Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 13:03:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Lokpilot 4 defect door Ben
Vandaag om 12:55:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:52:33
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:17
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:05:37
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 11:42:12
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door Menno
Vandaag om 11:22:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:04:51
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:42:06
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
  

Auteur Topic: De lengteschaaldiscussie  (gelezen 7858 keer)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #15 Gepost op: 05 September 2009, 10:48:48 »
Moeten we bij andere fabrikanten aandringen dezelfde move te maken?
Wat vinden jullie?

Ik ben eigenlijk benieuwd welke fabrikanten nog iets anders leveren als 1:87. Roco is om, LSM en Artitec bestaan louter voor 1:87. Piko levert ook 1:87. Ik kan alleen op moment Marklin en nog wat oudere modellen van Fleischmann bedenken.
Roco is feitelijk om, dus zal Fleischmann mee gaan met nieuw ontwikkelingen, verwacht ik, gezien ze een samen een compleet assortiment proberen neer te zetten waarbij Fleischmann zich meer en meer op N gaat richten.

Het is vreemd dat juist bij H0 die situatie is gecreeerd, want N en 0 hebben hier geen last van voorzover ik weet.

Daarbij zijn krappe railgeometrieen als R1 zeer nadelig voor modellen, je krijgt dan oplossingen zoals Roco met de eerste corail rijtuigen en de Matrix Gottardo en dat is zonde.

Wat mij wel verbaasd is dat sommigen wel wat vinden van bijv. een te laag rooster op de Roco 1600 maar wel doodleuk Marklin 1:100 ICR rijtuigen kopen. Beiden kloppen niet maar er wordt toch een verschillende waarde aan gekoppeld.

Daarbij zou je denk ik onderscheid maken tussen H0 volledig 1:87 en H0 1:100/93.5 net zoals je H0e hebt bijvoorbeeld.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 10:57:13 door Remco »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2009, 10:57:32 »
Remco:

Ik denk dat je nu net de verkeerde stelling hebt genomen.
1:100 rijders zijn vaak ook erg begaan met het detail op hun loc's en rijtuigen.
Maar ze nemen vaak 1:100 omdat ze er al zo veel materieel van hebben, en  omdat ze ook vaak zitten met de al bestaande railgeometry van hun baan / of ruimte gebrek.
Dat de gebouwde perrons en wisselstraten dat ook niet aankunnen zonder over het wissel te gaan staan.

Schaal N is volgens sommige ook meteen te klein, vaak voor zelfbouw en zo.

Verder denk ik niet dat het niet verstandig is voor fabrikanten om de standaards te hoog op te gooien zodat er op den duur helemaal geen verschil of marktwerking is.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22507
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #17 Gepost op: 05 September 2009, 10:58:56 »
Wat mij wel verbaasd is dat sommigen wel wat vinden van bijv. een te laag rooster op de Roco 1600 maar wel doodleuk Marklin 1:100 ICR rijtuigen kopen. Beiden kloppen niet maar er wordt toch een verschillende waarde aan gekoppeld.

Dit soort opmerkingen zijn dooddoeners Remco. Er zijn ook mensen die per se 1:87 rijtuigen willen, maar doodleuk de onnatuurlijke wielen en koppelingen accepteren. Als je inconsequentie een probleem vindt, dan hebben eigenlijk alleen de proto en pur jongens recht van spreken.

In schaal 0 speelt overigens hetzelfde en om dezelfde reden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2009, 11:06:14 »
Ik vind dat geen dooddoener anders had ik het niet gezegd :)

Maar je hebt gelijk de wielen en koppelingen zijn niet in verhouding, maar dat vind ik wel van een heel andere orde. Het zijn wel 2 dingen die je zelf kan oplossen. Nieuwe wieltjes en nieuwe koppelingen en klaar. Die keuze ligt dan bij jezelf.

Schaal 1 op 100 betekend in een aantal modellen dat er gewoon bijv. 1 of 2 ramen ontbreken en dat verander je niet even snel zelf.

Gr. Remco.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #19 Gepost op: 05 September 2009, 11:29:13 »
Schaal 1 op 100 betekend in een aantal modellen dat er gewoon bijv. 1 of 2 ramen ontbreken en dat verander je niet even snel zelf.

Ik ga nu als voorbeeld de Märklin ICR nemen, dat is een A10 of een B10.
Dus 10 passagiersramen.
Bij de eerdere modellen  klopten de ramen goed, hoewel ze wel verkort waren naar 1:00.
Het waren inderdaad 10 ramen.
Maar de laatste uitvoering klopte de raamindeling aan 1 kant helaas niet omdat 1 raam verwisseld is door een smal raampje.
Deze rijtuigen met dit mankement behoren ook niet tot mijn collectie.

Het grootse minpunt aan deze ICR is echter dat eniks zichtbaar is van instaptreden onder de deuren.
Maar dat heeft betrekking op de zwenk-draaistellen die Märklin er onder gebruikte.

Deze zwenkdraaistellen zijn ook toegepast op de ICM IV, echter hier is het trapje op het draaistel bevestigd wat al veel verbeterd.
Dit had op de ICR ook gekunt.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #20 Gepost op: 05 September 2009, 11:34:07 »
Jos,

Alsjeblieft, lees eens wat er staat, of reageer niet, dit is geen doen zo :(

Schaal 1 op 100 betekend in een aantal modellen dat er gewoon bijv. 1 of 2 ramen ontbreken en dat verander je niet even snel zelf.

Dus niet ALLE modellen.

En daarbij Jos:

Verder denk ik niet dat het niet verstandig is voor fabrikanten om de standaards te hoog op te gooien zodat er op den duur helemaal geen verschil of marktwerking is.

Maar hier zeg je:

Dit is ook een van de oorzaken dat mij een beetje tegenhoud.
Op een model horen geen punten zichtbaar te zijn die een eventuele toekomstige aanpassing kunnen waarmaken.

Je spreekt jezelf tegen, eerst wil je op de Roco 1600 een hoge standaard en nu weer niet.
Mijn suggestie, bepaal eerst even je mening en blijf daar aan vast houden in plaats van alle kanten op te stuiteren.

Gr. Remco.
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 11:36:37 door Remco »

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #21 Gepost op: 05 September 2009, 11:41:52 »
ik denk dat de markt wel bepaald of 1/100 c.q. 1/93 blijft bestaan.
zolang mensen het kopen, blijft het.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #22 Gepost op: 05 September 2009, 12:09:59 »
Remco.

Deze 2 zaken staan geheel los van elkaar, waarom zou ik me hier op tegenspreken.

En ik nam gewoon de ICR als voorbeeld, daarmee wil ik dus niet zeggen dat alle modellen het juiste aantal ramen er in heeft.
En daarbij de loc's horen gewoon te kloppen.

Het zelfde geld voor de reeks 11.8 van LSM. (fantastische loc trouwens)
Ik heb deze gecombineerd met de ICR benelux van Märklin.
En een aangepast stuurrijtuig van Lima.
En dat ziet er beslist niet verkeerd uit. Ik kan nu wel de complete 7-delige benelux op mijn baan kwijt, terwijl dat met LSM Bakken nooit gelukt was.

Jos.

EDIT: OVERBODIGE WITREGELS VERWIJDERD. GRAAG IN DE TOEKOMST OPLETTEN
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 12:10:55 door Bart Tigges »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #23 Gepost op: 05 September 2009, 12:13:34 »
Het is vreemd dat juist bij H0 die situatie is gecreeerd, want N en 0 hebben hier geen last van voorzover ik weet.

Ook bij de grotere schalen speelt dit probleem. De D-zugwagen van Märklin spoor 1, bijvoorbeeld, is ook te kort (75,0cm in plaats van 82,5cm).

