Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: vraag: prio-treinen/fyra op HSL gedeelte R'dam-Antwerpen  (gelezen 5831 keer)

stefan333

• Gast
vraag: prio-treinen/fyra op HSL gedeelte R'dam-Antwerpen
« Gepost op: 23 August 2009, 14:35:02 »
Hoi,

Misschien heb ik het in mijn enthousiasme gemist maar wanneer gaan de priotrax-ruituigen of de Fyra op het HSL-gedeelte Rotterdam-Antwerpen rijden?

Ik heb tot nu vooral veel gelezen en gevonden over
1) Trax-prio op Amsterdam-Rotterdam vanaf begin september
2) Thalys over de gehele HSL vanaf medio september
3) vanaf vervanging van trax/prio-rijtuigen door Fyra-V250 over ongeveer een jaar.

Alvast bedankt,
Stefan

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
Re:vraag: prio-treinen/fyra op HSL gedeelte R'dam-Antwerpen
« Reactie #1 Gepost op: 23 August 2009, 15:05:58 »
Stefan,

Naar ik heb begrepen:

- 4 stammen prio vanaf 7 september; resterende stammen blijven in de Beneluxdienst. Volgens geruchten gaan er ook NMBS 28'ers rijden in deze dienst. Reeks 11 schijnt uiteindelijk naar goederendienst te gaan.

- Thalys vanaf 13 december 2009.

http://www.nu.nl/economie/2043097/thalys-vanaf-december-over-hsl.html

- Fyra: tja, wanneer Ansaldo een keer klaar is...

CKLX

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 August 2009, 16:59:15 »
Wel leuk dat een Thalys niet harden als 160km/u mag tussen Schiphol en Rotterdam zolang ICRm er rijd 8) ;D. Ze doen trouwens net of dat ding nu maar 140km/u rijd, deels klopt het wel maar deels rijd die nu ook al 160km/u.

Groetjes Michiel

NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 August 2009, 22:15:02 »
Tja, het is natuurlijk volsterkt zinloos om één keer per uur tussen A'dam en R'dam te gaan rijden. Het is gewoon een kwestie van prestige: laten zien dat de lijn eindelijk gebruikt wordt.
Ze zouden beter de Thalys op volle snelheid kunnen laten rijden.
Laten we hopen dat de echte Benelux dienst niet gaat lijden onder materieelarmoede. Ik zag er trouwens al wat blauw/gele rijtuigen in rijden.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 August 2009, 22:19:13 »
Wel leuk dat een Thalys niet harden als 160km/u mag tussen Schiphol en Rotterdam zolang ICRm er rijd 8) ;D. Ze doen trouwens net of dat ding nu maar 140km/u rijd, deels klopt het wel maar deels rijd die nu ook al 160km/u.

Groetjes Michiel

sorry benelux heeft fase 3 dus niet hareder dan 140, de enige die het 160 baken ziet is de thalys.

5166

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 August 2009, 22:20:07 »
Blijft de "gewone"-benelux dan voorlopig nog gewoon via Schiphol rijden of wordt ie ingekort tot Rotterdam ofzo?

Van de reeks 28 in de beneluxdienst heb ik inderdaad ook het e.e.a. gehoord, net als dat er ook een stam belgische (I-10?) rijtuigen wordt toegevoegd...
Ben benieuwd.

Groet,
Edwin

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #6 Gepost op: 24 August 2009, 22:33:48 »
Blijft de "gewone"-benelux dan voorlopig nog gewoon via Schiphol rijden of wordt ie ingekort tot Rotterdam ofzo?

Van de reeks 28 in de beneluxdienst heb ik inderdaad ook het e.e.a. gehoord, net als dat er ook een stam belgische (I-10?) rijtuigen wordt toegevoegd...
Ben benieuwd.

Groet,
Edwin

Ik denk eerder de I11 rijtuigen want de I10 mogen om bepaalde redenen niet op een HSL.
Een van die redenen is dat bij de toiletten van de I10 de uitwerpselen nog op de rails terecht komen.
Als je op een HSL wil rijden moeten de rijtuigen voorzien zijn van een opvangbak onder het toilet.
De Prio-stammen zijn hier op aangepast.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 August 2009, 23:37:40 »
sorry benelux heeft fase 3 dus niet hareder dan 140, de enige die het 160 baken ziet is de thalys.
Ik had het ook over de Thalys m.b.t. tot 160km/u, de enige reden dat ik ICR noem is dat dat spul niet druk dicht is en dus geen drukgolven van een 300km/u rijdende trein kan hebben in een tunnel en dus mogen die in ieder geval geen 300km/u rijden. Bij welke snelheid van een passerende TGV/ICE enz. een niet drukdichte trein de drukgolven precies wel aan kan weet ik niet.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

