Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:05:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
  

Auteur Topic: Station Lauwersmeer H0  (gelezen 100666 keer)

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #120 Gepost op: 18 December 2009, 18:38:15 »
heb wel nog een vraagje van welk merk is je stationsgebouw wil ik namelijk ook wel

Mark

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #121 Gepost op: 18 December 2009, 21:36:21 »
Het stationsgebouw is van holland scale en is niet meer als nieuw in de winkel te koop.
Het is nog wel eens te vinden op marktplaats of een andere verkoopsite.
Misschien op een beurs zoals houten ook wel.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #122 Gepost op: 21 December 2009, 11:35:11 »
De afgelopen paar dagen niets meer aan de baan gedaan vanwege andere bezigheden.
Met name sneeuwruimen want hier is een lekker pakkie gevallen.

Om de werkvreugde en spirit te verhogen afgelopen weekend wel wat andere werkzaamheden
gedaan, een 5.1 surround set in de kamer gemonteerd voor een lekker muziekje onder het modelbouwen.

Nu de kamer even opruimen en dan kan er weer verder gewerkt worden aan station Lauwersmeer.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #123 Gepost op: 21 December 2009, 11:51:45 »

Om de werkvreugde en spirit te verhogen afgelopen weekend wel wat andere werkzaamheden
gedaan, een 5.1 surround set in de kamer gemonteerd voor een lekker muziekje onder het modelbouwen.


Baangeluiden 2D !!!! (y)

Stationsgeluiden, rangeergeluiden. Zijn hele programma's voor geloof ik. Daar heb ik me nog niet in verdiept hoor, je kunt niet alles tegelijk. Op termijn wil ik dat ook. De 5.1 set staat al klaar...  ;D

Succes weer RobbertJan!

PS: net terug van buiten (ja ja, ook sneeuwruimen).

Gerard

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #124 Gepost op: 21 December 2009, 11:53:56 »
Citaat
Ik heb nog wel een vraag waarvan ik het antwoord denk ik wel weet, bij het solderen
blijft de tin (met harskern) wat "plakkerig" is het gewoon een kwestie van temperatuur of
doet vloeimiddel wonderen?
Ik gebruik nu geen vloeimiddelen, S-39 is ook geen optie omdat ik geen afzuig heb (het is wel mijn slaapkamer)

Vooral geen S-39 gebruiken! Dan loop je grote kans op roest/corrossie.
Dat de soldeer plakkerig is komt waarschijnlijk door een te lage temperatuur. Eventueel kan je soldeervet gebruiken. Na het solderen wel met een wattenstaafje en wasbenzine de boel ontvetten. Misschien een stomme vraag: maar hoe soldeer je? Zelf maakt ik namelijk vroeger de fout door wat soldeer aan de bout te doen en dan het op de te solderen plaats te plakken. Hierdoor kreeg ik ook van die bolletjes soldeer.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #125 Gepost op: 21 December 2009, 12:07:30 »
@ Gerard,


Ik had al een paar leuke experimenten gedaan met optrekken de loccen.
Geluid van youtube en dan een filmpje maken met de camera.

@ Overlast,

Inderdaad, s-39 was ook geen optie, het is echt niet geschikt voor de toepassing.
Ik gebruik het alleen in de werkplaats bij het grotere messing/staal solderen omdat
dan de hechting wel beter is.

Ik soldeer overigens op de volgende wijze, welke dacht ik ook de correcte is.
Eerst het metaal opwarmen en dan pas de soldeer er bij, dan vloeit het lekker goed.
En dan toch als ik de bout van het metaal of messing afhaal krijg ik regelmatig van
die "haaienvinnen" in de richting waar ik de bout weghaal.

Ik ga in ieder geval eens kijken naar een potje soldeervet, en eens kijken of dat het
gewenste effect heeft, alles wat al gesoldeerd is werk ik wel bij met een vijltje.
In ieder geval bedankt voor de tips, super  (y)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Chiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #126 Gepost op: 21 December 2009, 13:34:52 »
Eventueel kun je ook met staalwol van die zwarte plekjes van het solderen weg halen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #127 Gepost op: 22 December 2009, 19:15:18 »
Zo vandaag een doosje onderdelen van Sommerfeld ontvangen;


Afspaninstallaties en losse masten.


Nu kan de bocht ook afgemaakt worden, de bovenleiding stopt ook 2 portalen na
het sein, slechts stoom -en dieselmaterieel kunnen verder rijden.


En nog even een plaatje vanaf de andere kant. nu alles eens op de plek vast gaan zetten en netjes
uitlijnen, leuk klusje voor deze week.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #128 Gepost op: 23 December 2009, 14:50:12 »
Zooo, de eerste rijdraden hangen op de plek  ;D


De panthograaf kan er lekker onderdoor zoeven.


Helicopterview  (y)


Ziet er niet gek uit al zeg ik het zelf  ;D


En om alles op hoogte te maken volgens de "norm" (die is overigens 63mm) 2 styreen malletjes.

Meet volgt vandaag!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #129 Gepost op: 23 December 2009, 17:16:53 »
En ondertussen weer een paar uurtjes verder en de vorderingen zijn er dan ook  ;D


Lekker stukje opgeschoten, eindmast met afspanning geplaatst.


Even een paar plaatjes opgezocht van het echte werk, en zo goed mogelijk geprobeerd
deze na te maken, en ik dacht wel geslaagd  (y)


Ziet er niet gek uit dacht ik zo, de afspanning wordt niet als zodanig gebruikt, dan komt
er teveel spanning op de bovenleiding, ik ga toch niet met stroomafnemers tegen de draad
rijden dus de noodzaak is niet aanwezig.

Meer volgt!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

David Stelma

  • Offline Offline
  • Berichten: 363
  • De Modelbouwloods
    • De Modelbouwloods
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #130 Gepost op: 23 December 2009, 17:21:00 »
ziet er goed uit (y)
echt waar, het lijkt net echt (y)

groetjes david
Groet,
David Stelma

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #131 Gepost op: 23 December 2009, 18:33:00 »
Zeer leuk gemaakt die bovenleiding.
Vergeet je niet nog een contra gewicht achter de afspanmast te plaatsen..
Dit ziet er ook altijd wel leuk uit.

Tinus.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #132 Gepost op: 23 December 2009, 18:46:39 »
Ja zeker, die komt er ook nog achter, 2 stukken messing staf en een styreen voetstuk dat
betongrijs is geverfd  (y)
Daar moet ik er binnenkort een aantal van maken, dat wordt een lekkere serieproductie.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Hans Gvz

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #133 Gepost op: 23 December 2009, 19:45:13 »
Ik heb lang zitten twijfelen, maar wat ik nu ga schrijven moet je als opbouwend beschouwen.

De een na laatste mast staat verkeerd geplaatst, maar gezien de ruimte kan dat niet anders. Wel moet je dan een andere zijwaartse bevestiging toepassen, een zg DPD. Helaas omdat je tp 3 rijder bent, hadden ze die nog niet. Maar een kniesoor die dat ziet. Een DPD, DrukPijp Dubbel, is een dikke isolator, met aan het eind een dubbele zijwaartse, de drukpijp neemt als het ware de kracht over. Ik weet niet of je wel eeens in het NSM komt? Daar is een mooi voorbeeld te vinden van een zg paraplu, dat is een enkele mast met onder de uitlegger een stuk ijzerwerk wat er  uitziet als een paraplu, daaraan zit dan de zijwaartse bevestigd. Als je dat zou toepassen heb je een uniek stukje van zoals dat het was, de meeste parapluutjes zijn vervangen door een DPE of een DPD. De wielafspanning is in pricipe ook niet goed, je had in die tijd hevelaars, wielafspanningen met drukschor en rolafspanningen. Gasafspanners, zwevende wielen, zoals jij die nu hebt toegepast, en tensorexen had  je nog niet. Je bent buiten wezen  kijken, je hebt goed opgelet, maaaaaar niet helemaal, je v-draad die na de isolatoren zit, is verkeerd geplaatst, zoals jij dit nu toepast. In werkelijkheid zou dat betekenen dat je 6 eindklemmen nodig zou hebben, terwijl je het met 2 af kan. Dus isolatoren na het v-draadje verplaatsen, tegen de balansplaat aan. Vergeet dan ook niet de isolator in de draagkabel te verplaatsen. Verder moet je een afstandspiraal in de rijdraad plaatsen net tegen de isolatoren aan  die voor de balansplaat zitten. Het kontragewicht noemt men een ankerblok, de stangen die van het ankerblok naar de mast toelopen heten trekschoren, en in het midden van deze trekschoren zitten stelwartels. Jee gaf zelf al aan dat de wielafspanning niet gaat werken, stel dat je 1:100 zou toepassen, het gewicht wat aan het wiel hangt is 500 kg. Het wiel heeft een overzetverhouding van 1:4, dus op elke rijdraad staat in het eggie een trek van 1000 kg. In model zou je dus 5 kg als gewicht moeten hebben, zeg maar 5 pakken suiker, is  dus in model niet te doen. Was effe een kleine cursus bvl, wil je meer weten kan, vraag maar raak. En nogmaals het is opbouwend bedoeld.

Gr Hans

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3526
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #134 Gepost op: 24 December 2009, 10:13:24 »
Bedankt voor de opbouwende kritieken, ze zijn welkom;


Ik zal ze eens per stuk beantwoorden en eventueel aanpassingen doen aan het geheel.

- De op één na laatste mast, staat inderdaad verkeerd, maar met een reden, randje van de plaat.
- De zijwaardse bevestiging, drukpijp dubbel, ik heb ze ook meerdere malen gezien en zal ook kijken of
het mogelijk is deze nog aan te brengen, de "paraplu" zegt mij zo niets, daar zou ik een foto van moeten zien.
- De wielafspanning is niet geheel correct voor het tijdperk, dat klopt helemaal maar met de toekomst
in het achterhoofd heb ik toch gekozen voor dit type. Mede omdat deze zo te koop is.
Overigens verkoopt Sommerfeld met een Duitse hevelaar, misschien dat die in de buurt komt.
- De isolatoren ga ik nog even verplaatsten dat is een kwestie van het verwijderen van de hangdraden.
- De trekschoren worden zoals het nu lijkt onderbroken door een stukje vierkant messing, lijkt het net een wartel.

Bedankt voor de goede tips, ik kan er zeker mee verder.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5