Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Teun60
Vandaag om 00:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
31 July 2025, 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
31 July 2025, 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50

Auteur Topic: Aansturing Digitale Wissels  (gelezen 6044 keer)

KoploperMau

• Offline Offline
Aansturing Digitale Wissels
« Gepost op: 07 August 2009, 12:05:50 »
Hallo,

Ik wil graag mijn wissels met een bedieningsplateau of computer gaan bedienen. Ik rij met Roco Geoline, alle uitgerust met Roco wisseldecoders. Nou wil ik geen dradenchaos, omdat ik op zolder rijdt en er simpelweg geen ruimte is voor draden.

Nu is mij vraag: Hoe moet ik dit doen?

Groetjes, Treintje.

PS. Ik weet niet of ie in de digitale vraagbaak of hier moest, heb hem hier gezet...

Remunj

• Offline Offline
Re:Aansturing Digitale Wissels
« Reactie #1 Gepost op: 07 August 2009, 12:14:57 »
Je zal niet aan draden ontkomen. Op de een of andere manier moet je schakelsignaal bij je wissel aankomen.

Je wissels sluit je aan op een wisseldecoder.
De wisseldecoder sluit je aan op je centrale en daarvandaan kan je je wissels besturen.
Hoe dat vindt je in de desbetreffeden handleidingen van je apparatuur.

Wil je via een schakeltableau werken dan komt er nog wel het een en ander bij kijken. Zoek maar eens op het forum voor soortgelijke vragen.
Via de computer kan ook. Dan zal je een programma zoals bv. Koploper kunnen gebruiken en daarin je sporenplan tekenen. Met het klikken op de wissel kun je dan de wissel omzetten.
Moet je wel een geschikte centrale (met computer interface) hebben die dat aan kan.

laat maar eens weten wat je hebt zodat we je gerichter kunnen helpen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #2 Gepost op: 07 August 2009, 12:17:03 »
Je decoders zou je zo dicht mogelijk bij de wissels kunnen plaatsen onder de baan.

Groeten,
Patrick

GW

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 August 2009, 12:22:06 »
Je schrijft dat je met roco geoline werkt. Daar zit de bedding aan vast? De wisseldecoders die ik hier heb zitten keurig wegewerkt onder de rails, samen met de magneetspoelen. Aan de bovenkant van de wissels zie je er helemaal niks van.

Als we over dezelfde wisseldecoders praten, dan snap ik je probleem met draden niet, want die zijn helemaal niet nodig. Ze krijgen zowel hun digitale signaal als hun voeding vanuit de rails.

Gerard

GW

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 August 2009, 12:36:55 »
Even een foto gemaakt ter verduidelijking van wat ik bedoel:

KLIK MIJ !

Het zwarte blok dat je ziet is de wisselspoel, het groene printplaatje is de wisseldecoder.

De (zwarte) draden die je naast de wissel ziet liggen zijn NIET voor de aansturing maar voor de terugmelding (reedcontacten).

Groet,

Gerard

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 August 2009, 12:45:18 »
Als Treintje inderdaad deze wissels heeft is het zoals Gerard schrijftheel simpel. Gewoon de wissels goed instellen in het digitale systemen en schakelen maar.
Dan komt er verder geen draden "wirwar" meer bij kijken.

Nou zal je je rails toch ook van rijspanning moeten voorzien dus daar lopen ook al draden voor. De opmerking dat er geen ruimte voor draden is kan ik eigenlijk niet plaatsen. Onder je baan heb je toch wel wat ruimte voor bedrading en andere zaken. Tenzij je natuurlijk tapijt/laminaatrijder bent. Dan wordt het wat lastig.  ;D
Maar dan wordt een extern schakeltableau ook een probleem.

Dus laat eens weten wat je hebt en hoe het opgebouwd is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 07 August 2009, 13:37:59 »
Hallo,

Ik wil graag mijn wissels met een bedieningsplateau of computer gaan bedienen. Ik rij met Roco Geoline, alle uitgerust met Roco wisseldecoders. Nou wil ik geen dradenchaos, omdat ik op zolder rijdt en er simpelweg geen ruimte is voor draden.

Dan is er toch helemaal geen enkel probleem, 2 draden naar de rails en klaar is treintje. Knopjes op de Multi-Maus drukken.
Voor de computer schaf je een computer interface aan, b.v. de s88XPressNetLI of RocoMotion.
Kabeltje van de interface naar de versterker en een kabeltje naar de computer en clario.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Zsjoske

• Offline Offline
  • n spoorder
« Reactie #7 Gepost op: 07 August 2009, 13:57:19 »
 (y) @wim

Lees altijd graag je commentaar, super

Gr. Jos
Mvg. Jos
Spoor N - z21 met tab bediening geweldig !

GW

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2009, 20:03:14 »
Treintje,

Laat ff wat van je horen?

Of ben je geschrokken van de snelle reacties?  ;D

Groet,

Gerard

KoploperMau

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2009, 22:21:08 »
Nee, ik check het forum meestal 's avonds!  ;D

Citaat
Als we over dezelfde wisseldecoders praten, dan snap ik je probleem met draden niet, want die zijn helemaal niet nodig. Ze krijgen zowel hun digitale signaal als hun voeding vanuit de rails.

