Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:25:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
03 October 2025, 23:50:00
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
03 October 2025, 07:54:42
  

Auteur Topic: Onderdelen  (gelezen 1616 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Onderdelen
« Gepost op: 11 September 2009, 22:47:44 »
In het topic over de mat 64 lees ik dat het soms zeer moeilijk tot onmogelijk is om onderdelen van sloopstellen te krijgen om daar vervolgens een ander treinstel mee te restaureren.
Maar ik vraag me af waarom dat zo gaat?
Waarom doet de NS altijd zo moeilijk?
Is dat nou gewoon dwarsigheid ?
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?
Ik kan me niet voorstellen dat de NS een stichting mat 64 ziet als concurent
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:Onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2009, 23:21:51 »
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?

Dat zal misschien te maken hebben met concurrentie. Het concurrentiebeding wordt vaker toegepast bij verkoop van museummaterieel. Ook moeten vaak eigendomskenmerken verwijderd worden (vroeger bij NS goederenwagens waren dat het Logo en het nummer). Dat zijn allemaal voorwaarden die gesteld worden en werden. Ze willen niet dat oud materieel gebruikt wordt voor concurrentie.

Plukken gaat tegenwoordig misschien lastiger dan vroeger, maar of dat alleen dwarsigheid is weet ik niet. Wellicht is het een kwestie van de juiste contacten hebben. Vroeger ging het simpeler omdat de lijnen korter waren. Tegenwoordig is het materieel van NSFS, wordt het ingezet door NSR (of niet meer), staat het veelal op een terrein van Nedtrain of Prorail. Dat zijn in ene allemaal partijen waar je mee te maken hebt.


En vroeger was het spoor ook van de NS, en de NS was weer van de overheid. Dus kon de NS destijds zo'n eis gerust stellen.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2009, 23:45:12 door Sander Lageveen »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Onderdelen
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2009, 00:56:31 »
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Toendertijd was alles gewoon nog NS en werd er anders gedacht over bepaalde zaken.

En moeilijk doen over onderdlen valt wel mee, alleen zijn een hoop treinen ter zijde gesteld, dat wil niet per definitie zeggen dat deze treinen ook direct voor sloop bedoeld zijn.
Deze kunnen ook gewoon strategische zijn.

Daarnaast hergebruikt NS zelf ook nogweleens onderdelen (Draaistellen terug geleverd via sloper bv) en heft ook alles een waarde in sloop gewicht.

Dus stellen dat "NS zeurt" klopt niet en op eht goeie moment en met de goeie contacten is er nog genoeg te regelen.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Onderdelen
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2009, 23:31:11 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.
Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re:Onderdelen
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2009, 23:42:57 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Je hoeft me niet te geloven hoor  ;)
Maar als museummedewerker weet ik best wat ik zeg hoor...
Citaat
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.

Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Zo zal NS dat ook zeer zeker niet zien, al stichtingen die jij bedoeld hebben treinstellen afkomstig van NS en die hebben allemaal een contract getekend dat ze met die treinstellen NS op geen gronde mogen beconcureren.
Dus ze mogen NS niet beconcureren.
Citaat
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Onderdelen
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 00:08:37 »
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.
Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.

Connexxion heeft bijna 2 jaar terug diverse museum maatschappijen bekeken om te zien of er wat te huren viel toen de Protos stellen de diensten die gepland waren niet allemaal voor hun rekening konden nemen. Mat 54 is besproken, mogelijk is ook de 419 werkgroep benaderd.

Dus het snijdt voor NS wel degelijk hout om een anti-concurrentie clausule op te nemen...
Bedenk overigens ook hoe ACTS destijds aan de 1200'en is gekomen, daar was ook een gang naar de rechter voor nodig om de sloop tegen te houden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden