Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Dave.......
Vandaag om 22:49:30
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 22:42:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
Vandaag om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
Vandaag om 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:25:19
Lima door Pauldg
Vandaag om 21:25:14
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Heroplage Artitec Plan W? door Petertje
Vandaag om 19:24:07
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
  

Auteur Topic: Onderdelen  (gelezen 1583 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Onderdelen
« Gepost op: 11 September 2009, 22:47:44 »
In het topic over de mat 64 lees ik dat het soms zeer moeilijk tot onmogelijk is om onderdelen van sloopstellen te krijgen om daar vervolgens een ander treinstel mee te restaureren.
Maar ik vraag me af waarom dat zo gaat?
Waarom doet de NS altijd zo moeilijk?
Is dat nou gewoon dwarsigheid ?
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?
Ik kan me niet voorstellen dat de NS een stichting mat 64 ziet als concurent
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re:Onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2009, 23:21:51 »
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?

Dat zal misschien te maken hebben met concurrentie. Het concurrentiebeding wordt vaker toegepast bij verkoop van museummaterieel. Ook moeten vaak eigendomskenmerken verwijderd worden (vroeger bij NS goederenwagens waren dat het Logo en het nummer). Dat zijn allemaal voorwaarden die gesteld worden en werden. Ze willen niet dat oud materieel gebruikt wordt voor concurrentie.

Plukken gaat tegenwoordig misschien lastiger dan vroeger, maar of dat alleen dwarsigheid is weet ik niet. Wellicht is het een kwestie van de juiste contacten hebben. Vroeger ging het simpeler omdat de lijnen korter waren. Tegenwoordig is het materieel van NSFS, wordt het ingezet door NSR (of niet meer), staat het veelal op een terrein van Nedtrain of Prorail. Dat zijn in ene allemaal partijen waar je mee te maken hebt.


En vroeger was het spoor ook van de NS, en de NS was weer van de overheid. Dus kon de NS destijds zo'n eis gerust stellen.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2009, 23:45:12 door Sander Lageveen »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Onderdelen
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2009, 00:56:31 »
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Toendertijd was alles gewoon nog NS en werd er anders gedacht over bepaalde zaken.

En moeilijk doen over onderdlen valt wel mee, alleen zijn een hoop treinen ter zijde gesteld, dat wil niet per definitie zeggen dat deze treinen ook direct voor sloop bedoeld zijn.
Deze kunnen ook gewoon strategische zijn.

Daarnaast hergebruikt NS zelf ook nogweleens onderdelen (Draaistellen terug geleverd via sloper bv) en heft ook alles een waarde in sloop gewicht.

Dus stellen dat "NS zeurt" klopt niet en op eht goeie moment en met de goeie contacten is er nog genoeg te regelen.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Onderdelen
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2009, 23:31:11 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.
Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re:Onderdelen
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2009, 23:42:57 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Je hoeft me niet te geloven hoor  ;)
Maar als museummedewerker weet ik best wat ik zeg hoor...
Citaat
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.

Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Zo zal NS dat ook zeer zeker niet zien, al stichtingen die jij bedoeld hebben treinstellen afkomstig van NS en die hebben allemaal een contract getekend dat ze met die treinstellen NS op geen gronde mogen beconcureren.
Dus ze mogen NS niet beconcureren.
Citaat
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Onderdelen
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 00:08:37 »
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.
Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.

Connexxion heeft bijna 2 jaar terug diverse museum maatschappijen bekeken om te zien of er wat te huren viel toen de Protos stellen de diensten die gepland waren niet allemaal voor hun rekening konden nemen. Mat 54 is besproken, mogelijk is ook de 419 werkgroep benaderd.

Dus het snijdt voor NS wel degelijk hout om een anti-concurrentie clausule op te nemen...
Bedenk overigens ook hoe ACTS destijds aan de 1200'en is gekomen, daar was ook een gang naar de rechter voor nodig om de sloop tegen te houden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden