Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronaldk
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:18:48
Minder wissels door henk
Vandaag om 21:12:28
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 21:09:59
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 21:03:05
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:49:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:39
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:35:02
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 20:12:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 19:40:10
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:26:56
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Scratchbuilt
Vandaag om 19:26:30
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:11:29
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 19:05:51
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
Vandaag om 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 18:35:30
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 16:15:05
The Summer of 69 door tijgernootje
Vandaag om 15:45:31
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door FraWi
Vandaag om 15:17:13
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door spoorijzer
Vandaag om 15:04:55
27 september Afscheid ICR door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:01:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:57:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 14:12:01

Auteur Topic: aansluiten vliessmann sein op een bestaande wissel lenz ls150  (gelezen 8997 keer)

HuubvG

• Offline Offline
Re:aansluiten vliessmann sein op een bestaande wissel lenz ls150
« Reactie #15 Gepost op: 10 July 2009, 15:18:25 »
De conradjes hebben alle eindafschakeling, maar degene met bediening voor puntstuk, hebben 3 draden extra. Op één van de drie moet je de spanning voor je LED's zetten, bijv 3 V. De andere twee kunnen dus naar de resp rode en groene LED, en vandaar kun je de stroomking tbv de LED's verder rond maken.

Je moet dus even nakijken of jij de juiste wisselmotoren hebt. Aan het nummer kun je het zien, maar ook aan het aantal draden.

De draden die je hiervoor nodig hebt, zijn dus spanningvrij zolang je ze niet gebruikt. Dat zijn dus niet de draden waarmee je de motor omzet (ja met eindafschakeling), deze heb je niet voor de LED's nodig.

Laat even weten welke wisselmotoren je hebt (dat kun je zien aan het bestelnr), dan zal ik wel een aansluitschema tonen.
Ik heb al een trein

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #16 Gepost op: 10 July 2009, 15:30:20 »
Huub, ik snap niet waarom je zo moeilijk doet, Klaas gaf toch al een schema, dat werkt voor beide versies van de Conrad aandrijving. En daarmee kan de puntstuk schakeling gewoon gebruikt worden waarvoor hij bedoeld is, dus voor het polen van het puntstuk.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #17 Gepost op: 10 July 2009, 15:33:09 »
ook met terugmelding daar zit ik ook nog mee , want als er op een baanvak geen stroom afgenomen wordt detecteert hij ook niks, bv even tijdelijkstilstaan , dan knalt er nog een lok vanachter op .
m.vr.gr. Gert

In en op een digitale baan zijn er GEEN stroomloze stukken. De decoder in de lok is bepalend of de lok stilstaat. Er is dus alijd terugmelding, en terugmelding heeft eigenlijk alleen nut als je computergestuurd rijdt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #18 Gepost op: 10 July 2009, 17:22:39 »
Huub, als je het interne schema van de Conrad aandrijving er bij tekent dan zie je vanzelf hoe dat ledje blijft branden.
Dat heeft verder niks met de decoder te maken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 July 2009, 17:39:59 »
Klaas zijn tekening krijg ik niet goed in beeld. Maar Klaas en Wim, alleen in het geval van mijn voorbeeld zou mijn optie werken, en Klaas zijn optie werkt altijd, dus houwen zo.
Ik heb al een trein

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 10 July 2009, 18:01:56 »
Ja Klaas, het plaatje is nu duidelijk. Wel ook nog een keer op het plaatje zelf "+" klikken. Ik hoef het interne schema van de conrad niet te tekenen om te begrijpen dat er constant spanning op minstens 2 van de 3 polen op uitgang 1 van de LS150 staat.

Daar ik zelf wissels zonder stroomvoerend puntstuk heb en conrad's met puntstukschakeling, kan ik deze wél gebruiken voor de LED's. Dan kan het zonder weerstand en diode. Vandaar dat ik op dat idee kwam.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2009, 18:08:39 door HuubvG »
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #21 Gepost op: 10 July 2009, 19:37:15 »
.....dat er constant spanning op minstens 2 van de 3 polen op uitgang 1 van de LS150 staat.
Ik vraag me nu toch af of je het echt snapt. De LS150 doet er eigenlijk helemaal niks toe. Het enige wat van de decoder belangrijk is, is dat de C-klemmen van de wisselaansluitingen aan 1 van de trafoklemmen zitten. Dus de stroom loopt van die trafoklem, via de C-klem en de rode draad naar de motor, en komt op 1 van de bruine draden weer naar buiten. En dan gaat het verder via 1 van de leds, de diode en de weerstand naar de andere trafoklem. En zo is het (stroom)kringetje rond.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #22 Gepost op: 10 July 2009, 20:15:58 »
Allen

Ik gebruik wel geen lenz en vriesmann maar met roco doe iets wat ongeveer gelijkwaardig is, schema heb ik erbij gevoegd

bij de roco wisseldecoder staat op de middelste uitgang van iedere aansluiting een constante spaaning, alle middelste uitgangen zijn met elkaar inwendig verbonden.
De decoder is via aansluiting J en K met de rails verbonden en deze stroom wordt inwendig gelijkgericht en dan op de middelste aansluiting gezet, deze loopt naar de wisseldecoder en loopt via de eindafschakeling weer terug naar de linker of rechter aansluiting + of - afhankelijk van de stand van de wisselschakelaar en zo zal dan een van de twee leds ook stroom krijgen en dit dan en gaat dan branden. ik gebruik twee diode in 4004 omdat dan de stroom naar de rails kan lopen en dat is volgens mij een soort wisselspanning (mogelijk zeg ik het verkeerd bij digitaal) en dan worden daardoor beiden negatieve periode benut, met een kan volgens mij ook maar dan brand de led minder fel.
 onderstaande schakeling werkt op mijn testbaan prima.

Een vraagje voor klaas, als lenz vergelijkbaar werkt als het hierboven omschreven voor roco, kan dan de stroom wel retour lopen via de linker diode, staat deze dan niet in sperrichting op jouw schema

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 10 July 2009, 21:21:48 »
Nou Klaas, ik had het inderdaad niet gesnopen, maar tot hoofdpijn toe aan het piekeren geweest, nu snap ik het wel (denk ik).

Ik geloof ook dat ik al antwoord kan geven op de vraag in de laatste zin van Piet. De diode staat wel goed omdat het om wisselstroom gaat. de rode draad is de +/- en bij bruin + gaat de wissel rechs en bij bruin - naar links (of andersom). Dus klopt Klaas zijn tekening.

Maar Klaas kan het vast zelf het beste uitleggen?
Ik heb al een trein

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #24 Gepost op: 10 July 2009, 21:34:18 »
Piet,
het bijzondere van de LS150 is dat die wisselspanning op de uitgangen levert. (voor zover ik weet de enige decoder die dit doet) Daardoor kun je ook een motoraandrijving aansluiten met alleen de tussenvoeging van 2 diodes. En aangezien de Conrad aandrijving die diodes al in de aansluitdraden heeft zitten hoef je daar niks extra's te doen.

Een en ander betekent dat de leds en de diode in mijn schema net zo goed andersom zouden kunnen zitten, dan werkt het ook nog.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #25 Gepost op: 10 July 2009, 21:47:57 »
Klaas en Huub

Ik heb geen ervaring met de ls 150 van lenz, ik ben nu eenmaal een man die met roco werkt en neem dan ook graag jullie uitleg aan.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

burlington

• Offline Offline
  • digitaal systeem lenz ,ecos2, materieel amerikaans
« Reactie #26 Gepost op: 11 July 2009, 09:59:58 »
IK leer hier wel van deze discussies allemaal , nogmaals allen bedankt , de wisselaandrijving van conrad heeft 6 draden , maar vind de schema van klaas wel duidelijk. Ik ga weekend eens even mee stoeien .
Wim, in principe ben ik het met je eens , dat stroomloos maken hoort eigenlijk in een digitale baan niet thuis, maar ik heb geen pc aansturing dus het moet wel even zo .

m.vr.gr. gert

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #27 Gepost op: 11 July 2009, 10:20:31 »
de wisselaandrijving van conrad heeft 6 draden ,
De gele draad en de twee blauwe draden zijn voor de puntstukomschakeling. Maar dat staat allemaal in de handleiding die bij elke aandrijving zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

burlington

• Offline Offline
  • digitaal systeem lenz ,ecos2, materieel amerikaans
« Reactie #28 Gepost op: 11 July 2009, 10:29:39 »
klaas , als ik jou schema bekijk,  die zwarte driehoek dat is dus de min draad van de ledjes met weerstand ? en die gaat naar de min van de trafo , de andere groen en rood van het ledje met weerstand naar de wisseldecoder?

gr. gert

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 11 July 2009, 10:37:14 »
Dat zwarte driehoekje is een diode. Die dient ter bescherming van de leds, omdat er wisselspanning op staat.
De draden van de groene en rode led gaan naar de bruine draden van de wisselaandrijving. Daar zitten ook diodes aan, die zijn getekend als witte driehoekjes.
De draden van de leds moeten niet aan de kant van de wisseldecoder, maar aan de kant van de bruine draad. Je moet dus het punt waar de bruine draad aan de diode zit bloot maken, bijvoorbeeld door de krimpkous voorzichtig open te snijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel