Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 23:34:53
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 23:23:40
Sfeer op je modelbaan door MarcoK1999
Vandaag om 23:20:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 23:13:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09

Auteur Topic: HSM/NS D 6001-6055 bagagewagen  (gelezen 16092 keer)

Coen Burki

• Offline Offline
Re:HSM/NS D 6001-6055 bagagewagen
« Reactie #15 Gepost op: 08 September 2009, 17:51:38 »
img]https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC01559_1.jpg[/img]

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 08 September 2009, 18:35:19 »

Zo moet ie, de eerste [ was weggevallen. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dennis

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 08 September 2009, 19:27:49 »
Coen,

Dat ziet er netjes uit!
Je werkt ook mooi netjes, dat moet ik ook nog eens leren ;D

Lijkt me een leuke kit om te bouwen, begint nu al te kriebelen ;D ;D

Succes verder met de verdere afbouw.

Grts,
Dennis

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 September 2009, 22:14:17 »
Beste Coen,

Ten eerste wil ik je een groot compliment geven voor de bouw, want het ziet er heel mooi uit en je hebt heel netjes gebouwd. Ik weet niet hoe je hebt gesoldeerd, maar je hebt alles schoon gehouden. Ik hoop dat je zin hebt om nog veel meer messing te bouwen. Hoe meer zielen hoe meer vreugd.

Ik kom nog wel even terug op onderstaande reactie:

Beste Ivo,
Inmiddels heb ik de bovenbouw van de NS6001/55 gereed. Wat een heerlijkheid om deze kit te bouwen, ik kon niet stoppen dus deze week elke avond gebouwd. Alles past perfect!
Wat betreft jouw opmerking omtrent de handrails even het volgende. Deze kloppen exact met de foto op pagina 95 van  "de Erfenis". De deuren kunnen gewoon open, ze schuiven beiden n.m.l. naar het midden van de zijwand. De handrails zitten niet in de weg!!
Omdat ik geen reactie meer van Arjan heb gekregen bouw ik bagagewagen zoals deze in "de Erfenis" staat.
Nu dit weekend de onderzijde nog afbouwen en dan naar de spuiter!
Groet,
Coen.  

Je hebt gelijk in de zin dat de deuren open kunnen, maar de handrails lopen echt anders dan de Philotrain kit uitvoering. Het punt is namelijk dat de handrails over de lengte van de bak gesproken een zoveel mogelijk doorgaande leuning moet geven voor de conducteur, die tijdens de rit langs de wagen kon lopen. Daar zijn de doorgaande treeplanken ook voor.

Daarom vanaf de kant zonder balkon loopt er een handrail tot de deur. Die is correct, met die aantekening dat de bevestiging van de handrail in de U profielen hoort te zitten en niet op de planken zoals Philotrain doet. Dan schuiven de 2 deuren naar elkaar toe. Om een doorgaande rail te krijgen steken de handrails op de deuren tussen de deuren uit in de richting van de andere deur en deze schuiven boven de handrail op de bak, als je de deuren openduwt. De middelste handrail tussen de deuren is weer een bijzondere. Deze is aan beide uiteinden halfrond omgebogen en loopt dan een stukje dubbel boven elkaar en is daarna op 2 punten bevestigd. De deuren schuiven achter de halfronde delen van deze handrail. Op de foto bovenaan pagina 95 van ''de erfenis'' kun je zien wat ik bedoel. Ook Philotrain heeft dezelfde foto met nog een andere in Philosofie nr. 37 opgenomen.

Het gaat dus om de middelste handrailing, de handrailing op de deuren en de bevestiging van de andere handrailingen.

Ik zou het op jouw model denk ik niet meer veranderen, maar misschien zijn er nog meer mensen van plan de kit te bouwen.

Hetzelfde systeem zie je ook op de HSM groentewagen die ik recent heb afgemaakt. Klik op de foto en je kunt zien wat ik bedoel.

mvg,
Ivo

PS, ik maar zoeken naar een bericht van Wim Sneek om op te reageren. Vanwege zijn onderschrift in een draadje van mij met zijn 1000ste bericht ben ik daar ook op gaan letten. Deze 1000ste van mij wel in een mooi draadje ;)
« Laatst bewerkt op: 08 September 2009, 23:17:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #19 Gepost op: 08 September 2009, 23:09:05 »
Ivo, Coen,

in het boek 'van snellopers en sprinters' staat op blz 133 bovenaan een fraaie foto waarop de handrails goed te zien is. Wellicht een goede aanvulling op Ivo's tekst.

Groet,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 September 2009, 23:21:09 »
Fraai hoor zo'n vier-assige houten bak. Netjes gewerkt hoor. Je hebt zelfs de draaistelpunten aan de bodem gesoldeerd? Ik doe dat met secondenlijm op de gelakte bodem. Ik doe namelijk het messing altijd even uitkoken met azijn. Geen idee of het witmetaal daar tegen kan eigenlijk.

Ivo, zouden er nog meer kits op de planken liggen dan? Zou er graag een hebben, maar kom maar zo sporadisch iets tegen. En dan duikt iedereen erop en vis je achter het net.

Denk dat ik eerst die drie-assige van Maykel maar eens bestel. :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 09 September 2009, 08:20:41 »
Stig,

De draaistel punten zijn gewoon messing hoor.
voor oude philo kit`s moet je gwoon goed zoeken.
Je zou eens bij Dhr Molenkamp kunnen kijken.
Die heeft nog een schat aan kit`s liggen....

Grts

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2009, 09:30:11 »
Hans,

Op die foto is het inderdaad nog veel beter zichtbaar.

Ewout,

Ik zag in Houten nog een maagdelijke kit liggen, die ene Dennis voor een spotprijsje heeft kunnen kopen.
Inderdaad Molekamp zou er ook zomaar nog een kunnen hebben en anders zijn het de sporadische erfenissen of mensen die ineens bedenken dat ze hun hele voorraad H0 kits verkopen omdat ze op 0 overstappen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 09 September 2009, 09:45:01 »
Beste forumlezers,
Bedankt voor jullie positieve reacties op mijn foto's. Even een tip omtrent het zo schoon mogelijk solderen van deze kit. Ik maak veel gebruik van een vlammetje i.c.m. soldeerverf van Piet Peetoom. Kleine onderdelen heb ik met een Weller soldeerstation ( stift 9.) van binnenuit gesoldeerd. De overtollige soldeertin heb ik met een glasvezelpotlood weggepoetst. Dit laatste vind ik geen leuk karwei altijd komen er kleine irritante glasvezeldeeltjes in je vingers, zelfs door een plastic handschoen heen.
Ten slotte wil ik nogmaals opmerken ( ik heb geen aandelen bij Philotrain!) dat bouwen van zijn kits een ware lust voor de liefhebber is. Alles past perfect wat bij andere kits toch wel eens te wensen overlaat.
Rick bedankt voor jouw correctie van mijn poging foto's op het forum te plaatsen.
Zodra ik het onderstel gereed heb zal ik nog een foto plaatsen van het compleet afgebouwde model. Op dit moment heeft een griep mij te grazen, dus soldeer ik maar even niet.
Groet,
Coen.

Dennis

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 09 September 2009, 09:53:48 »
Ewout,

Ik zag in Houten nog een maagdelijke kit liggen, die ene Dennis voor een spotprijsje heeft kunnen kopen.

mvg,
Ivo

En die ene Dennis is er heel erg blij mee ;D (y)

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 09 September 2009, 11:26:05 »
Beste Hans,
Zojuist de door jou gemelde foto in het boek "Van snellopers en Sprinter"s" bekeken. Hierop is inderdaad duidelijk te zien dat de handrails in tegenstelling tot de foto op pagina 95 van "de Erfenis" duidelijk verschillen met de door Philotrain aangegeven posities. Voorts ontbreken bij de bagagewagen op de foto in "Snellopers" de treeplanken. Ik moet de onderzijde nog afwerken dus ben ik benieuwd of iemand daar de reden van kent. Is er misschien een serie waarop deze nimmer zijn aangebracht.
Groet,
Coen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 09 September 2009, 14:04:17 »
Coen,

Nu je weet waar je moet kijken zul je het op de foto in "de Erfenis'' ook zien ;)

De treeplanken is ook zo'n onderwerp dat per rijtuig kon verschillen.

Tijdens de aflevering begin vorige eeuw zaten er op alle rijtuigen doorgaande treeplanken. Echter de conducteur die buitenom liep is kort voor of net in de NS periode afgeschaft. Vanaf die tijd (dus rond 1921) zijn de doorlopende treeplanken op een aantal rijtuigen verdwenen, waarbij er alleen treeplanken onder de deuren overbleven. Om het nu ingewikkeld te maken hebben er van ongeveer alle rijtuigen ook rijtuigen rondgereden met doorgaande treeplanken totdat ze buiten dienst zijn gesteld in de jaren '50 en '60. Dus ook hiervoor geldt, net als de houten of stalen bekleding van de buik, dat je op een specifieke foto zult moeten zien hoe de uitvoering van een bepaald rijtuignummer is geweest op een bepaald tijdstip.
Troost je, met leidingen en appendages op stoomlokomotieven is het nog veel erger.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ernst-Jan

• Offline Offline
  • PTR
    • Draaistel
« Reactie #27 Gepost op: 09 September 2009, 17:16:46 »
Dus ook hiervoor geldt, net als de houten of stalen bekleding van de buik, dat je op een specifieke foto zult moeten zien hoe de uitvoering van een bepaald rijtuignummer is geweest op een bepaald tijdstip.
Troost je, met leidingen en appendages op stoomlokomotieven is het nog veel erger.

En dat is bij bijna alle locs e.d. wel het geval, alhoewel het tegenwoordig wel steeds minder variatie in komt (ook rijtuigen kunnen er soms wat van hoor! Vooral oude rijtuigen). Dit is iets van alle tijden en van alle landen. Wil je een bepaald type rijtuig dan kun je rustig je gang gaan, wil je een specifieke nummervariant of echt helemaal een anatomisch correct rijtuig dan moet je gaan spitten naar foto's. Bijvoorbeeld bij bepaalde series Poolse diesellocs heb je 265 varianten (er zijn er 265 van gebouwd  ;) ). Verschillen zitten hem dan in kleur van de koplampen, wapens die erop staan, hoe bepaalde kleuren zijn toegepast. Nou is deze wel het extreemst van de PKP loctypes. Maar ook van een grotere serie als een EU07 heb je al 40 varianten (er stonden eens in een Pools tijdschrift alle varianten gefotografeerd). Dat hoort er gewoon bij.

Het voordeel is dat je het voor jezelf doet, niemand zal boos zijn als er iets klopt ;) . Hoe meer je weet, hoe lastiger het soms kan zijn. Onwetenheid kan soms echt een zegen zijn.

Ernst-Jan

HaHoHo

• Offline Offline
    • Model-werkplaats 'Pegasus'
« Reactie #28 Gepost op: 09 September 2009, 23:19:25 »
Is er misschien een serie waarop de treeplanken nimmer zijn aangebracht.
Groet,
Coen.

Hoi Coen,

ik sluit me aan bij Ivo's reactie!
Verder nog een tweetal opmerkingen:
  • Niet alle kits van Philotrain passen zo mooi hoor! Ik heb ook wel minder passende meegemaakt, vooral bij stomers, maar het blijven natuurlijk prachtige modellen, ook om te bouwen... En ach, als alles precies past, zit er ook niet zoveel uitdaging aan; je moet wat te knutselen en improviseren hebben zo af en toe!
  • Ik heb dit draadje niet helemaal in mijn hoofd, maar let erop dat je de treeplanken niet precies monteert zoals aangegeven want dan heb je een minimum radius van ongeveer 2 meter nodig (heb dit niet nagemeten, maar de uitslag van de draaistellen is bij 'normale' montage wel erg klein). Per draaistel moet je vier ophangpunten niet of in een andere vorm aan de bak monteren om genoeg uitslag (= 70 cm) van de draaistellen mogelijk te maken.

Groetjes,
Hans.
HansHobbyHoek is niet meer; leve 'model-Werkplaats-Pegasus'!

Coen Burki

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 10 September 2009, 11:23:05 »
Beste Hans/Ivo,
Omdat ik deze bagagewagen wil inzetten op mijn in aanbouw zijnde modelbaan met bogen R 5 en R 6 van Rocoline lijkt mij dat ik de treeplanken maar niet monteer. Mede aan de hand van de foto in "snellopers" blijk ik dan geen inbreuk te doen op de werkelijkheid van destijds.
Dat is nu o.a. het leuke van dit forum, door alle informatie van mede forumleden krijg je een mooi werkelijheidsgetrouw bruikbaar model.

Ik heb naast diverse Philotrain kits ook kits gebouwd van o.a. Modelloco ( veel witmetaalsoldeerwerk!!); PB-model ( dat was een hele lastige NS 8800.);MK studio's, Kees v.d. Vis etc Zij hebben allen hun charme.
Alle modellen kunnen op mijn modelbaan rijden, ik heb bij de bouw rekening gehouden met de geringere trekkracht en boogstraal. Ik rij digitaal met Koploper!

De komende winter moet ik gaan beginnen met de scenery, daar heb ik weinig kaas van gegeten!! 

Maar eerst ga ik mij nu storten op de kit van de NSdiesel3 van MK, een uitdaging "messing met kunststof". Dit heb ik nooit eerder gedaan, maar er is al een draadje over deze kit op dit forum.Hopelijk heb ik hier ook weer baat van

Coen.