Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor- en tramweg parafernalia door Menno
Vandaag om 22:33:26
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 22:24:19
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 22:21:20
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 22:19:10
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:17:02
Bauarbeiten im gange door Sikko
Vandaag om 22:05:53
Achtergrond met AI door Sikko
Vandaag om 22:03:08
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:58:46
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 21:50:03
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 21:43:11
Goede wensen voor 2026 door cor_b
Vandaag om 21:18:01
Roco 10836 wissel schakelaar door TvdZ
Vandaag om 20:57:28
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 20:51:29
Fleischmann 4178 NS4903 pimpen naar NS4905 door ruudns
Vandaag om 20:42:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:05:43
BR 54 Minitrix problemen. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 19:17:17
Toon hier je (model)treinfoto's door Alewijn
Vandaag om 16:44:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 16:29:58
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:28:22
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
Vandaag om 16:06:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 15:27:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
  

Auteur Topic: De bouw van Maasbrecht  (gelezen 26988 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #30 Gepost op: 17 September 2009, 20:23:30 »
Bedankt stefan.

Ik hoop dit weekend een begin te maken aan het frame, zodat ik snel verder kan met het spoor.
Moet wel nog wat rails kopen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #31 Gepost op: 18 September 2009, 15:03:31 »
Ik ga vandaag een begin maken aan het frame.
Ik heb van Stefan het aanbod gekregen om wat rails over te kopen.

Later vandaag een update dus  ;)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #32 Gepost op: 19 September 2009, 11:43:11 »
Sorry dat ik geen update heb laten verschijnen gisteren. :-[
Er was iets persoonlijks tussengekomen.

Maar vandaag komt er wel een update.

Om 9:30 begonnen, en heb 2 platen af.
Maar ik heb nog geen frame opzich waar ik de platen in op kan leggen.

Later meer ;D

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #33 Gepost op: 19 September 2009, 11:55:11 »
ik ben benieuwd

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #34 Gepost op: 19 September 2009, 15:18:20 »
Daar zijn we weer.

Ik heb op dit moment 3 platen af en nog 1 te gaan.
Alles ligt klaar om de 4e plaat ook af te maken, maar daar ga ik straks mee door.
Moet zometeen naar Echt, om een vriend met iets te helpen.

Paar foto's. Ik heb er geen gemaakt tijdens de bouw.
Vragen over de bouw kun je altijd in dit topic vragen.


De eerste 3 platen die klaar liggen.


De laatste plaat ligt klaar.
Mijn hond komt gezellig meekijken. ;) ;D

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #35 Gepost op: 19 September 2009, 18:11:54 »
En jawel, alle 4 de platen liggen klaar.

Nu heb ik een vraagje.

Hoe kan ik het beste een steving frame maken.
Het frame moet van de platen los kunnen en makkelijk vervoerbaar, dus inklapbaar of in stukken.


3D tekening van het frame.

Het gat bovenin is de plek waar de platen in moeten kunnen vallen.

Wat is een stevige maar goede oplossing?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #36 Gepost op: 19 September 2009, 18:18:54 »
Citaat
Hoe kan ik het beste een steving frame maken.
Het frame moet van de platen los kunnen en makkelijk vervoerbaar, dus inklapbaar of in stukken.

Hoezo, wil je een baan voor thuis, of wil je een baan die je mee kunt nemen? Want als het de laatste optie is ben je denk ik de verkeerde weg ingeslagen. Dit ontwerp is niet echt handig om snel op- en af te breken.

Of wil je, als je mogelijk een keer verhuist, de baan makkelijk mee kunnen nemen?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #37 Gepost op: 19 September 2009, 18:20:40 »
De bedoeling is van deze baan dat ik hem wel kan meenemen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #38 Gepost op: 19 September 2009, 21:32:50 »
Niemand een oplossing?

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #39 Gepost op: 19 September 2009, 21:59:40 »
Oplossingen zijn er genoeg.... maar om ze allemaal op te typen....... :-\  Ik zou zeggen kijk eens bij module verenigingen hoe zij hun modules maken. Deze module systemen zijn ontworpen om geregeld opgebouwd en afgebroken te worden.

Kijk hier eens voor de modules van Het Bollenspoor en dit is een van de vele ......

Jeffrey

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #40 Gepost op: 20 September 2009, 09:38:32 »
Bedankt Jeffrey,
Ik zal eens goed gaan nadenken wat het handigste.

