Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?  (gelezen 4631 keer)

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Gepost op: 13 September 2009, 15:22:25 »
Hallo,

Ik ben bezig met het plannen van mijn treinbaan, en vraag me af of de opzet met een ringleiding met wisselspanning een goed idee is. De bedoeling is dan om deze gelijk te richten op die plekken waar dat eventueel nodig is. Als transformator heb ik deze op het oog (Conrad 216465-89).

Heeft iemand ervaring met:
- deze manier van werken?
- deze specifieke trafo?

Is het handiger om een gelijkstroom ringleiding aan te leggen?

Wat zijn argumenten voor / tegen?


Meer info: ik werk met H0, digitaal, nu nog met Rocomotion, mijn Ecos2 komt er aan, Switchpilot Servo met ESU servo's om de wissels aan te drijven.

Ik hou me aanbevolen voor ideeën.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 15:29:22 door Gerard Wassink »

Lvdwerf

  • Gast
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #1 Gepost op: 13 September 2009, 15:26:37 »
goeie link
Is gewoon een trafo met een netstekker eraan. Verder zit er een overbelastings beveiliging een kortsluitbeveiliging op welke beiden alleen gereset kunnen worden door de stekker uit de contactdoos te halen. Hoe de secundaire aansluiting is weet ik niet maar ziet er uit als gewone veerklemmen.

mvg,

Lennert

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #2 Gepost op: 13 September 2009, 15:30:23 »
Die link is beter, dank je. Gelijk verbeterd!

Heb je ervaring met ringleidingen (gelijk- of wisselstroom)?

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #3 Gepost op: 13 September 2009, 15:47:37 »
De vraag of een wisselspannings- of een gelijkspanningsringleiding handiger is, is makkelijker te beantwoorden als je er bij vertelt wat je allemaal uit die ringleiding wil voeden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2009, 15:57:28 »
Dat is waar Klaas. Tot nu toe heb ik bedacht dat de servo's in elk geval hun voeding uit deze ring moeten krijgen.

Welke boosters ik voor mijn baan ga bgebruiken weet ik nog niet zeker, maar het lijkt mij voor de hand liggen ook deze elektronica vanuit de ringleiding te voeden.

Verder zullen er ook nog wel elementen van verlichting komen (met LED's natuurlijk)  (y)

En wellicht nog wat bewegende zaken in de scenery, zoals landbouw- en graafmachines, etc.

Gerard

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 16:11:54 »
In de meeste gevallen wordt een schakeling en een wisselaandrijving extern gevoed met een wisselspanning, dus gewoon wisselspanning gebruiken voor deze ringleiding. En met de trafo is niets mis, daarvan zitten er 13 in een dozijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2009, 16:16:50 »
Dat dacht ik zelf ook Wim, en de prijs-prestatie verhouding van deze leek me vrij goed.

Bedankt voor de reacties!

Gerard

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2009, 17:01:54 »
en de prijs-prestatie verhouding van deze leek me vrij goed.

Kan beter.
55,00 euro voor 6,5 Ampere (= 105 VA)  met zekeringenblok om verschillende stroomkringen te maken, zodat als er ergens kortsluiting is ontstaan, de andere kringen gewoon door blijven functioneren en de trafo niet afschakelt.

Maarten

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2009, 19:52:40 »
Welke boosters ik voor mijn baan ga bgebruiken weet ik nog niet zeker, maar het lijkt mij voor de hand liggen ook deze elektronica vanuit de ringleiding te voeden.
Dat ligt nou juist niet zo voor de hand.
Ik zie dat je met de Roco Multimaus werkt. In de catalogus van Roco staat uitdrukkeljik dat elke booster zijn eigen trafo moet hebben. In het geval van een booster is een ringleiding dus nutteloos.

Ook de opmerking over de servo's snap ik niet helemaal. Een servo wordt gevoed uit een decoder. Je bedoelt waarschijnlijk dat je de servodecoder uit de ringleiding wilt voeden.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2009, 19:54:47 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2009, 23:28:55 »
Of je neemt zoiets :http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=514390

Heb je de keuze uit verschillende voltages tussen 2 en 24V en kan je dus voor vele zaken gebruiken. Is goedkoper en heeft veel meer vermogen.

Werkt hier al jaren naar tevredenheid en voed o.a. OM32 Serial-seinen, wisseldecoders, verlichting etc mee. tja je moet wel zelf zekeringen en draden solderen aan de in en uitgangen

Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2009, 09:00:05 »
Of je neemt zoiets

Lijkt mij gevaarlijk en ongeschikt om zoiets aan te raden aan iemand die er duidelijk blijk van geeft niet zoveel kijk op de zaken te hebben.

Nooit doen dus.

Maarten.

R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Mooi Man
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2009, 09:05:53 »
@Maarten,

Waaruit blijkt dat dan?

En wat is er dan zo gevaarlijk aan?


Grtzz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #12 Gepost op: 14 September 2009, 09:14:09 »
Uit zijn vraagstelling.
Hij weet nog niet eens wat hij wil, en hij weet niet waarvoor hij de trafo wil gebruiken, zo ook de ringleiding.
Alleen het begrip ringleiding is ergens opgepikt.

Gevaarlijk is het aanraden/kopen/gebruiken van materialen waar betreffende persoon geen verstand van heeft, in dit geval ook nog eens niet-geïsoleerd. Daar komen ongelukken van. Ervaring of kennis opdoen is weliswaar goed mogelijk door de praktijk, doden hoeft het liever niet te kosten!

Maarten.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #13 Gepost op: 14 September 2009, 09:35:06 »
Mannen,

Bedankt voor jullie goede zorgen! (y)

Wees ervan overtuigd dat er hier geen doden gaan vallen door elektriciteit. Het functionele gebruik in een modelbaan, wat is handig en wat niet, daar ben ik naar op zoek, het besef van elektriciteit en eventuele gevaren daarbij is bij mij zeker aanwezig.

Hoewel ongeveer honderd jaar geleden  :P , heb ik telecommunicatie en computertechniek gedaan, met veel practica etc. Zelf wat draden aan een trafo solderen, de boel zekeren enzovoorts zou me dan ook zeker lukken...

@Klaas: Op dit moment is het de Multimaus (voor mijn testbaan), maar later - op de baan die ik nu aan het voorbereiden ben, wordt het de nieuwe Ecos2. De keuze voor boosters ligt dus open. Ik heb al eens naar de LDT boosters gekeken... Wat betreft de servo's heb je gelijk, de servo's worden gevoed vanuit de Switchpilot servo kastjes, die op zich hun voeding weer uit de trafo ontvangen.

@Rob: Mijn keus om van een gesloten oplossing gebruik te maken komt voort uit mijn keuze voor gemak op dat vlak zodat ik lekker met modelspoor bezig kan zijn. Persoonlijke keuze dus.

@Maarten: zie boven, dank voor je zorg. Mijn vraag gaat over het wat, niet over het hoe.

Okay, mijn idee tot nu toe is om mijn baan op te delen in drie of vier segmenten, die alle van een trafo worden voorzien. Deze trafo wil ik dan alles in dat segment laten voeden, decoders, boosters, servo-decoders, verlichting, etc.

Dat betekent dan ook dat:
- elk segment zijn eigen sectie van de ringleiding krijgt
- alle apparaten gevoed moeten kunnen worden door 16V AC of daarop moeten worden voorbereid
- de secties goed moeten worden gekozen i.v.m. de maximaal te leveren stroom

Ik hou gewoon van simpel, modulair denken. En dit lijkt me een simpele oplossing.

Okay, meningen weer?

Gerard


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26636
    • Pagina van klaas
Re:Iemand ervaring met transformator Conrad 216465-89 ?
« Reactie #14 Gepost op: 14 September 2009, 09:45:43 »
@Klaas: Op dit moment is het de Multimaus (voor mijn testbaan), maar later - op de baan die ik nu aan het voorbereiden ben, wordt het de nieuwe Ecos2. De keuze voor boosters ligt dus open.
Dan nog moet elke booster zijn eigen trafo hebben. De beperking zit hem nl. niet in Roco, maar in de uitvoering van de uitgangstrap van de booster.
De Ecos2 heeft (net als de mausversterker) een z.g. H-brug uitgang, en bij zo'n systeem mag je boosters niet samen op 1 trafo zetten.
Bij boosters met een common groud aansluiting kan het wel, maar ook daar is het aan te raden om elke booster zijn eigen trafo te geven. Al was het alleen maar vanwege de vermogensverdeling. Een trafo van 70VA is ruim voldoende voor een centrale of voor één booster, maar te weinig voor twee boosters.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.