Ik doelde op het tableau. Als ik daarvoor draden moet gaan trekken over de baan, dan liever met de computer. De wissels zijn inderdaad uitgerust met de decoders van het plaatje.

Citaat
Dan is er toch helemaal geen enkel probleem, 2 draden naar de rails en klaar is treintje. Knopjes op de Multi-Maus drukken.

Weet ik. Alleen met de treinen die ik nu heb is dat al bijna niet meer te doen!  :)

Citaat
Tenzij je natuurlijk tapijt/laminaatrijder bent.

Dat ben ik inderdaad.  ;)

Dus als ik het goed begrijp is een tableau niet zo'n goed idee omdat ik dan draden moet gaan leggen? Dus een oude laptop en een SLI interface voor de multimause lijkt mij het makkelijkst. Moet ik daarvoor nog extra dingen kopen / aanleggen? Terugmelders enzo?

Mvg, Treintje

GW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 August 2009, 15:59:14 »
Als je alleen maar handmatig wilt rijden behoef je geen terugmelders aan te sluiten.

Het equivalent van een tableau kun je op een eenvoudig laptopje simuleren door middel van het Rocomotion programma (redelijk eenvoudig in gebruik, niet heel veel mogelijkheden) of via Rocrail (gebruik ik zelf tot nu toe, redelijk wat mogelijkheden, vergt wat meer studie), of natuurlijk via koploper, waar veel mensen op dit forum mee werken. Dat heeft naar het schijnt de meeste mogelijkheden, maar ondersteunt de roco spullen niet (direct).

Als je toch terugmelding wilt zie dan voor een eenvoudige oplossing het wereldbolletje onder mijn naam,
- klik op "Mijn spul"
- klik op "Melding"

Je vindt dan wat informatie over terugmelding via reedcontacten. Die heb ik via Roco 10787 modules aangesloten op de rocomotion centrale (10764).

Om het geheel dan op de computer aan te kunnen sluiten moet je er ook nog een Roco 10785 tussen zetten.

Ook op dit gebied (hardware) zijn er legio andere mogelijkheden.

Succes,

Gerard
« Laatst bewerkt op: 10 August 2009, 09:33:11 door Gerard Wassink »

KoploperMau

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 09 August 2009, 22:07:25 »
Ik bedoelde of ik terugmelders nodig had. Als dit niet zo is, dan liever niet natuurlijk!  ;D

Rocomotion ga ik niet gebruiken, dat kost me 300 euro extra.  :-\ Dan liever Koploper met een SLI interface van de actie.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 09 August 2009, 22:19:37 »
Treintje! Let op! Bij alle vormen van computer-gestuurd treintjes besturen moet je draden aanleggen. En wel van de bezetmelder c.q. terugmelder naar de rails vice versa! want de computer moet weten waar een trein op dat moment rijdt. en welk systeem je ook gebruikt het maakt niets uit het ene systeem qua bezetmelders is iets duurder dan de andere, het blijft een kleine investering om volledig computergestuurd te gaan.

Daarnaast moeten de wissels ook worden voorzien van wisseldecoders... ( losse of aan de rails, zie ook het plaatje van Gerard van een geoline-wissel met decoder) Dus wil je met een computerinterface (zoals de s88XPressNetLI) aan de gang zou ik een tafel gaan bouwen waar je netjes alles weg kan werken inclusief draadjes...

Als laminaat / tapijt rijder kom je waarschijnlijk niet verder dan digitaal schakelen van wissels (met decoders onder de geolinerails) via de multimaus en het met de hand rijden van de treinen via de maus.

gr Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

KoploperMau

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 10 August 2009, 09:25:52 »
Hoi Ronald,

Dat is precies wat ik wil, de treinen besturen met computer is nog niet nodig voor mij, alleen de wissels is nu genoeg.  ;)

Ik heb alle wissels al uitgerust met wisseldecoders, dus dat zit goed.
« Laatst bewerkt op: 10 August 2009, 09:28:37 door Treintje! »

GW

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 10 August 2009, 09:31:42 »
Beste Ronald,

Je spreekt jezelf binnen één post tegen.

Treintje! Let op! Bij alle vormen van computer-gestuurd treintjes besturen moet je draden aanleggen.

Echt grote onzin.

Daarnaast moeten de wissels ook worden voorzien van wisseldecoders... ( losse of aan de rails, zie ook het plaatje van Gerard van een geoline-wissel met decoder)

Lezen! Hij heeft al geschreven dat hij precies dezelfde heeft.

Als laminaat / tapijt rijder kom je waarschijnlijk niet verder dan digitaal schakelen van wissels (met decoders onder de geolinerails) via de multimaus en het met de hand rijden van de treinen via de maus.

Nu beschrijf je volgens mij precies wat hij bedoelt (in tegenspraak met het eerste citaat).

Treintje hoeft helemaal geen terugmelders in te bouwen om met behulp van een computer te kunnen rijden. Dit is echt onzin. Hij wil gewoon een bedieningstableau om zijn wissels om te kunnen zetten.

Gerard