xanderspoor1

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 August 2009, 08:38:28 »
Ik ben gisteren met een proeftrein meegereden. De stam met ICR rijtuige rijd niet op erg hoge snelheid, tenminste niet de snelheid waar de lijn voor is aangelegd. Je merkt dat in vierkant gelegde bochten waar je dus op je stoel naar binnen schuift in plaats van neutraal te blijven zitten in de bank. Ook viel mij de ongeloofelijke hoeveelheid lawaai IN in de rijtuigen! Ik woon zelf langs de HSL en het geluid van de trein was mij natuurlijk wel opgevallen, maar dat dat ook in de trein zo erg is vind ik opmerkelijk. Ik denk dat door de constructie van het betonnen zettingsvrije spoor een grote klankreflector gebouwd is. Normaal spoor neem geluid op in de slappe nederlandse grond en het ballastbed denk ik. Zou ik extra betalen om eerder in Rotterdam te zijn (inderdaad, Schiphol Rotterdam bij 160km/u in 25 minuten) èn in het lawaai te zitten?

Alexander

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #9 Gepost op: 26 August 2009, 08:40:45 »
Ik mag morgen:) met de testtrein!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

IPIO'er

• Offline Offline
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
« Reactie #10 Gepost op: 26 August 2009, 09:00:27 »
 (y)    Bofkont !!   ;D ;D ;D
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Piccolo2

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 27 August 2009, 16:55:13 »
Vandaag met een testtrein meegereden van Amsterdam naar Rotterdam en weer terug. Vetrek om 09.45. De drie kwartier hebben we niet gehaald. Ongeveer 20 minuten stilgestaan ergens bij Nieuw Vennep. Volgens de treinchef omdat inwoners van Berkel hadden gedreigd om niet nader genoemde rommel op de rails te gooien vanwege het lawaai. Dan weer rijden door de Groene Hart tunnel en weer een tijdje stilgestaan bij Hazerswoude. Uiteindelijk om 11.15 in Rotterdam aangekomen. (wel gratis koffie en thee op het perron).   
Om 11.30 weer vertrokken en op snelheid terug naar Amsterdam. Het kan dus wel.
Ik vond het leuk en zelfs met drie kwartier vertraging geen boze medereizigers.
De voormalige Beneluxrijtuigen zijn inderdaad lawaaiig, maar dat waren ze op de oude route ook al. Ben benieuwd naar de nieuwe Fyra van Ansaldo-Breda.

Groeten,

Jos

Thom

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 August 2009, 22:07:39 »
Je merkt dat in vierkant gelegde bochten waar je dus op je stoel naar binnen schuift in plaats van neutraal te blijven zitten in de bank.
Je bedoeld bogen die in verkanting zijn gelegd, bochten hebben we op het spoor niet, en hjelamaal geen viertkante  ;)

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
« Reactie #13 Gepost op: 29 August 2009, 22:38:07 »
Ik mocht woensdag ook mee met één van de testritten, en dat beviel me goed. Als de schuifdeuren naar de balkons open staan is het inderdaad wat lawaaierig, maar als deze dicht zijn is het wat betreft geluidsniveau oke. Van Amsterdam naar Rotterdam ging alles goed, we vertrokken met +2 uit Amsterdam omdat de trein wat te laat aankwam, maar we waren in Rotterdam zelfs 5 minuten te vroeg. Op de terugweg had de Traxx (186 113) het weer begeven op Rotterdam en vertrokken we dus met 20 minuten vertraging waardoor we in Amsterdam ook te laat aankwamen. Ten opzichte van de vorige keer zijn me nog wel wat verbeteringen opgevallen zoals bij de aansluiting van de HSL op het reguliere spoor bij Hoofddorp niet meer hoeft te worden gewacht en dat er in de buurt van Amsterdam ook niet meer voor ieder sein hoeft te worden gewacht.
Voor de liefhebbers heb ik nog een complete trajectvideo van de HSL heen en terug van Juni 2009 ;)

5166

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 29 August 2009, 23:18:50 »
Ter vervanging van (een deel van) de reeks 11 komen er 7 loc's reeks 28 beschikbaar voor de beneluxdienst. De loc's zouden vanaf zo 6/9 of ma 7/9 in dienst moeten komen.