Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21

Auteur Topic: Diorama voormalig Bw Ohstein  (gelezen 37448 keer)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
Re:Diorama voormalig Bw Ohstein
« Reactie #15 Gepost op: 06 July 2009, 05:00:51 »
Hoi Bruce, een gloeilamp effect komt er niet, de energie rekening is al 18 jaar niet meer betaald. Inmiddels is dan ook het dak deels verdwenen en groeien de struiken en bomen in de loods ;) ja en ook in de draaischijfput ;D. Een deel van de sporen in zelfs opgebroken, daardoor kan ik bepaalde stukjes mooi weg laten.

Misschien dat ik vanavond meer foto's post, nu ga'k dadelijk eerst even een (gratis) rondje Nederland( Arnhem-Wageningen-Utrecht-Gouda-Leiden-Haarlem-Schiphol-A. Bijlmer-Utrecht-Wageningen-Arnhem) doen per bus 8)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #16 Gepost op: 06 July 2009, 11:13:44 »
... De zijwanden met met ramen denk ik als volgt te gaan maken, buiten steenplaat, dan plaatselijk transparant kunststof voor de ramen en dan een laag papier. Evt. nog een laagje karton er tussen op de plek waar geen ramen komen.

Hoi Michiel,

Zou je de achterwand die je er nu al in hebt zitten, niet op dezelfde manier maken?! De 'artist impression' die je er nu in hebt zitten vind ik wel erg licht, terwijl het binnen in die oude loodsen meestal donker was.
Verder ziet het er veelbelovend uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 06 July 2009, 22:54:05 »
Nee Hans dat heeft geen nut, dan nog moet ik alles er op tekenen(schilderen gaat niet echt werken denk ik) zoals ik gedaan heb omdat het een achtergrond is. Het moet lijken of de loods door loopt, de buiten zijde is de rand van het diorama en daar kan de wand de zelfde kleur krijgen als de onder bouw.

Ik ben met je eens dat het aan de (te) lichte kant is maar ik kreeg dat niet donkerder met potloden.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 08 July 2009, 22:40:05 »
afgelopen weekend en ook gisteren ben ik druk met het diorama bezig geweest. Ik ben inmiddels redelijk op weg met de wanden, deze zien er nu nog strak en schoon uit maar dat word heel zeker anders.
Mijn probleempje word nog even de ramen, deze maak ik nu van transparant kunststof waar ik met een watervaste pen de kozijnen op teken. Bij hele ramen hoe vies ook werkt dat prima, maar ingegooide ruiten word lastig. Als het kozijn ook uitgebroken mag zijn is het nog wel te doen verwacht ik, maar als alleen de ruitjes er uit moeten liggen gaat het niet helemaal werken. Misschien dat ik iets met een hete naald of boortje kan doen maar als iemand een beter idee heeft hoor ik dat graag, het gaat echt om vakjes van vierkante millimeters.

Verder heb ik het grootste deel met allerlei verschillende soorten en mengsels zand ingestrooid.

Ik het het gedeelte dat ik met het rode steenstof gedaan heb met een verdunde lichte verf beschilderd, dit is de basis waarover weer donkere tinten komen. De inspiratie hiervoor vind ik op www.bahnen-wuppertal.de.

Het ballastbed van het spoor dat nog in gebruik is heb ik voor een groot deel al met verdunde roest kleurige verf gekleurd. Dit moet ik op bepaalde punten nog doen en ik denk dat ik er verdund zilver bij doe om de glinstering tussen de stenen te krijgen. Daarnaast ook nog eerst met verdund steen grijs.

Bij de draaischijf moet ik nog beslissen of ik hem met of zonder draaischijfbrug maak. Wat de draaischijfput betreft ben ik nu met de ring rails bezig waar de draaischijfbrug op rolt.

Verder valt er nog genoeg te doen maar alles moet in de juiste volgorde.

Groetjes Michiel

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 09 July 2009, 09:30:08 »
Het wordt weer iets fraais Michiel ;D

Persoonlijk zou ik zeggen geen brug in de draaischijf, maar
ruimte voor een mooie kweek met berken elzen en ander
groen wat opkomt als je even niet kijkt ;D

Mvg,

Tis

HSB

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 July 2009, 22:47:04 »
Hier draait ook al lang niets meer.

Ziet er veelbelovend uit.

Grtzz. Herman
Herman is op 3 april 2010 overleden.

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 09 July 2009, 23:18:04 »
Het enige wat daar draait is de wind.......

Michiel, ik denk dat je de ingegooide/gebroken ramen toch beter niet met een hete naald maar met een scalpel doet. De breuken in glas zijn toch meestal in de vorm van lange scherven of volledig verdwenen glas. Met stervormige insnijdingen bereik je volgens mij het beste dat resultaat.

« Laatst bewerkt op: 09 July 2009, 23:20:24 door DHG500 »
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 09 July 2009, 23:32:55 »
Herman bedankt voor je bijdrage, dit is een foto die bij m'n voorbeeld foto's nog ontbrak. Jou foto geeft me ook een idee voor( een deel van) de deuren.

Bob, jou idee spreekt me erg aan, enige reden voor de naald was een gaatje maken die je dan met een mesje kan bewerken. Ik was/ben bang dat ik bij één verkeerde beweging gelijk een grote breuk heb. Ik heb bij de foto's in het Bw Rheine topic en ook bij foto's van Bw Bestwig ramen gezien waarbij het glas maar ook grote delen van de kozijnen er uit zijn en dat is precies wat ik nodig heb. Bedankt voor je advies en foto's, ik wil er zeker wat mee doen.

