@ NS1100 ...bij die Roco bollenwagens zo'n dikke naad ziet... In Rm heeft de laatste maanden een serie atikelen gestaan van de hand van Len, hoe hij dit probleem heeft aangepakt (na behandeling zie je er geen barst meer van )
14m³ door een leiding/slang hooguit van ø 100 mm, dat lukt je met water niet eens in 15 seconden (heb zelfs twijfels aan 15 min).
Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit
Dat zou nog wel eens kunnen meevallen. De New York Central Railroad, bijvoorbeeld, had sloten naast de spoorbaan. Op die manier konden ze water opnemen tijdens de rit, bij 80 mijl per uur (bijna 130 km/u). In de Niagara Class 4-8-4 werd 45 m³ water 'binnen enkele seconden' (bron: Trains of the world) ingenomen. Er ontstond dusdanig veel druk dat er speciale kleppen moesten worden aangelegd om het barsten van de tender te voorkomen (wat inderdaad schijnt te zijn voorgekomen).- Peter
Weet er iemand hoe de losinstallatie van een bollenwagen (met cement) eruit ziet? Ik weet dat de wagens bovenaf onder luchtdruk gevuld worden en dat ze ook weer m.b.v. lucht worden geleegd.Op internet kan ik helaas geen foto's vinden.