Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: De baan van Erwin Visser - Het vervolg  (gelezen 69998 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #90 Gepost op: 08 november 2011, 21:39:39 »
Bedankt Willem voor deze opmerking.

Volgend jaar op Eurospoor zullen de nieuwe demomodules er zeker staan. Samen met Ronald ben ik nu nog Eurospoor 2011 aan het evalueren en alvast nieuwe plannen aan het maken voor Eurospoor 2012. Dit jaar stonden er modulebakken waar niet veel aandacht voor was, wel veel vraag naar. Dat gaan we uitbouwen en Erwin krijgt daarin dan een plek.

Hoe het precies verder gaat weet ik nu nog niet. De dozen met spullen die gedoneerd zijn staan nu bij mij thuis. We zullen nadenken over hoe we deze kunnen gaan veilen. Of we dat hier via de site gaan doen, of op Eurospoor of hoe dan ook. Misschien - maar dat moet ik nog wel met bijvoorbeeld Eric overleggen - zouden we ook de gedoneerde wagons, locs en auto's kunnen pimpen / weatheren zodat ze meerwaarde krijgen.

groet,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #91 Gepost op: 08 november 2011, 23:00:45 »
Bij mij komt het wat krampachtig over om onderdelen in de voormalige baan te verwerken in een demo. De gedachte en het gevoel snap ik wel maar het zichtbare resultaat heeft naar ik meen weinig te maken met waar het om begonnen was: een modelbaan bouwen voor Erwin die veel te vroeg overleden is. Dat laatste is verschrikkelijk, vooral voor de nabestaanden en zeer verdrietig voor degene die bezig was aan die baan en/of het initiatief mogelijk heeft gemaakt. Om de spullen die vrijkomen te verkopen voor die stichting is een mooie gedachte maar ik zou het daar bij laten en geen herdenkingen in een demo stoppen om te voorkomen dat het een soort "last" (ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) wordt die meegezeuld moet worden omdat het een monument bevat.
Als niet al te betrokken in de organisatie heb ik nu twee Eurosporen meegemaakt waarbij de modelbaan van Erwin "gedoe"met zich mee bracht. Ik herinner mij in 2009 de volgepakte VW van Erwin Kooij bij het afbreken van de stand vanwege de baan waar in de drie dagen aan gewerkt zou worden maar waar door misverstanden niets aan is gedaan...
Pas in de loop van vrijdag deze Eurospoor kreeg ik door dat "dat vage wrak" de modelbaan in aanbouw was voor Erwin. Ik heb het doelloos op de stand zien staan en heb mij afgevraagd waarom het is meegenomen, ik vond het geen gezicht...
Ik moet zeggen dat ik Erwin niet gekend heb en verder moet ik bekennen dat ik ook niets in het algemeen met monumentjes heb, om een voorbeeld te geven: bij het graf van een dierbare voel ik niet dat die persoon daar ligt... een dierbare leeft in mijn gedachten voort met zijn/haar humor, quotes en mooie herinneringen...
 
Wat een aantal mensen gedaan heeft voor Erwin: een modelbaan maken is prachtig en helaas liep het allemaal anders maar ik heb het idee dat wat er nu al een aantal jaren gaande is als een zware erfenis (in overdrachtelijke zin) meegenomen wordt. Wat er de afgelopen uren is gepost op het forum is misschien wel illustratief. De overgebleven zaken veilen en de opbrengst ten goede laten komen aan die stichting die verbonden is aan die ziekte zou een mooie afsluiting kunnen zijn van een goed initiatief met een belangrijk neveneffect: nooit meer ruzie over de modelbaan van Erwin Visser...
   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #92 Gepost op: 08 november 2011, 23:14:18 »
Kleine correctie op bovenstaande:

Citaat
Ik herinner mij in 2009 de volgepakte VW van Erwin Kooij


Was die van Chris van Diesen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #93 Gepost op: 08 november 2011, 23:24:13 »
Da's dus beter dan een patserige audi... want hij paste dit jaar niet in de van René. Moest ik weer een paar keer omrijden en m'n diorama niet helemaal af kunnen krijgen  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3373
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #94 Gepost op: 08 november 2011, 23:25:11 »
hmmm, ik was al sinds het begin in de duscussie van mening, dat alles verkopen en storten aan de stichting  een beetje, taj hoe zeg ik dat, misplaatste correctheid.
Ik ben nogal van de nuchtere en zakleijke kant, dus waarom goede spullen goekoop verkopen, om vervolgensd dezelfde spullen ergens anders voor veel meer weer kopen
Was voor mij een staaltje kapitaalsvernietiging eerste klas.
Maar nu ik de bijdrage van Frank lees, en er over nadenk, kan ik me persoonlijk ook heel goed vindne in zijn betoog, en van andere, om er maar echt een streep onder te zetten, en dan de komende Eiurospoor maar geen demobaan, eerst maar eens zoeken naar mensen die die demobaan niet alleen willen bouwen, maar ook 3 dagen tekst en uitleg willen geven.
Dus ik nijg nu ook steeds meer na alles veilen, en een dikke eerbiedige streep eronder, en even geen nieuwe demobaan op korte termijn
Mvg Marty,

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1869
  • Roco Fccpps vriend
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #95 Gepost op: 08 november 2011, 23:34:17 »
Zo'n 'in memoriam' op een demobaantje vind ik toch een sympathieker idee dan totale verkoop. Dit verkopen komt mij een beetje over als definitief afsluiten, dan hoeft niemand er ooit meer over na te denken, er meer over te praten, over, einde. Er blijft dan geen enkele tastbare herinnering over.

En waar gaat het over, ik lees wat elektronica dat hergebruikt kan worden. Zal dat nou zo'n spectaculair bedrag opleveren, of blijkt in de praktijk dat personen zonder enige emotionele band voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met goedkope 2e hands spullen? Ja, als er als 'collectors item' bedragen geboden worden die ver boven de gangbare marktwaarde liggen, heeft verkoop misschien zin. Maar of dat gaat gebeuren?

Is natuurlijk mijn mening, misschien willen anderen wel zo'n 'collectors item' verkoop.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #96 Gepost op: 08 november 2011, 23:35:07 »
Kleine correctie op bovenstaande:
 

Was die van Chris van Diesen.

mvg,
 Sander

Dat was de DRU Frank.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #97 Gepost op: 08 november 2011, 23:59:48 »
Albert,

Het gaat zeker niet om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Een substantieel deel van de donaties is in de elektronica gaan zitten. De baan is eigenlijk vanuit de elektronica ontworpen: Erwin moest alles eenvoudig kunnen bedienen. EN dat is wat het enerzijds onhandelbaar maakt, maar anderzijds ook bijzonder interessant.

Afgelopen Eurospoor hebben we de baan meegenomen, maar ook demo bakken in verschillende afbouwstadia. We hebben gezien dat er enorm veel interesse was in die demo bakken, ook al gaven we er zelf weinig aandacht aan. De Erwin V baan trok de meeste aandacht toen hij op zijn kant stond en de bedrading zichtbaar was. Beide elementen voorzien dus in een behoefte: De bovenkant van de baan en de de onderkant van de baan. In de nieuwe demo baan willen we deze elementen combineren op een manier dat niet iedereen onder de tafel hoeft te gaan liggen om iets over de elektronica te leren.

Een deel van de kosten voor de nieuwe demo baan doneer ik graag uit eigen zak. Dit mede omdat ik nu samen met Ronald de beursgang van BNLS coördineer en er gewoon een succesvolle stand wil hebben die de bezoeker iets te vertellen heeft, waar men graag komt en waar interactie is en de vraag zie naar zo'n demo baan.

We kunnen dan bij 0 beginnen (of half 0) en alles specifiek voor deze demobaan aanschaffen, of een deel hergebruiken van wat we hebben, zoals een deel van de elektronica van de Erwin V baan. Zoals Willem aangaf, en ook anderen, genoot Erwin van het forum en alles wat hij hier over modelspoor kon leren. Daarom is er ook zo geweldig gedoneerd, door mensen die giften overgemaakt hebben en mensen die tijd in de baan gestoken hebben. Hoewel het voor mijn tijd als lid van dit forum was denk ik dat de Erwin V Baan dan ook een monument is voor dit forum, en de modelspoorgemeenschap. Daarin is Erwin denk ik ook een ambassadeur van BNLS geweest, en eigenlijk nog steeds een beetje.

Vanuit die optiek vindt ik het te ver gaan om alles te veilen en er een streep onder te zetten. Omdat we niet alleen voor ons zelf op de zolder zitten en af en toe eens BNLS checken om hulp te vragen, maar ook om te delen in enthausiasme en anderen warm te maken voor deze hobby. Een in memoriam vindt ik vanuit die optiek op zijn plaats.

gr.

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #98 Gepost op: 09 november 2011, 08:58:51 »
De Erwin V baan trok de meeste aandacht toen hij op zijn kant stond en de bedrading zichtbaar was.

Ik zat een paar meter verderop maar heb kennelijk e.e.a. gemist...


Daarin is Erwin denk ik ook een ambassadeur van BNLS geweest, en eigenlijk nog steeds een beetje.

Mooi gesproken Johan maar is dit niet gewoon zwaar overdreven? Misschien heb ik (alweer?) wat gemist maar volgens mij was Erwin een enthousiaste modelspoorder die berichten plaatste over zijn modelbaan, die werd gebouwd voor hem, nieuwste aanwinsten en ons op de hoogte hield wat er op het station Meppel voorbij kwam.
De komende tijd zullen, als Beneluxspoor blijft bestaan, ons deelnemers gaan ontvallen die misschien nog wel veel meer hebben betekend voor Eurospoor (geen causaal verband). Als je voor deze mensen straks ook monumentjes wil maken en meenemen naar Beurzen/manisfestaties worden jullie nog erg druk. Begrijp me goed, ik wil niets afdoen aan wat Erwin was voor Beneluxspoor en vice-versa. Kennelijk is de behoefte onder sommigen erg groot om toch iets tastbaars van de baan te implementeren in iets vervoerbaars, be my guest maar Erwin krijgen wij en de nabestaanden er alleen niet mee terug. Het valt alleen alleen te hopen dat het in de toekomst geen verdere discussies/gedoe/ruzies op zal leveren. Sander was gisteren echt niet de enige die uit de bocht vloog, zij het dat hij dat het minst subtiel deed...
« Laatst bewerkt op: 09 november 2011, 09:29:05 door Mispoes. Reden: restant zin verwijderd »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #99 Gepost op: 09 november 2011, 09:13:04 »
Maar volgens mij verkeer je nou in de veronderstelling dat die demobaan speciaal gebouwd wordt als eerbetoon aan Erwin. In de beslissing zit een zekere dosis pragmatisme, namelijk dat het onder de kostprijs verkopen van alle spullen en daarna een gedeelte daarvan opnieuw op één of andere manier zien te verwerven vrij omslachtig is.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4116
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #100 Gepost op: 09 november 2011, 09:26:32 »
Ik ben het met Frank eens om geen herdenkingsmonumenten van beurs naar beurs te willen slepen. Als dat nu al niet irriteert (het verhaal van de baan die naar een beurs werd gesleept en de hele tijd in een hoek bleef staan) dan zeker als de herinnering aan Erwin op de achtergrond raakt. Uiteindelijk wordt dat een blok aan het been van de BNLS-organisatie die er elke keer weer tegenop ziet om vrijwilligers te vinden om het ding heen en terug te slepen en op te slaan.
Maak er dan liever iets functioneels van met-onderdelen-van-de-Erwin-V-baan. Dan (excusez le mot) 'leeft' die baan een stuk langer omdat men er plezier aan beleeft 'm mee te nemen en er iets mee te doen.
Het bordje 'Erwin V' erop (door Marty aangeboden) is een constante en effectieve herinnering.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #101 Gepost op: 09 november 2011, 11:16:36 »
Beste Beneluxers,

De EV baan is door ons nooit gebouwd met als primair doel een demobaan te zijn die langs
beurzen kon worden vervoerd. Het is denk ik ook nooit Erwins' bedoeling geweest dat er
voor het 2e opeenvolgende jaar discussie over de toekomst van zijn baantje zou worden
gevoerd. Als er in goed overleg tussen Erwins' ouders en Peter van de Leek een nieuwe
bestemming is gevonden voor de delen, dan lijkt het mij dat wij dat besluit moeten
respecteren en moeten stoppen met discussiëren hierover.
Dit ook uit respect naar de nabestaanden.

Greetz, Paul

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #102 Gepost op: 09 november 2011, 11:56:10 »
Paul's reactie lijkt mij een mooie en toepasselijke afsluiting van deze discussie.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21668
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #103 Gepost op: 09 november 2011, 12:05:24 »
Vind ik ook. Er zijn onderwerpen waarover zelfs ik niet nog eens uitgebreid hoef te discussiëren. Het oorspronkelijke doel wordt toch niet meer bereikt en zowel onderdelen verkopen als onderdelen herbruiken voor een demobaan kunnen een nette afwikkeling zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #104 Gepost op: 09 november 2011, 12:30:34 »
Citaat
...dat besluit moeten respecteren en moeten stoppen met discussiëren hierover.
Dit ook uit respect naar de nabestaanden.

Héél graag!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl