Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
  

Auteur Topic: De bouw van Maasbrecht  (gelezen 26026 keer)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #30 Gepost op: 17 September 2009, 20:23:30 »
Bedankt stefan.

Ik hoop dit weekend een begin te maken aan het frame, zodat ik snel verder kan met het spoor.
Moet wel nog wat rails kopen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #31 Gepost op: 18 September 2009, 15:03:31 »
Ik ga vandaag een begin maken aan het frame.
Ik heb van Stefan het aanbod gekregen om wat rails over te kopen.

Later vandaag een update dus  ;)

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #32 Gepost op: 19 September 2009, 11:43:11 »
Sorry dat ik geen update heb laten verschijnen gisteren. :-[
Er was iets persoonlijks tussengekomen.

Maar vandaag komt er wel een update.

Om 9:30 begonnen, en heb 2 platen af.
Maar ik heb nog geen frame opzich waar ik de platen in op kan leggen.

Later meer ;D

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #33 Gepost op: 19 September 2009, 11:55:11 »
ik ben benieuwd

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #34 Gepost op: 19 September 2009, 15:18:20 »
Daar zijn we weer.

Ik heb op dit moment 3 platen af en nog 1 te gaan.
Alles ligt klaar om de 4e plaat ook af te maken, maar daar ga ik straks mee door.
Moet zometeen naar Echt, om een vriend met iets te helpen.

Paar foto's. Ik heb er geen gemaakt tijdens de bouw.
Vragen over de bouw kun je altijd in dit topic vragen.


De eerste 3 platen die klaar liggen.


De laatste plaat ligt klaar.
Mijn hond komt gezellig meekijken. ;) ;D

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #35 Gepost op: 19 September 2009, 18:11:54 »
En jawel, alle 4 de platen liggen klaar.

Nu heb ik een vraagje.

Hoe kan ik het beste een steving frame maken.
Het frame moet van de platen los kunnen en makkelijk vervoerbaar, dus inklapbaar of in stukken.


3D tekening van het frame.

Het gat bovenin is de plek waar de platen in moeten kunnen vallen.

Wat is een stevige maar goede oplossing?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #36 Gepost op: 19 September 2009, 18:18:54 »
Citaat
Hoe kan ik het beste een steving frame maken.
Het frame moet van de platen los kunnen en makkelijk vervoerbaar, dus inklapbaar of in stukken.

Hoezo, wil je een baan voor thuis, of wil je een baan die je mee kunt nemen? Want als het de laatste optie is ben je denk ik de verkeerde weg ingeslagen. Dit ontwerp is niet echt handig om snel op- en af te breken.

Of wil je, als je mogelijk een keer verhuist, de baan makkelijk mee kunnen nemen?

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #37 Gepost op: 19 September 2009, 18:20:40 »
De bedoeling is van deze baan dat ik hem wel kan meenemen.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #38 Gepost op: 19 September 2009, 21:32:50 »
Niemand een oplossing?

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #39 Gepost op: 19 September 2009, 21:59:40 »
Oplossingen zijn er genoeg.... maar om ze allemaal op te typen....... :-\  Ik zou zeggen kijk eens bij module verenigingen hoe zij hun modules maken. Deze module systemen zijn ontworpen om geregeld opgebouwd en afgebroken te worden.

Kijk hier eens voor de modules van Het Bollenspoor en dit is een van de vele ......

Jeffrey

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #40 Gepost op: 20 September 2009, 09:38:32 »
Bedankt Jeffrey,
Ik zal eens goed gaan nadenken wat het handigste.

Daarnaast heb ik een andere vraag.
Is er een alternatieve wisselaandrijving voor de Fleischmann profi wissels?
Omdat ik een aantal nieuwe wissels heb, moet ik ook een aantal nieuwe aandrijvingen kopen.

De wisselaandrijvingen zullen ondergronds worden ingebouwd.

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #41 Gepost op: 20 September 2009, 11:19:59 »
Hallo Bart,

Zie onderstaande, toevallig staat het hier op het forum

De wisselaandrijving welke in het draadje " ondervloerse wissel aandrijving " van IPIO" wordt gebruikt is ontwikkeld in samenwerking met een modelspoorliefhebber in het oosten van Duitsland. Ze worden gefabriceerd onder het merk Glockner en in Nederland verkocht via www.decodershop.com

Prijs per aandrijving € 12.95 per stuk
In de verpakking : wisselaandrijving, bevestigingsmateriaal, gebruiksaanwijzing, twee wissel pennen 1 messing en 1 verenstaal.
de aandrijving kan tevens voor zorgen voor hartstuk omschakeling bij digitaal rijden. Of je kunt deze kontakten gebruiken voor een eenvoudig rood groen seintje.

Binnenkort wordt er nog een printplaatje leverbaar om makkelijk aan te sluiten.

Tipje : plak de aandrijving even met dubbelzijdig tape aan de plaat vast om hem goed te kunnen positioneren en zet daarna de schroefjes  vast.

Succes!
http://www.decodershop.com/Webwinkel-Category-119306/Wisselaandrijving.html

Mvg, Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17823
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #42 Gepost op: 20 September 2009, 12:01:43 »
Citaat
Bedankt Jeffrey,
Ik zal eens goed gaan nadenken wat het handigste.

Bart, met alle respect; had je die zaken niet beter al eerder helder kunnen hebben? Nu ben je al aan het bouwen geslagen maar is je plan nog niet definitief. Niet zo handig, toch? Misschien moet je eerst nog eens goed kijken wat je nou precies wilt voor je verder bouwt. Dat scheelt in ieder geval veel geld aan materiaal, en da's toch jammer? ;)

Vwb je plan; heb je het railmateriaal al gekocht? Want dat kan ik zo niet uit de draad halen. Misschien kun je Tillig of Peco (of anders) in het zichtbare deel leggen, dat ziet er goed uit en daar kunnen veel gemakkelijker alternatieve aandrijvingen onder als bij de Profi rail. Laatstgenoemde heeft ook nog eens een veel te smal ballastbed wat niet mooi is.
En de alternatieven zijn niet eens duurder!

Verder een leuk plan dat zeker op Amerpoort lijkt, maar dat is je goed recht. Het is jouw baan. Ik blijf het draadje dan ook met interesse volgen.

Grtz, Ronald.

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #43 Gepost op: 21 September 2009, 15:50:21 »
Bart, met alle respect; had je die zaken niet beter al eerder helder kunnen hebben?

Klopt, had ik eerder aan kunnen denken. Had wel al wat in de kop zitten.

Gisteren niets kunnen doen, was laat thuis kwam, had een zeskamp in Maasbracht-beek vanwege het 125 jarig bestaan van de harmonie.

Maar zaterdag en vandaag wel nog een leuk idee gekregen.

Enkele standaard voor

Enkele standaard achter

Dubbele standaard voor.

De standaards worden dmv stevige bouwen aan elkaar vastgemaakt.
Het oranje is eruit te schuiven waardoor alle standaards ook van elkaar los zijn te maken.
In de blauw aangegeven plaatsen komen rails waardoor de oranje platen ook op de juiste plaats zitten.

Dus is het volgens mij ook goed te vervoeren.

Ik heb qua rails eens even gekeken.

In het zichtbare gedeelte heb ik Roco line zonder bedding getekend en op het ontzichtbare gedeelte de Fleischmann rails.


Zal dat gaan werken? En wat kan ik dan voor aandrijving eronder installeren? Servo's?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:De bouw van Maasbrecht
« Reactie #44 Gepost op: 21 September 2009, 16:48:04 »
Om een onderstel stabiel en stevig te maken, worden vaak diagonalen toegepast. Of vormen van verstevigingsdriehoeken. Bekijk eens bestaande voorbeelden op beurzen, dan kun je zien hoe anderen het gedaan hebben.

Sander