Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:19:04
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 20:36:36
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:21:40
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22

Auteur Topic: pendeldienstje  (gelezen 8547 keer)

Anne W

• Gast
Re:pendeldienstje
« Reactie #15 Gepost op: 28 July 2009, 21:23:41 »
Beste Roel,

Raptor kan alles wat je tot nu toe opgenoemd hebt, je hebt 4 opties nodig daarvoor, die kosten iets van 8 Euro per stuk.

Het apparaat levert dus geen "vermogen" alleen een digitaal signaal, wellicht kan de mulitmuis als booster dienen, er zijn vast wel deskundigen op dit forum die je kunnen vertellen of de multimuis een DCC Signaal ingang heeft.

Als je het wilt zien ga dan eind augustus naar Houten, de demobaan heeft een aantal pendeltrajecten, bij Raptor heet dat gewoon kopstations omdat er ook nog verschillende doorrij stations tussen twee kopstations kunnen liggen.

Groet, Anne W

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #16 Gepost op: 28 July 2009, 22:30:00 »
De multimaus aansluiten op de Raptor... het moet niet gekker worden...

Goed, de Multimaus is net als de Raptor een centrale die het digitale DCC-signaal aanmaakt. Bij de Multimaus wordt ook een losse booster geleverd, deze levert het vermogen voor het rijden net als bij de Raptor. Of de booster van de Maus aangesloten kan worden op de raptor kan ik niet vertellen... Om kort te zijn: Je gaat geen twee centrales op elkaar aansluiten... dat is een beetje overbodig...

De eerste combi van Multimaus (met booster zo'n 100 euro los op de beurs), S88XpressNetLI (hoeft ook niet duur te zijn 50 tot 100 euro ligt aan de uitvoering) + Koploper (kan al op een oude laptop) blijft een goedkopere manier van automatiseren dan een Ecos of Raptor (Daar moet je altijd een losse booster bij kopen)

@Roel, Succes met je keuze, ik zou het wel weten... de MM-oplossing... maar ik heb daar goede ervaringen mee..

gr Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 July 2009, 22:45:29 »
Ha Anne, ik had je testverslag van 4 lange pagina's gelezen op 3-rail. Ik heb het met interesse gelezen. Op termiin een mogelijkheid. Nu op dit moment eerst maar handmatig aan het werk. Moet het banenplan eerst maar eens zienuit te voeren ;D
Eerst mm+handmatig maar ns aan het werk.

Pieter Bregman

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 July 2009, 22:59:49 »
Hi Roel
Ik begrijp niet waarom je een pendeltje helemaal wilt digitaliseren !
Heb je alleen een pendelbaan met wisselstraat ?
Als dat het geval is, dan kun je een pendel-module verkrijgen bij .........
Stuur mij een e-mail en ik geef je het adres door alwaar je op de site kan zien wat deze module allemaal kan.
Ik heb ook lopen klooien met ( digitale- en analoge ) pendels en kwam er op een gegeven moment ook niet meer uit.
Heb gekozen om de pendeldiensten analoog te laten verlopen en .... tot grote tevredenheid,
Treinen lopen het kopstation binnen tussen allerlei ander digitaal geweld en niemand die 't ziet ;)
Greetz Pieter

Anne W

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 28 July 2009, 23:10:52 »
Beste Ronald,

Je interpreteert mijn opmerking verkeerd, niet aansluiten op de multimuis zelf, maar op het versterker deel van de multimuis.

Nu lees ik bij jou (ik ben al een jaar of 30 een 3-railder) dat de multimuis ook een losse versterker nodig heeft, dus als Roel een kompleet multimuis systeem heeft dan heeft hij ook een losse versterker, dus is er maar één vraag te beantwoorden: kan het DCC signaal van de raptor deze versterker in? (de multimuis zelf gaat dan "buiten dienst")

Beste Roel,

Er zijn twee testverslagen op 3-rail, één van de opties (die heb jij gelezen denk ik), maar er is ook een test van de basis uitvoering, veel langer als 4 pagina's (ik ben een "lange" schrijver)

Ik ben altijd blij als ik bij kan dragen aan de denkprocessen van mijn collega modelspoorders, ik ben er van overtuigd dat de andere systemen ook zeer goed zijn, maar dat Raptor wat biedt voor de mensen die niet aan de computer willen bij hun hobby.

Groet, Anne W

P.S. Pieter kom ook eens naar Houten om te kijken naar het zeer rustige en geweldloze digitale gebeuren

Henk Barten

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 July 2009, 23:19:40 »
hallo,

misschien is dit nog iets voor je.
http://www.umelec.ch/hompa04.htm

henk

Pieter Bregman

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 July 2009, 23:33:20 »
@ Anne Wordt een beetje moeilijk om even naar Houten te komen .......als je in Malta woont  ;D
Nee hoor geintje   (y) kan je niet weten, maar wellicht als ik weer eens in NL ben ?
@ Roel  Hoop dat je er snel uitkomt, want anders geeft het alleen maar frustratie en dat moet nou eenmaal niet bij deze leuke hobby
Pieter

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #22 Gepost op: 29 July 2009, 09:57:35 »
Hoi anne,

waar in Houten, welke hal, kan ik de Raptor aan het werk zien? Is er dan ook iemand aanwezig om vragen te beantwoorden?

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Anne W

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 29 July 2009, 22:47:21 »
Beste Pieter,

Ik was er met mijn schip in 1975 of zo voor een dokbeurt, ik herinner me er niet zo veel meer van, maar het lijkt me een goede plaats voor een reumapatient zoals ik.

Beste Marc,

De grote hal aan de linkerkant en dan achterin, gewoon naar een baan van 2 maal 1 meter kijken waar een trein of 4-5 op rijdt, natuurlijk is er iemand die je vragen kan beantwoorden.

Beste Roel,

Ik had de man van Raptor aan de telefoon vandaag en ik heb gelijk gevraagd of de versterker van de lokmuis ook gebruikt kon worden, hij zei dat dat niet kon, wat betekent dat er in dat kastje wat meer gebeurt als alleen het versterken van het digitale signaal.

Dit had ik ook met mijn Edits booster, die doet wat voor de oude Edits centrale zodat die wat minder hoefde te doen, dus dat gaf een uitdagingkje.

Overigens past elke pure booster, de eerste keer dat de demobaan in Houten was, gebruikte hij een oude Lenz booster (dus een DCC booster die een Motorola signaal versterkt), toen kwam Littfinski Nederland langs en die stelde gratis een LDT Motorola booster ter beschikking en die wordt nu gebruikt.

Groet, Anne W

UtopiaSpoor

• Elke keer iets verder
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 July 2009, 23:23:57 »
Anne,
Klopt wat je zegt, ik had het ook al uitgezocht, de Roco 10764 booster kan geen railcom of config variabelen van de baan doorspelen aan de controller. mogelijke beperking?
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 00:23:00 door dbenns »

henk

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 July 2009, 08:24:17 »
Dat is tot daaraan toe.
De Roco versterker is afhankelijk van de maus om bij kortsluiting de boel uit te zetten. Daar valt overigens wel een mouw aan te passen. Karst heeft het functioneren van de Roco versterker wel eens uitgezocht en achterhaald hoe de versterker een kortsluiting aan de maus doorgeeft.
Wordt de Raptor nog steeds niet goedkoop van overigens. Er zijn tegenwoordig vrij veel centrales die kunnen automatiseren zonder computer, maar niet in onder de instapmodellen. Centrales die dat kunnen zijn overigens gewoon computers.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #26 Gepost op: 30 July 2009, 13:22:55 »

Beste Roel,

Ik had de man van Raptor aan de telefoon vandaag en ik heb gelijk gevraagd of de versterker van de lokmuis ook gebruikt kon worden, hij zei dat dat niet kon, wat betekent dat er in dat kastje wat meer gebeurt als alleen het versterken van het digitale signaal.

Dan slaat die man achter dat prehistorische monster de plank volledig mis.

Citaat
Dit had ik ook met mijn Edits booster, die doet wat voor de oude Edits centrale zodat die wat minder hoefde te doen, dus dat gaf een uitdagingkje.

Ook dat is geen uitdaging dat staat gewoon in het EDiTS boek.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #27 Gepost op: 30 July 2009, 13:26:44 »
Anne,
Klopt wat je zegt, ik had het ook al uitgezocht, de Roco 10764 booster kan geen railcom of config variabelen van de baan doorspelen aan de controller. mogelijke beperking?

Railcom wordt nooit doorgespeeld naar de centrale, dat is een opzichzelf staand systeem. Lees de site van Lenz er maar eens op na.
Railcom heb je in dit geheel ook helemaal niet nodig. Gewoon via terug/bezetmelders en een eenvoudige interface tussen de Multi-Maus set en de PC, en dan gaan met de banaan. Je denkt er veels te moeilijk over, het is veel eenvoudiger.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 13:29:58 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroen van Tol

• Offline Offline
  • Think BIG - Think Digital
« Reactie #28 Gepost op: 30 July 2009, 14:33:40 »
Ik denk ook dat de oplossing met een eenvoudige PC het meest voor de hand ligt.

Maarrrr... En nu ga ik iets minder voor de hand liggends zeggen:

Wanneer je het een uitdaging vind om zelf met elektronica iets te bouwen dan kun je het volgende proberen.
Onderzoek de OpenDCC centrale eens goed (www.opendcc.de). Daarin zit een klein twee-kanaals boostertje (hoofd- en programmeerspoor) met uitleg over de aansturing. Wanneer je die zelfbouw centrale verder helemaal uitkleedt, en de Atmel (eenmalig) programmeert om een aantal vaste opdrachten uit te voeren (de pendeldienst) dan kun je zoiets werkend krijgen voor minder dan 50 piek. Eventueel kun je dan later met dezelfde onderdelen de centrale uitbreiden zodat je hem met de pc kunt aansturen (of gewoon daarna de hele OpenDCC centrale bouwen). Mocht het vermogen te laag zijn dan kost de OpenDCC booster je ongeveer 25 euro (voor 4A).

Ik ben zelf met zo'n soort project bezig en mij is het inmiddels gelukt om een paar vastgecodeerde opdrachten op de baan te krijgen. Het is wel een hele toer, ik waarschuw je maar vast.  ;D

***edit
Ik vergeet nog dat je voor jouw voorbeeld natuurlijk ook moet reageren op terugmeldingen. Die moeten dus ook door 'jouw' printje opgepakt en verwerkt worden. Ook dat is uitgelegd in de OpenDCC centrale maar maakt het allemaal nog veel ingewikkelder.

Groet,
Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2009, 15:07:30 door Jeroen van Tol »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #29 Gepost op: 30 July 2009, 17:08:11 »
Citaat van: Jeroen van Tol
Maarrrr... En nu ga ik iets minder voor de hand liggends zeggen:

En ik nog iets veeeel minder voor de hand liggends....  :o

Citaat van: Jeroen van Tol
...Wanneer je het een uitdaging vind om zelf met elektronica iets te bouwen dan kun je het volgende proberen...

Want... Koop een S88XPressNetLI en herprogrammeer de PIC naar eigen inzicht om een pendel automaat te realiseren  8) :o

De S88XPressNetLI hardware heeft alles aan boord om er een pendel automaat mee te maken in combinatie met b.v. een Roco MultiMaus:  8) 8)

- XPressNet aansluiting om opdrachten aan de MM te sturen.
- S88 Aansluting voor terugmelding om de pendel terugmelders uitleest
- RS232 aansluiting om de automaat te configureren met b.v. locadres, bezetmelder adressen, wachttijd etc. etc.

Grtzz,   ;)

Karst