Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
Vandaag om 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
Vandaag om 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
Vandaag om 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
Vandaag om 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:43:07
Randstad door Luit
Vandaag om 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
Vandaag om 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
Vandaag om 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
Vandaag om 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
Vandaag om 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
Vandaag om 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:17:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:58:12
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
Vandaag om 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23

Auteur Topic: We bouwen een diorama: marc_tramt  (gelezen 21496 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
We bouwen een diorama: marc_tramt
« Gepost op: 15 July 2009, 22:44:22 »
Omdat het 'we bouwen een diorama-sub-hoofdstuk-onderdeel' van dit forum problemen heeft begin ik hier een draadje over mijn award-winning diorama (eat your heart out Eric  ;D).

Het ontwerp:

Thema: bietencampagne jaren '50. Het diorama stelt een halteplaats langs een smalspoorlijn in Nederland voor (RTM - Hoekse Waard) waar bieten van het land op de tram worden overgeslagen. Het moet vooral de sfeer van toen en het platteland uitstralen, ik hecht minder aan een exacte weergave van de RTM-voertuigen, dat wordt me voor een diorama te lastig (en kost te veel tijd....).

En we zijn begonnen  ;D:

De basisplaat waarop alles komt. 60x35cm. De achterwand wordt 5 cm dik zodat ik daar nog wat kabels voor de verlichting in kwijt kan, en het geheel stevig genoeg is om de frieslijst te dragen.

Deze had ik een tijdje geleden al voor 95% af gemaakt. Dus zijn alle gebouwen voor het diorama al klaar! Dat schiet op, nu alleen nog een abri'tje bakken.

No dress rehearsel, this is our life.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re:We bouwen een diorama: marc_tramt
« Reactie #1 Gepost op: 15 July 2009, 22:59:27 »
Ziet er op tekening leuk uit, leuk huisje, ik vind dat een mooie bouwstijl, succes met de bouw, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #2 Gepost op: 16 July 2009, 01:19:05 »
Hoe verklaar je dat dit project wel snel afgemaakt kan worden, terwijl je trambaantje, waar ik met veel spanning naar elke vooruitgang uitkijk, geen grotere sprongen maakt?

Ben heel benieuwd naar wat je ervan gaat maken. Wat/waarvoor is de deadline?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #3 Gepost op: 16 July 2009, 08:54:12 »
(...), ik hecht minder aan een exacte weergave van de RTM-voertuigen, dat wordt me voor een diorama te lastig (en kost te veel tijd....).

Dat hangt er volgens mij vanaf. Als je niet persé de RTM, maar een ander smalspoorbedrijf "bedenkt", kom je met de Feurige Elias en wat wagentjes van Egger-Bahn volgens mij al erg dicht in de buurt. De modelletjes zijn via www.egger-bahn.nl of ebay (weer) goed te verkrijgen.
Ander voordeel: rails voor H0e (Roco) is makkelijker te krijgen dan H0m.

Het voorste treintje heb ik enigszins verbouwd en geschilderd naar voorbeeld van de TNHTM, hoewel dat eigenlijk ook meterspoor was.
Het achterste treintje zijn nog de originele Egger-Bahn modellen, deze wil ik omschilderen naar voorbeeld van de GTW.
(let even niet op de Saksische wagentjes daar weer achter)

Voor bietenwagens zou je ook de 2-assige bakwagentjes van Liliput kunnen gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 08:55:58 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 16 July 2009, 08:56:42 »
@Sven: Oeps, ik voel me bijna schuldig  ;),
Met trambaantje zat ik even op doodspoor omdat een aantal zaken niet helemaal lukten en uitpakten zoals ik het wilde; haltegebouw, airbrushen van de tunnel, perron. Mijn ervaring is dat ik beter even wat anders kan gaan doen dan doormodderen... Na verloop van tijd komt de zin weer terug. Tijdens mijn vakantie in juli heb ik de broodnodige inspiratie opgedaan (foto's gemaakt o.a.) en ga ik er in het najaar weer tegen aan.
Dit diorama had ik al een tijd geleden uitgedacht, en het huisje had ik gebruikt om eens wat technieken op uit te testen. Omdat het vooral landschap is gaat het me niet zo heel veel tijd kosten (alles is relatief uiteraard).... Trambaantje komt binnenkort ook weer in beweging. Leuk om te horen dat je me zo volgt trouwens.

@Simon: h0m rails heb ik inderdaad niet, wel TT. Ik gebruik een klein locje van Tillig dat ik verbouw. Verder blijken de open bakwagens in schaal TT vrijwel precies de afmetingen te hebben van RTM-bakwagens in h0. Beetje verbouwen, schilderen, weatheren en klaar.
« Laatst bewerkt op: 16 July 2009, 09:01:25 door Marc tramt »

Simon Stenneberg

• Offline Offline
  • Dieselpower rules!
« Reactie #5 Gepost op: 16 July 2009, 13:36:02 »
@Simon: h0m rails heb ik inderdaad niet, wel TT. Ik gebruik een klein locje van Tillig dat ik verbouw. Verder blijken de open bakwagens in schaal TT vrijwel precies de afmetingen te hebben van RTM-bakwagens in h0. Beetje verbouwen, schilderen, weatheren en klaar.

De spoorbreedte van H0m en TT is inderdaad hetzelfde (12 mm), het profiel rails en bielzen is natuurlijk wel verschillend. Maar het zou kunnen.
De afmetingen van de bakwagens kunnen inderdaad ook.
Naar het locje ben ik wel benieuwd. Moet op zich ook kunnen; van styreen oid is een "vierkante tramloc" best na te maken, als je slim bent ook met scheenplaten zodat de wielen ook "verstopt" zijn. De RTM had zulke vierkante locs, de huidige RTM wil er zelfs één nabouwen:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,18041.0.html

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 July 2009, 13:52:41 »
Railprofiel is inderdaad kleiner van TT, maar voor lichte tramrails moet dat kunnen. Omdat de bielzen op het emplacementje grotendeels onder het zand/klei/begroeiïng verdwijnen is dat probleem ook opgelost. Ik kijk nog of ik een vierkante loc of een drieasser na ga bouwen.... Ik zit er nl ook nog over te denken om de aandrijving niet in de loc maar in de bakwagen te plaatsen. In een drieasser is eigenlijk geen plaats voor een aandrijving. De drieassers zijn wat mij betreft typisch RTM en daarom juist leuk. En inderdaad alles met schorplaten, ik ga met niet wagen aan drijf- danwel koppelstangen en aanverwante.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 July 2009, 09:56:22 »
Update (zonder foto...).

Een kleine stap voor de modelbouw, een grote sprong voor het diorama; pendelautomaat uitgetest.... en het werkt!

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 21 July 2009, 11:38:31 »
... In een drieasser is eigenlijk geen plaats voor een aandrijving. ...
Kom op Marc, try even harder; Dit gebakje is van een halve TT-krokodil gemaakt met 2 rechte tandwielen en rijdt hard maar redelijk goed. En dat met slechtsch 2 assen en 4 iets te grote wielen. Scoor eens een drie- of vierassige TT ding op Ebay.de en werk 'm om naar ietsch Nederlandsch. Hophop, actie!  (y)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2009, 11:55:13 »
Ik heb een TT-ding liggen hier. "Probleem" van de RTM-drieasser is dat de ketel zo klein is dat daar niets in verborgen kan worden. Alleen het machinistenhuis blijft over, en dat is klein...  Voor het diorama wil ik ook een beetje voor bedrijfszeker gaan, vandaar de oplossing met de aangedreven bakwagen.
Zal van de week nog eens wat pic's plaatsen van de aandrijving die ik nu heb liggen. Tips zijn uiteraard altijd welkom  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 July 2009, 11:57:00 door Marc tramt »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #10 Gepost op: 21 July 2009, 12:41:33 »
Het gebakje wat ik liet zien wordt aangedreven door de kleinste Mashima, daaromheen is een plak lood gedrapeerd als ketelimitatie. Die is voorzien van (loden) dom en wat frutsels om het echt te laten lijken en daarna geschilderd als ketel. De ketel blijft aan 3 van de 4 kanten vrij van de beplating van de kast. En er is voldoende adhesie om een paar karretjes te trekken.
Uiteraard is de voetplaat ook van lood en ligt er een plak lood onder het dak. Jij kunt niet alles maar als je de schorten van je RTM-ertje, de voetplaat en de ketel in lood uitvoert om je een eind.

'in hoofdgroepen uiteengenomen'
en
in elkaar gezet
« Laatst bewerkt op: 21 July 2009, 12:43:29 door Gert Arkema »
groet Gert

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 July 2009, 14:04:31 »
U daagt me uit  ;D

P.S.: Is dat gewoon 15 of 18 ponds bladlood van de Gamma/Praxis/Karwei/Hornbach  doorhalen wat niet van toepassing is
« Laatst bewerkt op: 21 July 2009, 14:14:04 door Marc tramt »

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #12 Gepost op: 21 July 2009, 14:44:38 »
Ja Marc, ik doe!  ;D

en inderdaad, gewoon bladlood. Op zich zou je dat kunnen kopen (ik weet niet of het per rol of per meter gaat), maar je kunt ook opletten wat er op straat ligt als er weer eens een storm is geweest of als een huis wordt gesloopt kijk je in de container.
groet Gert

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 July 2009, 20:20:26 »
As promised; ze pictjurs.

Zijaanzicht van de aandrijving op een tekening (1:87) van een RTM-loc. Dit lijkt te passen.

Maar dan. Vooraanzicht toont dat de ketel wel heel erg smal is. Het motortje is net zo breed als het machinistenhuis.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #14 Gepost op: 21 July 2009, 21:08:20 »
Ah u bent toe aan een ander motortje, ik zie het al. Daarom maak ik mijn dio in schaal 1/25 ;D
Maar ff serieus, wel een heel leuk onderwerp. Succes met bouwen!

Bessel
RETROBAHN A.G.