Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Auteur Topic: Bollenwagen UCS ontladen  (gelezen 10702 keer)

marcel

• Offline Offline
Re: Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #15 Gepost op: 14 November 2006, 22:05:22 »
Hey,

Er heeft ooit een website online gestaan waar dit systeem volledig werd uitgelegd.
Inmiddels heb ik onder google alle zoek opties die ik kon bedenken geprobeerd, maar niets gevonden.
Of het echt in 15 sec. zou gaan, geheugen laat je wel eens in de steek.
Maar het was ongelooflijk snel.
Maar zeker geen 15 min. , omdat je cementpoeder of kalkpoeder met grote kracht eruit blaast.
Kijk maar naar water, is er ook zo uit onder druk.

Mvg, marcel
Mvg, Marcel

CorvK

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 14 November 2006, 22:32:03 »
@ NS1100 ...bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet...
In Rm heeft de laatste maanden een serie atikelen gestaan van de hand van Len, hoe hij dit probleem heeft aangepakt (na behandeling zie je er geen barst meer van  ;D)

Sorry  :-[ :'(betrof een ketelwagen model maar de methode lijkt met ook bruikbaar voor een bolletje 8)
Mvrgr Cor, die de grote vergeler maar niks vind. N(s) in II & III- kwarts country style

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 14 November 2006, 23:59:22 »
14m³ door een leiding/slang hooguit van ø 100 mm, dat lukt je met water niet eens in 15 seconden (heb zelfs twijfels aan 15 min).

Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit, bij 80 mijl per uur (bijna 130 km/u). In de Niagara Class 4-8-4 werd 45 m³ water 'binnen enkele seconden' (bron: Trains of the world) ingenomen. Er ontstond dusdanig veel druk dat er speciale kleppen moesten worden aangelegd om het barsten van de tender te voorkomen (wat inderdaad schijnt te zijn voorgekomen).

Zie ook hier:
http://en.wikipedia.org/wiki/Track_pan

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Anoniem

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 15 November 2006, 00:24:08 »
Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit

Ik heb wel eens in een tijdschrift een foto gezien die aantoont dat een dergelijk principe ook in Frankrijk werd toegepast (met dien verstande dat de trog niet naast maar midden tussen de spoorstaven lag). Het water werd als het ware "opgeschept" met een soort trechter. Dat kon (net als in de USA blijkt nu ;D) met behoorlijk hoge snelheden.

Precieze getalletjes heb ik er echter niet bij, dat was dan ook niet het onderwerp van het artikel. Het zal wel om enorme hoeveelheden gaan echter: wil zoiets rendabel zijn dan moet er binnen die paar seconden dat de trein aan het "scheppen" is (ik weet niet precies hoe lang zo'n ding is, maar langer dan een minuut "scheptijd" zal niet aan de orde zijn) de tender toch wel voor een aardig deel zijn gevuld.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 15 November 2006, 00:47:59 »
Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit, bij 80 mijl per uur (bijna 130 km/u). In de Niagara Class 4-8-4 werd 45 m³ water 'binnen enkele seconden' (bron: Trains of the world) ingenomen. Er ontstond dusdanig veel druk dat er speciale kleppen moesten worden aangelegd om het barsten van de tender te voorkomen (wat inderdaad schijnt te zijn voorgekomen).

- Peter

De Central had de sloten ook tussen de spoorstaven op de zgn Waterlevel route. Gewoon een soort periscoop laten zakken en de tender liep vol. In de winter werd het water verwarmd, schepijs werkt nl niet.

Groeten, Alexander

stig

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 15 November 2006, 03:41:18 »
Het gaat niet om het volume, maar om het gewicht dat getransporteerd moet worden. Een europese tank moet meestal onder druk gezet worden meer dan 2 bar. 2,5 in de regel. Amerikaanse tanks hebben een werkdruk van 1 of 2 bar. De beperkende factor is het luchtvolume van de pomp en het leidingwerk. Met een pomp van 20m3/min en een tank van 30 ton doe je er zo'n 25-30 minuten over.

