Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 09:09:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 09:07:29
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 08:47:07
NS 1700 transfers door Jeroen Water
Vandaag om 08:45:10
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 08:22:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
  

Auteur Topic: NS 16,17,1800'en in Maastricht  (gelezen 49625 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #150 Gepost op: 19 November 2009, 00:43:13 »
Ja, dat zal ie wel halen, maar volgens mij lees ik in het bericht van Tim voornamelijk info over DDM-1 en daar zou ik niet zo gauw 180 mee rijden  ;)

Een 1800 is volgens mij ook maar geschikt voor 160 km/u en zal dat nooooooit halen omdat teneerste de ATB gaat zoemeren bij 140, en die ATB nooit meer aangepast zal worden voor snelheden boven de 140 omdat dat niet mag van onze EU vrienden...

Dus zoals Tim al zei, het spul mag maar 140 en dat zal niet meer veranderen ook hoor.

Want het is heel simpel, DDM-1 gaat aan de kant, dus die 1800´en daarvan zijn overbodig.
Vervolgens gaat men DDAR reviseren en samenstellen in grotere stammen, dus komen daar ook nogeens 1700 bij vrij.
Die 1700 laat je vervolgens de diensten van de resterende 1800´en over nemen en voila... Alle 1800 zijn overbodig... !
Scheelt weer een afwijking in onderhoud, materieel en opleidingen.

Eén lok naar een museum, en de rest in de verkoop naar buitenland of aan de schrootboer, een vrolijker vooruitzicht zie ik er niet in...

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #151 Gepost op: 19 November 2009, 02:14:24 »
volgens Railmagazine, het boekje
ik citeer:
De werkzaamheden aan de serie 1700 zijn voorlopig gegarandeerd tot 2022.
de getrokken rijtuigen (292 stuks) blijven ook tot 2022 in onderhoud

Dus de IC wagonnen + de locs blijven nog wel een hele tijd ;D

MVG

Als NSR de hoofdlijnen in 2015 verliest zou een opvolger daar anders over kunnen denken, en het materieel eerder aan de kant zetten. Nieuwe treinen zal waarschijnlijk een eis van de overheid zijn bij de aanbestedingen.

Groeten, Alexander

saltreinenfan

  • Gast
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #152 Gepost op: 19 November 2009, 08:12:42 »
Volgens mij haalt een 1600 toch met gemak 180


Jos.

Ja dat kunnen ze zeker !

Volgens mij halen ze ook nog wel de 200 hoor !

Met Vriendelijke Groet,
Salvador

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #153 Gepost op: 19 November 2009, 08:31:57 »
Nou 200 niet hoor.

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #154 Gepost op: 19 November 2009, 10:19:45 »
Als ik hier kijk:
http://www.spoortechniek.nl/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=10:1600-serie&catid=1:elektrische-locomotieven&Itemid=25

Zie ik staan dat de max toegelaten snelheid 140 km per uur is. Dus 160 zou niet toegelaten zijn met dit materieel. Buitenom het feit of hij deze snelheid kan halen of niet.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #155 Gepost op: 19 November 2009, 11:21:51 »
Als NSR de hoofdlijnen in 2015 verliest zou een opvolger daar anders over kunnen denken, en het materieel eerder aan de kant zetten. Nieuwe treinen zal waarschijnlijk een eis van de overheid zijn bij de aanbestedingen.

Ik las een poos geleden dat het vrijwel zeker is dat de NS na 2015 op de hoofdlijnen blijft rijden. Dat lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk anders kochten ze ook geen nieuwe treinstellen en bleven ze met ouder materieel rondrijden in afwachting van 2015.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #156 Gepost op: 19 November 2009, 11:24:31 »
Die 140 is de VMax toegelaten ivm regelementen NS. De technische VMax is 180.
Geen idee of die 140 nog eens 160 gaat worden nu oa Utrecht-Amsterdam en straks de Zuiderzeelijn er wel geschikt voor zijn.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #157 Gepost op: 19 November 2009, 11:39:04 »
Ik las een poos geleden dat het vrijwel zeker is dat de NS na 2015 op de hoofdlijnen blijft rijden. Dat lijkt mij ook niet onwaarschijnlijk anders kochten ze ook geen nieuwe treinstellen en bleven ze met ouder materieel rondrijden in afwachting van 2015.
Dit lijkt mij niet van toepassing, daar NSR zelf geen materieel bezit, maar alles leased van NS FS (Financiel Services).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #158 Gepost op: 19 November 2009, 11:47:29 »
Ik las een poos geleden dat het vrijwel zeker is dat de NS na 2015 op de hoofdlijnen blijft rijden.

Vrijwel zeker = 0% garantie. Dus die info heb je helemaal niks aan.

Robert B.

  • Offline Offline
  • Berichten: 297
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #159 Gepost op: 19 November 2009, 11:48:19 »
Dit lijkt mij niet van toepassing, daar NSR zelf geen materieel bezit, maar alles leased van NS FS (Financiel Services).

Dat is toch allemaal één en dezelfde holding? Alleen met onderling meerdere bv's. Ik zie het dan als één bedrijf.
"De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein."

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
  • *
    • Flickr
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #160 Gepost op: 19 November 2009, 11:53:18 »
Op deze link http://www.nsfsc.com/rolling_stock/default.asp?NCID=197 staat de vloot van NSFS. En als ik bij de locomotieven kijk, zie ik staan dat ze 14 1800'n hebben en 13 700'n. De 1800'n die ze hebben geleased zijn de 1823, 1824, 1826-1837 en die staan allemaal aan de kant. En daarnaast is dit jaar de vloot Plan V die NSFS had dit jaar verkocht aan NS, om op deze manier afvoer, pluk en sloop mogelijk te maken. Dus dat NSR geen materieel bezit, is gewoon lulkoek.
En over een museale bestemming, 1 voor het NSM + 1 of 2 plukexemplaren en 1 voor de stichting Klok met een plukloc?
Spoorgroet, Martin

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #161 Gepost op: 19 November 2009, 12:23:47 »
Als NSR de hoofdlijnen in 2015 verliest zou een opvolger daar anders over kunnen denken, en het materieel eerder aan de kant zetten. Nieuwe treinen zal waarschijnlijk een eis van de overheid zijn bij de aanbestedingen.

Groeten, Alexander
Nou die eis zal nuwel niet gebeuren, je kunt niet even al het materioeel wat in NL rondrijdt vervangen.
Zowieso valt de oudheid van ons materieelpark wel mee, met VIRM en tegen die tijd gereviseerd DDAR, SGMm etc..

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #162 Gepost op: 19 November 2009, 14:59:41 »
Er wordt al gesproken over een te bewaren exemplaar; is er eigenlijk een beoogde museumloc, zoals dat al ver van tevoren bekend was bij de 1202 en 1312?
Grtz!
Tedo

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #163 Gepost op: 19 November 2009, 16:25:06 »
Die 140 is de VMax toegelaten ivm regelementen NS. De technische VMax is 180.
Geen idee of die 140 nog eens 160 gaat worden nu oa Utrecht-Amsterdam en straks de Zuiderzeelijn er wel geschikt voor zijn.
Was het niet 160, net als de ICR rijtuigen als sinds tijden hebben? Dat de ATB maar tot 140 gaat is een ander verhaal. Dan zou het dus zijn: 140 is de maximumsnelheid in de praktijk vanwege de ATB, ze zijn toegelaten voor 160 en technisch halen ze de 180 (makkelijk).
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:NS 16,17,1800'en in Maastricht
« Reactie #164 Gepost op: 19 November 2009, 17:32:39 »
Was het niet 160, net als de ICR rijtuigen als sinds tijden hebben? Dat de ATB maar tot 140 gaat is een ander verhaal. Dan zou het dus zijn: 140 is de maximumsnelheid in de praktijk vanwege de ATB, ze zijn toegelaten voor 160 en technisch halen ze de 180 (makkelijk).

Vergeet ook niet dat deze locs afstammen van de Franse series BB7200/15000/22200, waarbij het mogelijk is om de overbrenging dusdanig te wijzigen dat er meer trekkracht of juist meer snelheid geleverd wordt (bijvoorbeeld voor goederendienst of intercity's). Soms gingen deze wijzigingen ook gepaard met aangepaste draaistellen (uiterlijk niet veel afwijkend). Je zou dus in theorie de 1700'jes en 1800'jes nog wat op kunnen voeren.

Het is jammer dat er nu gaten vallen in het bestand van deze series. Voor mijn gevoel zijn de locs nog niet zo heel oud, maar de eisen m.b.t. tractiematerieel zijn de afgelopen jaren veranderd, o.a. door de privatisering. Waar de oude eloc-series 1100, 1200 en 1300 makkelijk meer dan 40 dienstjaren haalde, moet ik dat met de 1800 nog zien gebeuren. Bedrijven kijken voor mijn gevoel veel meer dan vroeger naar het op economische wijze in dienst houden van materieel. Hierbij valt de voorkeur op leasen van jong materieel dat weinig onderhoud behoeft. Wat er over 20 jaar met al die bergen geleaste Traxx'jes en Mak-diesels gaat gebeuren, valt te bezien. Maar misschien zit ik er wel naast en zijn er straks wel kleinere maatschappijtjes die wel een oude machine willen oprijden, zoals in Italië regelmatig het geval is.

Groeten,

Geoffrey