hoe wil jij een zo'n groot hoogte verschil overbruggen op deze baan.
Als ik het goed zie, links onderaan, is de maat daar 80 cm. voor de breedte met de cirkelboog erin.Reken even mee: midden v.d.rail op 5 cm. van de rand, dus de diameter mag maximaal 70 cm zijn.Een (vroegere) maat van Fleischmann was R=357,5 mm. dus een diameter van 71,5 cm.Dus zelfs met de krapste bogen kom je normaal gesproken al niet goed uit.Neem jezelf en je zoon serieus en ga een paar centimeter ruimer zitten, dan kunnen er ook personenwagons rijden die niet tegen de muur botsen of over de rand van de tafel uitsteken in de bocht.Het is allemaal zo minimaal bemeten, terwijl de binnenruimte groot genoeg is. Daar krijg je tijdens de bouw al spijt van.Maarten.
Al ga je ruimer zitten dan nog is de spiraal wel erg krap om de benodigde centimeters te kunnen stijgen denk ik. Je zal bij h0 toch al gouw 10cm per rondje omhoog moeten en dat is vrij veel.Als je niet erbij had gezet dat het ook voor je zoon was dan had ik gelijk geroepen schrap dat hoge traject. Als je die ruimte voor landschap gebruikt komt het veel realistischer uit, maar dat zal bij deze baan wel niet echt belangrijk zijn verwacht ik.Als het om spelend rijden gaat en een beetje bouwen, leg dat hoge traject dan bijna net zo laag als de rest, evt. iets glooiend. Als je een realistische baan wilt schrap dat hoge traject dan helemaal of maak het helemaal een laag liggen schaduwtraject.Groetjes Michiel
Als je een Switserse baan wilt maken ,waarom vergeet je dan het Dal niet en bouw je een baan op HOOGTE in de Bergen ,dan kun je met beperkte ruimte toch een reale baan maken bijv. met een klein Bergdorpje met een klein Eindstation met een mogelijkheid om een Lok om te laten lopen .
Alles gaat omhoog en naar beneden met een spiraal met max 2.85gr
Ik bedoel dan ook dat je het onderste gedeelte van de Bergen weglaat en alleen het midden en de Toppen na gaat bouwen,dan zou je het laatste gedeelte van een Baan met de laatste Twee Dorpjes kunnen nabouwen,dus vanuit een Schaduwstation een Bergdorpje binnenrijden op weg naar de Laatste Halte waar je rangeert om een Lok om te laten lopen en dan weer terug naar het Lager gelegen Dorp om daarna weer in het Schaduwstation te komen om eventueel met een andere Trein de rit opnieuw te maken.Dan zou je ook met Tunnels en Bruggen iets kunnen doen omdat je die toch vaker op hoogte tegenkomt dan in het Dal. Dit is ook te zien op een module baan van als ik mij niet vergis Swiss Track als je dan zoiets als het laatste gedeelte van deze baan voor ogen neemt.
Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit,lekker rustig en toch als je vanuit hier een klein bergdorpje inrijdt met de moglijkheid om iets te Rangeren ,dan heb je mogelijkheden genoeg als je dan ook nog ruimte hebt om buiten zicht Matrieel weg te zetten zodat je met je treinloop kunt varieeren .