Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: vraag: prio-treinen/fyra op HSL gedeelte R'dam-Antwerpen  (gelezen 5832 keer)

henk

• Online Online
Re:vraag: prio-treinen/fyra op HSL gedeelte R'dam-Antwerpen
« Reactie #15 Gepost op: 16 September 2009, 09:03:31 »
Gisteren een ritje van Schiphol naar Rotterdam gemaakt. Leuk en vanwege het kortere traject al een stuk sneller. Of het al zinvol is, is wat anders. Het was rond 17.00 uur, midden in de avondspits, en de bezettingsgraad haalde de 10 procent in de verste verte niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anoniem

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 16 September 2009, 10:29:40 »
En dat in de introductieperiode met lagere prijzen. Nu was jouw waarneming natuurlijk een momentopname, maar als dat structureel is moet men nodig het netwerk uitbreiden om meer reizigers te "genereren" dan die pendels zelf kunnen. Of je volgt de Franse methode die eruit bestaat om het reizen per niet-HSL enorm complex of onmogelijk maken door treindiensten te schrappen en te vertragen totdat de reiziger van ellende in de TGV stapt :-X.

Marc tramt

• Online Online
« Reactie #17 Gepost op: 16 September 2009, 10:32:19 »
De prio-trein die ik gisteren om 8:00 op Rotterdam Centraal zag staan zat behoorlijk vol.
Binnenkorrt zelf maar eens een ritje boeken..
No dress rehearsel, this is our life.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #18 Gepost op: 16 September 2009, 11:07:52 »
In de recente dagen enkele malen op CS geweest. Met interesse naar de Fyra gekeken. Vergeleken met de standaard Benelux was ze bijna leeg. Toch wel armoedig zo'n enorme trein met een stuk of 25 (hooguit) passagiers. Daartegen was de normale Benelux vol. Kan het zijn en verbeter mij als ik het fout heb. Dat Fyra alleen tussen Rotterdam en Amsterdam dienst doet 1 maal per uur V.V. Dat is vragen om lege treinen in combinatie met een duurder kaartje is dat niet echt een klanten trekker.

Groetjes Ben.

Erwin99

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 16 September 2009, 11:23:39 »

Afgelopen zondag was er kennelijk een stremming bij Hoofddorp waardoor er veel treinen over de lijn Haarlem-Leiden gingen. Ik heb daar een bijzonder bonte verzameling langs zien komen:

- de beneluxtreinen met SNCB serie 11 ervoor, sommige met zelfs 2 locs
- de priostammen met groen-witte TRAXX (zijn die van Angel Trains?)
- stammen met Belgische (!) intercity rijtuigen en serie 11 ervoor
- het nieuwe HSL treinstel van AnsaldoBreda kwam ook een keer langzaam voorbij
- Thalys PBA en PBKA

Kortom: er kwam ongeveer elke 7 minuten een andere leuke samenstelling voorbij.

groet,
Erwin

henk

• Online Online
« Reactie #20 Gepost op: 16 September 2009, 11:47:38 »
Kan het zijn en verbeter mij als ik het fout heb. Dat Fyra alleen tussen Rotterdam en Amsterdam dienst doet 1 maal per uur V.V. Dat is vragen om lege treinen in combinatie met een duurder kaartje is dat niet echt een klanten trekker.

Groetjes Ben.

Hij pendelt 1 keer per uur op het traject Amsterdam, Schiphol, Rotterdam. Dat wijkt eigenlijk niet eens zoveel af van de Benelux tussen Amsterdam en Rotterdam. Zit alleen Den Haag tussen. Toeslag is maar 1,50 tweede klasse en 3 euro eerste klasse.
Volgens mij kun je er pas wat van zeggen als de Fyra gaat doorcrossen naar Brussel en de oude Benelux wordt opgeheven.

Overigens schijnt de toeslag uiteindelijk vier keer zo hoog te moeten worden (volgens het treinpersoneel) en dat lijkt me aan de ruige kant. Dan gaat het alleen werken als de directe intercityverbindingen tussen Rotterdam en Amsterdam helemaal worden geschrapt, zoals oorspronkelijk ook de de bedoeling schijnt te zijn geweest of misschien nog wel is was NS betreft.
Mijn idee: schrap die hele toeslagenkermis en beschouw het gewoon als een verbetering van de infrastructuur waar mensen tegen normale tarieven over kunnen sporen. Vereist wel een nieuwe overeenkomst met NS-hispeed.

Anoniem

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 16 September 2009, 12:01:38 »
Overigens schijnt de toeslag uiteindelijk vier keer zo hoog te moeten worden (volgens het treinpersoneel) en dat lijkt me aan de ruige kant.

Klopt, zie dit document. Als de introductieperiode op 7 oktober a.s. voorbij is, gaat de toeslag van € 1,50 naar € 6 (Rotterdam - Schiphol) of van € 2 naar € 7,40 (Rotterdam - Amsterdam) per enkele reis in de tweede klasse. Daar staat wel tegenover dat vroegboekers gebruik kunnen maken van de zogenaamde "superdiscount"-tarieven, dat zijn marktprijzen (Duits: Globalpreis, dus vervoer + toeslag + reservering, alles inbegrepen) die een stuk lager liggen, zelfs lager dan de klassieke verbinding. Uiteraard is er een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, zoals dat gaat met stunttarieven.

henk

• Online Online
« Reactie #22 Gepost op: 16 September 2009, 12:20:18 »
Ja, dat laatste bedoel ik dus. Voor de Thalys naar Parijs kan ik me enige tariefdifferentiatie voorstellen, hoewel de site van NShispeed dan wel verbetering behoeft. Maar wie zit er nu op dat gezanik te wachten met vroegboektarieven en andere ondoorzichtige constructies voor een ritje tussen Amsterdam en Rotterdam?

Anoniem

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2009, 14:14:11 »
Ja, niemand, dat ben ik meteen met je eens :). Dat gaat echter niet eens over het feit dat de constructies ondoorzichtig zouden zijn... de gedachtegang "zo doen ze dat overal met hogesnelheidstreinen, dus dat moeten wij ook hebben" zal wel opgeld hebben gedaan bij NS Hispeed, daarbij voorbijgaand aan het feit dat Rotterdam - Amsterdam een heel ander type verbinding is (vanwege de kleine afstand veel forenzenverkeer met name) dan bijvoorbeeld Parijs - Marseille of Milaan - Napels (waar je veel meer zakenmensen - voor het flexibele volle tarief - en toeristen - voor de stuntaanbiedingen - zult vinden). Er zal maar een zeer klein gedeelte van de reizigers zijn dat vier weken van tevoren een dagje Amsterdam plant, zeker niet als de klassieke trein slechts 20 minuten langzamer is. OK, natuurlijk kan het niet heel veel sneller, maar dan moeten we misschien maar gewoon concluderen dat een binnenlandse HSL-reis niet gaat werken met marktprijzen en toeslagen en de HSL meer behandelen zoals de Zwitserse NBS Mattstetten-Rothrist: de alledaagse reiziger heeft noch in treintype, noch in ritprijs enige indicatie dat zijn reis over de NBS voert. Het is gewoon een trein zoals alle andere, toegankelijk met een treinkaartje zoals alle andere treinen.

Dat de Thalys een marktprijzensysteem kent, dat is niet meer dan logisch. Welke van de twee alternatieven je zou moeten volgen voor de dienst naar Antwerpen en Brussel, dat is een wat lastiger vraagstuk. Ik weet niet wat op die verbindingen beter zou werken: dezelfde tarieven als de huidige Beneluxtrein of marktprijzen. Ik ben geneigd te denken dat een tariefsysteem van marktprijzen daar wel zou kunnen werken.

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 16 September 2009, 22:30:42 »
Of je volgt de Franse methode die eruit bestaat om het reizen per niet-HSL enorm complex of onmogelijk maken door treindiensten te schrappen en te vertragen totdat de reiziger van ellende in de TGV stapt :-X.

Dat is precies wat NS van plan is. De dienst op de Oude Lijn wordt uitgekleed of door extra overstappen en veel tussenstops zo onaantrekkelijk mogelijk gemaakt.
NS maakt hier duidelijk misbruik van zijn machtspositie als concessiehouder voor beide lijnen. Ben benieuwd wanneer er eindelijk iemand naar de NMa stapt.

Daar komt bij dat HSA met zes treinen per uur bijna alle capaciteit op de westtak in Amsterdam opvreet. Intercity's kunnen dan eigenlijk alleen nog maar via Haarlem.

Anoniem

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 17 September 2009, 11:38:15 »
Dat is toch wel een andere orde van grootte... volgens mij blijven de IC's Amsterdam-Vlissingen ook na volledige indienststelling  van de HSL Zuid gewoon rijden, zij het tussen Amsterdam en Dordrecht met de stops en route (via Haarlem) van de huidige sneltreinen Amsterdam-Breda. Dat betekent dat je nog altijd in 1:11 uur van Amsterdam naar Rotterdam en omgekeerd kunt. Dat is nog een doenlijk alternatief, ook al is het een 10 minuten langere reistijd dan met de huidige IC's. In Frankrijk kun je simpelweg niet meer van Parijs naar Bordeaux, Lyon, Stratsburg of Rennes zonder gebruik te maken van een TGV (d.w.z. als je hele exotische verbindingen zoals Paris - Limoges - Bordeaux in 6 of 7 uur buiten beschouwing laat). Als er alternatieven bestaan, worden die in de marketing - denk aan de zoekresultaten die de reisplanner uitspuugt bijvoorbeeld - doodgezwegen.

Zo ernstig is het straks met de dienst op de Oude Lijn ook weer niet gesteld.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 17 September 2009, 15:58:16 »
Wat blijft er eigenlijk over de Schiphollijn rijden met de HSL ernaast ? Als alle intercity's via de oude lijn gaan rijden dan overspeelt NS toch zn hand denk ik.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 17 September 2009, 16:37:13 door Alexander »

EWS 58038

• Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
« Reactie #27 Gepost op: 22 September 2009, 18:24:45 »
Wel leuk dat een Thalys niet harden als 160km/u mag tussen Schiphol en Rotterdam zolang ICRm er rijd 8)
Groetjes Michiel
En dat is dus niet waar. Thalys mag niet harder dan 160 km'h omdat de beveiliging hier niet in voorziet. Momenteel heeft het noorderlijke deel van de lijn namelijk Level 1. Pas wanneer volgend jaar Juni Level 2 in dienst gesteld wordt mach Thalys 250 km'h tussen Hoofddorp en Rotterdam. Het zuiderlijke deel van het trace heeft wel Level 2, daar mag Thalys dan ook op sommige stukken 300 km'h.
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

EWS 58038

• Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
« Reactie #28 Gepost op: 22 September 2009, 18:39:51 »
Wat blijft er eigenlijk over de Schiphollijn rijden met de HSL ernaast ? Als alle intercity's via de oude lijn gaan rijden dan overspeelt NS toch zn hand denk ik.

Groeten, Alexander
Hee, 't is heel snel 2015, en de NS moet van hele goede huizen komen om aan te tonen dat ze efficienter kunnen werken dan een nieuwe vervoerder. Alleen dan mogen ze namelijk de concessie op het hoofdrailnet houden, anders komt er zo een ander. (Europese regelgeving is dat).

Je hebt dus best kans dat er in 2015 een Stagecoach, First, Arriva of DB in Den-haag aanklopt en doodleuk zecht... Ik kan een trein rijden tussen Zwolle-Amsterdam-Schiphol en Rotterdam tegen betere voorwaarden dan NS. Desnoods via een open acces constructie. Maar NS gaat het dan moeilijk krijgen. Tegen die tijd is het ICL weer in de verkoop en locs kan je leasen.

Zelfde geld voor de Benelux dienst... die zal verdwijnen, maar hooguit vijf jaar later rijden. Alleen is die dan niet van Hispeed, en misschien zal ie ook niet ieder uur rijden.
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #29 Gepost op: 22 September 2009, 22:26:38 »
En wat doen we als we gedwongen worden door Europa het Hoofdnet aan te besteden? Dan gebruiken we doodleuk ons VETO recht, net als Frankrijk, Duitsland en soms ook België al jaren doen ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de