Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:19:04
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 20:36:36
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:21:40
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09

Auteur Topic: pendeldienstje  (gelezen 8544 keer)

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
pendeldienstje
« Gepost op: 27 July 2009, 22:11:31 »
Sta je dan, mooi setje, een multimuis, mooi H vormig baanvakje, twee evenwijdige sporen en daartussen twee wissels om de sporen aan elkaar te verbinden. De wissels zijn al elektrisch en ook digitaal aan te sturen, net als het treintje. Seintjes komen nog.
Zo wordt mijn eerste stukje baan wat qua vormgeving al grotendeels is gerealiseerd.

Het doel: een automatisch pendeldienstje. van a naar b, of van a naar d, of van c naar d. wat dan ook.

Ik wil dit graag zonder pc realiseren. weet alleen niet of mijn multimuis dat kan, ben eigenlijk bang van niet, want het staat niet in de handleiding.

Het probleem begint op het moment dat mijn trein tegen een stootblokje rijdt. eigenlijk wil ik dan de trein langzaam laten stoppen, rijrichting omkeren, en na (indien mogelijk??) enkele minuten weer wegrijden in tegengestelde richting. desnoods met een gewisseld wisselstraatje, dat mag at random wisselen, of aan de hand van een interval, maakt me nog niet uit.

Hoe laat ik mijn systeem weten dat het locje tegen een stootblok rijdt (ja met baandetectie, maar ik heb geen terugmeldingen met de multimuis) ik wil dit toch graag zonder pc realiseren. kan iemand mij helpen? zijn er soort van modules voor om de baan die het digitale signaal kunnen oppikken en modificeren naar wat ik wil?

Roel

santerdam

• Offline Offline
Re:pendeldienstje
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2009, 22:45:23 »
Het klopt dat een MultiMaus niet zelfstandig als pendelautomaat kan functioneren.

In eerste instantie zou je denken dat een PC met bijvoorbeeld het programma Koploper een ideale oplossing is. Het hoeft niet eens een dikke PC te zijn, een minimale notebook volstaat al. Maar dat sluit je heel expliciet uit. Waarom wil je die meest beproefde, en waarschijnlijk goedkoopste, opolssing niet gebruiken ?

Sander

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 27 July 2009, 23:08:45 »
Ik zit de hele dag al achter de pc, daarom liever zonder. Ik heb al meerdere dingen zonder pc weten te realiseren en de genoegdoening is daar vele malen hoger dan mét. Persoonlijk denk ik.

Kijk, als ik mijn geautomatiseerde rijschema zou kunnen programmeren met de pc, en m daarna weer uit kan zetten ben ik ook een tevreden mens. Evt programmeren in een spartaanse interface maakt me ook niet uit.

Als trein bij stootblok maar omdraait :D en dat is met het zo flexibele digitaal toch behoorlijk lastig! :D zonder pc blijft er met een multimuis zelfs geen wisselstraatje meer over.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2009, 23:34:13 »
Als je met Koploper gaat werken, kun je de PC inderdaad niet uitzetten. Maar je hoeft er ook niet achter te blijven zitten. Koploper opstarten en daarna de klep van je laptop (bijna helemaal) dichtklappen en onder de baan schuiven ....... (en de MultiMaus kun je naast de laptop leggen, die doet z'n werk toch wel zonder dat je er aan komt !)

Sander

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2009, 23:40:21 »
Ik heb hiervoor een pendelsturing liggen die exact doet hetgeen jij zoekt.
Deze is echter ontworpen voor analoog gebruikt dus ben niet 100% zeker of deze ook op Digitale banen kan gebruikt worden.
Bij interesse kan ik je de duitstalige handleidong inscannen en doormailen

Heb het systeem zelf nog nooit gebruikt omdat ik 7 kopsporen analoog wil gaan aansturen en mijn setje inderdaad enkel het door jou beschreven : gevraagde aankan

Groetjes
Peter
Petdig1

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2009, 23:43:51 »
Zou het een optie met de pc worden dan kost dat of 20m netwerkkabel naar de baan, of er moet een nieuwe pc a la klein laptopje bij.
Qua standalone optie lijkt zo na een avondje google zoeken een Ecos ook wel interessant, die kan pendelen en terugmelden. Dat is meteen wel een dure optie (en ik wil er niet straks achter komen dat ik alsnog met KL zou willen werken dan)

Zolang ik het niet weet, doe ik het lekker met de MM.

Peter,
Volgens mij is het bij analoge pendelsturing zo dat je aan de hand van een sensor de polariteit van het spoor omdraait. Bij digitaal gaat dat niet, omdat het stuursignaal digitaal is. Daarom moet je dus op een of andere manier het stuursignaal naar de locmotor zien te veranderen. Aangezien dat via de centrale gaat, moet die eerst een berichtje krijgen wat er gebeurt, en aan de hand daarvan zijn stuursignaal aanpassen. Hoe de centrale dan precies weet welke loc hij moet aanpassen in een meertreinensysteem ben ik wel benieuwd naar. Kan een terugmelder ook locadressen uitlezen?
« Laatst bewerkt op: 27 July 2009, 23:49:22 door dbenns »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2009, 23:57:55 »
Inderdaad, na 'n avondje Google kom je de ECoS tegen. Nog 'n tweede avondje Google, dan kom je ook de beperkingen en teleurstellingen met de ECoS tegen. Niet iedereen is onverdeeld enthousiast.

Wat kost 20m (serieele !) kabel overigens t.o.v. een ECoS ?
TIP : Lees eens wat over een S88XPressNetLI.

BTW : Op de ECoS sluit je terugmelders aan, de ECoS zelf kan niet terugmelden.

Sander

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2009, 23:58:59 »
Oeps, ja ik bedoelde dat Ecos terugmeldingen kan verwerken. Ook die moet je dus uitbreiden met eea.

Stel ik ga op weg met s88xpressnetli, dan hou ik weer wat budget over voor andere leuke dingen, daar valt ook wat voor te zeggen.

Voor mijn wissels gebruik ik de ESU switchpilot, die verstuurt RailCom (terug)meldingen over de stand van zaken over de rails. Kan ik daar nog iets mee, of is dat in combinatie met KL overbodige luxe? Ik weet niet eens of MM + 10764 combo iets met RailCom-meldingen kan.

Mvg, Roel
« Laatst bewerkt op: 28 July 2009, 00:17:39 door dbenns »

Cor Bos

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 28 July 2009, 00:45:07 »
Hoi Roel.

Als je toch geld gaat uitgeven en je echt niet met een PC wilt werken, zou je ook eens naar Raptor kunnen kijken.

Het is maar een optie hoor!, heb het zelf niet maar wel naar gekeken om dezelfde reden als jij. (zit overdag ook al achter een PC )   :)

http://www.raptor-digital.eu/rh-nl.html

Vr. groet
Cor
« Laatst bewerkt op: 28 July 2009, 00:48:24 door Cor Bos »

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 July 2009, 00:57:24 »
Thanks, die kende ik nog niet. Inmiddels vele pag over gelezen. Klinkt goed. Maar met 299 excl booster excl stroomvoorziening excl pendel (laatste kun je er als optie bij kopen?) wordt ook dat een dure grap.
« Laatst bewerkt op: 28 July 2009, 03:03:50 door dbenns »

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 28 July 2009, 10:00:10 »
Roel,

In tegenstelling tot Santerdam (die, vermoed ik, geen ervaring heeft met de Ecos) ben ik wel overgegaan op een Ecos, en ik ben wel tevreden. OK, hij is niet goedkoop, en er zijn software problemen (geweest), maar daar tegenover staat dat ik:
- heel eenvoudig CV's kan programmeren,
- eenvoudig een of meerdere(!) pendeldienst(en) kan opstarten,
- de wissels kan laten besturen door de loks zelf
- ik ook handmatig wisselstraten kan instellen.
- Er regelmatig software-updates zijn om de bugs er uit te halen,
- er een goed gebruikersforum is via ESU (Duits, eventueel ook Engels)

En het enige dat ik daar voor nodig had was een bezetmelder, wat soldeerkennis en een S88 kabel.
En.., ik kan de baan ook nog via Koploper besturen.

Nu zijn er inmiddels meerdere centrales die de pendeldienst-functie hebben, dus misschien zou ik nu een andere keuze maken. Maar tot dusver bevalt de Ecos uitstekend!

Succes, Bert

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 28 July 2009, 10:37:06 »
Als het gaat om een simpel pendeldienstje, dan kan dit met de s88XPressNetLI setje. Een goedkope (oude) PC eraan Windows 98 is voldoende. En gaan met de baan. Een alternatief is dit misschien maar of dat goedkoper is weet ik niet, het heeft sowieso lokdecoders nodig die het kunnen begrijpen en verwerken. Niet alle decoders kunnen dit.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

marco haringa

• Offline Offline
  • Modulebaan "immergut"
« Reactie #12 Gepost op: 28 July 2009, 12:49:06 »
Hoi roel,

Ik wilde in het begin ook geen pc bij mijn baan omdat ik zelf wilde rijden.
Ich ben toch overstag gegaan omdat het goedkoop is en je kunt de pc of laptop
gewoon verstoppen (y) 
Zo blijft hij onzichtbaar 8)  terwijl hij toch alles regelt icm koploper.

Ik heb geen spijt dat ik de keuze heb gemaakt ik gebruik een oude laptop van 50 euro.
In mijn station kan ik nog steeds handmatig rijden en ik kan treinen vanuit mijn station invoegen in het bloksysteem.

Groetjes marco
N Spoor Nijmegen

N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #13 Gepost op: 28 July 2009, 13:11:51 »
Ik heb hiervoor een pendelsturing liggen die exact doet hetgeen jij zoekt.
Deze is echter ontworpen voor analoog gebruikt dus ben niet 100% zeker of deze ook op Digitale banen kan gebruikt worden.
Bij interesse kan ik je de duitstalige handleidong inscannen en doormailen

Groetjes
Peter

Off-topic: Peter, zou je dat voor mij kunnen doen? Alvast bedankt. Ik zoek namelijk een analoge variant.

En weer on-topic!
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 July 2009, 20:58:35 »
Dank voor alle reacties! ik ben inmiddels een tussenweg aan het zoeken en aan het proberen het  wel/geen pc dilemma op te lossen.

Ik twijfel nog een beetje. Een pendeldienstje wordt maar 1 spoortje. Misschien kan ik dat wel met bovenleiding analoog doen. Kost allicht wat minder dan een Ecos oid. Ik weet het nog niet. dan kan ik verder wisselstraten óf handmatig óf met MM  + s88xpressnetli + KL doen.

Als er nieuws is laat ik het natuurlijk weten! 

(edit: wat een gedoe, alleen om een trein om te laten draaien bij een stootblok)
« Laatst bewerkt op: 28 July 2009, 21:03:43 door dbenns »