Hallo Willen, en of KlaasWillemEven een vraagje, is dit een beproefde schakeling of een theorethische, wat ik ook probeer en ook al bij de opstelling met de 9volt batterij, dat de schakeling bij een te lage spanningsverschil niet meer wert, had er ook bijgezet min 3volt.Na diverse pogingen lijkt het erop dat de spanningval over 2 diode (ongeveer 1,2 volt) niet voldoende is, de schakeling treed pas in werking wanneer ik er minimaal 3 diode in serie tussen zet. maar dan wordt het spannings verschil met de overige spanning op de baan denk ik wel een beetje groot.Dit houdt in dat mijn voorbeeld waarbij 4 diode zijn gebruik ook niet zal werken omdat het spanningverschil te laag is, mogelijk is dit op te lossen door er een transistor achter te plaatsen bv de schakelingen die op de site van klaas staan.Klaas wat is jouw mening of idee?Gr Piet
Wat ook een rol speelt, is de stroom die nodig is om de optopcoupler (die in de unit van Roco zit) hoog genoeg is om deze voldoende uit te kunnen sturen, zodat er melding kan plaats vinden.
Ik twijfel dan ook of de oplossing met een extra optocoupler zoals Klaas die voorstelde wel gaat werken.
Zoals reeds opgemerk zit er in de 10787 een extra diode in het circuit. Deze zou je bijvoorbeeld kunnen overbruggen.
Waarom twijfel je daar aan? De opto in de stroomdetector dient als 'schakelaar' om een grotere spanning op de ingang van de 10787 te zetten, zodat de ingangsopto het wel doet.
Enig idee wat dit aan componenten kost?