Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 20:59:09
PB Models, ICR-rijtuigen door MarkSpoor
Vandaag om 20:57:51
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:56:04
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:32:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
Vandaag om 20:19:57
De winkel van weleer door Eric B
Vandaag om 19:55:45
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Michaël dB
Vandaag om 19:49:21
The Summer of 69 door defender
Vandaag om 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door defender
Vandaag om 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door puntenglijder
Vandaag om 19:26:00
verlichting op mijn draaischijf zeten door Joz
Vandaag om 19:05:22
Viesmann 5214 pendelautomaat door R1954
Vandaag om 18:13:36
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:38:35
IiTrain akties op tijd aanmaken. door JohnH
Vandaag om 17:02:12
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:54:14
Bietschtalbrücke h0 door AlbertG
Vandaag om 15:37:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Bertje B
Vandaag om 15:12:08
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 14:49:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:35:52
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Ellerman
Vandaag om 13:48:13
Een nieuw baantje op Micromodules door MacArthur
Vandaag om 13:47:42
Line-up foto's van modellen door Rob Ellerman
Vandaag om 13:46:43
18 & 19 oktober Najaarsstoomdagen MBS door Seinhuis
Vandaag om 13:26:17
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
Vandaag om 12:56:44
Kleinspoor NS450 kitje door Edsko Hekman
Vandaag om 12:37:57
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 12:28:23
Baan in Los Angeles door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:44:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 10:18:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 08:29:08
  

Auteur Topic: Vrijkomen blokken?  (gelezen 2951 keer)

Andy_P

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Vrijkomen blokken?
« Gepost op: 18 July 2009, 09:47:03 »
Veronderstel een blok met 2 sensoren, 1 aan de ingang en 1 aan de uitgang. Hoe kan men dan weten dat het blok vrij is als men een lange trein in het blok heeft staan?

Wim Romijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #1 Gepost op: 18 July 2009, 09:52:01 »
Als beide sensoren niet bezet zijn, maar wat is het verschil tussen en lange en een korte trein.

Voor de lolbroeken, het aantal wagons  (y)

Andy_P

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #2 Gepost op: 18 July 2009, 10:19:28 »
Ik veronderstel dat een blok lang genoeg is om een volledig trein (lok + meerdere wagons) toe te laten. Sensor1 komt juist bij het binnenrijden van een blok en sensor 2 bij het buitenrijden. Dus we weten niet exact wanneer de laatste wagon over sensor 2 gepasseerd is en een blok dus vrij is

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26843
    • Pagina van klaas
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #3 Gepost op: 18 July 2009, 10:40:40 »
Aan wat voor sensoren zit je dan te denken?
Ik heb het idee dat je het ingewikkelder maakt dan nodig is. Als je op het hele blok stroomdetectie toepast en je zorgt dat de laatste wagen stroom afneemt, dan heb je toch ook je doel bereikt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Andy_P

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #4 Gepost op: 18 July 2009, 11:46:27 »
Ik denk aan momentschakelaars, zoals reedcontacten

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #5 Gepost op: 18 July 2009, 12:38:14 »
In welke relatie staat deze vraag? is het een eigen bloksysteem, is het op basis van een computerbesturings programma. Deze vraag is zo vaag en geeft zo weinig informatie over de situatie waaronder het werkt dat er geen antwoord mogelijk is.

Mvg

Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Andy_P

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #6 Gepost op: 18 July 2009, 12:59:26 »
Het is nog maar een hersenspinsel. De bedoeling is van momentschakelaars met Koploper te gebruiken. Deze worden gelezen door een S88 die met een IB verbonden is.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #7 Gepost op: 19 July 2009, 13:30:09 »
Koploper regelt dat allemaal perfect voor je op basis van de lengte van je trein, die jij kenbaar maakt in de database van koploper, te samen met de lengte van het blok. Koploper heeft de mogelijkheid meerdere blokken bezet te houden als de trein te lang is voor het blok waar in hij zich bevind. Daar hoef jij verder geen maatregelen voor te maken of nemen op de baan.
Verder weet koploper waar elke trein is en dus ook welk blok er bezet is, zelf zonder constante detectie.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Andy_P

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2009, 13:30:49 »
Ik ben er nog steeds niet uit.

Hoe kan software nu weten aan de hand van een treinlengte x en bloklengte y en 2 sensors (bvb type S88 met stroomdetectie), dat
1. De trein volledige uit blok y is. Dit hangt trouwens niet alleen van de lengte af maar ook van de snelheid waarmee hij rijdt.
2. Er wagons zijn achtergebleven?

Trouwens vind nergens in Koploper waar ik een bloklengte kan invullen.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2009, 13:35:34 »
1. Je geeft in koploper aan wanneer een blok vrijgegeven wordt. Dit is een melder in het volgende blok. Hoe, dat kan je terugvinden in de handleiding.
2. Dat kan alleen als je met volledige detectie werkt. Alle assen worden dan van een weerstandje of weerstandslak voorzien. Met reedcontacten e.d. zoals jij het wil doen werkt het niet.

Het begrip bloklengte bestaat ook niet meer in koploper. Vroeger kon je dat wel ingeven. Nu heet het meen ik, even uit het blote hoofd gezegd, treinlengte ergens bij de blokinstellingen.

Ik adviseer je om eens de handleiding van koploper te lezen, daar staat veel in van wat je nu vraagt.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2009, 13:39:17 »
...
1. ...... Dit hangt trouwens niet alleen van de lengte af maar ook van de snelheid waarmee hij rijdt.
...
Kun je dit uitleggen ?

Sander

Andy_P

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2009, 19:57:25 »
uitleggen?
Het is toch vanzelfsprekend dat een trein met lengte x die traag rijdt er langer overdoet om een blok te verlaten dan een trein die sneller rijdt met dezelfde lengte x.
Voorbeeld lengte x = 100 cm en we nemen aan dat de lok zich juist aan het einde van een blok bevindt en een nieuw blok binnenrijdt. Een trein met snelheid van ongeveer 10 cm/sec (wat overeenstemt met ~31 km/h op werkelijke grootte), deze trein heeft ongeveer 10 sec nodig om het blok te verlaten. Rijdt hij nu met een snelheid van ongeveer 50 cm/sec (wat ongeveer overeenstemt met 157 km/h) dan heeft die trein er toch maar 2 sec voor nodig om geheel uit het blok te rijden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2009, 20:07:19 »
Andre,

Als je nu eerst mijn tip opvolgt en de handleiding leest zul je merken dat je hele verhaal er niet to doet.
Je geeft in koploper aan op welk meldpunt in het volgende blok het voorgaande blok wordt vrijgegeven.
Dat is een vast punt (kan zijn binnenkomstmelder of stopmelder of als je met meer dan twee meldpunten rijdt ieder zelf te kiezen punt). Of je trein nu 100 km/h rijdt of het blok uitkruipt, maakt niet uit. Het blok wordt altijd op het zelfde moment vrijgegeven.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2009, 20:26:17 »
Andre, ik sluit me helemaal aan bij het antwoord van Eric. In jouw antwoord beschrijf je precies, dat je de werking van Koploper nog niet door hebt. Het is beter eerst de uitgangspunten te doorgronden door bijvoorbeeld de handleiding te lezen.

Sander

Anne W

  • Gast
Re:Vrijkomen blokken?
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2009, 22:56:26 »
Beste Andre,

Ter ondersteunig van de vorige sprekers kan ik melden dat dit principe ook gehanteerd wordt bij Raptor.

Mocht het zo zijn dat de desbetreffende melder vroeg in het aankomstblok ligt, dan kun je het inrijden in het vertrekblok vanuit het blok daarvoor verhinderen door een rijweg afsluit functie te activeren met deze melder, dat duurt dan zo lang de melder actief blijft.

Koploper zal ongetwijfeld ook ook iets hebben in deze sfeer.

Groet, Anne W