BeneluxSpoor.net forum

Algemeen => Op bezoek bij... => Topic gestart door: Peter van der Leek op 08 juli 2009, 15:01:20

Titel: De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 08 juli 2009, 15:01:20
In dit topic (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,18155.0.html) is te lezen hoe wij gestart zijn met de bouw van een modelbaan voor Erwin Visser.
Erwin is geboren met de ziekte van Duchenne. Een spierziekte die langzaam maar zeker zorgt dat alle functies van het lichaam uitvallen. Erwin is na een ziekbed van enkele dagen op 7 juli 2009 overleden (http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,20938.0.html).
Tot het laatste moment was hij zeer actief met modelspoor bezig. Hij was een graag geziene bezoeker op dit forum en heeft in maart 2009 de organisatie van de Landelijke Modelspoordagen (http://www.erwinv-modelspoor.nl/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=11:lmd%202009%20meppel&Itemid=2) in zijn verzorgingstehuis Meppel op zich genomen.

In dit topic zullen we beschrijven hoe het verder gaat met de baan waar Erwin nooit van heeft kunnen genieten.
Deze baan zal, volgens de wensen van Erwin, als demobaan ingezet gaan worden op beurzen waar BeneluxSpoor.net zich presenteert.
Uiteraard zal er bij de baan een 'in memoriam' geplaatst worden.
Titel: Re:Op bezoek bij Erwin Visser
Bericht door: Paul VT 11.5 op 09 juli 2009, 16:02:40
Beste Beneluxers,

Gisteren hebben Wim, Karst en ikzelf besloten om Erwins' baan af te bouwen.
Deze laatste bouwfoto's willen wij graag met iedereen delen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0003_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0003_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0005.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0005.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0006.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0011.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0014.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0014.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0015_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0707Image0015_1.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0001.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0003.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0003.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0006.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0006.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0708Image0009.jpg)

Erwin, wij hebben ons best gedaan en deze baan met liefde voor je gebouwd.

Greetz, Paul




Titel: Re:Op bezoek bij Erwin Visser
Bericht door: DHG500 op 09 juli 2009, 16:06:44
Jongens,

een dapper besluit van jullie! Dat zal niet licht vallen. Blijf ons op de hoogte houden, tussen de traantjes door. Wat de vorderingen betreft, wederom mooi werk heren!
Titel: Re:Op bezoek bij Erwin Visser
Bericht door: Sander op 09 juli 2009, 17:02:40
Hier is maar 1 woord voor:

Respect!

mvg,
 Sander
Titel: Re:Op bezoek bij Erwin Visser
Bericht door: Matthijs van Heijningen op 09 juli 2009, 17:04:16
Beste bouwers,

Inderdaad een zeer dapper besluit. Als ik zo het resultaat bekijk ziet het er echt super uit.!!!!! En ik denk dat Erwin vanaf boven alles blijft volgen. Echt jammer dat hij dit niet meer kan mee maken  :'(

mvg,

Matthijs
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 19 juli 2009, 13:07:12
Een kleine kick omdat mijn openingspost is aangepast.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: hoefhaan op 19 juli 2009, 13:20:57
Kijk, dat noem ik nou een goed doel, zoals ik al schreef in de condoleance.
Keep up the good work en maak er wat moois van!

Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: mmhajvth op 19 juli 2009, 13:33:58
Als Erwin dit gewilt had is het deste meer reden om inderdaad de baan af te maken en klaar te stomen voor een lang leven in de demo scene op tal van beurzen.
Zoals al eerder door medespoorders gezegd: veel respect aan het adres van de bouwers!

m.v.g.

Mark
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Streamliner op 19 juli 2009, 14:21:09
Ik ben ontzettend ontroert over het feit dat het zo heeft moeten lopen maar des te meer heb ik diep respect voor de bouwers. Ik blijf deze draad vol interesse volgen en wens de bouwers veel succes met de verdere afbouw.
Mvgr Jan Wiebrand
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: paul joosten op 19 juli 2009, 16:00:31
respect
keep the dream a live.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: jeepney op 19 juli 2009, 20:02:07
 (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Richard Snijder op 19 juli 2009, 20:33:37
Super. (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ronald Koerts op 19 juli 2009, 21:52:27
Heren,

Het is een heel mooi idee om de baan te gaan gebruiken als demobaan. Het is ook een mooi gebaar naar Erwin toe. Het is heel jammer dat hij het nooit af gezien heeft... Ik kom zeker de baan in het land bewonderen...

Ronald K
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Paul VT 11.5 op 19 juli 2009, 22:38:36
Jongens, bedankt voor alle complimenten....  (y).....maar om Erwins' wens waar het gaat om het afbouwen
van zijn baan een verdere invulling op beurzen te kunnen geven, geven wij graag het stokje door aan andere BNLS- ers.
Eén van de volgende beurzen waar BNLS vertegenwoordigd is, is mogelijk Middelburg in september,
maar in ieder geval Eurospoor in oktober. Hier waren wij gebleven met de bouw:

Het testen met één van de allereerste Koploper bestanden (2-1) die door Wim Ros is gemaakt voor de Erwin Visser baan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0710Image0002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0710Image0002.jpg)

Ook ik maak fouten ::) zoals rails vastlijmen met 2k lijm op een een schroef die weer los moet :-X :
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0004.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0004.jpg)

Zoals je ziet, is fouten maken niet erg. (Als je het maar weer oplost)
Verder met touwtjes knopen en nummeren:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0001.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0001.jpg)

Testen van DB versie weet ik niet meer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0009.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0009.jpg)

De wissels op het laatste niveau bleven ook na allerlei cosmetische verbeteringen erg slecht bereikbaar:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0008a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0702Image0008a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0007.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0007.jpg)

Daarom kijkgaten gemaakt en de valbeveiligingen verwijderd: (@David: het gaat anders niet...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0016.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0017.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0017.jpg)

Het testen van de laatste DB-versie (2-11) van Wim met "sein voorbereiding" voor de seinen (*) van Karst:
Het rijden met 3 trek/duw combi's + 2 op het hoofdspoor werkt het beste tot nu toe in deze versie (2-11)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0022.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0015.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0015.jpg)


Als jullie straks verder gaan met afbouwen op de BNLS-stand, dan goed opletten met boren.
Zoniet, dan krijg je groen zaagsel:  8)  :'(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0024.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0025.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0025.jpg)

De laatste acties van mij zo'n beetje....  ;) Het demonteren en opslaan voor de eerstvolgende beurs:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0026.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0026.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0028.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0029.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/2009_0719Image0029.jpg)

Nu leek het de vader van Erwin erg mooi als het kerkje met het plein op één of andere manier afgebouwd kan worden.
Ook zijn er nog div. punten die verbeterd kunnen worden. Zo moeten ook de seinen van Karst nog een (demontabele)
plaats krijgen. Maar ook het landschap ligt op dit moment nog braak. Over scenery hebbben wij het dan nog niet gehad.
Zoals Peter al aangaf, is het de bedoeling dat dit afbouwen gebeurt op de BNLS- stand.
Wie zouden dit willen doen op de BNLS- stand (In overleg met Peter (vdL)?

Greetz, Paul
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: TinTin op 20 juli 2009, 14:47:31
Hallo mannen,

Tot op heden prima werk  (y) (heb ik eerder aangegeven maar een paar veertjes extra kunnen geen kwaad), zoals beloofd gaat het kerkje natuurlijk afgebouwd worden met een leuk pleintje met entourage. Dit laat alleen nu even op zich wachten omdat ik nu lekker bij het zwembad in Torba (Turkye) zit bij 35 grC en zo weer even een duik ga nemen. Wellicht een volgende update volgende week als ik weer terug ben in het natte Nederland.

zomerse groet,
Erwin
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Aspelix op 20 juli 2009, 17:28:07
IK heb er nog eens over nagedacht.
Ik wil meehelpen om de baan af te bouwen op de betreffende beurzen.
En misschien kan ik thuis ook nog daar voor voorbereiden.

Ik neem aan, dat ik de (uitvoerings)plannen te voren te zien krijg?

Groeten, Ruurd
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Erik op 26 juli 2009, 17:51:37
Wat een mooi idee is dat om Erwins baan als demo baan te gaan gebruiken.

Erik-Jan
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: wimke op 24 oktober 2009, 20:47:23
hoe staat het er mee  ??? ???
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Paul VT 11.5 op 24 oktober 2009, 21:17:07
http://www.beneluxspoor.net/index.php/topic,22820.msg343173.html#msg343173
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: ZwaanBaan op 25 oktober 2009, 17:28:08
nouw aan het te lezen topic niet echt goed :-X :-X :-\
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Daan! op 25 oktober 2009, 17:31:05
watte? ???
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Mark Verheulen op 25 oktober 2009, 20:06:24
Allereerst heel mooi wat jullie allemaal voor erwin hebben gedaan.
ik ben vandaag naar Eurospoor geweest en bij de BNLS stand kwam
ik de baan tegen, het ziet er al goed uit ga zo door. (y)

Mark
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: erik1 op 10 april 2011, 13:20:02
beste mensen, even de baan van erwin afstoffen. wordt er nog steeds aan de baan gebouwt daar er in dit draadje niets meer te vinden. zo ja is de baan ook nog te bewonderen op beurzen.

M.v.g erik
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ronald Halma op 10 april 2011, 23:30:52
beste mensen, even de baan van erwin afstoffen. wordt er nog steeds aan de baan gebouwt daar er in dit draadje niets meer te vinden.

M.v.g erik

Nee.

zo ja is de baan ook nog te bewonderen op beurzen.

M.v.g erik

Nee.

De laatste die de baan in opslag heeft gehad (of nog heeft) is Peter van der Leek. Misschien kan die opheldering verschaffen?

Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: erik1 op 11 april 2011, 17:23:46
ronald bedankt voor de info.
jammer dat er niks meer gedaan wordt daar het toch echt met de goede spirit is begonnen. hoop dat peter dit ook leest en een berichtje stuurt.

M.v.g erik
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Floris Dilz op 11 april 2011, 18:11:17
je kan peter ook een PB sturen, weet je t waarschijndelijk eerder.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Sander op 13 april 2011, 18:03:49
Bericht gemeld met de mod knop.
Benieuwd of er reactie komt.

mvg,
 Sander
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: stig op 13 april 2011, 18:15:49
Ja, en dan?
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: eric den boer op 13 april 2011, 18:46:12
??...matte..??




eric
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 13 april 2011, 20:06:33
Excuses, ik zie dit topic nu pas. Ik hou me doorgaans meer bezig met de systemen, dan dat ik daadwerkelijk forumbijdragen doorlees.

De status van deze baan is eenvoudig: hij is veilig opgeslagen.
Ik heb veel nagedacht over een vervolg, maar heb nog niet echt een oplossing kunnen vinden waar ik echt tevreden mee ben.

- Doneren aan een tehuis of iets dergelijks: daar zit geen kennis, dus gaat de baan verstoffen, krijgt storingen en werkt op een gegeven moment helemaal niet meer en wordt dan in een berghok gegooid.
- Verkopen (als er überhaupt al een koper wordt gevonden) en het geld doneren aan een goed doel: is leuk, maar gebeurt sowieso met groot verlies ten opzichte van wat er daadwerkelijk gedoneerd is geweest en wat het materiaal allemaal heeft gekost. Goed, elke euro is meegenomen bij een goed doel, maar ik vind het toch wel zonde.
- Gebruiken als demo baan voor BNLS: vind ik in de basis niet fair tegenover iedereen die voor Erwin heeft gedoneerd, maar is wellicht wel de beste oplossing omdat de baan dan technisch in orde blijft en alle donateurs hem nog kunnen bewonderen.

Ideeën, visies en suggesties zijn van harte welkom.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Dion op 13 april 2011, 20:14:58
Persoonlijk lijkt mij de laatste suggestie de beste, dan blijft de baan zichtbaar voor ieder en toch in bedrijf.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: RJ op 13 april 2011, 21:00:48
Suggestie:

Stichting Beneluxspoor koopt de baan over. Stuur de mensen die een donatie hebben gegeven een e-mail met de vraag of ze hun geld terugwillen of dat ze het wel goed vinden zo. De mensen die hun geld terugwillen, vormen het aankoopbedrag van de baan en dat betaal je uit de pot van de stichting.

En misschien netter... Koop de baan tegen de orginele waarde en geef iedereen zijn geld terug en zij die het willen doneren doen dat opnieuw maar dan aan Beneluxspoor.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter Korsten op 13 april 2011, 21:08:48
Nou... dan heb je het over een vrij fors bedrag dat voor zowel BNLS als Peter niet aan de boom groeit. Sowieso vraag ik me dan af waarom iemand dan überhaupt gedoneerd heeft: we wisten allemaal dat Erwin maar een beperkte tijd had; het kwam echter onverwachts dat het zo weinig tijd bleek te zijn. Waren het een paar jaar meer geweest, dan was je toch ook geen geld gaan teruggeven? Wat ik probeer te zeggen is dat je redenering op het eerste gezicht misschien redelijk lijkt, maar zodra je er even over na gaat denken klopt er het één en ander niet.

- Peter
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: RJ op 13 april 2011, 21:14:56
Inderdaad. Die gedachte had ik ook al en ik ben het met je eens, maar Peter vd Leek begon over fair naar de mensen die voor Erwin gedoneerd hadden. Op die manier had je dat probleem netjes opgelost. Vandaar...
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Hans Kl op 13 april 2011, 21:22:46
'k ben het met jullie beide eens :)
Wat ik echter denk (en nee ik heb niet meegebouwd en ook niet gedoneerd) is dat Benelux de baan als demobaan moet/mag kunnen gebruiken op tentoonstellingen/beurzen.
De baan ergens op zolder weg laten roesten is helemaal zonde, zeker van de tijd en de passie die meerdere mensen er in gestopt hebben.
Naar mijn mening doe je met het tentoonstellen vanuit Benelux de meeste mensen het meeste recht toe.
Klinkt misschien wat crue, en wat Peter Korsten ook zegt, iedereen wist dat Erwin beperkte tijd had. Helaas nog wat beperkter dan een ieder had kunnen voorzien.
Hij heeft er helaas minder lang van kunnen genieten dan gehoopt was.

My 2cts.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Tomasso op 13 april 2011, 22:03:20
Als er een in memoriam bij komt blijft het mooi wat er door BNLS'ers is neergezet (lees gedoneerd in uren en in tijd) en als voorbeeld hoe je ook met elkaar kan omgaan. En wie weet meld zich nog wel een keer iemand aan met eenzelfde soort uitdaging (lees ziekte), waarvoor de baan dan alsnog gebruikt kan worden. In de tussentijd gewoon gebruiken als demonstratiebaan...

Ik blijf dit mooi vinden, zo kan je als mensen ook met elkaar omgaan en dat doet me elke keer goed als ik het terug lees.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: HansQ op 14 april 2011, 01:02:16
Ik heb wel gedoneerd en ik vind het jammer dat er niets meer mee gebeurt, niet in de laatste plaats vanwege de nagedachtenis aan Erwin.
Maar ik heb zelf te weinig tijd om er actief wat aan te doen en ik kan niemand verplichten er weer mee te starten, hopelijk gebeurt dat nog eens...
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Bart Donker op 14 april 2011, 08:12:53
Kan er niet beslist worden op basis van wat Erwin gewild zou hebben wat er met de baan gebeurt na zijn overlijden?

Groetjes, Bart
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: henk op 14 april 2011, 08:56:15
Erwin was druk bezig met het leven en niet zozeer met de dood, laat staan wat er met die baan moest gebeuren na zijn dood. Het kwam hem ook verrekte slecht uit, dattie dood ging.

Misschien een voorzichtige knuppel in het hoenderhok. Die baan was dus ook bedoeld om zijn leven wat prettiger te maken en dat was voor een groepje mensen genoeg reden om daar tijd in te steken en voor een veel grotere groep mensen reden om wat te doneren.
Het is best een idee om de baan als demobaan te gebruiken, maar dan moet er dus een vast groepje mensen zijn die zeker weten daar een paar jaar tijd in te willen steken. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat een baan voor Erwin bouwen veel motiverender is dan een baan ter nagedachtenis aan Erwin bouwen. Ik denk dus dat het lastig wordt die mensen te vinden en dat is ook goed te begrijpen.

Aan de andere kant, het is dus een kans om aan een modelbaan te bouwen waarvoor de spullen er al zijn. Geef je dus op als je dat wil. Lukt het de komende weken niet een groepje mensen te vinden, dan misschien toch de spullen maar verkopen en de opbrengst aan de Vereniging Spierziekten te geven. Dat lijkt me beter dan het geheel nog jaren te laten verstoffen in opslag.
Dat verkopen kost trouwens ook weer tijd.

Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Besselspoor op 14 april 2011, 09:05:20
Als ik de enorme animo bekijk voor bijvoorbeeld de OHMB ideeen, dan moet er voor de Erwin baan toch ook zeker wat concreet af te spreken zijn... Maak bijvoorbeeld een kleine, vaste groep verantwoordelijk voor de baan, dat zorgt voor continuiteit en voorkomt dat 1 persoon steeds wordt aangesproken op dingen die een ander niet aanstaan.
Ik ben er overigens voorstander van de baan als BNLS uithangbord voor deze hobby te consolideren.

Groet, Bessel
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Henk Uijterwaal op 14 april 2011, 10:29:36
Als ik geld aan een goed doel geef, dan wil ik in ieder geval dat er iets nuttigs mee gedaan wordt.  Als dat niet het oorspronkelijke doel is, dan maar iets wat in dezelfde richting zit.

Voor de baan zie ik 2 oplossingen: als er een groep is die de baan wil afbouwen, onderhouden en tentoonstellen, prima.  Het belangrijkste is hier dat er voldoende menskracht is met concreet tijd en plannen, en geen vage beloftes (en helaas, zelf geen tijd).  Is dat niet het geval, dan lijkt verkopen en het geld geven aan een patientenvereniging klinkt heel redelijk. Er gebeurt dan tenminste iets nuttigs met de donaties, ook al is het niet niet precies waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren.  Het is in ieder geval beter dan een behoorlijk bedrag op zolder laten verstoffen.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Han Zijlstra op 14 april 2011, 11:24:00
Misschien de baan doorgeven aan een Ronald Mc Donald huis?
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: erik1 op 14 april 2011, 17:26:10
allemaal hele goed gedachtes, maar de grote lijn ligt voor als nog bij het afbouwen denk ik. Ik denk dat de mensen die gedoneert hebben de baan ook wel gebruiks klaar willen zien. Denk ook dat het verstandig is de baan af te hebben als het verkocht wordt. Of te gebruiken voor de al eerder genoemde volgende "uitdaging". En ik hoop de baan toch is werkend te zien.

M.v.g erik
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: wvdm op 09 mei 2011, 07:44:40
Het afbouwen van de baan voor Erwin lijkt mij toch ook de beste oplossing. (y)
Dat kan op beurzen, waar Beneluxspoor.net toch al aanwezig is.
Het is al een keer gedaan en het was heel gezellig om samen huisjes te bouwen, vond ik.

Vervolgens kan er met de baan langs tehuizen met mensen met dezelfde ziekten langs gegaan worden.
Het bied ze ontspanning en wij. Beneluxspoorders, kunnen zelf met digitale treinen rijden. ;D

groetjes
Wil
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ronald Halma op 09 mei 2011, 15:22:40
Mensen, bedenk wel dat de baan in principe transporteerbaar is, maar niet als tentoonstellingsbaan gebouwd is. Hij is destijds door een aantal mensen zo gefabriceerd dat het in delen naar Erwin zou kunnen en daar opgebouwd zou worden tot een permanente baan en waar hij niet meer weg zou gaan.

Dus nu een opzet maken om er stad en land mee af te zeulen is in mijn ogen (en in de ogen van de bouwers) geen optie (hoe goed ook bedoeld als idee! ;)). Misschien kan Peter dat bevestigen?
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 10 mei 2011, 16:26:15
Klopt, het ding past bijvoorbeeld niet in een gewone auto, je hebt altijd een stationwagen nodig en die is dan tot de nok gevuld. Mijn auto is dus alvast niet geschikt.
We gaan een plekje zoeken voor de baan op Eurospoor.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ernst-Jan op 10 mei 2011, 17:02:48
Klopt, het ding past bijvoorbeeld niet in een gewone auto, je hebt altijd een stationwagen nodig en die is dan tot de nok gevuld.

Dat heb ik gezien ja... .
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Sander op 10 mei 2011, 17:56:38
Ernst,

die auto die jij gezien hebt zat meer in dan alleen de Erwin visserbaan....veel meer....
Foto zwerft hier nog op het forum rond volgens mij...

mvg,
 Sander
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Jos001 op 10 mei 2011, 18:17:18
De baan heeft al eerder op Eurospoor gestaan, toen was er geen animo om hem verder af te bouwen. Ondanks de herhaalde oproepen van Peter.
Erwin genoot zienderogen van zijn baan en ook de bouw ervan, ik heb al zijn mails over de baan en zijn ideeën nog bewaard en lees ze nog wel eens door. Prachtig hoe hij er mee bezig was.
Het zou mooi zijn als we met die baan iemand die ook een beperking heeft hetzelfde genot kunnen geven.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Sander op 10 mei 2011, 20:23:39
Citaat
De baan heeft al eerder op Eurospoor gestaan, toen was er geen animo om hem verder af te bouwen. Ondanks de herhaalde oproepen van Peter.

Als je het inhoudelijke deel van dit verhaal niet (precies) kent kan je er beter niks over melden.

Maar goed, dat is verleden tijd. Kijk vooruit, goed idee om op Eurospoor weer aan de baan te werken!

mvg,
 Sander
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ernst-Jan op 10 mei 2011, 21:31:27
Ernst,

die auto die jij gezien hebt zat meer in dan alleen de Erwin visserbaan....veel meer....
Foto zwerft hier nog op het forum rond volgens mij...

Klopt, maar als die baan straks helemaal aangekleed is, dan stapel je die bakken niet meer zo makkelijk hoor... . Nu waren ze nog helemaal kaal. Maakt echt wel een verschil.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: enriqueeeee op 15 juni 2011, 20:25:37
Als ik informatie zoek achter de techniek van de baan hoe wordt het aan gestuurd met wat en hoe kan ik ook zo iets dergelijks maken, zou iemand mij kunnen vertellen waar ik deze informatie kan vinden ?

Erik
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Gert1 op 15 juni 2011, 20:50:07
Ik raad je aan eens in onze encyclopedie (zie de startpagina) te kijken.

mvg,
Gert
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: enriqueeeee op 15 juni 2011, 23:53:37
Merci, ik zag al wat topics van karst drenth

zal verder lezen.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 08 november 2011, 10:12:52
Ik ben vorige week gebeld door de stiefvader van Erwin en heb daarna zijn moeder ook nog even gesproken.

Zij waren en zijn nog steeds bezig met de verwerking van het verlies van hun zoon Erwin. Met name zijn moeder, die meerdere keren per week op bezoek ging en dagelijks zeker 10 keer werd gebeld door Erwin, heeft het er nog steeds moeilijk mee.
Daarom hebben ze pas vorige week de telefoon gepakt, eerder waren ze er gewoon niet toe in staat.

Ze willen heel erg graag alsnog hun waardering uitspreken voor iedereen die heeft meegeholpen of in welke vorm dan ook heeft bijgedragen aan dit initiatief. Het idee vinden ze nog altijd hartverwarmend. Het is spijtig dat Erwin het eindresultaat nooit heeft mogen bewonderen, maar de voorpret die hij er aan heeft gehad is ook heel wat waard geweest. Vanaf het eerste moment dat we hem vertelden over de plannen kwam er een twinkeling in z'n ogen die niet meer is gedoofd.

Voor wat betreft de baan zelf hebben we recent het definitieve besluit genomen om deze af te breken. Wat er uiteindelijk gebouwd is was erg geschikt voor Erwin, sterker nog: de baan zou zelfs een atoomaanval nog wel kunnen overleven. Maar het is een groot en onhandelbaar ding, niet geschikt om meerdere keren per jaar te vervoeren, bijvoorbeeld naar beurzen.
Materiaal dat nog geschikt is voor hergebruik (zoals de elektronica) zal goed terecht komen in een te bouwen demonstratiebaan. Spullen die we niet kunnen gebruiken zullen worden verkocht en de opbrengsten gedoneerd aan de Duchene stichting.

Dus nogmaals namens de ouders van Erwin bedankt aan ieder die heeft bijgedragen (y) (y) (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ronald Halma op 08 november 2011, 10:45:18
Een waardige afsluiting :)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: JaJo op 08 november 2011, 11:38:46
 (y)

Groet Jaap
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Besselspoor op 08 november 2011, 11:39:29
Helemaal mee eens (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Tomasso op 08 november 2011, 13:35:03
Misschien wel leuk om bij de demobaan dan een kleine in memoriam te maken, over het hergebruik van de spullen. Ondanks dat zijn baan dan niet wordt gebruikt, blijft er wel de achterliggende gedachte van Erwin en zijn wens over. Het hoeft niet veel te zijn, maar gewoon een kleinigheidje. Anyway, heel mooi dat het zo wordt afgesloten.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Marty op 08 november 2011, 14:31:13
Dat in Memoriam is wel een goed idee Tomasso.
Peter, als je wil, graveer ik wel een bordje met wat tekst die dan later op de demobaan gezet kan worden.
De baan staat nu bij mij op de werkplaats, en tot voor vandaag was het een loeizwaar bak hout met voor mij met abacadabra draad eronder.
Maar nu kijk ik er toch weer even anders na door dit bericht, je zou het haast vergeten hoe het ontstaan is, maar goed te horen voor de bouwers dat het gewaardeerd is.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Johan Vermij op 08 november 2011, 15:13:59
Afgelopen Eurospoor hadden we de baan nog bij ons. We hebben eigenlijk best veel heen en weer gezeuld met de baan om hem op Eurospoor te krijgen. Helaas hebben we er niets mee gedaan, maar op z'n kant trok de baan de meeste aandacht vanwege de electronica. Vandaar ook het idee om de spullen te gaan recycelen in een demo baan die wat makkelijker te vervoeren is.

Misschien wel leuk om bij de demobaan dan een kleine in memoriam te maken, over het hergebruik van de spullen. Ondanks dat zijn baan dan niet wordt gebruikt, blijft er wel de achterliggende gedachte van Erwin en zijn wens over. Het hoeft niet veel te zijn, maar gewoon een kleinigheidje. Anyway, heel mooi dat het zo wordt afgesloten.

Dat idee kwam afgelopen week ook bij me op bij het uitwerken van de eerste plannen voor Eurospoor 2012. Dat gaan we dus zeker doen  (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Dion op 08 november 2011, 15:58:23
Goed plan. (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 08 november 2011, 16:33:03
Marty, je aanbod nemen we bij deze aan, ik zal een mooie tekst bedenken en de rest stemmen we wel via PB af :)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Sander op 08 november 2011, 17:14:53
Ik heb nog wel wat vragen hier omtrent:

Citaat
Materiaal dat nog geschikt is voor hergebruik (zoals de elektronica) zal goed terecht komen in een te bouwen demonstratiebaan. Spullen die we niet kunnen gebruiken zullen worden verkocht en de opbrengsten gedoneerd aan de Duchene stichting.

Demobaan?? Waar wil je die van betalen? Er is al geen geld om de serverkosten te betalen, laat staan de verzekeringen, KVK enz....
Daarbij, het zijn spullen gedoneerd voor een baan voor Erwin Visser, die kan je niet in de zak van de Stichting laten verdwijnen, kan niet de bedoeling geweest zijn van degene die dit geschonken heeft. Sterker nog, die kan niet eens meer op de site komen dus ik vraag me af of die hier weet van heeft...

Wat te doen met het bedrag wat openstaat voor scenery alleen voor de Erwin Visserbaan bij een winkelier???
Gaat dat ook in jullie demobaan of wordt die gedoneerd naar de plek waar het zou behoren???

In memorian bordje? Dat had je op Eurospoor 2009, 2010 en 2011 ook al kunnen doen....Er is op Eurospoor al 2x helemaal niks aan die baan gedaan.....ik vind dat eerlijk gezegd dieptriest! En nu de baan wordt afgebreken komt er een In memoriam bordje?

Wat een lachtertje zeg....
Baan afbreken ben ik het helemaal mee eens, dat het ding niet vervoerbaar is ook, daar is het ook niet voor gebouwd destijds.
Maar m.i. zou het jullie sieren als alles aan de stichting voor Duchene inclusief de tegoeden die open staan bij MTE gedoneerd wordt.
Die demobaan die bouw je maar zodra er genoeg geld in kas is!

mvg,
 Sander

Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: stig op 08 november 2011, 17:21:17
Sander, kan het ff wat minder? Je hebt wel een heel grote mond nu.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Johan Vermij op 08 november 2011, 17:26:41
Sander. Ik vind je reactie bijzonder ongepast om over de rug van Erwin jouw persoonlijke wroeging weer eens te uiten. Ik ben nu onderweg naar huis en zal vanavond reageren. Ik hoop dat de rest van de gebruikers meer fatsoen heeft mbt dit onderwerp.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Chris op 08 november 2011, 17:30:03
Peter

MTE heeft ook meegelezen.
En je hebt al gereageerd  (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Sander op 08 november 2011, 17:41:06
Johan,
dit heeft niks met wroeging te maken laat staan over de rug van Erwin. Mijn band met Erwin was anders dan jij weet of denkt te weten.
Dit is gewoon de waarheid.

mvg,
 Sander

Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: wimke op 08 november 2011, 17:46:26
jongens vecht menigs verschillen en oud zeer over dit topic even buiten het open baar gedeelte om uit
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: stig op 08 november 2011, 17:48:16
Dan nog is je toon zeer aanmatigend.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Marty op 08 november 2011, 17:50:41
ik lees geen oud zeer hoor, alleen maar een mening, en ik zal niet zeggen "ietwat ongenuanceerd", want dat klinkt zo raar uit mijn mond  ;D
Maar inderdaad, het betoog zou mensen kunnen raken die er geen reet mee te maken hebben, en alleen maar goedbedoeld ergens op later tijd stip aan mee zijn gaan werken, maar ook dat klinkt raar uit mijn mond....

Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Remunj op 08 november 2011, 18:19:59
Als een van de (geldelijke) donateurs vindt ik het belachelijk, zo niet triest, hoe Sander reageert.
Het is al triest genoeg dat Erwin het eindresultaat niet meer mee heeft mogen maken. Om dan zo te reageren....
Ik vindt het een prima plan om de baan af te breken en er een handelbare demobaan van te maken. Met een kleien toelichting over de voorgeschiedenis van die baan een prima idee.
Een onhandelbare baan is ook niemand mee gebaat. Dan lievereen nuttige toepassing van de gebruikte onderdelen.

Misschien wel een tip om met de toegezegde giften van leveranciers te overleggen of deze aan de Duchene stichting gedoneerd kunnen worden.

Gr.
Eric
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Johan Vermij op 08 november 2011, 18:57:09
Sander,

Zoals Peter al eerder in dit draadje schreef zijn de ouders van Erwin nog steeds bezig met de verwerking en hadden nog niet eerder de moed kunnen opbrengen om te bellen. Zo geldt het voor meer betrokkenen. Voor veel mensen ligt nu nog steeds de Erwin V baan gevoelig. Ik ken jouw relatie met Erwin niet en zal daar ook niets over zeggen. Ikzelf heb Erwin nooit gekend, maar ik zie wel hoe gevoelig het nog steeds ligt.

Mede naar aanleiding van die discussies hebben we de baan weer meegenomen naar Eurospoor. En ja, wellicht heb je gelijk dat het triest is dat er niets mee is gedaan. Als verantwoordelijke voor de organisatie van Eurospoor was het voor mij de eerste keer dat de baan meegeweest is en ja, we hadden er meer aandacht aan moeten besteden. De grootste reden daarvoor is de omvang, die zoals eerder gezegd is goed was voor de kamer van Erwin, maar niet om even op de stand te leggen.

Wel hebben we in de afgelopen maanden overleg gevoerd met enkele mensen die ook nauw betrokken zijn geweest bij de bouw van de baan. Verschillende opties zijn daarbij de revue gepasseerd. Uiteindelijk is besloten om de Erwin V baan af te breken en het deel van de electronica her te gebruiken in een nieuwe demobaan en de overige beschikbaargestelde onderdelen te veilen en de opbrengst te doneren aan de stichting Duchenne.
In plaats van op deze toon vanalles te roepen had je dit al eerder in het draadje kunnen lezen. Ook met MTE is e.e.a. afgestemd. Zij zullen het openstaande bedrag overmaken ter donatie aan de stichting Duchenne. Waarvoor alle hulde! Want de donatie kost hun netto meer dan het beschikbaarstellen van de spullen.

Eind oktober hebben wij als team van BNLS samen met jou en het team van MSW na afloop van Eurospoor gezellig nagetafeld bij de chinees. Ik dacht dat we de strijdbijl wel zo'n beetje begraven hadden. Maar nu deze reactie van jou verbijsterd mij.

Je bent nu in dit topic aan het stoken met opmerkingen die je al in het draadje over "de vrienden van" geuit hebt. Laat ik er dan dit over zeggen: In de begroting voor volgend jaar staat de demobaan niet opgenomen. Die zul je niet in de begroting terug zien. Die komt uit eigen portemonnee.

groet,

Johan Vermij
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Robert E op 08 november 2011, 18:57:25
Citaat
Materiaal dat nog geschikt is voor hergebruik (zoals de elektronica) zal goed terecht komen in een te bouwen demonstratiebaan.
Alle materialen worden verkocht en de opbrengsten worden geheel gedoneerd aan de Duchene stichting.

Bovenstaande van Peter wat aangepast.
Als je/jullie dat doet/doen zal iedereen er denk ik wel vrede mee hebben en heb je echt een mooi gebaar gemaakt voor Erwin.

Robert
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Sander op 08 november 2011, 19:18:29
Citaat
Eind oktober hebben wij als team van BNLS samen met jou en het team van MSW na afloop van Eurospoor gezellig nagetafeld bij de chinees. Ik dacht dat we de strijdbijl wel zo'n beetje begraven hadden. Maar nu deze reactie van jou verbijsterd mij.

Ik heb niet gesproken over oud zeer in deze draad.

Wel heb ik gerefereerd naar het draadje waar men vraagt om donaties voor server en kvk en men hier spreekt over een te bouwen demobaan. Term is leuk maar naaer de uitwerking was ik benieuwd, en heb je zojusit in je reactie verwoord.

Wat er staat is mijn mening gebasseerd op fouten, dat die niet in gepaste toon zijn geschreven ben ik reeds meerdere malen op aangesproken per PB. Hetzij zo, ik heb het zo getypt en zal die reactie niet aanpassen. zo voelde het voor mij en zo heb ik het aan dit forum doorgegeven.

Eind resultaat hebben jullie bereikt. Daar zal ik me bij neerleggen maar niet met een wrang gevoel.

mvg,
 Sander
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter Korsten op 08 november 2011, 19:21:14
Als je/jullie dat doet/doen zal iedereen er denk ik wel vrede mee hebben en heb je echt een mooi gebaar gemaakt voor Erwin.

Die discussie is al eerder -intern- gevoerd. Mijn gevoel zegt me dat om het alles te schenken aan de stichting Duchêne vooral jezelf het beste gevoel geeft. Ik kan niet raden wat Erwin gewild zou hebben en dat kan niemand niet; ik weet wel dat hij, ondanks al zijn beperkingen, plezier beleefde aan BNLS.

Een perfecte oplossing zul je nooit vinden. Dit is dus ook geen perfecte oplossing, maar wel eentje waar de meesten mee kunnen leven.

- Peter
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Besselspoor op 08 november 2011, 19:32:17
Mjin bijdrage is bescheiden geweest aan het project: maar alle emotie die het project heeft opgeroepen en dus nog doet, sterkt mij in de mening dat we wat mij betreft alles er van verkopen en doneren aan de duchene stichting:
De op te richten demobaan kan dan bestaan van materialen die louter gedoneerd worden door BNLS bouwers en belangstellenden. Dan kan nooit, ook over jaren, meer enige wroeging, twijfel of onbegrip bestaan over de herkomst of donateur van de spullen.
De noodzaak om er dan een gedenkvorm aan te hangen laat ik dan in het midden; er zou vermeld kunnen worden dat de baan geinspireerd is op het oorspronkelijke goede doel.

By the way, de eerste doos demobaan spullen heb ik staan, wat wil je hebben? ;)

Groet, Bessel
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ekklesia op 08 november 2011, 19:34:57
De perfecte oplossing is er volgens mij wel, alleen niet in dit geval. Mocht er in de toekomst weer zo'n actie komen, dan is het verstandig om aan de persoon in kwestie te vragen wat zijn wens is wat er met de baan moet gebeuren na zijn overlijden en op papier zetten.

Groenten Rob
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 08 november 2011, 19:44:33
Dat is absoluut een les die we hebben geleerd Rob (y)
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ivo R. op 08 november 2011, 19:48:04
Mij lijkt het idee van Bessel ook beter. Alles van deze baan veilen en doneren. Dan komen de spullen die mensen oorspronkelijk aan (de baan van) Erwin geschonken hebben toch nog op een relevante goede plek te recht. Bepaalde spullen nu in een demo baan stoppen komt toch ligt over als 'een graantje mee pikken'. Het is nooit de bedoeling geweest van de mensen die geschonken heb dat het bij een demo baan te recht zou komen. Als je nu een nieuwe actie begint met waar bij mensen spullen doneren voor een demo baan, schenken ze dat ook echt aan die baan en niet in eerste instantie aan iets anders.

Ivo
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ekklesia op 08 november 2011, 19:49:06
Peter,

Ik heb dat andere draadje ook met veel plezier gevolgd en heb bewondering voor iedereen die hier aan mee gewerkt heeft. Het is spontaan gebeurd en er is helaas niemand geweest die hieraan gedacht heeft, dat dit zo snel zou kunnen gebeuren. Maar ik denk dat in dit geval de beste oplossing om diegenen, die hieraan mee gewerkt hebben, te vragen van hoe en wat, mogelijk ook de ouders.

Groenten Rob
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter Korsten op 08 november 2011, 19:58:49
Mij lijkt het idee van Bessel ook beter. Alles van deze baan veilen en doneren. Dan komen de spullen die mensen oorspronkelijk aan (de baan van) Erwin geschonken hebben toch nog op een relevante goede plek te recht. Bepaalde spullen nu in een demo baan stoppen komt toch ligt over als 'een graantje mee pikken'. Het is nooit de bedoeling geweest van de mensen die geschonken heb dat het bij een demo baan te recht zou komen. Als je nu een nieuwe actie begint met waar bij mensen spullen doneren voor een demo baan, schenken ze dat ook echt aan die baan en niet in eerste instantie aan iets anders.

Niemand heeft aan die baan geschonken met de gedachte dat Erwin voor het gereedkomen van de baan zou kunnen overlijden, dus daar heb je gelijk. Maar het gaat niet over een graantje meepikken - zoals ik al zei, het is vooral voor je eigen gevoelsrust het beste om alles te veilen en te schenken.

Maar er spelen meer aspecten dan alleen gemoedsrust. Diegenen die de boedel kopen, wat gaan die met die spullen doen? Zelf inzetten, of, eh, schenken aan BNLS voor de demo-baan? Dat zou ook een rare situatie zijn. Het is ook raar dat je spullen onder de kostprijs gaat verkopen en vervolgens met de pet rondgaat om dezelfde spullen nieuw gedoneerd te krijgen.

En dus moet je naar een andere oplossing zoeken, in overleg met betrokkenen, inclusief diegenen die hebben bijgedragen. Deze oplossing, imperfect als ze is, is waar de meesten zich in konden vinden.

- Peter
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 08 november 2011, 20:00:08
@Rob: Dat is nu juist wat ik volgens mij al heb aangegeven: de ouders hebben er vrede mee dat onderdelen van de baan nog nuttig worden gebruikt. Zoals Johan al aangaf beleefde Erwin in eerste instantie heel veel plezier aan BeneluxSpoor, de bouw van een baan voor hem was daar slechts een afgeleide van.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Evert M op 08 november 2011, 20:07:07
Ook ik heb een kleine bijdrage geleverd.

Jammer vind ik dat er met vingers alle kanten word opgewezen. Het geklaag dat de baan nooit is afgemaakt ed.
Ik had ook niet verwacht aan het begin dat de baan ooit af zou komen, want een baan komt niet af. Ik heb ook nooit begrepen dat dit de bedoeling was. Ik heb altijd de indruk gekregen dat Erwin juist de ontwikkeling van een baan zo mooi vond, het in een stadium langzaam opbouwen.

Feit is nu wel dat er een baan staat en tevens nog de nodige donaties in voorraad zijn.

Het idee om hier een kleine demobaan te maken vind ik wel passend, maar dan wel de voorkeur voor een stukje van Erwin zijn baan compleet in aanbouw en dus niet perfect. Daarnaast zou er een soort tekst bij moeten met in het kort het verhaal dat dit een stukje baan is van Erwin maar door zijn ziekte helaas nooit af is gekomen, met een donatie pot erbij voor de stichting Duchêne.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Besselspoor op 08 november 2011, 20:07:23
Wanneer die beslissing in samenspraak met de ouders genomen is, kan niemand hier verder bezwaar tegen maken. De demo-baan zelf is dan de nagedachtenis.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter Korsten op 08 november 2011, 20:12:54
Het valt in het niet bij het leed van de ouders, familie en andere direct betrokken, maar het is voor niemand gemakkelijk geweest. Dat het zo lang heeft geduurd geeft al aan hoe gevoelig het lag - en nog steeds ligt.

Erwin is niet de enige actieve gebruiker waar we afscheid van hebben moeten nemen, maar waarschijnlijk wel de meest zichtbare.

- Peter
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Ivo R. op 08 november 2011, 20:30:40
@ Peter,

Dat het niet gaat over een graantje mee pikken mag voor zich spreken, zo heel slecht zijn als dat wel zo was. Idd is het vooral voor de eigen gevoelsrust, maar dat is juist een belangrijk punt hier.

Ik ben het met je eens dat er rare situatie kunnen ontstaan op de manier de je zelf al aan geeft, maar het blijft wel zo dat het voor het gevoel het best is.

En dus moet je naar een andere oplossing zoeken, in overleg met betrokkenen, inclusief diegenen die hebben bijgedragen. Deze oplossing, imperfect als ze is, is waar de meesten zich in konden vinden.
Oplossing moest zeker komen. En als dit er met de mensen die je hier noemt uit gekomen is, hoop ik vooral dat het een mooie demo baan wordt.  (y)

Ivo
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: nscargo op 08 november 2011, 20:57:40
Dat alle goederen worden geveild en de opbrengst naar de stichting Duchêne gaat is gevoelsmatig denk ik de beste oplossing.
Het staat natuurlijk iedereen vrij om datgene wat hij/zij via de veiling heeft gekocht te doneren aan de demo baan.
Dan geef je het het ook echt aan een demo baan.
Harm
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Jos001 op 08 november 2011, 21:07:45
Als donateur en Medebouwer aan de baan kan ik alleen maar zeggen dat ik de door Peter voorgestelde oplossing uitstekend vind. Ik denk dat Erwin's ogen zouden twinkelen bij de wetenschap van een demobaan. Treinen waren zijn lust en zijn leven. En een gegraveerd plaatje erbij maakt het tastbaar als herinnering.

Groetjes,
Jos
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: willem7853 op 08 november 2011, 21:32:19
Als aanstichter van het modelspoor virus bij Erwin, wil ik hier ook even mijn mening ventileren.
De baan is gebouwd als zijnde een vaste baan, je kunt hem niet meenemen naar beurzen / evenementen.
Volgens mij is het de beste oplossing de huidige baan demonteren, met de herbruikbare materialen een transportabele demo modelbaan bouwen. ( het bestaande baan plan is ook versie 3.75 of zo iets)
Als je dan doormiddel van een plaatje duidelijk maakt dat dit de nagedachtenis is aan Erwin, is het voor iedereen duidelijk.
Volgens mij doe je op deze manier het meest recht aan de donateurs en houd je de “Erwin Visser baan” in ere, ik denk dat Erwin met deze oplossing wel akkoord gegaan zou zijn.

Met vriendelijke groet Willem


Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Johan Vermij op 08 november 2011, 21:39:39
Bedankt Willem voor deze opmerking.

Volgend jaar op Eurospoor zullen de nieuwe demomodules er zeker staan. Samen met Ronald ben ik nu nog Eurospoor 2011 aan het evalueren en alvast nieuwe plannen aan het maken voor Eurospoor 2012. Dit jaar stonden er modulebakken waar niet veel aandacht voor was, wel veel vraag naar. Dat gaan we uitbouwen en Erwin krijgt daarin dan een plek.

Hoe het precies verder gaat weet ik nu nog niet. De dozen met spullen die gedoneerd zijn staan nu bij mij thuis. We zullen nadenken over hoe we deze kunnen gaan veilen. Of we dat hier via de site gaan doen, of op Eurospoor of hoe dan ook. Misschien - maar dat moet ik nog wel met bijvoorbeeld Eric overleggen - zouden we ook de gedoneerde wagons, locs en auto's kunnen pimpen / weatheren zodat ze meerwaarde krijgen.

groet,

Johan
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Mispoes op 08 november 2011, 23:00:45
Bij mij komt het wat krampachtig over om onderdelen in de voormalige baan te verwerken in een demo. De gedachte en het gevoel snap ik wel maar het zichtbare resultaat heeft naar ik meen weinig te maken met waar het om begonnen was: een modelbaan bouwen voor Erwin die veel te vroeg overleden is. Dat laatste is verschrikkelijk, vooral voor de nabestaanden en zeer verdrietig voor degene die bezig was aan die baan en/of het initiatief mogelijk heeft gemaakt. Om de spullen die vrijkomen te verkopen voor die stichting is een mooie gedachte maar ik zou het daar bij laten en geen herdenkingen in een demo stoppen om te voorkomen dat het een soort "last" (ik weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven) wordt die meegezeuld moet worden omdat het een monument bevat.
Als niet al te betrokken in de organisatie heb ik nu twee Eurosporen meegemaakt waarbij de modelbaan van Erwin "gedoe"met zich mee bracht. Ik herinner mij in 2009 de volgepakte VW van Erwin Kooij bij het afbreken van de stand vanwege de baan waar in de drie dagen aan gewerkt zou worden maar waar door misverstanden niets aan is gedaan...
Pas in de loop van vrijdag deze Eurospoor kreeg ik door dat "dat vage wrak" de modelbaan in aanbouw was voor Erwin. Ik heb het doelloos op de stand zien staan en heb mij afgevraagd waarom het is meegenomen, ik vond het geen gezicht...
Ik moet zeggen dat ik Erwin niet gekend heb en verder moet ik bekennen dat ik ook niets in het algemeen met monumentjes heb, om een voorbeeld te geven: bij het graf van een dierbare voel ik niet dat die persoon daar ligt... een dierbare leeft in mijn gedachten voort met zijn/haar humor, quotes en mooie herinneringen...
 
Wat een aantal mensen gedaan heeft voor Erwin: een modelbaan maken is prachtig en helaas liep het allemaal anders maar ik heb het idee dat wat er nu al een aantal jaren gaande is als een zware erfenis (in overdrachtelijke zin) meegenomen wordt. Wat er de afgelopen uren is gepost op het forum is misschien wel illustratief. De overgebleven zaken veilen en de opbrengst ten goede laten komen aan die stichting die verbonden is aan die ziekte zou een mooie afsluiting kunnen zijn van een goed initiatief met een belangrijk neveneffect: nooit meer ruzie over de modelbaan van Erwin Visser...
   
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Sander op 08 november 2011, 23:14:18
Kleine correctie op bovenstaande:

Citaat
Ik herinner mij in 2009 de volgepakte VW van Erwin Kooij


Was die van Chris van Diesen.

mvg,
 Sander
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Johan Vermij op 08 november 2011, 23:24:13
Da's dus beter dan een patserige audi... want hij paste dit jaar niet in de van René. Moest ik weer een paar keer omrijden en m'n diorama niet helemaal af kunnen krijgen  ;D
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Marty op 08 november 2011, 23:25:11
hmmm, ik was al sinds het begin in de duscussie van mening, dat alles verkopen en storten aan de stichting  een beetje, taj hoe zeg ik dat, misplaatste correctheid.
Ik ben nogal van de nuchtere en zakleijke kant, dus waarom goede spullen goekoop verkopen, om vervolgensd dezelfde spullen ergens anders voor veel meer weer kopen
Was voor mij een staaltje kapitaalsvernietiging eerste klas.
Maar nu ik de bijdrage van Frank lees, en er over nadenk, kan ik me persoonlijk ook heel goed vindne in zijn betoog, en van andere, om er maar echt een streep onder te zetten, en dan de komende Eiurospoor maar geen demobaan, eerst maar eens zoeken naar mensen die die demobaan niet alleen willen bouwen, maar ook 3 dagen tekst en uitleg willen geven.
Dus ik nijg nu ook steeds meer na alles veilen, en een dikke eerbiedige streep eronder, en even geen nieuwe demobaan op korte termijn
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Albert.H0 op 08 november 2011, 23:34:17
Zo'n 'in memoriam' op een demobaantje vind ik toch een sympathieker idee dan totale verkoop. Dit verkopen komt mij een beetje over als definitief afsluiten, dan hoeft niemand er ooit meer over na te denken, er meer over te praten, over, einde. Er blijft dan geen enkele tastbare herinnering over.

En waar gaat het over, ik lees wat elektronica dat hergebruikt kan worden. Zal dat nou zo'n spectaculair bedrag opleveren, of blijkt in de praktijk dat personen zonder enige emotionele band voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met goedkope 2e hands spullen? Ja, als er als 'collectors item' bedragen geboden worden die ver boven de gangbare marktwaarde liggen, heeft verkoop misschien zin. Maar of dat gaat gebeuren?

Is natuurlijk mijn mening, misschien willen anderen wel zo'n 'collectors item' verkoop.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Chris op 08 november 2011, 23:35:07
Kleine correctie op bovenstaande:
 

Was die van Chris van Diesen.

mvg,
 Sander

Dat was de DRU Frank.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Johan Vermij op 08 november 2011, 23:59:48
Albert,

Het gaat zeker niet om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Een substantieel deel van de donaties is in de elektronica gaan zitten. De baan is eigenlijk vanuit de elektronica ontworpen: Erwin moest alles eenvoudig kunnen bedienen. EN dat is wat het enerzijds onhandelbaar maakt, maar anderzijds ook bijzonder interessant.

Afgelopen Eurospoor hebben we de baan meegenomen, maar ook demo bakken in verschillende afbouwstadia. We hebben gezien dat er enorm veel interesse was in die demo bakken, ook al gaven we er zelf weinig aandacht aan. De Erwin V baan trok de meeste aandacht toen hij op zijn kant stond en de bedrading zichtbaar was. Beide elementen voorzien dus in een behoefte: De bovenkant van de baan en de de onderkant van de baan. In de nieuwe demo baan willen we deze elementen combineren op een manier dat niet iedereen onder de tafel hoeft te gaan liggen om iets over de elektronica te leren.

Een deel van de kosten voor de nieuwe demo baan doneer ik graag uit eigen zak. Dit mede omdat ik nu samen met Ronald de beursgang van BNLS coördineer en er gewoon een succesvolle stand wil hebben die de bezoeker iets te vertellen heeft, waar men graag komt en waar interactie is en de vraag zie naar zo'n demo baan.

We kunnen dan bij 0 beginnen (of half 0) en alles specifiek voor deze demobaan aanschaffen, of een deel hergebruiken van wat we hebben, zoals een deel van de elektronica van de Erwin V baan. Zoals Willem aangaf, en ook anderen, genoot Erwin van het forum en alles wat hij hier over modelspoor kon leren. Daarom is er ook zo geweldig gedoneerd, door mensen die giften overgemaakt hebben en mensen die tijd in de baan gestoken hebben. Hoewel het voor mijn tijd als lid van dit forum was denk ik dat de Erwin V Baan dan ook een monument is voor dit forum, en de modelspoorgemeenschap. Daarin is Erwin denk ik ook een ambassadeur van BNLS geweest, en eigenlijk nog steeds een beetje.

Vanuit die optiek vindt ik het te ver gaan om alles te veilen en er een streep onder te zetten. Omdat we niet alleen voor ons zelf op de zolder zitten en af en toe eens BNLS checken om hulp te vragen, maar ook om te delen in enthausiasme en anderen warm te maken voor deze hobby. Een in memoriam vindt ik vanuit die optiek op zijn plaats.

gr.

Johan
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Mispoes op 09 november 2011, 08:58:51
De Erwin V baan trok de meeste aandacht toen hij op zijn kant stond en de bedrading zichtbaar was.

Ik zat een paar meter verderop maar heb kennelijk e.e.a. gemist...


Daarin is Erwin denk ik ook een ambassadeur van BNLS geweest, en eigenlijk nog steeds een beetje.

Mooi gesproken Johan maar is dit niet gewoon zwaar overdreven? Misschien heb ik (alweer?) wat gemist maar volgens mij was Erwin een enthousiaste modelspoorder die berichten plaatste over zijn modelbaan, die werd gebouwd voor hem, nieuwste aanwinsten en ons op de hoogte hield wat er op het station Meppel voorbij kwam.
De komende tijd zullen, als Beneluxspoor blijft bestaan, ons deelnemers gaan ontvallen die misschien nog wel veel meer hebben betekend voor Eurospoor (geen causaal verband). Als je voor deze mensen straks ook monumentjes wil maken en meenemen naar Beurzen/manisfestaties worden jullie nog erg druk. Begrijp me goed, ik wil niets afdoen aan wat Erwin was voor Beneluxspoor en vice-versa. Kennelijk is de behoefte onder sommigen erg groot om toch iets tastbaars van de baan te implementeren in iets vervoerbaars, be my guest maar Erwin krijgen wij en de nabestaanden er alleen niet mee terug. Het valt alleen alleen te hopen dat het in de toekomst geen verdere discussies/gedoe/ruzies op zal leveren. Sander was gisteren echt niet de enige die uit de bocht vloog, zij het dat hij dat het minst subtiel deed...
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter Korsten op 09 november 2011, 09:13:04
Maar volgens mij verkeer je nou in de veronderstelling dat die demobaan speciaal gebouwd wordt als eerbetoon aan Erwin. In de beslissing zit een zekere dosis pragmatisme, namelijk dat het onder de kostprijs verkopen van alle spullen en daarna een gedeelte daarvan opnieuw op één of andere manier zien te verwerven vrij omslachtig is.

- Peter
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Gert Arkema op 09 november 2011, 09:26:32
Ik ben het met Frank eens om geen herdenkingsmonumenten van beurs naar beurs te willen slepen. Als dat nu al niet irriteert (het verhaal van de baan die naar een beurs werd gesleept en de hele tijd in een hoek bleef staan) dan zeker als de herinnering aan Erwin op de achtergrond raakt. Uiteindelijk wordt dat een blok aan het been van de BNLS-organisatie die er elke keer weer tegenop ziet om vrijwilligers te vinden om het ding heen en terug te slepen en op te slaan.
Maak er dan liever iets functioneels van met-onderdelen-van-de-Erwin-V-baan. Dan (excusez le mot) 'leeft' die baan een stuk langer omdat men er plezier aan beleeft 'm mee te nemen en er iets mee te doen.
Het bordje 'Erwin V' erop (door Marty aangeboden) is een constante en effectieve herinnering.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Paul VT 11.5 op 09 november 2011, 11:16:36
Beste Beneluxers,

De EV baan is door ons nooit gebouwd met als primair doel een demobaan te zijn die langs
beurzen kon worden vervoerd. Het is denk ik ook nooit Erwins' bedoeling geweest dat er
voor het 2e opeenvolgende jaar discussie over de toekomst van zijn baantje zou worden
gevoerd. Als er in goed overleg tussen Erwins' ouders en Peter van de Leek een nieuwe
bestemming is gevonden voor de delen, dan lijkt het mij dat wij dat besluit moeten
respecteren en moeten stoppen met discussiëren hierover.
Dit ook uit respect naar de nabestaanden.

Greetz, Paul
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Edsko Hekman op 09 november 2011, 11:56:10
Paul's reactie lijkt mij een mooie en toepasselijke afsluiting van deze discussie.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: henk op 09 november 2011, 12:05:24
Vind ik ook. Er zijn onderwerpen waarover zelfs ik niet nog eens uitgebreid hoef te discussiëren. Het oorspronkelijke doel wordt toch niet meer bereikt en zowel onderdelen verkopen als onderdelen herbruiken voor een demobaan kunnen een nette afwikkeling zijn.
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: JaJo op 09 november 2011, 12:30:34
Citaat
...dat besluit moeten respecteren en moeten stoppen met discussiëren hierover.
Dit ook uit respect naar de nabestaanden.

Héél graag!

Groet Jaap
Titel: Re:De baan van Erwin Visser - Het vervolg
Bericht door: Peter van der Leek op 09 november 2011, 12:34:00
Dank voor alle reacties en hierbij sluit ik de discussie (y)