Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 15:21:48
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Frank 123
Vandaag om 15:21:13
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 14:55:16
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
Vandaag om 14:50:13
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Jeronimos
Vandaag om 14:36:23
Goede wensen voor 2026 door DJV
Vandaag om 14:33:01
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door StefanNL_Plays
Vandaag om 13:42:59
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 13:32:09
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Martijnstein
Vandaag om 13:26:29
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:37:13
Pfarrerwinkel bahn door puntenglijder
Vandaag om 12:35:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
foto's van "Nederlandse" Tds'en door Wies
Vandaag om 11:52:20
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:46:27
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 11:40:33
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 11:14:41
Modelwensen 2026 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:05:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:40:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:47:09
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
24 December 2025, 22:52:09
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
24 December 2025, 22:09:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
24 December 2025, 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
24 December 2025, 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
24 December 2025, 20:59:57
  

Auteur Topic: Onderdelen  (gelezen 1693 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Onderdelen
« Gepost op: 11 September 2009, 22:47:44 »
In het topic over de mat 64 lees ik dat het soms zeer moeilijk tot onmogelijk is om onderdelen van sloopstellen te krijgen om daar vervolgens een ander treinstel mee te restaureren.
Maar ik vraag me af waarom dat zo gaat?
Waarom doet de NS altijd zo moeilijk?
Is dat nou gewoon dwarsigheid ?
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?
Ik kan me niet voorstellen dat de NS een stichting mat 64 ziet als concurent
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1352
  • PTR
    • Draaistel
Re:Onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2009, 23:21:51 »
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?

Dat zal misschien te maken hebben met concurrentie. Het concurrentiebeding wordt vaker toegepast bij verkoop van museummaterieel. Ook moeten vaak eigendomskenmerken verwijderd worden (vroeger bij NS goederenwagens waren dat het Logo en het nummer). Dat zijn allemaal voorwaarden die gesteld worden en werden. Ze willen niet dat oud materieel gebruikt wordt voor concurrentie.

Plukken gaat tegenwoordig misschien lastiger dan vroeger, maar of dat alleen dwarsigheid is weet ik niet. Wellicht is het een kwestie van de juiste contacten hebben. Vroeger ging het simpeler omdat de lijnen korter waren. Tegenwoordig is het materieel van NSFS, wordt het ingezet door NSR (of niet meer), staat het veelal op een terrein van Nedtrain of Prorail. Dat zijn in ene allemaal partijen waar je mee te maken hebt.


En vroeger was het spoor ook van de NS, en de NS was weer van de overheid. Dus kon de NS destijds zo'n eis gerust stellen.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2009, 23:45:12 door Sander Lageveen »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Onderdelen
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2009, 00:56:31 »
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Toendertijd was alles gewoon nog NS en werd er anders gedacht over bepaalde zaken.

En moeilijk doen over onderdlen valt wel mee, alleen zijn een hoop treinen ter zijde gesteld, dat wil niet per definitie zeggen dat deze treinen ook direct voor sloop bedoeld zijn.
Deze kunnen ook gewoon strategische zijn.

Daarnaast hergebruikt NS zelf ook nogweleens onderdelen (Draaistellen terug geleverd via sloper bv) en heft ook alles een waarde in sloop gewicht.

Dus stellen dat "NS zeurt" klopt niet en op eht goeie moment en met de goeie contacten is er nog genoeg te regelen.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Onderdelen
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2009, 23:31:11 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.
Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:Onderdelen
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2009, 23:42:57 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Je hoeft me niet te geloven hoor  ;)
Maar als museummedewerker weet ik best wat ik zeg hoor...
Citaat
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.

Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Zo zal NS dat ook zeer zeker niet zien, al stichtingen die jij bedoeld hebben treinstellen afkomstig van NS en die hebben allemaal een contract getekend dat ze met die treinstellen NS op geen gronde mogen beconcureren.
Dus ze mogen NS niet beconcureren.
Citaat
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Onderdelen
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 00:08:37 »
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.
Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.

Connexxion heeft bijna 2 jaar terug diverse museum maatschappijen bekeken om te zien of er wat te huren viel toen de Protos stellen de diensten die gepland waren niet allemaal voor hun rekening konden nemen. Mat 54 is besproken, mogelijk is ook de 419 werkgroep benaderd.

Dus het snijdt voor NS wel degelijk hout om een anti-concurrentie clausule op te nemen...
Bedenk overigens ook hoe ACTS destijds aan de 1200'en is gekomen, daar was ook een gang naar de rechter voor nodig om de sloop tegen te houden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden