Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door R v/d Hoven
Vandaag om 09:53:55
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 09:40:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 09:35:47
Ronald doet de Fork Challenge! door Sven
Vandaag om 09:04:54
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 08:58:49
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 08:41:57
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Benelux795
Vandaag om 08:40:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 08:34:55
365 "Het is weekend foto's" door Jelmer
Vandaag om 08:04:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 02:58:18
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
16 July 2025, 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
16 July 2025, 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
16 July 2025, 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
16 July 2025, 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
16 July 2025, 18:02:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
16 July 2025, 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
16 July 2025, 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
16 July 2025, 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
16 July 2025, 13:06:06
  

Auteur Topic: Schakelen van puntstuk bij Peco N  (gelezen 5346 keer)

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Gepost op: 10 July 2009, 13:15:17 »
Mensen ik heb nu een deel van mijn schaduwstation gelijmd en nu kom ik tot de ontdekkening dat ik misschien wel mijn wissels had moeten isoleren. Ik rij N met peco en digitaal.
De situatie is als volgt:
Er liggen 7 wissels aan elkaar. Hierdoor krijg ik een 8 sporig schauwstation. Had ik nu tussen elke wissels een isolerende raillas moeten doen of is dit niet nodig. Volgens mij wel. Als het zo is, wat is volgens jullie de beste methode om dit achteraf te doen. De andere helft van mijn schaduwstation moet ik nog gaan leggen dus daar ben ik op tijd mee.

Groetjes Richard
« Laatst bewerkt op: 10 July 2009, 14:23:30 door Peter van der Leek »

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 365
    • AnyRail
Re:hulp nodig!!!!!!
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2009, 13:22:40 »
Of dit nodig is hangt af van hoe je alles wilt aansluiten.
Geen man overboord: je kunt de rails altijd even met de Dremel doorzagen.

David.

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:hulp nodig!!!!!!
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2009, 13:24:04 »
dat valt volgens mij wel mee.

Ik ga er even van uit dat je ook een blokindeling gaat maken

De wissels zullen vermoedelijk binnen 1 blok vallen, dus hoef je ze onderling niet te scheiden.

En anders kan je met een dremel oid toch de raillasjes weer doorzagen?

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:hulp nodig!!!!!!
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2009, 13:38:34 »
IK wil de hartstukken gaan schakelen. Was ik even vergeten er bij vermelden.
sorry.

Richard

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:hulp nodig!!!!!!
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2009, 14:11:46 »
als je de hartstukken gaat schakelen dan neem ik aan dat je electrofrog wissels heb met metalen hartstukken. In dat geval zul je de 2 uitgaande rails uit het hartstuk moeten isoleren, dus zorgen dat het hartstuk geen verbinding heeft met de doorgaande rails. Heb je dit niet gedaan dan valt er niets te schakelen aan het hartstuk. Dat kan je gewoon nog met de dremel doen als als het al ligt, maar het beste is wel omdat in het railtje te doen wat aansluit op de rail die loopt uit het hartstuk want je loopt anders kans om de draadbrug door te slijpen en dan werkt je schakeling van het hartstuk niet meer.

als je de juiste hartafstand van 2 naast elkaar gelegen sporen gelijk wil houden dan past daar bij deze pecorails precies een rechthoekige 9 v batterij tussen de bielzen, kun je echt hele mooie dubbelsporige trajecten en schaduwstations mee maken

succes Ferry

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re:hulp nodig!!!!!!
« Reactie #5 Gepost op: 10 July 2009, 14:20:55 »
regel bij de wissels is dat bij hartstuk aan hartstuk de wissels geisoleerd moeten worden. Staat ook in de handleiding van de wissels.

Erik

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #6 Gepost op: 10 July 2009, 14:35:57 »
En gebruik een Roco zaagje of iets vergelijkbaars. De meeste slijpschijfjes laten veel te grote sleuven achter, zeker voor spoor n.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #7 Gepost op: 10 July 2009, 14:38:22 »
Hoi Henk.

Waar kan ik zo'n zaagje vinden?
Bedankt voor jullie hulp.
Richard

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2009, 14:39:34 »
Bij de modelspoorwinkel.  (y)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22496
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #9 Gepost op: 10 July 2009, 14:43:46 »
De klassieker van Roco. Geen modelspoorder kan zonder.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #10 Gepost op: 10 July 2009, 17:29:00 »
Peco heeft 2 soorten wissels.
Insulfrog, die kun je zonder meer tegen elkaar leggen en er valt aan het puntstuk niks te schakelen, hoef je dus ook niet te isoleren.
Electrofrog, die hebben een schakelbaar puntstuk, en moet je achter het puntstuk altijd in beide spoorstaven isoleren. Dus niet alleen als ze puntstuk tegen puntstuk liggen, maar altijd.

Enne, geen hartstuk alsjeblieft, dat is een fout woord.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Richard van Dijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #11 Gepost op: 10 July 2009, 21:10:36 »
Mijn dank voor deze informatie.
Dus dan gaan we de railstaven maafr door slijpen. en op die manier de pntstukken voorzien van stroom.

Groeten Richard

DE2225

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
  • Webmaster SMMR, lid N-brigade Railclub Utrecht
    • Website van de stichting Museum Materieel Railion
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2009, 07:06:24 »
Hoi Richard,

Als je de rails doorgeslepen hebt met de dremel, dan vullen wij deze sleuf met twee komponenten lijm.
Voordeel is dat je:
a) de structuur van de rails hersteld
b) je ziet de isolatie (bijna) niet meer
c) door werken van de rails (uitzetten) komen de staven toch niet bij elkaar
d) geen getik van de wielen over de sleuf  ;D .

De opmerking dat de Dremel slijpschijf voor N een veel te grote sleuf geeft is niet helemaal correct, met een diamant schijf is het meer een kier dan een sleuf.

Groetjes,

Rik
www.smmr.nl, de homepage van de stichting Museum Materieel Railion

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #13 Gepost op: 12 July 2009, 07:26:02 »
De klassieker van Roco. Geen modelspoorder kan zonder.  ;D


Als er atlas op staat werkt het ook,




Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26633
    • Pagina van klaas
Re:Schakelen van puntstuk bij Peco N
« Reactie #14 Gepost op: 12 July 2009, 14:25:20 »
...dan vullen wij deze sleuf met twee komponenten lijm.
Ik gebruik tegenwoordig gewoon houtlijm om de sleuf te vullen. Als dat droog is is het ook isolerend, en het werkt makkelijker dan tweecomponistenspul.

Als er atlas op staat werkt het ook,
Logisch, want Atlas=Roco
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.