Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door gtw6016
Vandaag om 18:10:54
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
  

Auteur Topic: Juiste pantografen NS 1313  (gelezen 11210 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Juiste pantografen NS 1313
« Gepost op: 09 September 2009, 19:41:25 »
Hoi :)

Ik wil een 1309 omnummeren naar 1313 in geel/grijs waarbij de loc enkele pantograven krijgt, maar welke zijn nu de juiste :)

Ik heb gezocht en de volgende gevonden:

( Alle plaatjes van AnW-modeltreinen.nl )

Sommerfeldt 927:



Sommerfeldt 968:



Je hebt ook nog deze sleepstukken voor de NS:



Maar ik heb geen goede foto's van het dak van een eenbenige panto op de 1313 :(

Dus wie o wie heeft het verlossende antwoord ;D

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2014, 20:52:39 door Bert van Gelder. Reden: Titel: taalfoutje. »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2009, 19:57:48 »
Op plaatjes van diverse 1300en in boek van Henk Bouman is te zien dat de panto's op een voet met vier isolatoren staan.
Je moet dus de Sommerfeldt 968 hebben.
De sleepstukken zijn niet helemaal goed, maar in mijn ogen beter dan de losse sleepstukken die je laat zien.

Grtz,
Ton

US modeller

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2009, 19:58:44 »
Citaat
Ik wil een 1309 omnummeren naar 1313 in geel/grijs waarbij de loc enkele pantograFen krijgt, maar welke zijn nu de juiste?

Er zijn geen juiste panto's voor Nederlands materieel. Getoonde plaatjes zijn van een Faiveley AM18B die niet hier gebruikt worden, alleen een licensie gemaakte zijn te vinden op de type 11 van de NMBS (met een ander schuitje) die hier rijdt. Deze zijn hoger van constructie, dus de scharnierpunten liggen verder uit elkaar. Getoonde schuitjes zijn ook van een Frans type en de onderste afbeelding benadert het een beetje maar zijn ze ook weer niet.
Wat zijn 'enkele' pantografen? Ze zijn toch altijd alleen? De AM serie van Faiveley staat voor 'mono jambiste' enkel benig.
Patografen zijn ook niet van adel,  de pantgraVen van jou wel?  :)

Jos
Regards Joshua
Het spoor kent geen 'bochten', wel bogen.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2009, 20:08:06 »
Op plaatjes van diverse 1300en in boek van Henk Bouman is te zien dat de panto's op een voet met vier isolatoren staan.
Je moet dus de Sommerfeldt 968 hebben.
De sleepstukken zijn niet helemaal goed, maar in mijn ogen beter dan de losse sleepstukken die je laat zien.

Dank je Ton!

Er zijn geen juiste panto's voor Nederlands materieel. Getoonde plaatjes zijn van een Faiveley AM18B die niet hier gebruikt worden, alleen een licensie gemaakte zijn te vinden op de type 11 van de NMBS (met een ander schuitje) die hier rijdt. Deze zijn hoger van constructie, dus de scharnierpunten liggen verder uit elkaar. Getoonde schuitjes zijn ook van een Frans type en de onderste afbeelding benadert het een beetje maar zijn ze ook weer niet.
Wat zijn 'enkele' pantografen? Ze zijn toch altijd alleen? De AM serie van Faiveley staat voor 'mono jambiste' enkel benig.
Patografen zijn ook niet van adel,  de pantgraVen van jou wel?  :)

Ik mag aannemen dat je het wel snapt of niet ;)

En eh:

Patografen zijn ook niet van adel,  de pantgraVen van jou wel?  :)

Als je dan verbeterd ;) dan moet je het wel goed doen :)

Gr. Remco.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2590
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2009, 20:31:35 »
Pantografen, pantograven, patografen,..... ???

Zullen we die dingen maar weer stroomafnemer gaan noemen?  ;D

Ton

IJmc

  • Online Online
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #5 Gepost op: 09 September 2009, 20:38:39 »
'Stra' is korter  ;D.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #6 Gepost op: 09 September 2009, 20:57:03 »
Remco, helpt dit?



« Laatst bewerkt op: 09 September 2009, 21:59:50 door spoorzeven »
Groet, Frank

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #7 Gepost op: 09 September 2009, 21:12:24 »
Ja zeker Frank :)

Ik heb op basis van de info van Ton en jou besloten de SF968 te bestellen voor de 1313 :)

Bedankt allemaal!

Gr. Remco.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #8 Gepost op: 09 September 2009, 22:09:37 »
Je kan ook de Sommerfeldtstroomafnemer ombouwen/aanpassen. Dan krijg je dit (lings in beeld op mijn in aanbouw zijnde 1400, naast een Roco 1600):



Verschil hè?

Wel jammer dat er nog steeds geen goede Nederlandse stroomafnemers zijn.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #9 Gepost op: 09 September 2009, 22:11:51 »
Ja idd, die schuitjes moet ik nog even goed naar kijken, maar dat is een mooie die je daar hebt (y)

Maar goed ik heb in ieder geval de 'juiste' basis en dan kan ik even verder kijken hoe ik dat aanpak.

Gr. Remco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #10 Gepost op: 09 September 2009, 22:44:56 »
De stroomafnemers die op de laatste Roco 1600-achtigen zitten nog een idee?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #11 Gepost op: 09 September 2009, 22:47:28 »
Hoi Henk,

Bedoel je de nieuwe Roco 1600 of de oude 1600 ? Ik heb wel gekeken maar de foto van Spoorzeven laat zien dat het schuitje eigenlijk een VV moet zijn en die 1600 panto's zijn V V
                        | |

En de foto die overlast laat zien, is volgens mij de correcte weergave, dus dat wordt zelf bouwen denk ik :)

Gr. Remco.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #12 Gepost op: 09 September 2009, 22:51:23 »
Sinds de 1602 Schiphol zo'n beetje. Bernd heeft ze wel eens voor een 1500 aangeschaft. Ik bedoelde ook de indruk die het geheel maakt en niet alleen het schuitje.
Maar ik lees net dat er op de 1300 stroomafnemers op vier pootjes stonden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #13 Gepost op: 09 September 2009, 22:54:30 »
Ja, ik weet welke panto's je bedoelt, ik heb die ook hier, maar die zijn inderdaad niet helemaal correct, oa 3 pootjes. Het zijn wel erg mooie pantograven inderdaad!

Gr. Remco.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Juiste pantograven NS 1313
« Reactie #14 Gepost op: 10 September 2009, 08:18:54 »
Zullen we die dingen maar weer stroomafnemer gaan noemen?  ;D
Daar wordt de discussie niet helderder van; een pantograaf (twee pantografen) staat bovenop een electrische loc, stroomafnemers strijken langs de wielen van modelspoormaterieel.
Dan zou je pantografen nog beter 'waslijnschrapers' kunnen noemen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.