Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
Vandaag om 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
Vandaag om 22:59:01
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 22:20:50
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:17:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 22:11:54
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 22:09:38
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:07:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:49:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 21:38:55
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:46
365 "Het is weekend foto's" door basjuh1981
Vandaag om 21:15:31
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 21:11:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Olav
Vandaag om 21:02:03
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 20:58:09
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door bigboynl
Vandaag om 20:57:09
US diorama in H0 door Vroeger
Vandaag om 20:24:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:36:34
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:17:31
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door AlbertG
Vandaag om 16:53:43
Roco BR 93 stroomafname door AP3737
Vandaag om 16:30:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 16:26:24
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door Dirk
Vandaag om 16:13:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:52:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:36:24
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Wim Vink
Vandaag om 15:34:33
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 15:22:27
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door Joz
Vandaag om 15:13:44
Faszination Modellbahn door GertW
Vandaag om 15:07:54
  

Auteur Topic: Salota MehrZugSteuerung- was?  (gelezen 4294 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Salota MehrZugSteuerung- was?
« Gepost op: 29 June 2009, 09:56:42 »
Ik heb met wat ander oud spul, een complete set in handen gekregen van Salota MZS. Dat is een (groot!) electronisch regelpaneel compleet met 5 decoders voor bediening tot 5 treinen op 1 spoor. Alles nieuw in doos, maar helaas zonder instructiemanual. Zo te zien is het zeker 20 tot 30 jaar oud. Heeft iemand meer info over de mogelijkheden van deze voorloper van digitaalbesturen en/of een handleiding?
Of kan het spul beter zo het museum in?

Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17959
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #1 Gepost op: 29 June 2009, 10:09:20 »
D'r ligt er hier in de buurt ook nog eentje...... Wil je het adres?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #2 Gepost op: 29 June 2009, 10:47:59 »
Salota maakt gebruik van toonfrequente treinenregeling.
Dat houdt in, dat commando's vanuit de centrale worden geplakt op signalen van een bepaalde frequentie.
In elke loc zit een ontvangertje, bestaande uit een afstemkringetje met een spoel en een condensator. Voor een frequentie vormt dat afstemkringetje een hoge impedantie, waardoor de signalen naar de motor geleid worden. Voor alle andere frequenties is de impedantie laag en zal er geen spanning naar de motor gaan.

Je kan alleen maar motoren aansturen, geen verlichting en dergelijke.
Bij het toonfrequente gebeuren kunnen in totaal zo'n acht verschillelnde frequenties aangestuurd worden zonder in problemen te komen met KPN of kabelmaatschappijen. Want als de frequenties te hoog of te laag zijn, dan zullen gebruikers in de buurt ook beinvloed (lees gestoord) worden.
Zonder handleiding wordt het lastig, want je zal de frequenties moeten weten en dan uitrekenen wat de waarden van de spoelen en de condensatoren zullen moeten zijn.
Nu hebt je als het ware maar een half produkt!!

Gerard

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #3 Gepost op: 29 June 2009, 10:54:42 »
zonder flauw te willen doen denk ik meer aan het museum ...
OpenDCC fan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3985
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #4 Gepost op: 29 June 2009, 11:01:54 »
 Hallo,
 Je zegt dat je een regelpaneel hebt en 5 decoders.
 Dat moet op elkaar zijn afgestemd als het (nog ) goed is.
 Zelf heb ik een jaar of 20 geleden een zelfbouw systeem gemaakt .  Met een paar treinen  (in schaal 0 )werkte het redelijk. Het was een Duits boekje, van ene meneer Knobloch, waar dat allemaal in stond.
 Als je thuis bent in de electronica is het mss leuk, om het eens proberen aan de praat te krijgen, zoveel mogelijkheden dan rijden en omkeren waren er niet. Dat lukt dan nog wel.
 En anders zou ik het gewoon in het museum zetten. Digitaal is toch wel beter.  8)
 Mer vr gr , Peter
« Laatst bewerkt op: 29 June 2009, 11:34:51 door Peter Kleton »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #5 Gepost op: 29 June 2009, 11:04:08 »
Zonder handleiding wordt het lastig, want je zal de frequenties moeten weten en dan uitrekenen wat de waarden van de spoelen en de condensatoren zullen moeten zijn.
Nu hebt je als het ware maar een half produkt!!
Er zitten 5 gekleurde knoppen op het stuurapparaat en ik heb 5 complete decoders met corresponderende kleurlabels. Dus behalve de handleiding volgens mij compleet.
Wel heel erg 'vintage' om te zien trouwens ;D maar idd meer iets voor de 'nostalgisten'

RETROBAHN A.G.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26717
    • Pagina van klaas
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #6 Gepost op: 29 June 2009, 11:36:36 »
Jaren geleden heb ik eens een Salota ontvanger uit elkaar gepeuterd om het geheim te ontraadselen.
Er zitten twee afgestemde kringen in, een voor vooruit en een voor achteruit. Die kringen sturen weer een eindtransistor aan om de motor te voeden.
Misschien heb ik het schema nog wel ergens in een map zitten, mocht er interesse zijn dan ga ik eens in mijn archief graven.

De beperkingen zijn al genoemd: maximaal 5 treinen en verder geen functies. Dus vandaag de dag kun je beter digitaal gaan.

Dat boekje van Knobloch heb ik ook, op basis daarvan ben ik in de jaren '80 bezig geweest om een eigen meertreinensysteem te ontwikkelen. Maar ik ben er mee gestopt toen ik tot de conclusie kwam dat ik liever op de ouderwetse analoge manier verder wilde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3985
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #7 Gepost op: 29 June 2009, 12:20:32 »
 Hallo Klaas,
 Even terzijde : Ik had  grote potkernen in gebruik, die samen met een condensator op een zekere resonantie frequentie moesten staan ,dat  afstemmen kon mooi op het werk. ;)
 Ondanks de aangehouden frequenties , had ik toch last van ''overspraak '' van het ene naar het andere kanaal. Het hele spul nam nog wel veel plaats in beslag.
 Ik ben toch maar digitaal gegaan , jouw systeem kende ik toen nog niet.
 
Zo'n oud systeem is even leuk om naar te kijken, maar tijden zijn veranderd.
 Gr ,Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #8 Gepost op: 29 June 2009, 12:36:23 »
Uit Knobloch heb ik dat zelf ook gebouwd.
In plaats van vijf treinen kon ik er acht laten rijden.

Maar . . . . . . . . toen kwamen enkele buren gezellig bij mij langs en wilden mij helpen met het verbouwen van mijn treinenhobby. Als ik aan het rijden was konden zij geen televisie meer kijken!!

Gerard

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3985
Re:Salota MehrZugSteuerung- was?
« Reactie #9 Gepost op: 29 June 2009, 16:08:23 »
 Hallo Gerard,
  Even Off- tpoic.
Ja dat ken ik. Buren hadden de TV antenne op hun zolder , keken ''zwart '' TV , maar mijn treinbaan in Sp 0 stoorde dus. Je snapt wel  , wie er verloor.  >:(
 Gelukkig is er nu kabel. :D
 Vr Gr Peter
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen