Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door basjuh1981
Vandaag om 20:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 19:57:40
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Huup
Vandaag om 19:51:02
Duits transport, waar in NL? door 1200blauw
Vandaag om 19:49:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:46:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 19:23:06
Bahnstrecke 5867 door einte
Vandaag om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Teoalessandro
Vandaag om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Overet
Vandaag om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
Vandaag om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
Vandaag om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Huup
Vandaag om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:28:00
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 18:03:52
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 17:36:58
Märklin 2025 door borotof
Vandaag om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel door bellejt
Vandaag om 16:53:03
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 15:51:34
ESU 2025 door Marcel112
Vandaag om 15:44:52
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
Vandaag om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
  

Auteur Topic: Station Lauwersmeer H0  (gelezen 103649 keer)

Kattenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
  • voor gein moet je in de beneluxtrein zijn
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #15 Gepost op: 24 August 2009, 17:08:15 »
De euro is gevallen (y)
Wat zijn we weer lekker bijdehand

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #16 Gepost op: 05 September 2009, 12:03:06 »
Goed, vandaag regenachtig en dus goed weer om binnen aan de slag te gaan.
Nu zit ik nog met een electrische vraag wat betreft een geschikte trafo voor
het laten branden van seinen en verlichting.

Ik heb momenteel een Fleischmann 7,5 VA trafo voor de seinen
en indien nodig een 2e voor de verlichting.

Nu wil ik eigenlijk een vaste trafo voor de seinen, bij conrad heb ik wel
een 2 tal trafo's gevonden die respectievelijk 2 en 5 ampere leveren bij 12 volt.
Dit is teven de maximale spanning die ik kan gebruiken anders blaas ik mijn ic's op
de printplaatjes er uit.

Even voor mijn beeldvorming, 7,5 VA? hoe moet ik dat zien in termen van spanning en amperage.
Om zo een duidelijke beslissing te maken voor de aan te schaffen trafo.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #17 Gepost op: 05 September 2009, 12:16:26 »
Hey Robbert,

7,5 VA is 7,5 Watt. Vermogen reken je uit door spanning en stroom met elkaar te vermenigvulkdigen. In een formule:

W(att) = V(olt) x A(mpere)

Dit geldt bij gelijkstroom. Dan volgt dat de maximaal te leveren stroom A in jouw geval 7,5 (VA) gedeeld door 12 (V) is. Dat komt op 0,625 of 625 milliAmpere.


Die twee andere die je noemt zijn dan respectievelijk 2x12 is 24VA en 5x12 is 60VA.


Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #18 Gepost op: 05 September 2009, 12:19:19 »
Super, bedankt voor het antwoord, dan weet ik in ieder geval welke trafo het
beste is voor mijn toepassing, bedankt voor snelle reactie.

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #19 Gepost op: 05 September 2009, 17:26:09 »

De deuren van de remise, en de toekomstige gebruiker.


Een omtrekje van de deuren, deze 2 keer gemaakt omdat er 2 sets deuren in de remise komen.


Beide omtrekjes uitgesneden en 1 setje deuren vastgelijmd aan elkaar en aan de omtrek.


Het andere setje deuren openslaand gemaakt en voorzien van een frame van 2 H profielen.


Nog een stukje voorgevel er naast gebouwd, hier komt de personeelsingang.


Alle losse onderdelen bij elkaar, de muur met deur schuift zo in de beide H profielen.


En zo ziet het front er uit na een dagje werk, bijna klaar, aan de linkerzijde
komt nog een klein stukje muur van ongeveer 1 cm om zo de breedte van de oude
busremise te evenaren (dan past ie precies in het oude gat)

Update volgt!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #20 Gepost op: 07 September 2009, 16:23:16 »
Vandaag verder aan de knutsel:


Er begint vorm te komen aan de remise, een onderplaatje van styreen om alles
op zijn plek te zetten is geen overbodige luxe. Tevens blijft deze als onderplaat liggen
alles wordt daar op vastgelijmd zodat het een stevig geheel wordt.


Waar de zogenaamde tunnelportalen wel niet goed voor zijn  ;D


Nog een plaatje van de binnenkant, achter de personeelsingang komt een verhoogde
kantine etc, de trap naar de remise zit er al in, nu de verhoogde vloer nog.

Meer volgt!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

benonline007

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • bouwen aan de hollandsche baan tijdperk 4 1/2
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #21 Gepost op: 08 September 2009, 11:08:09 »
 (y) echt mooi wordt die remise. (y)
bouw je het naar een voorbeeld of zo uit je hoofd en net hoe het allemaal uit komt?
ik blijf dit draadje zeker volgen.

groeten bart
yesterday is history, today is a gift, tomorrow a mistery.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #22 Gepost op: 08 September 2009, 14:12:32 »
Bedankt voor het compliment,

De remise is geheel naar eigen inzicht, ik had allerlij losse onderdelen zoals deuren,
raamkozijnen etc etc nog liggen en dan gaat het toch weer jeuken om er wat mee
te gaan doen.

Complete fantasieremise maar wel zodanig dat het toch ergens 1:1 zou kunnen staan.

Overigens zijn de deuren duits en die worden nog ontdaan van de witte lijnen, want
anders doet het gebouw weer te duits aan.

Gister nog een leuk aantal muurankers in alle stenen muren geplakt, het ziet er nu echt
authentiek uit, de zijwand heeft tevens 4 ramen gekregen en lijkt nu een stukje mooier.

Foto's volgen.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5549
  • Team Mitropa
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #23 Gepost op: 08 September 2009, 14:29:11 »
Overigens zijn de deuren duits en die worden nog ontdaan van de witte lijnen, want
anders doet het gebouw weer te duits aan.

Nee niet doen  ;D jammer ik vind die deuren juist zo mooi zo :'(

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #24 Gepost op: 08 September 2009, 18:49:13 »
Meer foto's, vers van de pers:


De binnenwand en tussendeur geplaatst, de deur zit in een muurtje van styreen verwerkt, de raampjes
boven de deur heb ik losgesneden en zoals te zien is met een stukje styreen er tussen hetgebruikt.
2 ramen in de muur gemaakt zodat het personeel zicht heeft op de remise.


De buitenwand van de remise met muurankers en ramen.


Ook aan de voorzijde zijn muurankers aangebracht, de lamp voorop de muur is een spoor N variant, deze is toch
aanzienlijk kleiner dan de HO uitvoering maar wel 12 volt. (zit een weerstand bij, lampje is 6 volt)


De binnenzijde nog een keer, op de verste wand zijn de muurankers ook nog te zien, de zwarte puntjes
op de muur, als de loods alle muren heeft dan worden alle muurankers met elkaar verbonden d.m.v.
van styreen rond profiel, net echt  :D
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #25 Gepost op: 12 September 2009, 20:36:53 »
Vandaag de tijd gehad om mijn nieuwe voeding te installeren voor de seinen en de
verlichting van huisjes en straatlantaarns.
Alles zit aangesloten en werkt naar behoren, het kon niet simpeler dan een stekker
aan de 230V draad van de voeding zetten en inpluggen maar.

Momenteel even een ophangbeugel aan het maken voor een verlichtingsschakelaar om
de huisjes en straatlampen van spanning te voorzien.

Vanmiddag ook een nieuwe plaat mdf gehaald, één met een gladde toplaag om zo de bedrading
niet kapot te maken bij het in en uitschuiven van het besturingspaneel, tevens krijgt de
digitale aansturing nog een nieuw plekje, ik heb een mooie rekbare kabel gekocht voor bij de
multimaus en dan is het makkelijk als de interface in het midden van de baan zit.

Ik zal nog een paar plaatjes plaatsen zodra het één en ander op zijn plek zit.
De busremise is even aan de kant gezet maar daar ga ik spoedig weer mee verder.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Kattenkop

  • Offline Offline
  • Berichten: 52
  • voor gein moet je in de beneluxtrein zijn
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #26 Gepost op: 13 September 2009, 21:07:39 »
Wat er nu van de remise staat ziet er net zo top uit als de rest, ga zo door (y)
Wat zijn we weer lekker bijdehand

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #27 Gepost op: 23 September 2009, 14:01:28 »
In de schaarse tijd die ik beschikbaar had nog even aan het bedraden geweest en
een mooi gezekerd schakelpaneel gemaakt met 4 schakelstanden.

stand 1 - 1A zekering om de seinen van spanning te voorzien.
stand 2 - 2x 800 mah + een diode om tevens stand 1 ook te voeden.
stand 3 - 2x 500 mah + een diode om tevens stand 2 ook te voeden.
stand 4 - 2x 500 mah + een diode om tevens stand 3 ook te voeden.

Het geheel is reeds getest en werkt perfect.




Nu het paneel nog onder de modelbaan monteren en alles netjes aansluiten,
dan is dat gedeelte van de modelbaan ook weer netjes.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #28 Gepost op: 25 September 2009, 14:18:04 »
Zo de elektra allemaal aangesloten, nu verder met ander projecten.

Gister begonnen met het verder afmaken van een MK Dg'tje;


Het onderstel, zoals te zien deels zonder remblokken etc, deze zijn allemaal verwijderd
en vervangen door 8 stuks afkomstig van een oude Piko donorwagen.


Het kapje compleet gevijlt met sleutelvijlen en zelfs met een joekel van een
bankwerkvijl (eigenlijk voor het grove metaalwerk) om zo dikke resten te verwijderen.


Alle Remblokken er onder gelijmt, daarna 2 kortkoppelmechanieken aangebracht, deze
zijn van Roco. Ze zitten gelijmt onder tegen de wagenbak, netjes gecentreerd en
de assen hebben nog zijdelingse speling.


Kwa passing harstikke netjes, alles ook even vergeleken met het modelletje wat ik al had
en afgezien van wat verschillen in maatvoering zo goed als gelijk.

Update's volgen!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3534
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Station Lauwersmeer H0
« Reactie #29 Gepost op: 27 September 2009, 17:27:05 »
Vandaag weer verder met het Dg tje gegaan, en met de volgende foto's
van de vorderingen als logisch vervolg  ;D


De bordessen voorzien van hekwerkjes, deze zijn verstevigd op de gebogen
pennetjes die in de bufferbalk steken. Even een druppeltje soldeer en klaar.
Tevens een trekhaak gemonteerd, deze is puur voor het mooie.
Ook de sluitseinhangers zijn geplaatst evenals de messing deuren met deurklink.


Aan deze zijde het zelfde verhaal, met daarbij ook nog een handrem waarvan de kruk afgebeeld staat
in het volgende plaatje.


Trapjes, opstaphandgrepen en een handremkruk, deze is naar voorbeeld van onderstaande wagen:


De Dg van de VSM No 2639, persoonlijk vond ik het een leuk extra detail op een Dg.

Meer volgt!

The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5