Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: De baan van Erwin Visser - Het vervolg  (gelezen 69864 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #75 Gepost op: 08 november 2011, 19:21:14 »
Als je/jullie dat doet/doen zal iedereen er denk ik wel vrede mee hebben en heb je echt een mooi gebaar gemaakt voor Erwin.

Die discussie is al eerder -intern- gevoerd. Mijn gevoel zegt me dat om het alles te schenken aan de stichting Duchêne vooral jezelf het beste gevoel geeft. Ik kan niet raden wat Erwin gewild zou hebben en dat kan niemand niet; ik weet wel dat hij, ondanks al zijn beperkingen, plezier beleefde aan BNLS.

Een perfecte oplossing zul je nooit vinden. Dit is dus ook geen perfecte oplossing, maar wel eentje waar de meesten mee kunnen leven.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #76 Gepost op: 08 november 2011, 19:32:17 »
Mjin bijdrage is bescheiden geweest aan het project: maar alle emotie die het project heeft opgeroepen en dus nog doet, sterkt mij in de mening dat we wat mij betreft alles er van verkopen en doneren aan de duchene stichting:
De op te richten demobaan kan dan bestaan van materialen die louter gedoneerd worden door BNLS bouwers en belangstellenden. Dan kan nooit, ook over jaren, meer enige wroeging, twijfel of onbegrip bestaan over de herkomst of donateur van de spullen.
De noodzaak om er dan een gedenkvorm aan te hangen laat ik dan in het midden; er zou vermeld kunnen worden dat de baan geinspireerd is op het oorspronkelijke goede doel.

By the way, de eerste doos demobaan spullen heb ik staan, wat wil je hebben? ;)

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

Ekklesia

  • Gast
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #77 Gepost op: 08 november 2011, 19:34:57 »
De perfecte oplossing is er volgens mij wel, alleen niet in dit geval. Mocht er in de toekomst weer zo'n actie komen, dan is het verstandig om aan de persoon in kwestie te vragen wat zijn wens is wat er met de baan moet gebeuren na zijn overlijden en op papier zetten.

Groenten Rob

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #78 Gepost op: 08 november 2011, 19:44:33 »
Dat is absoluut een les die we hebben geleerd Rob (y)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #79 Gepost op: 08 november 2011, 19:48:04 »
Mij lijkt het idee van Bessel ook beter. Alles van deze baan veilen en doneren. Dan komen de spullen die mensen oorspronkelijk aan (de baan van) Erwin geschonken hebben toch nog op een relevante goede plek te recht. Bepaalde spullen nu in een demo baan stoppen komt toch ligt over als 'een graantje mee pikken'. Het is nooit de bedoeling geweest van de mensen die geschonken heb dat het bij een demo baan te recht zou komen. Als je nu een nieuwe actie begint met waar bij mensen spullen doneren voor een demo baan, schenken ze dat ook echt aan die baan en niet in eerste instantie aan iets anders.

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Ekklesia

  • Gast
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #80 Gepost op: 08 november 2011, 19:49:06 »
Peter,

Ik heb dat andere draadje ook met veel plezier gevolgd en heb bewondering voor iedereen die hier aan mee gewerkt heeft. Het is spontaan gebeurd en er is helaas niemand geweest die hieraan gedacht heeft, dat dit zo snel zou kunnen gebeuren. Maar ik denk dat in dit geval de beste oplossing om diegenen, die hieraan mee gewerkt hebben, te vragen van hoe en wat, mogelijk ook de ouders.

Groenten Rob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #81 Gepost op: 08 november 2011, 19:58:49 »
Mij lijkt het idee van Bessel ook beter. Alles van deze baan veilen en doneren. Dan komen de spullen die mensen oorspronkelijk aan (de baan van) Erwin geschonken hebben toch nog op een relevante goede plek te recht. Bepaalde spullen nu in een demo baan stoppen komt toch ligt over als 'een graantje mee pikken'. Het is nooit de bedoeling geweest van de mensen die geschonken heb dat het bij een demo baan te recht zou komen. Als je nu een nieuwe actie begint met waar bij mensen spullen doneren voor een demo baan, schenken ze dat ook echt aan die baan en niet in eerste instantie aan iets anders.

Niemand heeft aan die baan geschonken met de gedachte dat Erwin voor het gereedkomen van de baan zou kunnen overlijden, dus daar heb je gelijk. Maar het gaat niet over een graantje meepikken - zoals ik al zei, het is vooral voor je eigen gevoelsrust het beste om alles te veilen en te schenken.

Maar er spelen meer aspecten dan alleen gemoedsrust. Diegenen die de boedel kopen, wat gaan die met die spullen doen? Zelf inzetten, of, eh, schenken aan BNLS voor de demo-baan? Dat zou ook een rare situatie zijn. Het is ook raar dat je spullen onder de kostprijs gaat verkopen en vervolgens met de pet rondgaat om dezelfde spullen nieuw gedoneerd te krijgen.

En dus moet je naar een andere oplossing zoeken, in overleg met betrokkenen, inclusief diegenen die hebben bijgedragen. Deze oplossing, imperfect als ze is, is waar de meesten zich in konden vinden.

- Peter
« Laatst bewerkt op: 08 november 2011, 20:00:29 door Peter Korsten »
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter van der Leek

  • Offline Offline
  • Berichten: 2242
    • Somda
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #82 Gepost op: 08 november 2011, 20:00:08 »
@Rob: Dat is nu juist wat ik volgens mij al heb aangegeven: de ouders hebben er vrede mee dat onderdelen van de baan nog nuttig worden gebruikt. Zoals Johan al aangaf beleefde Erwin in eerste instantie heel veel plezier aan BeneluxSpoor, de bouw van een baan voor hem was daar slechts een afgeleide van.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Evert M

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #83 Gepost op: 08 november 2011, 20:07:07 »
Ook ik heb een kleine bijdrage geleverd.

Jammer vind ik dat er met vingers alle kanten word opgewezen. Het geklaag dat de baan nooit is afgemaakt ed.
Ik had ook niet verwacht aan het begin dat de baan ooit af zou komen, want een baan komt niet af. Ik heb ook nooit begrepen dat dit de bedoeling was. Ik heb altijd de indruk gekregen dat Erwin juist de ontwikkeling van een baan zo mooi vond, het in een stadium langzaam opbouwen.

Feit is nu wel dat er een baan staat en tevens nog de nodige donaties in voorraad zijn.

Het idee om hier een kleine demobaan te maken vind ik wel passend, maar dan wel de voorkeur voor een stukje van Erwin zijn baan compleet in aanbouw en dus niet perfect. Daarnaast zou er een soort tekst bij moeten met in het kort het verhaal dat dit een stukje baan is van Erwin maar door zijn ziekte helaas nooit af is gekomen, met een donatie pot erbij voor de stichting Duchêne.

Besselspoor

  • Online Online
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #84 Gepost op: 08 november 2011, 20:07:23 »
Wanneer die beslissing in samenspraak met de ouders genomen is, kan niemand hier verder bezwaar tegen maken. De demo-baan zelf is dan de nagedachtenis.
RETROBAHN A.G.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #85 Gepost op: 08 november 2011, 20:12:54 »
Het valt in het niet bij het leed van de ouders, familie en andere direct betrokken, maar het is voor niemand gemakkelijk geweest. Dat het zo lang heeft geduurd geeft al aan hoe gevoelig het lag - en nog steeds ligt.

Erwin is niet de enige actieve gebruiker waar we afscheid van hebben moeten nemen, maar waarschijnlijk wel de meest zichtbare.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #86 Gepost op: 08 november 2011, 20:30:40 »
@ Peter,

Dat het niet gaat over een graantje mee pikken mag voor zich spreken, zo heel slecht zijn als dat wel zo was. Idd is het vooral voor de eigen gevoelsrust, maar dat is juist een belangrijk punt hier.

Ik ben het met je eens dat er rare situatie kunnen ontstaan op de manier de je zelf al aan geeft, maar het blijft wel zo dat het voor het gevoel het best is.

En dus moet je naar een andere oplossing zoeken, in overleg met betrokkenen, inclusief diegenen die hebben bijgedragen. Deze oplossing, imperfect als ze is, is waar de meesten zich in konden vinden.
Oplossing moest zeker komen. En als dit er met de mensen die je hier noemt uit gekomen is, hoop ik vooral dat het een mooie demo baan wordt.  (y)

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #87 Gepost op: 08 november 2011, 20:57:40 »
Dat alle goederen worden geveild en de opbrengst naar de stichting Duchêne gaat is gevoelsmatig denk ik de beste oplossing.
Het staat natuurlijk iedereen vrij om datgene wat hij/zij via de veiling heeft gekocht te doneren aan de demo baan.
Dan geef je het het ook echt aan een demo baan.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #88 Gepost op: 08 november 2011, 21:07:45 »
Als donateur en Medebouwer aan de baan kan ik alleen maar zeggen dat ik de door Peter voorgestelde oplossing uitstekend vind. Ik denk dat Erwin's ogen zouden twinkelen bij de wetenschap van een demobaan. Treinen waren zijn lust en zijn leven. En een gegraveerd plaatje erbij maakt het tastbaar als herinnering.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

willem7853

  • Offline Offline
  • Berichten: 163
Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
« Reactie #89 Gepost op: 08 november 2011, 21:32:19 »
Als aanstichter van het modelspoor virus bij Erwin, wil ik hier ook even mijn mening ventileren.
De baan is gebouwd als zijnde een vaste baan, je kunt hem niet meenemen naar beurzen / evenementen.
Volgens mij is het de beste oplossing de huidige baan demonteren, met de herbruikbare materialen een transportabele demo modelbaan bouwen. ( het bestaande baan plan is ook versie 3.75 of zo iets)
Als je dan doormiddel van een plaatje duidelijk maakt dat dit de nagedachtenis is aan Erwin, is het voor iedereen duidelijk.
Volgens mij doe je op deze manier het meest recht aan de donateurs en houd je de “Erwin Visser baan” in ere, ik denk dat Erwin met deze oplossing wel akkoord gegaan zou zijn.

Met vriendelijke groet Willem


thuis ben ik de enige die (model)spoort