Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 07:46:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Ben
Vandaag om 06:49:05
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ben
Vandaag om 06:37:52
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Ben
Vandaag om 06:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:24:03
Welke CV wijzigen Piko DSB 1147 soundloc door ArjanB
Vandaag om 02:08:02
Modelbaan Beltheim. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:03:40
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:02:19
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:00:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:54:26
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door hmmglaser
19 November 2025, 23:34:34
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
19 November 2025, 23:14:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 November 2025, 22:56:09
Raadplaatje door Cc72000
19 November 2025, 22:55:47
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Vislijn
19 November 2025, 22:44:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 November 2025, 22:33:59
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
19 November 2025, 22:20:54
Bf Kibronn door Benelux795
19 November 2025, 22:19:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
19 November 2025, 21:49:33
Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door MOVisser
19 November 2025, 21:37:54
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
19 November 2025, 21:22:50
NS Mat 35 Maple Leaf door Railpassie
19 November 2025, 19:41:48
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 November 2025, 18:57:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
19 November 2025, 18:51:42
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
19 November 2025, 17:36:57
Faller H0 baanplan (2.90 x 1.25m) stoomdepot met een onlogisch spoor door MichielB
19 November 2025, 17:02:02
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
19 November 2025, 16:44:10
Fleischmann 7375 (BR103) onderdelen gevraagd door henkoia
19 November 2025, 15:55:00
FS en de Frecciarossa Europea door Huup
19 November 2025, 15:30:14
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
19 November 2025, 15:13:54
  

Auteur Topic: Klein Swiss - (Baanplan H0)  (gelezen 4880 keer)

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Klein Swiss - (Baanplan H0)
« Gepost op: 21 August 2009, 09:31:07 »
Door de beperkte ruimte wordt de baan vrijsmal
het bovenste gedeelte ligt 25cm hoger dan de rest.
Geef jullie oordeeel




en er loopt een groot gedeelte langs de muur.
in de tijd kan er vanaf het kopstation door de muur heen zodat we de baan kunnen uit breiden naar de gang.

De bedoeling is dat het voor een ventje wordt van 8 en zijn vader.
Dus de bedoeling is dat de wissels met de hand verandert wordt maar de wissels wil ik wel van te voren bedraden als we knoppen willen hebben dat we alleen de draden hoeven aan te sluiten.

aan bijde kant komt een spiraal
« Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 21:05:11 door Hans van de Burgt »

JAN SCHUT

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re:Nieuwe baan geef jullie oordeel
« Reactie #1 Gepost op: 21 August 2009, 09:35:38 »
hoe wil jij een zo'n groot hoogte verschil overbruggen  op deze baan.

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:Nieuwe baan geef jullie oordeel
« Reactie #2 Gepost op: 21 August 2009, 10:05:51 »
hoe wil jij een zo'n groot hoogte verschil overbruggen  op deze baan.


Alles gaat omhoog en naar beneden met een spiraal met max 2.85gr

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Nieuwe baan H0 geef jullie oordeel
« Reactie #3 Gepost op: 21 August 2009, 10:42:31 »
Als ik het goed zie, links onderaan, is de maat daar 80 cm. voor de breedte met de cirkelboog erin.
Reken even mee:  midden v.d.rail op 5 cm. van de rand, dus de diameter mag maximaal 70 cm zijn.
Een (vroegere) maat van Fleischmann was R=357,5 mm.  dus een diameter van 71,5 cm.
Dus zelfs met de krapste bogen kom je normaal gesproken al niet goed uit.
Neem jezelf en je zoon serieus en ga een paar centimeter ruimer zitten, dan kunnen er ook personenwagons rijden die niet tegen de muur botsen of over de rand van de tafel uitsteken in de bocht.

Het is allemaal zo minimaal bemeten, terwijl de binnenruimte groot genoeg is. Daar krijg je tijdens de bouw al spijt van.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 10:45:10 door maarten van der burgt »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2947
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #4 Gepost op: 21 August 2009, 10:50:40 »
Al ga je ruimer zitten dan nog is de spiraal wel erg krap om de benodigde centimeters te kunnen stijgen denk ik. Je zal bij h0 toch al gouw 10cm per rondje omhoog moeten en dat is vrij veel.

Als je niet erbij had gezet dat het ook voor je zoon was dan had ik gelijk geroepen schrap dat hoge traject. Als je die ruimte voor landschap gebruikt komt het veel realistischer uit, maar dat zal bij deze baan wel niet echt belangrijk zijn verwacht ik.

Als het om spelend rijden gaat en een beetje bouwen, leg dat hoge traject dan bijna net zo laag als de rest, evt. iets glooiend. Als je een realistische baan wilt schrap dat hoge traject dan helemaal of maak het helemaal een laag liggen schaduwtraject.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:Nieuwe baan H0 geef jullie oordeel
« Reactie #5 Gepost op: 21 August 2009, 10:51:50 »
Als ik het goed zie, links onderaan, is de maat daar 80 cm. voor de breedte met de cirkelboog erin.
Reken even mee:  midden v.d.rail op 5 cm. van de rand, dus de diameter mag maximaal 70 cm zijn.
Een (vroegere) maat van Fleischmann was R=357,5 mm.  dus een diameter van 71,5 cm.
Dus zelfs met de krapste bogen kom je normaal gesproken al niet goed uit.
Neem jezelf en je zoon serieus en ga een paar centimeter ruimer zitten, dan kunnen er ook personenwagons rijden die niet tegen de muur botsen of over de rand van de tafel uitsteken in de bocht.

Het is allemaal zo minimaal bemeten, terwijl de binnenruimte groot genoeg is. Daar krijg je tijdens de bouw al spijt van.

Maarten.

Het programma wintrack gaf meerdere rails maten aan
Ik wist niet zo gauw welke rond de 80cm zou zijn maar je hebt gelijk
op het spiraal wordt straks met flex gewerkt

en ik zal rond de 80cm blijven zitten

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #6 Gepost op: 21 August 2009, 10:54:33 »
Al ga je ruimer zitten dan nog is de spiraal wel erg krap om de benodigde centimeters te kunnen stijgen denk ik. Je zal bij h0 toch al gouw 10cm per rondje omhoog moeten en dat is vrij veel.

Als je niet erbij had gezet dat het ook voor je zoon was dan had ik gelijk geroepen schrap dat hoge traject. Als je die ruimte voor landschap gebruikt komt het veel realistischer uit, maar dat zal bij deze baan wel niet echt belangrijk zijn verwacht ik.

Als het om spelend rijden gaat en een beetje bouwen, leg dat hoge traject dan bijna net zo laag als de rest, evt. iets glooiend. Als je een realistische baan wilt schrap dat hoge traject dan helemaal of maak het helemaal een laag liggen schaduwtraject.

Groetjes Michiel

Hij gaf aan dat het 5 ronde was om omhoog te komen
zou doende kwam hij op een stijging van 2,85%

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #7 Gepost op: 21 August 2009, 10:58:45 »
Als je een Switserse baan wilt maken ,waarom vergeet je dan het Dal niet en bouw je een baan op HOOGTE in de Bergen ,dan kun je met beperkte ruimte toch een reale baan maken bijv. met een klein Bergdorpje met een klein Eindstation met een mogelijkheid om een Lok om te laten lopen .  (y)

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #8 Gepost op: 21 August 2009, 11:04:03 »
Als je een Switserse baan wilt maken ,waarom vergeet je dan het Dal niet en bouw je een baan op HOOGTE in de Bergen ,dan kun je met beperkte ruimte toch een reale baan maken bijv. met een klein Bergdorpje met een klein Eindstation met een mogelijkheid om een Lok om te laten lopen .  (y)

De onderbouw worden kasten waar spullen in kunnen en de max hoogte op de rechte lange stuk is 50cm om hoog dan komt het schuine dak
vandaar maar het 25cm om hoog en 2 hoge bergen waar het spiraal is

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2947
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #9 Gepost op: 21 August 2009, 11:07:01 »
Paul, 5 rondjes voor 25cm, denk even mee hoe hoog zijn jullie trein, hoe hoog is het hout, hoe hoog is de rails, tel dat bij elkaar op, als je de rails dan 5cm boven elkaar hebt liggen, 5x5=25 dan hoe je dus te weinig ruimte over. Hout zit je minimaal op 6 maar denk eerder 8mm, rails is in N al bijna 5mm hoog dus reken er voor h0 maar een paar millimeter bij, dan zit je met hout en rails al snel op een 15 tot 18mm. Hou je 32mm voor je trein over, dat is een hoogte die in N voor electrisch materieel al niet genoeg is laat staan voor h0 waar je toch bijna het dubbele moet rekenen.

NEM201 zegt dat de hoogte tussen de spoorstaaf en de bovenleiding minimaal 60mm moet zijn in h0 en bij normale hoogte 69mm. Die minimum maat moet je ook aanhouden om diesel en stoomtreinen door een tunnel te krijgen. Die minimum maat is er om nog iets speling te houden tussen de daken van de treinen en de rijdraad dus bij een lijn zonder bovenleiding moet je die maat ongeveer ook aanhouden voor een tunnel of voor een er over heen lopend spoor.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Nieuwe baan geef jullie oordeel
« Reactie #10 Gepost op: 21 August 2009, 11:09:27 »
Alles gaat omhoog en naar beneden met een spiraal met max 2.85gr

De omtrek is 2 x pi x R    =  2 x 3,14 x 35,75 cm  =  224,5 cm.
De stijging is ??   Stel 9cm.  Dan is de stijging 4 cm per meter.  
                        Stel 10cm. Dan is de stijging bijna 4,5 cm per meter.
                        Stel 8cm  Dan is de stijging 3,6 cm per meter.  

Of er iets overeenkomt met 2,85 graden weet ik niet, maar ik blijf het zeer krap bemeten vinden. In zo'n ontwerpprogramma kan alles, maar of dat ook iets bruikbaars oplevert is een andere vraag.

Ik doe het meestal precies andersom: ik werk een idee uit met papieren wissels en naar mijn eisen. Pas daarna breng ik het in in een programma. Dan ben je veel vrijer in je ontwerpproces en kom je op veel betere invallen dan met zo'n standaardoplossingen en minimaliseringen van een programma.

Maarten.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #11 Gepost op: 21 August 2009, 11:11:50 »
Ik bedoel dan ook dat je het onderste gedeelte van de Bergen weglaat en alleen het midden en de Toppen na gaat bouwen,dan zou je het laatste gedeelte van een Baan met de laatste Twee Dorpjes kunnen nabouwen,dus vanuit een Schaduwstation een Bergdorpje binnenrijden op weg naar de Laatste Halte waar je rangeert om een Lok om te laten lopen en dan weer terug naar het Lager gelegen Dorp om daarna weer in het Schaduwstation te komen om eventueel met een andere Trein de rit opnieuw te maken.
Dan zou je ook met Tunnels en Bruggen iets kunnen doen omdat je die toch vaker op hoogte tegenkomt dan in het Dal.
Dit is ook te zien op een module baan van als ik mij niet vergis Swiss Track als je dan zoiets als het laatste gedeelte van deze baan voor ogen neemt.
« Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 11:23:27 door Richard Snijder »

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #12 Gepost op: 21 August 2009, 11:41:32 »
Ik bedoel dan ook dat je het onderste gedeelte van de Bergen weglaat en alleen het midden en de Toppen na gaat bouwen,dan zou je het laatste gedeelte van een Baan met de laatste Twee Dorpjes kunnen nabouwen,dus vanuit een Schaduwstation een Bergdorpje binnenrijden op weg naar de Laatste Halte waar je rangeert om een Lok om te laten lopen en dan weer terug naar het Lager gelegen Dorp om daarna weer in het Schaduwstation te komen om eventueel met een andere Trein de rit opnieuw te maken.
Dan zou je ook met Tunnels en Bruggen iets kunnen doen omdat je die toch vaker op hoogte tegenkomt dan in het Dal.
Dit is ook te zien op een module baan van als ik mij niet vergis Swiss Track als je dan zoiets als het laatste gedeelte van deze baan voor ogen neemt.

echt een schaduw station heb ik er niet in getekend om wel een paar opstel sporen die onder de achterwand (berg ligt met de lange brug)
heb nu de rest in een tunnel geplaats boven op de berg en een paar bruggen bij geplaatst


Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #13 Gepost op: 21 August 2009, 11:48:37 »
Dit bovenste deel  ziet er helemaal niet verkeerd uit,lekker rustig en toch als je vanuit hier de boch maakt en een klein bergdorpje inrijdt met de moglijkheid om iets te Rangeren ,dan heb je mogelijkheden genoeg als je dan ook nog ruimte hebt om buiten zicht Matrieel weg te zetten zodat je met je treinloop kunt varieeren .Dan kun je de voorste Rails weglaten,dan hoef je ook niet te klimmen en te dalen maar bouw je op hoogte ,dan kun je wel stijgen van Dorpje A naar B maar hoeft dit niet zo Extrem  (y) (y)
« Laatst bewerkt op: 21 August 2009, 11:56:07 door Richard Snijder »

riederalp

  • Offline Offline
  • Berichten: 86
Re:klein Swiss H0 geef jullie oordeel
« Reactie #14 Gepost op: 21 August 2009, 12:19:15 »
Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit,lekker rustig en toch als je vanuit hier een klein bergdorpje inrijdt met de moglijkheid om iets te Rangeren ,dan heb je mogelijkheden genoeg als je dan ook nog ruimte hebt om buiten zicht Matrieel weg te zetten zodat je met je treinloop kunt varieeren . (y) (y)

Dit is een ook een dubbel spoor dan zou je bv ook kunnen gebruiken als op stel spoor



Aan de achterkant heb ik een dubbel opstelspoor
Heb ff de rails in verdiepingen geknipt dan zie je het ff beter