Ik zie een 17m3 tank. Dat is zo'n 12,5t x2 (bolletjes) is 25t. Reken maar uit.

Overigens moet de operator handmatig een drie-weg klep bedienen. De gecomprimeerde druk wordt verdeeld over de tank (de lucht boven het cement, zo snap je meteen dat zo'n tank nooit nokkie vol kan zitten) en lucht dat direct in de pijp wordt geblazen naar de opslagsilo. Vergis je overigens niet in de filtercapaciteit die aan het eind van de lijn zit (de lucht moet naar buiten en het cement graag in de silo)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

MB6400

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 29 June 2008, 16:53:29 »
via de zoek functie dit draadje gevonden.

Als ik het goed begrijp werden de bollenwagens van boven beladen. Weet iemand of dit overdekt werd gedaan ? Dit lijkt me de meest logische optie maar je weet maar nooit.

Verder was ik benieuwd of iemand me kan vertellen tot wanneer de bollenwagens in gebruik waren ?

Gr,
Marc

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #22 Gepost op: 29 June 2008, 18:08:37 »
Kijk eens in het draadje Ombouw/pimp en dan Pimp mijn Bollewagen. Heb je beslist geen Railmagazine voor nodig. :)
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 29 June 2008, 18:24:03 »
Het water oppikken in volle vaart, gebeurde ook in Engeland, met iets tussen de wielen gesplaatst, als mijn geheugen mij tenminste niet in de steek laat.

Dirk Bolt

modelspotter

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 29 June 2008, 18:41:19 »
Het laden van aardappelmeel ging in 1978 in Veendam van boven af, zie plaatje.

www.spoorinfo.nl/images/Ucs.jpg

Het laatste vervoer is een paar jaar geleden gestaakt, de laatste bollenwagens zijn inmiddels afgevoerd net zoals de spinkorrelwagens van Bon (tbv vervoer Emmen (ooit AKU) - Duitsland via Bentheimer Eis.) die op basis van de bollenwagens waren gebouwd.

Modelspotter

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 30 June 2008, 18:01:22 »
Eind december jl reden de bollenwagens voor het laatst.

o_grenier

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 30 June 2008, 18:24:53 »
Nee, Tim, de tijd vliegt.... ;) Het was al een jaar eerder!

GG
« Laatst bewerkt op: 01 July 2008, 20:27:42 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

stig

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 June 2008, 19:11:48 »
Iemand zit hier oude draadjes te reanimeren. ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

jossebe2000

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 03 August 2008, 14:52:06 »
Weet er iemand hoe de losinstallatie van een bollenwagen (met cement) eruit ziet? Ik weet dat de wagens bovenaf onder luchtdruk gevuld worden en dat ze ook weer m.b.v. lucht worden geleegd.

Op internet kan ik helaas geen foto's vinden.

hello
kijk hier  ::) voor het Belgische model

http://www.photos-de-trains.net/forums/viewtopic.php?t=5882
« Laatst bewerkt op: 17 July 2009, 07:39:57 door Peter Korsten »

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Bollenwagen UCS ontladen
« Reactie #29 Gepost op: 16 July 2009, 22:02:08 »
Geweldige link naar een alleraardigste wagen, bedankt en merci. Dat is nou eens een uitdaging voor een modelbouwer, de vingers jeuken reeds. Maar het roept wel een hele grote vraag op en wel het volgende: mij is altijd geleerd dat dit soort wagens door Werkspoor gebouwd werd vanaf 1958 voor NS, en op de Belgische wagen lees ik heel duidelijk La Brugeoise et Nivelles 1964. Werd deze wagen in licentie gebouwd en om hoeveel wagens zou het dan gaan ? Er is veel informatie te vinden over de Nederlandse wagens maar kan iemand eens in het kort wat over de Belgische wagens vertellen ? Dit is te leuk om te laten liggen...
« Laatst bewerkt op: 17 July 2009, 07:39:28 door Peter Korsten »