Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
Vandaag om 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 23:15:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:12:16
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
Vandaag om 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
Vandaag om 22:31:32
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 22:29:04
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52

Auteur Topic: pendeldienstje  (gelezen 8548 keer)

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
Re:pendeldienstje
« Reactie #30 Gepost op: 30 July 2009, 18:10:50 »
Railcom wordt nooit doorgespeeld naar de centrale, dat is een opzichzelf staand systeem. Lees de site van Lenz er maar eens op na.
Railcom heb je in dit geheel ook helemaal niet nodig. Gewoon via terug/bezetmelders en een eenvoudige interface tussen de Multi-Maus set en de PC, en dan gaan met de banaan. Je denkt er veels te moeilijk over, het is veel eenvoudiger.

Mvg
Wim.

ik heb alle verschillende systemen in mijn vraag gestopt ja, zo moeilijk wilde ik het niet maken. kortom baan besturen via kl, kl doet de commando's, mm setje is voor conversie naar signaal voor op de rails, rails in baanvakken opdelen, baanvak info terugmelden via s88, s88 is de ogen en oren van kl. en het cirkeltje is rond.

dus niks te cv en niks te railcom mee te maken.

En ik nog iets veeeel minder voor de hand liggends....  :o

Want... Koop een S88XPressNetLI en herprogrammeer de PIC naar eigen inzicht om een pendel automaat te realiseren  8) :o

De S88XPressNetLI hardware heeft alles aan boord om er een pendel automaat mee te maken in combinatie met b.v. een Roco MultiMaus:  8) 8)

- XPressNet aansluiting om opdrachten aan de MM te sturen.
- S88 Aansluting voor terugmelding om de pendel terugmelders uitleest
- RS232 aansluiting om de automaat te configureren met b.v. locadres, bezetmelder adressen, wachttijd etc. etc.

Grtzz,   ;)

Karst

Dit antwoord spreekt me nog het meest aan van alle  (y)
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 18:17:53 door dbenns »

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #31 Gepost op: 30 July 2009, 20:45:06 »
Als je de kennis hebt om een picje te programmeren is dat een oplossing, maar ik denk dat het via koploper minder moeite kost.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 30 July 2009, 22:03:53 »
Ik was al overtuigd wim  8)

Anne W

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 30 July 2009, 23:02:28 »
Beste Wim, grote deskundige, dus ik kan zo de DCC uitgang van Raptor in de ingang van de versterker van de lokmuis stoppen en krijg geen problemen met het kortsluitsyseem?

P.S. Het woord "Ros" is over 2 generaties net zo onbekend als nu het woord "Raptor", overigens ben je in goed gezelschap, mijn achternaam stond voor het eerst op schrift rond 1100, die schrijfwijze bestaat ook al lang niet meer, behalve in mijn achternaam dan.

Beste Henk, volgens mij bestaan er geen andere centrales met volledige automatisering (= alles wat een "trein" pc-programma kan minus alle monitoring en remote control), voorbeeldje: CS 1 kan   pendeltrajecten, maar zonder tussenstation, C2 kan pendeltrajecten met elk één tussen station).

Groet, Anne W

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 31 July 2009, 00:10:54 »
als er geen booster in de raptor is ingebouwd zou dat m.i. moeten kunnen.
raptor is een uitkomst voor de pcloze baansturing denk ik

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #35 Gepost op: 31 July 2009, 08:58:16 »
@dbenns: Er zit inderdaad geen booster ingebouwd in het apparaat.... Dat maakt de combi een stuk duurder dan een goedkoop setje Multimaus.... maar die discussie is hier al gevoerd.

Of het apparaat de enige PCloze (digitale) oplossing is durf ik niet hardop te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2009, 09:12:40 door Bart Tigges »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #36 Gepost op: 31 July 2009, 16:34:08 »
als er geen booster in de raptor is ingebouwd zou dat m.i. moeten kunnen.
raptor is een uitkomst voor de pcloze baansturing denk ik

De Raptor is zelf een PC, en die moet je gewoon programmeren. Doet helemaal niets uit zijn eigen, is net zo dom als de PC waar je achter zit.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #37 Gepost op: 31 July 2009, 16:39:37 »
Beste Wim, grote deskundige, dus ik kan zo de DCC uitgang van Raptor in de ingang van de versterker van de lokmuis stoppen en krijg geen problemen met het kortsluitsyseem?

Als de Raptor een CDE booster aansluiting heeft kun je die erop aansluiten. Hoe dat wordt door Karst in de eerder genoemde link uitgelegd.

Mvg
Wim.

Anne W

• Gast
« Reactie #38 Gepost op: 01 August 2009, 23:32:34 »
Beste Wim,

Ik heb het verslag van de arbeid van Karst opgezocht en gelezen, het gaat voor mij te "diep" om conclusies te trekken en dat geldt dus ook voor lezers zonder de benodigde electronische kennis, ik zal dit topic eens doorseinen aan mijn "vriend".

Mijn Edits booster draait nu op de uitgang van een LDT Motorola booster en is dus aangesloten volgens pagina 131/132 van het oudste Edits book, werkt goed.

Ik ben destijds op het 3rail forum op zoek geweest naar "kennis" die de ingang van de Edits booster identiek zou maken aan de ingang van de LDT Motorola booster, maar ik kende jou toen nog niet, wellicht heb je daar een oplossing voor, dat zou de LDT booster vrij maken voor "special duty".

Nu even terug naar de oorspronkelijke vraag, een baan in de vorm van een "H" (is overigens ook interpretabel, is er treinverkeer mogelijk rechtstreeks tussen de beide "onderpoten" of is het een "X" met een echte, of een virtuele, kruiswissel, laat ik even uitgaan van een "X")

Dan zijn er in totaal 8 rijwegen mogelijk voor maximaal 3 treinen, er zijn, met netjes afremmen, maximaal 8 melders nodig.

Inderdaad een computer is een dom ding, doet alleen maar wat hem opgedragen wordt en je moet hem nog het één en ander vertellen ook, hij heeft wel een paar voordelen, hij maakt geen fouten zoals mensen en hij vergeet niets.

En nog een keer inderdaad, Raptor is ook een computer (tje, want hij hoeft veel minder te doen als een PC met één van de bekende treinprogramma's), zo'n "X" baanplannetje met drie treinen en in het ergste geval twee wissels, kost je een kwartiertje "vertellen" wat het baanplan is (met melders en wissels en virtuele seinen), welke treinen er op rijden en hoe hard ze mogen, daarna hebben de treinen nog een kwartiertje nodig om remmen te leren en klaar is kees.

Groet, Anne W

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #39 Gepost op: 02 August 2009, 10:16:17 »

Nu even terug naar de oorspronkelijke vraag, een baan in de vorm van een "H" (is overigens ook interpretabel, is er treinverkeer mogelijk rechtstreeks tussen de beide "onderpoten" of is het een "X" met een echte, of een virtuele, kruiswissel, laat ik even uitgaan van een "X")

Dan zijn er in totaal 8 rijwegen mogelijk voor maximaal 3 treinen, er zijn, met netjes afremmen, maximaal 8 melders nodig.
En nog een keer inderdaad, Raptor is ook een computer (tje, want hij hoeft veel minder te doen als een PC met één van de bekende treinprogramma's), zo'n "X" baanplannetje met drie treinen en in het ergste geval twee wissels, kost je een kwartiertje "vertellen" wat het baanplan is (met melders en wissels en virtuele seinen), welke treinen er op rijden en hoe hard ze mogen, daarna hebben de treinen nog een kwartiertje nodig om remmen te leren en klaar is kees.

In koploper is dat minimaal 5 meldpunten en 9 minuten werk.
Mvg

Wim.

henk

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 02 August 2009, 11:22:13 »
Beste Henk, volgens mij bestaan er geen andere centrales met volledige automatisering (= alles wat een "trein" pc-programma kan minus alle monitoring en remote control), voorbeeldje: CS 1 kan   pendeltrajecten, maar zonder tussenstation, C2 kan pendeltrajecten met elk één tussen station).

Groet, Anne W

Beste Anne, het gaat in dit draadje over eenvoudige pendeltrajecten, weet je nog wel. Er zijn minstens een stuk of 5 verschillende centrales die dat en trouwens nog een heleboel meer kunnen. Maar Raptor, Commander, Ecos, CS2, CS1 reloaded etc. zijn allemaal veel te duur voor het automatiseren van een eenvoudig pendeltrajectje.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Anne W

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 02 August 2009, 13:44:48 »
Beste Henk,

Er zijn meerdere pendeltrajecten die elkaar kruisen en er is sprake van "mooi"afremmen, is iets meer als als "eenvoudige pendeltrajecten" denk ik.

Beste Wim,

Indien je in een "X" geen kruiswissel gebruikt maar twee wissels en je legt tussen de twee wissels een melder, dan is 5 meldpunten voldoende.

Geen antwoord op mijn vraag over de Edits booster?

Groet, Anne W

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #42 Gepost op: 02 August 2009, 15:28:22 »
Geen antwoord op mijn vraag over de Edits booster?

Nee, want daar gaat het in dit draadje niet over.

Mvg
Wim.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
    • Perrongeluk
« Reactie #43 Gepost op: 02 August 2009, 15:31:55 »
Indien je in een "X" geen kruiswissel gebruikt maar twee wissels en je legt tussen de twee wissels een melder, dan is 5 meldpunten voldoende.

Op dat kruis kun je ook perfect een melder aansluiten hoor, niemand die je daarbij een strobreed in de weglegd.

Mvg
Wim.

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 04 August 2009, 17:45:57 »
te zijner tijd, dan ontkom ik niet aan een s88 printje  ::)
« Laatst bewerkt op: 04 August 2009, 17:53:22 door dbenns »