Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV)
door
NS264
Vandaag
om 13:28:45
Arlbergbahn.. ?
door
Benelux795
Vandaag
om 13:24:23
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:19:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:11:35
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 13:10:27
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:02:53
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
tijgernootje
Vandaag
om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:55:16
Klein baantje 1200x1200mm
door
grove den
Vandaag
om 12:29:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 12:23:40
Göhrener Viaduct
door
MaraNCS
Vandaag
om 12:00:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jan Bennink
Vandaag
om 11:56:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 11:50:21
Aachenau West
door
Eric v C
Vandaag
om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:13:19
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:09:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
thevandijks
Vandaag
om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
Vandaag
om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
hervé
Vandaag
om 01:26:30
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139
door
Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225
door
Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400
door
gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Energiewagen in model
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
20
Omlaag
Auteur
Topic: Energiewagen in model (gelezen 70688 keer)
Jefftrack
Offline
Berichten: 1662
Dutch Iron Works
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #240 Gepost op:
22 June 2011, 00:40:49 »
Citaat van: Karst Drenth op 25 April 2011, 17:43:35
Als ik deze foto van Karst bekijk van enkele pagina's terug dan lijkt dit zeker het zelfde.
Jeffrey
Gelogd
Peter_12
Offline
Berichten: 215
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #241 Gepost op:
22 June 2011, 07:02:52 »
En kijk ook eens op Groterdam bij de kant en klaar versie
Gr.
peter
Gelogd
fissy
Offline
Berichten: 4304
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #242 Gepost op:
22 June 2011, 07:16:40 »
ik zie het probleem niet, als het in praktiek te weinig ruimte is, kan je de tank nog steeds afvijlen...
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #243 Gepost op:
22 June 2011, 14:42:15 »
Ik ga het anders oplossen, ondanks dat ik het al had vast gelijmd, kon ik de tanks toch nog los krijgen.
Ik laat het wel zien binnenkort
.
Ik heb dus de tanks weer los gehaald, en van de
zijkanten
er een millimeter afgehaald. Dit heb ik ook gedaan met de
ruimte voor de koppeling
, anders komt deze klem te zitten. Ik heb het zelf gedaan met een mesje, maar voor diegene die een freesje hebben moet dit minder moeite kosten.
Hieronder zie je het verschil tussen de originele (links) en de bewerkte (rechts) tank :
Het eindresultaat
waarbij ik zag dat er iets verschil tussen links en rechts
, maar dat ga ik niet meer veranderen
:
In vergelijk met foto's uit het groot bedrijf lijkt dit ook beter overeen te komen, daar hangen die reservoirs ook wat hoger boven het spoor. Het is enigzins een bewerkelijke manier, ik ben van mening dat het uiteindelijk fraaier is dan een afgeplatte tank.
Als ik helemaal klaar ben met dit model plaats ik wel weer een foto
.
«
Laatst bewerkt op: 22 June 2011, 20:21:16 door nederduitsemeester. Reden: beschrijving aanpassing ketels
»
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Huup
Offline
Berichten: 8507
May your coffee kick in before reality does.
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #244 Gepost op:
24 June 2011, 00:04:01 »
De cylinders kunnen zelfs nog wat hoger: de onderkant loopt vrijwel gelijk met de onderzijde van de ashouder.
En de bak staat net iets boven de aspotten. De Att staat dus sowieso te hoog op de poten.
«
Laatst bewerkt op: 24 June 2011, 00:06:02 door DE_II
»
Gelogd
Zee. Land.
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #245 Gepost op:
02 July 2011, 19:48:44 »
Inmiddels is mijn Energiewagen tot het huidige stadium gekomen, uiteraard niet op eigen kracht
Wat nog moet gebeuren:
Kleine details van roestbruin voorzien
Transfers aanbrengen
Blanke lak aanbrengen
Roosters aanbrengen
Ramen inzetten
Sluitverlichting aanbrengen, aan één zijde
Nog zaken die ik hier ben vergeten op te noemen
Als 't klaar is weer een update
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #246 Gepost op:
05 July 2011, 19:52:40 »
Mijn energiewagen is klaar:
Ook met sluitverlichting:
Het aanbrengen van de sluitverlichting deed ik als volgt:
Eerst een
viertal gaatjes boren in het frame
, dan van
fosforbrons 2 stroomafnemertjes
op maat van die geboorde gaatjes gebogen.
Vervolgens deze
in het frame
gefrommeld, Hiermee heb ik per as twee contacten verkregen, misschien onnodig, maar dit leek mij voor het contact iets zekerder. De draadjes heb ik door één van de gaatjes van de bevestiging van kap op onderstel gedouwd. Je heb aan één schroef wel genoeg, het model zit van zichzelf al klemvast op het frame. Hierna had ik al de draadje op het onderstel gelijmd, maaaaar ik had geen rekening gehouden
met het stuk resin
in de wagen
, dus kon ik hier een stuk vanaf snijden/vijlen
.
En dan verder met de kap. Aan één zijde boorde ik de
sluitsein-imitaties
uit met een handboortje met 1,3 mm. Hiermee kon ik precies in de ring blijven, zonder deze te beschadigen. Nu had ik al een sluitseinsetje van Digirail aangeschaft om de EW te voorzien, alleen het leek me wel een bewerkelijk om deze erin te monteren. Ik was dan ook op ook gegaan naar LEDjes voor deze maat, maar helaas had ik die niet gevonden, ook niet op Houten
of ik heb niet goed gezocht
. Dus had ik geen keus om zelf te gaan prutsen.
Ik heb een stuk afval van de bouwdoos genomen, en deze achter het geboorde sluitsein-gat gehouden. Dan met die 1,3 mm boor deze ingeboord zodat ik de goede positie had vastgelegd,
uiteraard dit 2x, links én rechts
. Dan met een mesje in de lengte én dwars erop en doorlopen op de zijkant een insnede gemaakt, om de juiste positie te kunnen blijven zien. Dan op de plek waar ik m'n sluitsein wilde hebben deze afgetekend en uitgaan snijden tot dat ik (ongeveer) de juiste diepte had bereikt. Dan die Digirail-sluitsein in dat gat geplakt, uiteraard met het lichtpuntje op de kruising van de insnede's. Dan krijg je zo'n b(r)ouwsel als
dit
. Vervolgens gepast in de kap, en verdraaid, het past. Alleen jammer dat ik dan nog geen rekening had gehouden met het raamwerk.... Dus na het schilderwerk en het inlijmen van de ramen probeerde ik die bouwsel weer te passen, zat het ledje niet voor gat. Dus dat werd weer snijden en vijlen tot dat het weer paste. Toen dat gereed was, heb ik die bouwsels grijs geschilderd, waarbij ik ook de zijkant van het ledje voorzichtig van grijze verf heb voorzien, als zijnde afscherming. Zo dat het niet heel erg opvalt omdat deze gedeeltelijk voor de deuren komt te zitten, en dus ook voor het raam. Vervolgens heb ik die zooi
in de kap
gelijmd, en daarna verbonden met de draadjes uit het onderstel. Het gat in de sluitseinen heb ik met Kristal Klear opgevuld, waardoor er een glaasje ontstaat, dit is trouwens de eerste keer dat ik hiermee werk. En ik moet zeggen, top-spul!
Dit kan een ingewikkelde manier lijken, wellicht dat er iemand op het forum is die het anders heeft opgelost.
Dit is vooralsnog gebouwd voor analoog, ik weet niet hoe het werkt op digitaal, waarschijnlijk moet er dan een decodertje in ofzo
.
Na het opplakken van de roosters en de wagen lichtelijk verouderd, kwam dit model gereed.
Tot slot nog een plaatje vanaf schuin bovenaf:
Ik had er veel plezier aan om deze te bouwen. De volgende bouwdoos ligt al weer klaar, wanneer ik daar mee ga beginnen weet ik nog niet.
NB: Behalve de primer en de vernis is dit hele model met de kwast geschilderd. Ik heb hiervoor Tamiya Flat Yellow, German grey en Dark Grey gebruikt. De primer is ook van Tamiya (Fine Surface Primer) en de Vernis is van Humbrol (Model &Craft Hobby Spray Varnish matt 49). Voor het vervuilen heb ik de aanbevolen verf door Artitec gebruikt.
«
Laatst bewerkt op: 05 July 2011, 21:59:34 door nederduitsemeester
»
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
Gert1
Gast
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #247 Gepost op:
05 July 2011, 20:30:34 »
Dat ziet er leuk uit, die sluitverlichting!
mvg,
Gert
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8507
May your coffee kick in before reality does.
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #248 Gepost op:
06 July 2011, 00:17:00 »
Complimenten. Fraaier dan mijn k&k van Att....
Gelogd
Zee. Land.
Menno 1846
NS Tp3B/C- heden
Offline
Berichten: 1876
Frl
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #249 Gepost op:
06 July 2011, 12:14:39 »
Worden die K&K haast al weer terug geleverd (na verlaging)?
Greetz:Menno
Gelogd
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!
erik1
Offline
Berichten: 471
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #250 Gepost op:
16 July 2011, 18:30:33 »
Ik ben nu ook eindelijk aan het bouwen. Kom ik bij de trappetjes op de kopsekanten. Kan ik alleen de gaatje/plekje vinden die iets verdiept zit waar de onderkant van de trap in moet. is het raadzaam om het gaatje een beetje uit te boren??
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #251 Gepost op:
16 July 2011, 19:05:59 »
Ik heb die gaatjes met een 0,4 mm (hand)boortje uitgeboord.
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
erik1
Offline
Berichten: 471
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #252 Gepost op:
16 July 2011, 19:21:22 »
okee en werkt dat goed? aangezien de dikte van het trappetje ongeveer 0,3 mm is.
m.v.g erik
Gelogd
Nederduitsemeester
Offline
Berichten: 3465
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #253 Gepost op:
16 July 2011, 19:32:23 »
Ja, werkt prima
In de RM 283 wordt er zelfs een gat geboord van 1 mm
, leek mij wel weer wat veel.
. De trappetjes passsen er dan mooi in. Je moet dan nog wel de trappetjes vastlijmen. Daarvoor gebruikte ik
deze secondelijm
(Tipper) van Bison, voordeel hiervan is dat het niet direct vastkleeft, kan je nog wat corrigeren als het moet. Kon ik alleen verkrijgen bij een bouwmarkt.
Gelogd
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
Groeten, Erwin
erik1
Offline
Berichten: 471
Re:Energiewagen in model
«
Reactie #254 Gepost op:
16 July 2011, 21:13:33 »
Met 1mm heb je in ieder geval de ruimte om het recht te positioneren. Ik ga dan maar op zoek naar een paar boortjes.
Ik gebruik zelf een klein tubetje van bison second lijm "vloeibaar". Lijmt ook goed en zeker de vingers.
Bedankt voor de informatie.
M.v.g erik
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Vorige
-
Volgende
-
1
...
15
16
[
17
]
18
19
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieelbespreking
|
Energiewagen in model