Moeten we bij andere fabrikanten aandringen dezelfde move te maken?Wat vinden jullie?
Wat mij wel verbaasd is dat sommigen wel wat vinden van bijv. een te laag rooster op de Roco 1600 maar wel doodleuk Marklin 1:100 ICR rijtuigen kopen. Beiden kloppen niet maar er wordt toch een verschillende waarde aan gekoppeld.
Schaal 1 op 100 betekend in een aantal modellen dat er gewoon bijv. 1 of 2 ramen ontbreken en dat verander je niet even snel zelf.
Verder denk ik niet dat het niet verstandig is voor fabrikanten om de standaards te hoog op te gooien zodat er op den duur helemaal geen verschil of marktwerking is.
Dit is ook een van de oorzaken dat mij een beetje tegenhoud.Op een model horen geen punten zichtbaar te zijn die een eventuele toekomstige aanpassing kunnen waarmaken.
Het is vreemd dat juist bij H0 die situatie is gecreeerd, want N en 0 hebben hier geen last van voorzover ik weet.
Het zelfde geld voor de reeks 11.8 van LSM. (fantastische loc trouwens)Ik heb deze gecombineerd met de ICR benelux van Märklin.En een aangepast stuurrijtuig van Lima.En dat ziet er beslist niet verkeerd uit. Ik kan nu wel de complete 7-delige benelux op mijn baan kwijt, terwijl dat met LSM Bakken nooit gelukt was.
Als je op het 3-rail forum kijkt naar de bouwsels aldaar zie je heel veel C-rails op relatief kleine oppervlakten. Een schaal van 1:87 is dan erg lastig zo niet ommogelijk. Om die reden blijft met name Marklin 1:100 en 1:93 produceren EN verkopen, er is namelijk vraag van een bepaalde doelgroep. Niets mis mee overigens, ieder z'n plezier in de hobby.
Het enige waardoor je matrix kunt stoppen is denk ik door massaal geen trix 1:93,5 of 1:100 te kopen. Dan zullen ze uiteindelijk overstag gaan of alleen 3-rail produceren, maar dan vissen zij in een andere vijver en hebben wij er geen last van.
Ook bij de grotere schalen speelt dit probleem. De D-zugwagen van Märklin spoor 1, bijvoorbeeld, is ook te kort (75,0cm in plaats van 82,5cm).