedient. lok er zachtjes op rijden en meteen beugels neer. brullen naar de trdl welke cabine je voor wilde hebben. gerinkel en gedraai. stop met ruk en toeter van de schijf: beugels kunnen op! dan knop drukken beugels op, snelschakelaar in en zachtjes ervanaf rijden. assen tellen (6!) voorzichtig naar schijf 1 rijden. toeteren om de draaischijfoperateur wakker te schudden. zelfe procedure maar nu om naar het "uitgangsspoor" voor lokken te komen. daar over de pzb magneet een rood sein simuleren. psssss..... lok staat, pzb ontgrendelen en naar de praatpaal. knoppie drukken vanuit de cabine. Netje melden: Und hier die Zuglok fuer die 143!. Antwoord: Dein Zug steht in Gleis 73. rangeerseintje veilig en optrekken tot net achter het wissel. naar andere cabine (weer een buil op je hoofd) en wachten totdat de wachter op de seinbrug met zijn armen/witte licht zwaait, zodat je tegen de trein kunt.
 
 1 meter voor de trein stoppen. wachten op koppelaar-vakman-specialist-remproefnemer-kreukelaar.
 Op wild geschreeuw buiten zachtjes met standje 1-2 tegen de trein en meteen stroomafnemer neer. Alle luchtweg... wachten op "Heizung ein" van buiten en direkt lucht pompen voor de 8 wagens. remproefnemer geeft je een stapel papieren en gegevens. direkt in die cabine daar ingeven (die is achterop, weet je nog?)
hoofschakelaar uit. Portie kopstoten naar de andere cabine. meer Lucht pompen.
Remproefnemer komt per remproefsein en een wit lichtje aan: remmen vast... netjes doen. twee lichtjes gaan aan: remmen los!
Dan komt heftig luchtverlies op hoofdreservoirleiding. lucht om 1 bar gevallen: snelremming! Wachten totdat een lichtje weer aan gaat. remproefnemer drukt nu op testknop wagens voor de magneetrem. twee lichtjes gaan weer aan: remmen los! alles weer vullen en weer pompen.
Na tijdje gaan drie witte lichtjes aan.... remproef geslaagd! direkte rem vol vast en nog 5 minuten tot vertrek.
Papierwinkel klaarleggen: La, Geschwindigkeitsheft, Fahrzeitenheft, Bremszettel. alles netjes rondom je stuurtafel.
remproefnemer brult nog van buiten: alles fertig!
Uitrijer van Bbf komt direkt: oprijden naar Hbf. met 20 km/h krabbelen door de wissels naar het centraal station.
Onhandige goochemerd van de schoonmaaktroepen loopt nog laat door het spoor 2 en een fluitconcert onder de kap van het Hbf maakt allen gelijk wakker.
In Hbf meldt zich de Zugfuehrer met nog meer papier en een "gute Fahrt".
Nu even rust.. en niet zoals in NL: je moet hier bij de trein blijven.

wordt vervolgd: rijden van Keulen naar Emmerich.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #80 Gepost op: 17 December 2009, 07:34:50 »
Richard,
Prachtig verhaal uit de praktijk. (y) Dank je wel.
Natuurlijk ben ik benieuwd naar het vervolg.

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #81 Gepost op: 17 December 2009, 07:47:35 »
Hallo Richard,

Het is een mooi en boeiend verhaal,ik hoop dat je wel van typen houdt.
Het is me nogal elke keer een berg tekst. ;)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3054
    • Zwetdorf in model
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #82 Gepost op: 17 December 2009, 21:05:56 »
Hallo Richard,

dat was me een verhaal. Ik zag het staan en dacht eerst, hier heb ik geen zin in.
Maar je weet, de loc is zo fantastisch ik wil het toch even bekijken. Dus je begint aan je verhaal.

Voor je het weet ben je bij de laatste regel en denkt, fantastisch dit leest prettig en wat een verhaal.
Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen en pas op voor je hoofd. ;D

Groeten,

Christoph
 (y) (y)

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2084
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #83 Gepost op: 17 December 2009, 21:20:10 »
Haha wat een hoofd zul jij hebben zeg ;D

Leuk verhaal, ook al ben ik niet van dat "bouwjaar" vind ik het best interesant.
Om dit te vergelijken met een moderne e-lok... Ben je dan in 5 minuten klaar?
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5777
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #84 Gepost op: 17 December 2009, 21:29:32 »
De Baureihe 103 gekiekt in de sneeuw,het het lijkt wel aktueel. ;)
Net na zonsopgang is de DB 103.245 op de foto gezet bij Hochfilzen 02-2008


Gr Chris


Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Marco1044

  • Offline Offline
  • Berichten: 1264
  • ÖBB tp V (1985-2000)
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #85 Gepost op: 17 December 2009, 21:52:40 »
Erg interessant verhaal Richard; kom maar op met het vervolg!  (y)
Het is wel een heel getyp, maar je beschrijft het levendig (incl hoofdstoten...) dus erg boeiend.

Grtz Marco.
Gr Marco.

Richard Plokhaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #86 Gepost op: 18 December 2009, 04:48:48 »
Om 8:14 is het dan zover. De treindienstleider oost in Hbf heeft de uitrijer naar het linkerspoor van de rechterbrug veilig gezet. De "L" brandt aan het uitrijsein. Daarmee weet ik dan dat het linker hoofdsein, dat net aan het begin van de Hohenzollernbrug, voor mij geldt. Nu wachten op Zp 9 (die groene cirkel). Omdat we maar acht wagentjes hebben met de EC naar Nederland, staan we nog vrij ver in de hal. Dan kun je met raampje open nog alle omroepberichten horen. Als je met een lange IC/EC tot dicht bij het uitrijsein staat, kun je dat allemaal niet meer horen. En daarom heeft men bij het Zp 9 een zoemer aangebracht. Een luid knorrende buzzer om de mcn erop te wijzen dat een Zp 9 is gaan branden. (nu niet op die zoemer wachten natuurlijk, maar KIJKEN naar de groene cirkel)
keurig op tijd doet nu de Aufsichtsbeamte (Popz) op spoor 4 het cassettebandje starten met "An Gleis 4, bitte Einsteigen. Tueren schliessen selbsttaetig. Vorsicht bei der Abfahrt". En dan klaboem... deuren zijn dicht. Dan direkt komt Zp 9: Abfahren!
Ventilatoren aan, standje 6 direkt en naar het raampje klimmen. (Letterlijk klimmen in die kleine cabines van de lok). Kopje naar buiten en kijken of er geen laatkomer op de trein gesprongen is. Nee, geen grappenmakers vandaag. Dan raampje dichtsmijten. (anders waait ie bij 200 km/h weer open. En dat maakt echt een hoop herrie.)
Terugklimmen naar je zitplek en standje voor standje verder schakelen. Niet boven de 30 km/h komen en goed naar buiten spieken. In "Grossraum Koeln" wemelt het van de seinen.
Net op de brug ligt een setje PZB magneten die kontroleren of je niet sneller bent dan de 32,5 km/h. Indien ja: boem.. sta je weer stil. dus maar 27 km/h rijden of zo... Snelheidsmeters bij het spoor waren nooit zo precies bij lage snelheden.
Zachtjes komen we de lange brug op(412 meter). Nu direkt de treinlengte aftellen. 8 wagens van 26.40 meter en een lok van 20 meter. zeg maar 230 meter. Dat is wat je in je hoofdje houdt. Dan maar schatten wanneer die 230 meter "afgereden" zijn.
Direkt opzetten naar de 60 km/h. Hop, standje 10 erin direkt, en dan maar 's kijken wat de tonnagemeter aanwijst. Maximaal 5 ton per tractiemotor is toegelaten. voorzichtig tandje voor tandje opschakelen. bij de 55 in een rats naar de nul met de rijcontroller. dan rijdt je precies 60 km/h. lekker laten lopen door Keulen-Deutz met 60 km/h.
Door het betonnen tunneltje onder de S-Bahn door en links doemt Deutzerfeld op.
Nu opzetten naar de 90 km/h op het zogenaamde "Duesseldorfer Gleis". Het spoor daarnaast is een omleidingspoor en wordt het "Wuppertaler Gleis" genoemd. Tot kort voor Muelheim gaat het met de 90 km/h. Dan een bordje afremmen naar 80. Keurig pzb knop drukken. Niet echt nodig, omdat er geen magneet ligt, maar om de "goede gewoonte". (Alles 90 km/h en lager, gewoon altijd drukken. Houdt je goed wakker)
Bij de Abzw. Berliner Strasse gaan de twee genoemde sporen uit elkaar. Altijd een geweldige hoop sporen daar, maar na een tijdje ken je het dromen.
Je kreukelt met 80 km/h onder de sporen door naar Wuppertal en zodra je bij de "Abzw. Brueder Klaus Siedlung" komt, gaat het naar de 130. En eigenlijk direkt verder naar de 200. Maar eerst moeten we de LZB krijgen.
Eerst maar is laten zien wat de 103 kan doen met optrekken. Nu komen de 14000 paardjes in het gareel. Top opschakelen tot aan de 5 ton (50 kN wordt op de meter getoond). nu is het met dat ene metertje niet gedaan. We moeten ook op de "oberstrom" letten. Kijken of dat wat we aan stroom van de bovenleiding trekken niet boven de 600 Ampere komt. Het maximaal relais staat op 800 Ampere of zo, maar volgens de regels mag je niet boven de 600 Ampere komen. Nu wordt dat machinisten zo geleerd. Plok kennende, vraagt ie zich altijd af, waarom die grens? Via kennisen bij het spoor maar 's doorgevraagd. Dit omdat vele machinsten lekker tot de 800 Ampere gaan. Niet goed, want de begrenzing zit 'm in de retourstroom van de loc. De beveiligingsapparatuur moet ook die 800 Ampere kunnen verdragen wat namelijk door de rails terug naar het onderstation gaat. En met 16.7 Hz zijn dat bij 800 Ampere best wel een paar kilowatjes. (overigens voor de rekenaars: 15 kV x 800 Ampere is 12 Megawatt. Daar kun je een paar daagjes je woonkamerlampje van laten branden. Bij een 2 minuten optrekken van 80 naar 200 dus al gauw een 400 kWh. Bij een lampje thuis van 100 Watt dus = 4000 uurtjes lampje branden. = 166 dagen. Nu weet ik de europese stroomprijzen niet, maar hier zou het optrekken dan een 40 Euro kosten.)
kortom: we houden kort de oogjes op twee metertjes: oberstrom en tonnage. de tonnage wordt dan minder, t.o.v. de oberstrom en boven 100 km/h kijk je alleen maar naar oberstrom (met een piepklein ooghoekje naar de tonnage. Bij regen niet teveel opschakelen, anders begint de zaak te slippen. De 2.e meter in de tonnage meter schuift dan ook naar rechts en de direkte rem komt dan automatisch in voor korte tijd met 1 Bar.. Om het slippen te beperken.
Hobbel ik over de wissels bij "Bruder Klaus", zet vol op naar de 130 en rij het bordje "LZB" voorbij. Tel weer de treinlengte af en ploep... daar rijden we LZB-Gefuehrt. Nu gelden seinen buiten niet meer en heb ik, naast mijn snelheid, drie gegevens in de cabine: plaatselijke toegelaten snelheid (met een rood wijzertje aan de buitenkant van de meter), doelsnelheid en de afstand tot aan die doelsnelheid. Beide met leds aangeduid in en naast de meter. Altijd een kleurig geheel. bij de 130 km/h ben ik bij standje 39 aangekomen van de rijcontroller. Nu is het alleen nog maar opletten of ik niet over de 200 km/h ga. En als ik dat zou doen, begin eerst de LZB te snorren. Dan wat luider te mekkeren en bij 210 km/h zou ze ingrijpen met de remmen, totdat ik weer onder de 200 km/h ben. Proberen we niet uit. niet prettig voor de klantjes in de restauratie.
Bij de 200 km/h doen we de rijcontroller terug naar een standje dat ongeveer 1 ton trekkracht per motor brengt. Dat houdt de zaak lekker op de 200. Het geschud en geschommel op de oude dame neemt nu onaangename vormen aan. Sommige lokken klapperden aardig met het draaistel tegen de voertuigbak aan. Altijd schrikken. Het waren ten slotte al bejaarde dames.
We razen al snel door Leverkusen (daar heb je de 200 er makkelijk op) en direkt verder naar Langenfeld. Even later Reisholz en we naderen Duesseldorf. Aan de LZB kun je zien dat het in 8 km terug gaat naar de 160 en dus schakelen we de machine maar lekker uit. Sparen we weer een paar lampjes stroom. Als je nu in de zomer nog even alles wil laten doorwaaien, dan nu even het raampje open. Een geweldig gebrul en geblaas vult de cabine. Even handje naar buiten steken is altijd leuk bij 200 km/h. Alleen met heel veel kracht mogelijk. Raampje open krijgen is al een kunst. door het vacuum net achter de neus, krijg je het raampje nauwelijks open. Met bezoekers in de cabine altijd leuk om te doen.
We hebben nu zo de 180 bereikt en begint de LZB met de "G" zenuwachtig te worden. De remcurve nadert de snelheid.
Voorzichtig leg ik de ED rem in standje 1. voel dat de trein ingedrukt wordt en stapje voor stapje in de "even" standjes gaat het naar stand 8. De loc remt nu met 9 Ton remkracht per tractiemotor. goede opletters merken op: de lok kan beter remmen dan trekkracht leveren (5 tegen 9 ton). De snelheid gaat nu fluks naar beneden. kort voor de 160 km/h voorzichtig terug naar standje 1 en daar laten. nu wordt 70 aangekondigd in 2000 meter. Goed zo, de inrijder van Duesseldorf is open. (anders had je nu 0 km/h gehad)
Meteen wil de LZB weten of ik wakker ben en kondigt "einde LZB aan". Dikke toeter en vrij-knop drukken. Ik neem nu weer seinen waar, maar hoef ze niet op tevolgen. LZB "G" komt weer wegens de remkurve en nu neem ik de luchtrem erbij. 1 knakje om de ED rem mee te pakken (die stond nog in 1) en langzaam 4 knakjes meer. Heel voorzichtig om de trein gestrekt te houden. bij hogere snelheden echt belangrijk. Een rukje daar is dan een echte harde ruk door de trein.
Kort voor de inrijder heb ik 80 erop, los de luchtrem met een klein stootje en laat de ED rem in de 3e stand staan. Bij de 103 altijd een gefriemel met 2 handen om de remmen te "ontkoppelen"... het zijn 2 hendels. Bij de 70 heb je dan nog standje 1 erin en voorzichtig terugleggen naar 0.
Dan floept de LZB 50 meter voor het sein eruit. en direkt moet ik weer PZB bedienen (uitrijder van Duedorf is altijd rood). Lekker treintje laten uitlopen.
Van vele machinisten wordt het hoofd automatisch naar rechts getrokken direkt na het inrijsein. Zeg maar ramen met nummers. Ingewijden weten wat ik bedoel. (Guus?)
Het is goed dat daar geen seinen staan. Was gegarandeerd een STS hoekje.
Binnenkomst in Duesseldorf is simpel: doorrijden tot aan het uitrijsein.
Met een zacht gevoel komen we tot stilstand langs het perron.
In duesseldorf hangen de Zp9 seinen ACHTER de cabine. Dit betekend, dat je altijd uit je raampje moet hangen om het groene vertreksein te kunnen zien. erg onhandig gemaakt, maar ze wilden de mcn dwingen om uit de trein te kijken bij vertrek.
Ventilatoren uit en effe pauze. Hapje brood en slokje thee

wordt vervolgd: Duesseldorf-Emmerich.

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #87 Gepost op: 18 December 2009, 08:02:15 »
Hoi Richard,

Geweldig verhaal. Het lijkt mij echt geweldig om op een 103 te mogen rijden.
Maar helaas.....ik heb slechts een B-rijbewijs voor de de auto..... :-\

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #88 Gepost op: 18 December 2009, 08:48:52 »
Dank voor je verhaal, Richard. (y)
Ik voel me nu een passagier op een 103.

Groet,
Basilicum

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Baureihe 103 infotopic.
« Reactie #89 Gepost op: 18 December 2009, 09:15:43 »
De Baureihe 103 gekiekt in de sneeuw,het het lijkt wel aktueel. ;)
Net na zonsopgang is de DB 103.245 op de foto gezet bij Hochfilzen 02-2008


Gr Chris




Die is mooi!, Het zonlicht maakt het echt af.

Citaat Christoph
Nee, dit kan niet. De BR103 in verkeersrood met oranje eurofirma rijtuigen van de ÖBB hebben niet samen gelopen. De loc in te nieuwe kleurstelling en de rijtuigen in te oude kleurstellingen voor deze combinatie.
Verder wel mogelijk op je modelspoorbaan  ;D.

Groeten,
Christoph
Einde citaat:

Ik dacht al wel dat dat niet klopte maar op een modelspoorbaan kan alles!

« Laatst bewerkt op: 18 December 2009, 09:18:51 door Bruce!!! »
Passat driver:)