Daarnaast heb ik een andere vraag.
Is er een alternatieve wisselaandrijving voor de Fleischmann profi wissels?
Omdat ik een aantal nieuwe wissels heb, moet ik ook een aantal nieuwe aandrijvingen kopen.

De wisselaandrijvingen zullen ondergronds worden ingebouwd.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #41 Gepost op: 20 September 2009, 11:19:59 »
Hallo Bart,

Zie onderstaande, toevallig staat het hier op het forum

De wisselaandrijving welke in het draadje " ondervloerse wissel aandrijving " van IPIO" wordt gebruikt is ontwikkeld in samenwerking met een modelspoorliefhebber in het oosten van Duitsland. Ze worden gefabriceerd onder het merk Glockner en in Nederland verkocht via www.decodershop.com

Prijs per aandrijving € 12.95 per stuk
In de verpakking : wisselaandrijving, bevestigingsmateriaal, gebruiksaanwijzing, twee wissel pennen 1 messing en 1 verenstaal.
de aandrijving kan tevens voor zorgen voor hartstuk omschakeling bij digitaal rijden. Of je kunt deze kontakten gebruiken voor een eenvoudig rood groen seintje.

Binnenkort wordt er nog een printplaatje leverbaar om makkelijk aan te sluiten.

Tipje : plak de aandrijving even met dubbelzijdig tape aan de plaat vast om hem goed te kunnen positioneren en zet daarna de schroefjes  vast.

Succes!
http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-119306/Wisselaandrijving.html

Mvg, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #42 Gepost op: 20 September 2009, 12:01:43 »
Citaat
Bedankt Jeffrey,
Ik zal eens goed gaan nadenken wat het handigste.

Bart, met alle respect; had je die zaken niet beter al eerder helder kunnen hebben? Nu ben je al aan het bouwen geslagen maar is je plan nog niet definitief. Niet zo handig, toch? Misschien moet je eerst nog eens goed kijken wat je nou precies wilt voor je verder bouwt. Dat scheelt in ieder geval veel geld aan materiaal, en da's toch jammer? ;)

Vwb je plan; heb je het railmateriaal al gekocht? Want dat kan ik zo niet uit de draad halen. Misschien kun je Tillig of Peco (of anders) in het zichtbare deel leggen, dat ziet er goed uit en daar kunnen veel gemakkelijker alternatieve aandrijvingen onder als bij de Profi rail. Laatstgenoemde heeft ook nog eens een veel te smal ballastbed wat niet mooi is.
En de alternatieven zijn niet eens duurder!

Verder een leuk plan dat zeker op Amerpoort lijkt, maar dat is je goed recht. Het is jouw baan. Ik blijf het draadje dan ook met interesse volgen.

Grtz, Ronald.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #43 Gepost op: 21 September 2009, 15:50:21 »
Bart, met alle respect; had je die zaken niet beter al eerder helder kunnen hebben?

Klopt, had ik eerder aan kunnen denken. Had wel al wat in de kop zitten.

Gisteren niets kunnen doen, was laat thuis kwam, had een zeskamp in Maasbracht-beek vanwege het 125 jarig bestaan van de harmonie.

Maar zaterdag en vandaag wel nog een leuk idee gekregen.

Enkele standaard voor

Enkele standaard achter

Dubbele standaard voor.

De standaards worden dmv stevige bouwen aan elkaar vastgemaakt.
Het oranje is eruit te schuiven waardoor alle standaards ook van elkaar los zijn te maken.
In de blauw aangegeven plaatsen komen rails waardoor de oranje platen ook op de juiste plaats zitten.

Dus is het volgens mij ook goed te vervoeren.

Ik heb qua rails eens even gekeken.

In het zichtbare gedeelte heb ik Roco line zonder bedding getekend en op het ontzichtbare gedeelte de Fleischmann rails.


Zal dat gaan werken? En wat kan ik dan voor aandrijving eronder installeren? Servo's?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #44 Gepost op: 21 September 2009, 16:48:04 »
Om een onderstel stabiel en stevig te maken, worden vaak diagonalen toegepast. Of vormen van verstevigingsdriehoeken. Bekijk eens bestaande voorbeelden op beurzen, dan kun je zien hoe anderen het gedaan hebben.

Sander