Het gesjoemel met de schalen is al zo oud als de hobby zelf. Het idee om in elke richting (breedte, hoogte en lengte) zo precies mogelijk te bouwen, is pas een jaar of 35 oud (Liliput? Ade?). Het is maar wat je wil bereiken: op een bepaalde lengte het juiste aantal rijtuigen of minder rijtuigen, maar in de juiste schaal. Hoe groot we ook bouwen het is altijd te klein. Er ontstaat pas een probleem als de lengteschalen door elkaar heen worden toegepast.

Langzaam verschuift de markt richting 1:87. Kijk maar eens naar Märklin. Jaren lang werden sneltreinrijtuigen van 24cm geproduceerd. Dit is een schaal van 1:110. Later werd dat 1:100, nu 1:93. Hoe komt dat? Laat ik eens een gewaagde uitspraak doen: Een van de factoren kan zijn, dat de gemiddelde leeftijd van de hobbyisten stijgt. Kijk maar eens rond in Houten. Als je jong bent, wil je je trein laten rijden. Dat een rijtuig niet helemaal overeen komt met de werkelijkheid is nog niet zo belangrijk. Zo heb ik dat bij mezelf ook ervaren. Als je ouder wordt, gaan de manco's opvallen. Te grote flenzen, het aantal ramen klopt niet, onjuiste lengteschaal, noem maar op. Velen van de doorgewinterde hobbyisten letten erg op de details en springen uit hun vel als er een nummerplaat een halve millimeter te laag zit. In mijn ogen is er geen weg terug naar 1:100. De jongere forumleden onder ons lezen namelijk mee en gaan deze manco's dus ook zien.

Jaren geleden al besloot ik om alleen H0-materieel te kopen, dat in de juiste schaal is geproduceerd: 1:87. Als ik veertig jaar eerder met de hobby begonnen zou zijn, zou de keuze waarschijnlijk op 1:100 zijn gevallen, want beter was er toen niet.

Groet,
Basilicum

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6692
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #24 Gepost op: 05 September 2009, 12:45:24 »
Het zelfde geld voor de reeks 11.8 van LSM. (fantastische loc trouwens)
Ik heb deze gecombineerd met de ICR benelux van Märklin.
En een aangepast stuurrijtuig van Lima.
En dat ziet er beslist niet verkeerd uit. Ik kan nu wel de complete 7-delige benelux op mijn baan kwijt, terwijl dat met LSM Bakken nooit gelukt was.

En daar zit het compromis dus. Op zich begrijpelijk maar wel verbazend. Een op het voorbeeld gelijkende treincombinatie willen maken maar omwille van de grootte van de baan toch niet de juiste schaal kunnen gebruiken.

Als je op het 3-rail forum kijkt naar de bouwsels aldaar zie je heel veel C-rails op relatief kleine  oppervlakten. Een schaal van 1:87 is dan erg lastig zo niet ommogelijk. Om die reden blijft met name Marklin 1:100 en 1:93 produceren EN verkopen, er is namelijk vraag van een bepaalde doelgroep. Niets mis mee overigens, ieder z'n plezier in de hobby.

Gr, Ben.
(3-railer die overstapt op zoveel mogelijk 1:87)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #25 Gepost op: 05 September 2009, 14:15:01 »
Citaat
Als je op het 3-rail forum kijkt naar de bouwsels aldaar zie je heel veel C-rails op relatief kleine  oppervlakten. Een schaal van 1:87 is dan erg lastig zo niet ommogelijk. Om die reden blijft met name Marklin 1:100 en 1:93 produceren EN verkopen, er is namelijk vraag van een bepaalde doelgroep. Niets mis mee overigens, ieder z'n plezier in de hobby.

Op het 3-railforum worden ook op relatief grote oppervlaktes veel c-rails gepropt. Dus voor die mensen die de ruimte hebben kunnen makkelijk overstappen, mits zij dat willen.
Het enige waardoor je matrix kunt stoppen is denk ik door massaal geen trix 1:93,5 of 1:100 te kopen.
Dan zullen ze uiteindelijk overstag gaan of alleen 3-rail produceren, maar dan vissen zij in een andere vijver en hebben wij er geen last van.

Ben, Ik zag dat je ook meteen weg was van 3-rail.
In ieder geval leuk dat je nu ook 1:87 rijdt ;) nu alleen nog 2-railen ;) ;D

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6692
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #26 Gepost op: 05 September 2009, 14:23:44 »
Het enige waardoor je matrix kunt stoppen is denk ik door massaal geen trix 1:93,5 of 1:100 te kopen.
Dan zullen ze uiteindelijk overstag gaan of alleen 3-rail produceren, maar dan vissen zij in een andere vijver en hebben wij er geen last van.
Daan, ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt. Het is geen doel op zich om 1:93 of 1:100 uit de winkels te jagen. Nogmaals, er is een doelgroep die dit koopt om redenen. Niks mis mee.

En hoezo je kreet "hebben wij er geen last van"?

En nee, ik ben evenmin als jij niet weg op het 3-rail forum.

Gr, Ben.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #27 Gepost op: 05 September 2009, 14:26:50 »
Ook bij de grotere schalen speelt dit probleem. De D-zugwagen van Märklin spoor 1, bijvoorbeeld, is ook te kort (75,0cm in plaats van 82,5cm).

Niet verbazend, het is een Marklin product. Marklin heeft nog steeds soms moeite te bepalen of ze nou speelgoed of modeltrein fabrikant zijn (al zijn zeker de prijzen daarin niet onduidelijk...) In de grote schalen heeft LGB dezelfde trekjes...

Maar zoals al gezegd, voor vrijwel alle producten is een doelgroep en het verkoopt.
Ik hoop alleen dat wij, als BNLS, fabrikanten kunnen helpen naar het streven van steeds beter gedetailleerde en op schaal zijnde modellen. En firma's als Artitec, LS Models en Roco pakken die uitdaging keer op keer op. Nou de rest nog...
« Laatst bewerkt op: 05 September 2009, 14:28:36 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #28 Gepost op: 05 September 2009, 15:01:30 »
Ben:

Door het uitbrengen van een model in een andere lengteschaal (koploper als voorbeeld) zal een ander merk dit treinstel waarschijnlijk nooit uitbrengen in 1:87, omdat de Nederlandse markt daarvoor te klein is en het model dus weinig verkocht zal worden.

Wil je zorgen dat dit niet meer gebeurt zal je het niet op lengteschaal gemaakte model massaal niet meer moeten kopen, zodat een ander merk dat gat kan vullen.  Dat zal alleen niet gebeuren, want er zullen toch mensen zijn die hem kopen.


Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:De lengteschaaldiscussie
« Reactie #29 Gepost op: 05 September 2009, 21:32:06 »
In de hele modelbouwwereld ( Treinen, boten , auto's, vlliegtuigen etc) zie je de trend naar exacte schalen. Net als bij treinen heb je bv auto's in div. schalen. Binnen die schalen zorgen vrijwel de meeste fabrikanten dat hun auto ook de correcte maten heeft voor die schaal. Door modelbouw items ook te voorzien van licht, geluid, beweging zie je dat de markt (en daarmee de gebruiker) evolueert naar een hoger niveau.
Compromissen binnen een schaal qua lengte /breedte zal steeds minder worden en helaas voor degene die minder ruimte hebben ja het aantal (nieuwe uitgebrachte) te kleine modellen wordt minder. Maar niet getreurd. Het aantal clubs waar je met de juiste lengte schaal kunt rijden wordt groter en groter. Zelf heb ik geen ruimte genoeg om met 10 wagens achter een 1100 te rijden, op de club heb ik dat wel.
Advies blijf dus niet binnen in je upje zitten maar sluit je aan en ga lekker op zoek naar een club bij je in de buurt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!