Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:28
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:23:06
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Onderdelen  (gelezen 1571 keer)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
Onderdelen
« Gepost op: 11 September 2009, 22:47:44 »
In het topic over de mat 64 lees ik dat het soms zeer moeilijk tot onmogelijk is om onderdelen van sloopstellen te krijgen om daar vervolgens een ander treinstel mee te restaureren.
Maar ik vraag me af waarom dat zo gaat?
Waarom doet de NS altijd zo moeilijk?
Is dat nou gewoon dwarsigheid ?
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?
Ik kan me niet voorstellen dat de NS een stichting mat 64 ziet als concurent
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
Re:Onderdelen
« Reactie #1 Gepost op: 11 September 2009, 23:21:51 »
Van de 1000 die nu in het museum staat is door de NS indertijd een voorwaarde gesteld dat de loc wel mocht worden overgenomen maar nooit meer op het spoor mocht komen.
Ik kan het mis hebben maar volgens mij zijn de rails ( het spoor) van de staat en niet van de NS, dus wat zeuren ze nu
Ook weer dwarsigheid?

Dat zal misschien te maken hebben met concurrentie. Het concurrentiebeding wordt vaker toegepast bij verkoop van museummaterieel. Ook moeten vaak eigendomskenmerken verwijderd worden (vroeger bij NS goederenwagens waren dat het Logo en het nummer). Dat zijn allemaal voorwaarden die gesteld worden en werden. Ze willen niet dat oud materieel gebruikt wordt voor concurrentie.

Plukken gaat tegenwoordig misschien lastiger dan vroeger, maar of dat alleen dwarsigheid is weet ik niet. Wellicht is het een kwestie van de juiste contacten hebben. Vroeger ging het simpeler omdat de lijnen korter waren. Tegenwoordig is het materieel van NSFS, wordt het ingezet door NSR (of niet meer), staat het veelal op een terrein van Nedtrain of Prorail. Dat zijn in ene allemaal partijen waar je mee te maken hebt.

En vroeger was het spoor ook van de NS, en de NS was weer van de overheid. Dus kon de NS destijds zo'n eis gerust stellen.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2009, 23:45:12 door Sander Lageveen »

Thom

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2009, 00:56:31 »
Toendertijd was alles gewoon nog NS en werd er anders gedacht over bepaalde zaken.

En moeilijk doen over onderdlen valt wel mee, alleen zijn een hoop treinen ter zijde gesteld, dat wil niet per definitie zeggen dat deze treinen ook direct voor sloop bedoeld zijn.
Deze kunnen ook gewoon strategische zijn.

Daarnaast hergebruikt NS zelf ook nogweleens onderdelen (Draaistellen terug geleverd via sloper bv) en heft ook alles een waarde in sloop gewicht.

Dus stellen dat "NS zeurt" klopt niet en op eht goeie moment en met de goeie contacten is er nog genoeg te regelen.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2009, 23:31:11 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Citaat uit een ander topic
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....
En dit soort berichten komen wel vaker langs.
Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Thom

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2009, 23:42:57 »
Dat van de 1000 is duidelijk uitgelegd, waarvoor mijn dank.
Maar wat Thom in zijn reactie zegt lijkt me sterk
Je hoeft me niet te geloven hoor  ;)
Maar als museummedewerker weet ik best wat ik zeg hoor...
Citaat
......Wij van de HIJSM zijn overal bezig geweest om alleen maar ramen voor de Plan U's te regelen, maar nog van de sloopstellen in Zwolle, nog van een plukstel in Haarlem konden we ramen krijgen.....
Groeten van Edwin.....

Dat de NS met heel veel treinstellen een stichting met 1 of 2 treinstellen als concurent ziet vind ik een beetje lachwekkend.
Zo zal NS dat ook zeer zeker niet zien, al stichtingen die jij bedoeld hebben treinstellen afkomstig van NS en die hebben allemaal een contract getekend dat ze met die treinstellen NS op geen gronde mogen beconcureren.
Dus ze mogen NS niet beconcureren.
Citaat
Ook al omdat de NS een bedrijf is wat winst moet maken terwijl een stichting helemaal geen winst mag maken en donateurs en vrijwilligers heeft om hun treinstellen uberhaubt te kunnen laten rijden
Harm

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2009, 00:08:37 »
Groeten van Edwin.....

Connexxion heeft bijna 2 jaar terug diverse museum maatschappijen bekeken om te zien of er wat te huren viel toen de Protos stellen de diensten die gepland waren niet allemaal voor hun rekening konden nemen. Mat 54 is besproken, mogelijk is ook de 419 werkgroep benaderd.

Dus het snijdt voor NS wel degelijk hout om een anti-concurrentie clausule op te nemen...
Bedenk overigens ook hoe ACTS destijds aan de 1200'en is gekomen, daar was ook een gang naar de rechter voor nodig om de sloop tegen te houden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden