Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
05 August 2025, 16:09:31

Auteur Topic: Puntstuk of hartstuk  (gelezen 13952 keer)

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
Re:Puntstuk of hartstuk
« Reactie #30 Gepost op: 13 July 2009, 11:11:28 »
Henk, we zitten meer op hetzelfde spoor dan je in eerste instantie zou denken  ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #31 Gepost op: 13 July 2009, 11:49:35 »
Tja,

En als je dus iets niet begrijpt moet je op verder onderzoek gaan. Taal wordt door veel mensen als essentieel, oeiiiii moeilijk woord, gebruikt terwijl dat alleen voor de dictee fanatici van belang is. Kortom dit gaat helemaal nergens om maar vind het wel grappig dat bepaalde mensen helemaal uit hun dak kunnen gaan mat als argument "Ik heb gelijk". De zaak nog een beetje voeren en we hebben weer cabaret op papier ;D ;D ;D ;D ;D

Maar goed ik begrijp de genoemde begrippen en dat is het belangrijkste. En geniet ondertussen van deze plezierige discussie :) :) (y)

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #32 Gepost op: 13 July 2009, 11:56:45 »
Wat mij opvalt is dat Klaas en SK alleen maar roepen dat ze gelijk hebben en dat het zo raar is dat anderen dat niet willen erkennen, maar nergens op argumenten ingaan. Daarom een expliciete uitnodiging dat wel te doen.
Henk, ik was tot nu toe niet op je argument ingegaan, omdat het een argument is wat me zeer bekend voorkomt. Op andere forums wordt jouw argument in taaldiscussies nl. vaak gebruikt om taalfouten goed te praten.
Maar al dat soort argumenten als "taal leeft" en "taal is contextgebonden" beschouw ik als ongeldig als het om echte fouten gaat.
Het verwijt dat we alleen maar op ons eigen gelijk uit zijn vind ik ook niet eerlijk. Want dat doet iedereen in deze discussie, dus het is onterecht om dat verwijt eenzijdig bij SK en mij neer te leggen.

SK is eigenlijk de enige die mij voluit bijspringt. En ik kan dat goed begrijpen. Hij doet iets voor Railhobby, en ik doe iets voor Railmagazine. Beide gerenommeerde tijdschriften waarvan ik weet dat ze zorgvuldig waken over het juiste taalgebruik. Ik weet niet of dat nog zo is, maar vroeger had RailMagazine een paar heren in dienst die alle teksten nalazen om de taalfouten eruit te halen. Als je dan ook in een van die tijdschriften b.v. het woord wagon tegenkomt, dan is dat echt een fout die door de taalcontrole is geslipt, want normaal halen ze dat soort dingen er consequent uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #33 Gepost op: 13 July 2009, 12:03:19 »
Dusss, omdat het puntstuk in het wisselhart ligt wordt het ook wel hartstuk genoemd, het zal mij aan me hol jeuken.

Groet Stephan.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 13 July 2009, 12:19:32 »
Stephan, persoonlijk zou ik een andere woordkeus gebruikt hebben...

Maar al dat soort argumenten als "taal leeft" en "taal is contextgebonden" beschouw ik als ongeldig als het om echte fouten gaat.

En daar ga je weer. Je definieert eventjes dat je gelijk hebt en van dat standpunt redeneer je verder. Naar wat ik er van begrijp ben je geschoold in de elektra en/of elektronica en niet als taalkundige, dus die zinsnede "...beschouw ik als ongeldig..." is, voor mij althans, van generlei waarde.

De enige officiële lijst voor de Nederlandse taal is het Groene Boekje, dat tegenwoordig on-line te raadplegen is en "hartstuk" noch "puntstuk" komen er in voor.

En inderdaad, taal leeft en verandert. Lichtte men een halve eeuw geleden nog beleefd den hoed voor Zijne Excellentie de Minister, tegenwoordig krijgt Eurlings een microfoon in zijn smoel geduwd en of hij toch vooral maar even een lastige vraag wil beantwoorden.

Indien het woord "hartstuk" algemeen gangbaar wordt, dan heeft dat woord de voorkeur, simpelweg omdat taal iets is om informatie over te dragen en dat dit het meest effectief gebeurd als iedereen dezelfde term gebruikt.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 13 July 2009, 12:24:59 »
SK en Klaas werken dan voor tijdschriften. Het zal dan wel een tikfoutje geweest zijn van SK om het over een hardstuk met een d te hebben in zijn eerdere bericht. En dat zij puur voor zuiver jargon gaan, kan ik alleen maar toejuichen.

Voor spoorstaaf mogen we ook railstaaf zeggen.
Voor ontsporen mogen we ook derailleren zeggen.
Voor biel mogen we ook biels en/of dwarsligger zeggen.
Voor ballast mogen we ook steenslag zeggen.
Een telegrafiemast of een telefoonpaal.
Ons hart mogen we ook rikketik noemen.
Waarom zou je niet een puntstuk ook een hartstuk mogen noemen?
Ik heb al een trein

Anoniem

• Gast
« Reactie #36 Gepost op: 13 July 2009, 12:28:22 »
Is de vraag of het gebruik van welke spoortechnische term dan ook wel "juist" is, niet totaal irrelevant? Laat ik een ander gezichtspunt in de discussie betrekken: kun en mag je van een hobbyist - en dat zijn toch verreweg de meeste bezoekers hier, hobbyisten - verwachten dat hij het Lexicon a) überhaupt kent en b) juist hanteert? Ikzelf bijvoorbeeld werk niet bij het spoor en mijn interesse binnen de hobby ligt niet bij de technische aangelegenheden binnenin een locomotief of treinstel, en als iemand (en dan bedoel ik niet Klaas in het bijzonder, maar letterlijk iemand, als in: wie dan ook) mij dan zegt dat ik voor een bepaald onderdeel een "foute" term gebruik - hoewel die persoon wel weet wat ik bedoel -, waaraan ontleent hij dan dat recht? Ik beoefen mijn hobby - niet mijn werk - op de manier waar ik mij prettig bij voel. omdat mijn interesse nu eenmaal niet in het binnenste van een locomotief ligt, is de kans groot dat ik af en toe een "foute" term gebruik. Als anderen zich daaraan storen, hebben zij daarmee nog niet het recht om iemand terecht te wijzen.

Is daarom de opmerking "Enne, geen hartstuk alsjeblieft, dat is een fout woord", waarmee deze discussie begon, niet in wezen een verwijt dat de aangesprokene zijn hobby op een onjuiste manier beoefent omdat hij een bepaald onderdeel van een wissel niet op de "juiste" wijze weet te benoemen (met de impliciete assumptie: ...terwijl dat wel zou moeten)? Als dat het geval is, en ik zeg niet dat dat het geval is, ontbreekt elke grondslag voor een dergelijke opmerking: men heeft simpelweg niet het recht mij voor te schrijven hoe ik mijn hobby beoefen.

Let wel: ik wil in deze niemand beschuldigen, bovenstaande is puur en alleen een vraag die in mij opkwam bij het lezen van deze discussie, zonder waardeoordeel jegens wie dan ook. Daarom graag uw reacties (in het bijzonder ook die van Klaas, van wie het gewraakte citaat afkomstig is, wordt op prijs gesteld).

Lvdwerf

• Gast
« Reactie #37 Gepost op: 13 July 2009, 12:49:15 »
Wat een heerlijke discussie weer, we waren zeker uitgepraat over het turkooise geneuzel. "Taal leeft" en "Taal is context gebonden" zijn hier zeker van toepassing. De context is hier niet de 1:1 spoor wereld waar de kreet puntstuk gebruikt dient te worden maar de modelwereld die altijd nog grotendeels bestaat uit hobbyisten en speelgoed. De discussie zou dus meer kunnen zijn: "gaan we in de hobby de grootspoor term puntstuk of de uit het duits afkomstige hartstuk gebruiken?". Iemand die dus NL rijdt die zou dus puntstuk moeten gebruiken, mag iemand die duits rijdt dan wel hartstuk gebruiken? (hoe heet het in het frans Wesley??) Mij maakt het geen klap uit welke term gebruikt er zijn immers meer situaties met meerdere woorden voor een zelfde betekenis (geloof dat de inuït recordhouders zijn met 60 woorden voor sneeuw).

mvg,

Lennert

(ik ga weer met treintjes spelen en lekker over hartstukken en puntstukken rossen :-X)

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #38 Gepost op: 13 July 2009, 12:49:28 »
Wesley,

Volledig mee eens, het probleem wordt nog groter als je over de grens gaat.....  hoe vaak komt het niet voor dat je met handen en voeten je ged8en( geen nederlands maar werkt wel) aan een ander moet overbrengen. Dus kortom op dit soort geneuzel zit ik niet te w8en  ??? ??? maar wel leuk  ;D ;D ;D

Grtz Rob
« Laatst bewerkt op: 13 July 2009, 12:51:02 door R Fongers »
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 13 July 2009, 12:52:55 »
Is daarom de opmerking "Enne, geen hartstuk alsjeblieft, dat is een fout woord", waarmee deze discussie begon, niet in wezen een verwijt dat de aangesprokene zijn hobby op een onjuiste manier beoefent omdat hij een bepaald onderdeel van een wissel niet op de "juiste" wijze weet te benoemen (met de impliciete assumptie: ...terwijl dat wel zou moeten)?
Wesley, mijn opmerking houdt absoluut geen waardeoordeel in over de manier waarop iemand zijn hobby beoefent. Het was bedoeld om iemand op een (veel gemaakte) taalfout te wijzen. Niet meer en niet minder. Maar in plaats van een reactie in de zin van: "Goed dat je me er op wijst, ik zal er in het vervolg op letten" krijg ik de hele meute over me heen.
Fijn hoor, als je iemand probeert te corrigeren en je krijgt alleen maar rebellie en onbegrip over je heen.
Ik begin langzamerhand een beetje genoeg te krijgen van al dit gedram.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Anoniem

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 13 July 2009, 13:03:24 »
Lennert, "la pointe"  ;D. En de Inuit hebben geen 60 maar ruim 100 woorden voor "sneeuw" (al is dat discutabel), maar pas op: ze duiden allemaal op een ander soort sneeuw! ;)

Klaas, dat gevoel begrijp ik wel. Ik begrijp echter ook - vandaar mijn vraag - dat de zin zoals-ie er staat, anders kan overkomen. Ik ken jou, ik weet ongeveer hoe ik jouw uitspraken moet interpreteren. Mensen die jou niet persoonlijk kennen, zullen daar meer moeite mee hebben. Uiteindelijk is de hele kern van dit verhaal dus toch weer de moeilijkheden van communicatie via het Internet... wegens het ontbreken van nonverbale signalen wordt de interpretatie van uitspraken een hachelijke zaak. Dat gaat in dit geval verkeerd (daargelaten of dat nu aan de zender of de ontvanger ligt, daar ben ik niet in geïnteresseerd) en dan gaat de discussie een eigen weg volgen.

Blijft wel de vraag of het "proberen te corrigeren" in het gebruik van vaktermen überhaupt wel nodig of wenselijk is. Persoonlijk denk ik dat we op dit forum niet hypercorrect behoeven te zijn (en als we dat wel moeten zijn, laten we dan eerst eens iets aan het spelfoutengemiddelde per bericht doen ;D) en dat het daarom wellicht verstandiger was geweest om niet te zeggen dat het een "fout" woord is, maar dat vaklui het over "puntstuk" hebben en niet over "hartstuk". Dan zal de ontvanger vanzelf geneigd zijn die term over te nemen omdat dat interessant staat (y). Of misschien wel om er niets van te zeggen en zelf consequent de "juiste" term te gebruiken. Maar dat is natuurlijk achteraf geoordeeld, en da's altijd makkelijker ;D.

En op die manier ben je meteen van het heikele punt af of het woord hartstuk nu "fout" of "goed" is...
« Laatst bewerkt op: 13 July 2009, 13:07:15 door Wesley »

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 13 July 2009, 13:13:25 »
In de officiele spoorbouw zijn er twee begrippen (volgens ProRail  ;)):

Een puntstuk is het fysiek metalen object waarmee de scherpe hoek tussen de twee snijdende spoorstaven van een wissel of een kruising is gerealiseerd.

Een kruisstuk is een onderdeel van het wissel nabij het puntstuk, dat het kruisen van wielen met de niet bereden spoorstaaf mogelijk maakt.

Het kruisstuk wordt ook wel hartstuk genoemd, maar is niet de officiele term.

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Dpc Fo

• Offline Offline
    • Mijn fotosite
« Reactie #42 Gepost op: 13 July 2009, 13:22:01 »
Het moet mij van het hart dat zo'n beetje iedereen in dit stuk wel een punt heeft, of trek ik nu een te sterke wissel op ieders relativeringsvermogen?

Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Aspelix

• Gast
« Reactie #43 Gepost op: 13 July 2009, 13:23:52 »
Marc, ik wil je op je woord geloven,

maar zou je dat visueel inzichtelijk kunnen maken (brrr, wat een zin  :( )
oftewel:

kun je dat met een schetsje laten zien?

Groet, Ruurd

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 13 July 2009, 13:33:39 »
Carlo, dat is hartstukke goed gezegd!

Ik krijg er onderhand wel een kruishartpunthoofdstuk van.
Ik heb al een trein