De houten deuren van Rheine zonder ramen die kompleet vergaan waren spreken me ook erg aan.

Meer bijdrages voor wat betreft adviesen en voorbeelden zijn altijd welkom ;)

Groetjes Michiel

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 July 2009, 16:06:39 »
Uhm even denken waar begin ik,........ De locloods, Ik ben verder gegaan met de muren, ik heb het grote laatst geplaatste stuk uit alleen muurplaat gemaakt met horregaas als raamkozijnen er in. De wanden heb ik met te grote hoeveelheden secondelijm vast gelijmd waardoor een deel wit uitsloeg. Dit kreeg ik er niet meer af maar ik twijfelde al over of ik wel of niet gepleisterde wanden zou maken. Dus dat ging het worden, het pleisterwerk bestaat uit een verf/meel mengsel met een paar druppels houtlijm. Dat word natuurlijk erg strak en dat moet de loods niet zijn, dus moesten er beschadigingen komen. Met een vijltje verf er af krabben bleek het beste te werken:

Daarna heb ik de wanden met verdunde zwarte verf en drybrushen met vuil zwart verouderd:

Verder ben ik met de sporen aan de gang gegaan. Gister de sporen met licht verdunde goedkope zwarte acryl verf geschilderd. Daarna moeten de spoorstaven geschilderd worden, dit is deels gebeurd. De vloer van de loods is ook zover mogelijk geschilderd:

Het spoor dat nog wel in gebruik is heeft een vrij nieuw maar al wel licht vuil ballastbed. Dit heb ik met verdunde roest kleurige en bruine verf behandeld en gedrybrusht met het zelfde iets blauwige grijs dat ook op de loods vloer zit:

Inmiddels heb ik dus een groot deels van de spoorstaven geschilderd en een groot deel van de loods vloer vervuild. Toen werd het tijd om even een kwartiertje met groen zooi te spelen:

Het open vlak rechts naast de loods gaat nog plaats bieden aan een ketelhuis en/of watertoren.

Ik zit nu houtjes te snijden voor het dak van de loods en tussen door doe ik ook nog wat aan Boppard.

Groetjes Michiel

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #24 Gepost op: 15 July 2009, 16:15:27 »
Michiel,

Supervet, erg mooi gedaan! :o

Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #25 Gepost op: 15 July 2009, 19:42:20 »

Supervet, erg mooi gedaan! :o

Helemaal mee eens!
Passat driver:)

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 15 July 2009, 22:39:16 »
Roland en Bruce bedankt voor jullie reactie :D

Vanavond ben ik 2uur met spuitlijm, onkruid/droogbloemen/rietpluimen en stooisels bezig geweest. Dat leverde aardig wat op, een stuk of 30 bomen:

Het lijkt heel wat maar bedenk, bijna alle sporen moeten vol met bomen en zelf een enkele kleine boom in de loods komt er nog wel. Veel werk dus nog maar wel heel snel resultaat.

Groetjes Michiel

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 15 July 2009, 22:46:23 »
Je bouwtempo blijft indrukwekkend!
No dress rehearsel, this is our life.

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 17 July 2009, 13:35:03 »
Deuren........., ja de deuren zitten deels in de loods ;D

Hoe maak je die dingen, bleek uiteindelijk toch vrij simpel, een plaat dun bruin karton van 0,8mm dik ofzo. Daar de deuren op aftekenen, dan eerst de ramen uitsnijden en dan de deuren uitsnijden zodat je een strook met allemaal deuren overhoud. Dan voor en achter alle planken insnijden, je deuren worden super kwetsbaar en scheuren tijdens het insnijden soms al. Dan ze één voor één van de strook afknippen en vol laten zuigen met secondelijm. Ze worden dan wat donkerder en kei hard, dan kan je stukjes horregaas op maat knippen en in de raam opening klemmen en met een beetje secondelijm rond om vast lijmen. Toen dat droog was heb ik ze gedrybrusht met licht grijze verf en dat is het.

Ik moet er nog een paar maken, dus ik kan nog wel foto's maken van de verschillende stappen.

Gister ook de laatste wand geplaatst en de basis voor de vloer in de loods afgemaakt. Voor de nieuwe wand zand gestrooit en gelijmd en meteen alle grond achter de loods maar van een basis laag groen voor zien.

De nieuwe wand moet zoals jullie zien nog wel verouderd worden maar zo zijn de verschillen tussen wel en niet verouderd mooi te zien. Wat het groen betreft het is een basis laag en niet meer en niet minder, er moet nog veel struiken en andere planten tegen aan en voor komen en de nodige bomen( ook in de loods).

Eerst volgende werkzaamheden, vloeren schilderen, sporen schilderen, verouderen en begroenen. Daarnaast de overige deuren maken en met het dak beginnen.

Ik hoop maandag in München( ben er dan een dagje met Dennis84, 419 heen, 418 terug) nog ergens iets te vinden om nog meer inspiratie op te doen maar ik heb me nog niet genoeg verdiept in wat daar te vinden is.

Groetjes Michiel

C-130H

• Roland
  • Offline Offline
  • Toch maar een Spooky
« Reactie #29 Gepost op: 17 July 2009, 13:50:06 »
Kwijl

Echt heel erg mooi man!!!
Btw, in München zijn veel leuke dingen te bewonderen (y)

Roland
Melkkoeien hebben in Nederland geen oormerken maar een kentekenplaat.