Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 17:47:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:31:59
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door janw
Vandaag om 15:28:19
  

Auteur Topic: Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .  (gelezen 2031 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Gepost op: 14 September 2009, 11:47:17 »
 Hallo,
 Ik heb een ontsporing op het Engelse wissel in de afbuigende stand van een Roco 2200 .
 Wanneer ik met die wielas , die ik even uit de lok gehaald heb ''proefrij''  ,zie ik dat de flens tegen de afliggende tong stoot, en er dan aan de verkeerde kant voorbij gaat.
 Als ik alles ga controleren met de (Digitale ) schuifmaat op de NEM  norm, voldoen zowel de wielas als de Piko wissel netaan aan de normen .Bij twee andere Piko Engelse wissels gaat het nog net goed .
 Speermaat bij de Rocowielas is 14,29 mm.
 Speermaat+ flens is 14,7 mm (eis is 15,2 mm max  )
 Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail  15,1 , eis is min 15,2 .
 Een beetje de tong verbuigen kan ,maar al gauw sluit hij niet meer aan.
 Hoe krijg ik dit goed?
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #1 Gepost op: 14 September 2009, 12:17:30 »
Bij het wissel is de afstand tong tot andere rail  15,1 , eis is min 15,2 .
Dan voldoet het niet aan de eis.
Overigens trek je hier de verkeerde conclusie. Je hebt het waarschijnlijk over de maat C uit NEM 310. Die geldt voor de strijkregels, niet voor de tongen.
Als de maat bij de tong 15,1 is, dan heeft dat wissel dus een slag van 1,4 mm (16,5-15,1). Dat is wel erg weinig. Uitgaande van de 150 mm die in het grootbedrijf geldt, zou het minstens 1,7 mm moeten zijn. De meeste modelwissels hebben een slag die nog groter is, variëert van 2 tot 3 mm.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #2 Gepost op: 14 September 2009, 12:46:07 »
 Hallo Klaas,
 Ja, ik bedoel maat C.
 Maar eigenlijk zou de afliggende tong verder van de aanslagrail moeten liggen. een half millimetertje zou al genoeg zijn ., dus dichterbij de andere tong.
Maar hoe doe je dat bij dit wissel? Zo maar iets verschuiven gaat niet.
 Gr  Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18031
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #3 Gepost op: 14 September 2009, 13:46:48 »
Als het alleen bij die 2200 voor komt, moet je dan niet het probleem zoeken in die loc?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #4 Gepost op: 14 September 2009, 13:47:10 »
Peter,

ik heb net eens op de site van Piko zitten kijken. Daar vond ik een meer dan levensgrote foto van dit wissel.
De tongslag is inderdaad tamelijk krap, vooral van de tongen die binnen de ruit liggen.
Is dat bij alle tongen hetzelfde? Het zou kunnen dat de tong die problemen veroorzaakt net niet helemaal goed is ingeklikt in dat plastic ding wat de tongen heen en weer schuift.
Ik kan op die foto overigens niet zien hoe die verbinding constructief in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #5 Gepost op: 14 September 2009, 14:26:41 »
Klaas,
 De lip aan de tong zit goed ingeklikt in de plastic schuifbalk.Net als bij de andere E.wissels.
Wat een grote afbeelding van die wissel  tonen ze trouwens.
 Ik heb bij een paar rijuigen en een andere 2200  nog eens de speermaat gemeten , blijkbaar is die  0,1 mm te klein.
 Zal eens kijken , hoe ik die groter maken kan.
 Met een hulpstukje in de bankschroef moet het lukken.
 Aan het wissel is helemaal niets te veranderen.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #6 Gepost op: 14 September 2009, 19:29:19 »
In het begin zei je dat de speermaat 14,29 is. Dat is dus 0,01 mm te klein. Het minimum is nl. 14,3 mm.
De maximale maat wordt in de NEM 310 niet genoemd, maar uit de overige maten kun je afleiden dat die 14,4 is.
Je kunt voor de zekerheid kiezen om de wielen op de maximale maat te zetten.

Voor het verschuiven van het wiel is een wielenpers het mooiste, daarmee kun je heel beheerst werken. Bij gebrek daaraan kun je de aspunt op een harde ondergrond zetten, en dan het wiel voorzichtig naar beneden duwen. Mocht je daarbij doorschieten, dan kun je hem in de bankschroef, met een paar moeren als afstandbussen over de aseinden, weer terugdrukken.

Iets anders waar ik nog aan dacht: zit dat wiel wel recht op de as? Als het wiel scheef zit dan variëert de speermaat over de omtrek. Kun je controleren door de maat op 4 plaatsen om de 90 graden langs de omtrek te meten.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Ontsporing van wielas Roco op Piko E wsl .
« Reactie #7 Gepost op: 14 September 2009, 20:31:58 »
 Dag Klaas,
 De wielen zitten allemaal recht op de as.
 Ik heb ook een paar maal opnieuw gemeten, als je de bekken niet parallel aan de as houd, meet je ook verkeerd.  :)
 Ik heb  met een tangetje het wiel rechtop staand vast gehouden bij een rand van de tafel, zodat ik met mijn vingers het andere wiel kon pakken , en toen een -heeel - klein beetje verdraaid en weer gemeten. Toen was het al goed , speermaat 14,5 mm.
 En zo de andere assen gedaan.
 De lok ontspoort nu niet meer.
 Eigenlijk zouden de tolerantie gebieden niet tegen elkaar aan moeten liggen, met de scheidslijn op 14,3 mm, maar iets uit elkaar met een tussen afstand van b.v. 0,15 mm.
 Dan zou je niet zo gauw de kans lopen, dat er gebeurt, wat ik heb gehad.
 Trouwens nauwkeurig meten van die afstanden is nog niet eens zo erg makkelijk, je zit zo een honderdste mm fout.
 Vr gr ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen