Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 16:13:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 16:12:10
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
Vandaag
om 16:08:07
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 15:43:59
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90
door
Frits Westers
Vandaag
om 15:33:29
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 15:31:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:30:13
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N
door
janw
Vandaag
om 15:28:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 15:23:13
Decoder waarden van trix 22357 nmbs lok 25.5
door
Vosptr
Vandaag
om 15:20:08
Overstap naar HTM
door
Jelmer
Vandaag
om 15:12:10
Bauarbeiten im gange
door
Jelmer
Vandaag
om 14:50:15
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 14:43:10
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 14:39:13
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482
door
Jelmer
Vandaag
om 14:24:24
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 13:51:55
Z21 en het programeren met de Z21App.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat
door
Duikeend
Vandaag
om 13:24:20
Exact-Train 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25
door
Seinhuis
Vandaag
om 13:10:25
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:39:52
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 11:39:34
The Summer of 69
door
einte
Vandaag
om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 11:17:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
Vandaag
om 06:03:07
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl . (gelezen 2029 keer)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Gepost op:
14 September 2009, 11:47:17 »
Hallo,
Ik heb een ontsporing op het Engelse wissel in de afbuigende stand van een Roco 2200 .
Wanneer ik met die wielas , die ik even uit de lok gehaald heb ''proefrij'' ,zie ik dat de flens tegen de afliggende tong stoot, en er dan aan de verkeerde kant voorbij gaat.
Als ik alles ga controleren met de (Digitale ) schuifmaat op de NEM norm, voldoen zowel de wielas als de Piko wissel netaan aan de normen .Bij twee andere Piko Engelse wissels gaat het nog net goed .
Speermaat bij de Rocowielas is 14,29 mm.
Speermaat+ flens is 14,7 mm (eis is 15,2 mm max )
Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail 15,1 , eis is min 15,2 .
Een beetje de tong verbuigen kan ,maar al gauw sluit hij niet meer aan.
Hoe krijg ik dit goed?
Vr gr, Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26779
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Reactie #1 Gepost op:
14 September 2009, 12:17:30 »
Citaat van: Peter Kleton op 14 September 2009, 11:47:17
Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail 15,1 , eis is min 15,2 .
Dan voldoet het niet aan de eis.
Overigens trek je hier de verkeerde conclusie. Je hebt het waarschijnlijk over de maat C uit NEM 310. Die geldt voor de strijkregels, niet voor de tongen.
Als de maat bij de tong 15,1 is, dan heeft dat wissel dus een slag van 1,4 mm (16,5-15,1). Dat is wel erg weinig. Uitgaande van de 150 mm die in het grootbedrijf geldt, zou het minstens 1,7 mm moeten zijn. De meeste modelwissels hebben een slag die nog groter is, variëert van 2 tot 3 mm.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Reactie #2 Gepost op:
14 September 2009, 12:46:07 »
Hallo Klaas,
Ja, ik bedoel maat C.
Maar eigenlijk zou de afliggende tong verder van de aanslagrail moeten liggen. een half millimetertje zou al genoeg zijn ., dus dichterbij de andere tong.
Maar hoe doe je dat bij dit wissel? Zo maar iets verschuiven gaat niet.
Gr Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18029
Modelrailroading is fun!
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Reactie #3 Gepost op:
14 September 2009, 13:46:48 »
Als het alleen bij die 2200 voor komt, moet je dan niet het probleem zoeken in die loc?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26779
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Reactie #4 Gepost op:
14 September 2009, 13:47:10 »
Peter,
ik heb net eens op de site van Piko zitten kijken. Daar vond ik een meer dan levensgrote foto van dit wissel.
De tongslag is inderdaad tamelijk krap, vooral van de tongen die binnen de ruit liggen.
Is dat bij alle tongen hetzelfde? Het zou kunnen dat de tong die problemen veroorzaakt net niet helemaal goed is ingeklikt in dat plastic ding wat de tongen heen en weer schuift.
Ik kan op die foto overigens niet zien hoe die verbinding constructief in elkaar zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Reactie #5 Gepost op:
14 September 2009, 14:26:41 »
Klaas,
De lip aan de tong zit goed ingeklikt in de plastic schuifbalk.Net als bij de andere E.wissels.
Wat een grote afbeelding van die wissel tonen ze trouwens.
Ik heb bij een paar rijuigen en een andere 2200 nog eens de speermaat gemeten , blijkbaar is die 0,1 mm te klein.
Zal eens kijken , hoe ik die groter maken kan.
Met een hulpstukje in de bankschroef moet het lukken.
Aan het wissel is helemaal niets te veranderen.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26779
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Reactie #6 Gepost op:
14 September 2009, 19:29:19 »
In het begin zei je dat de speermaat 14,29 is. Dat is dus 0,01 mm te klein. Het minimum is nl. 14,3 mm.
De maximale maat wordt in de NEM 310 niet genoemd, maar uit de overige maten kun je afleiden dat die 14,4 is.
Je kunt voor de zekerheid kiezen om de wielen op de maximale maat te zetten.
Voor het verschuiven van het wiel is een wielenpers het mooiste, daarmee kun je heel beheerst werken. Bij gebrek daaraan kun je de aspunt op een harde ondergrond zetten, en dan het wiel voorzichtig naar beneden duwen. Mocht je daarbij doorschieten, dan kun je hem in de bankschroef, met een paar moeren als afstandbussen over de aseinden, weer terugdrukken.
Iets anders waar ik nog aan dacht: zit dat wiel wel recht op de as? Als het wiel scheef zit dan variëert de speermaat over de omtrek. Kun je controleren door de maat op 4 plaatsen om de 90 graden langs de omtrek te meten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 4010
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
«
Reactie #7 Gepost op:
14 September 2009, 20:31:58 »
Dag Klaas,
De wielen zitten allemaal recht op de as.
Ik heb ook een paar maal opnieuw gemeten, als je de bekken niet parallel aan de as houd, meet je ook verkeerd.
Ik heb met een tangetje het wiel rechtop staand vast gehouden bij een rand van de tafel, zodat ik met mijn vingers het andere wiel kon pakken , en toen een -heeel - klein beetje verdraaid en weer gemeten. Toen was het al goed , speermaat 14,5 mm.
En zo de andere assen gedaan.
De lok ontspoort nu niet meer.
Eigenlijk zouden de tolerantie gebieden niet tegen elkaar aan moeten liggen, met de scheidslijn op 14,3 mm, maar iets uit elkaar met een tussen afstand van b.v. 0,15 mm.
Dan zou je niet zo gauw de kans lopen, dat er gebeurt, wat ik heb gehad.
Trouwens nauwkeurig meten van die afstanden is nog niet eens zo erg makkelijk, je zit zo een honderdste mm fout.
Vr gr ,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .