Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: DE-2 mat'46 combo  (gelezen 2870 keer)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
DE-2 mat'46 combo
« Gepost op: 27 June 2009, 15:53:23 »
kort vraagje, hebben de mat'46 en de DE 2 ooit in tractie gereden? en ook gewoon in de personenvervoer?
alvast bedankt,
Daniel

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2009, 16:05:55 »
Die soorten materieel kunnen alleen mechanisch gekoppeld rijden, dus dubbeltractie is niet mogelijk. Electrisch stroomlijn mat. vanaf mat35 t/m mat.57 kon wel door elkaar worden ingezet. DE III(oud) en DE V samen ook, en DH I en II in combinatie met DM90 kan ook. De enige Nederlandse combi van diesel en electrisch materieel in dubbeltractie die mogelijk is is een electrische en een diesel GTW van Veolia omdat het mogelijk is vanuit die diesel ook het electrische stel te bedienen incl. de pantograaf( bij Ariva stellen kan dit niet).

Daarnaast hebben de ACTS 1200en een bedieningskastje voor de ACTS 6700en, maar hier bedien je dan wel 2 locs vanaf één plek onafhankelijk van elkaar.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2009, 16:09:39 »
mooi, dankjewel!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2009, 21:50:44 »
Volgens mij was het koppelen en besturen van mat 46 en plan V ook mogelijk.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 27 June 2009, 21:54:10 door Alexander »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2009, 22:02:58 »
...uh, als je een setje verlagings-tuningveren onder een plan V zet wel ja...

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2009, 22:03:22 »
Technische gezien misschien wel, alleen hing de koppeling van mat'46 een stukje lager ;)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2009, 22:06:29 »
OK, slecht geheugen bij mij dus...maar toen dronk ik nog geen bier.   :)
Weer wat wijzer.

Groeten, Alexander

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2009, 22:23:14 »
DE-2 77 werd aan het begin zomer van 1983 door twee groene tweetjes mat.'46 van Zwolle naar Haarlem overgebracht voor het herstellen van een defect. Niet in de reizigersdienst dus en ook niet doorgeschakeld, maar toch...

Verder terug:
In de oorlog en vlak daarna werden elektrische treinstellen zonder tractie (mat.'36 en '40) tussen DE-3 en DE-5 gebruikt ter vergroting van de zitsplaatscapaciteit. Zweefvliegtuigen werden die stellen genoemd.
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #8 Gepost op: 28 June 2009, 10:14:24 »
@ mispoes,

Bij de tweewagenstellen mat '40 welke geen tractieinstallatie hadden (bijna alle).
waren de kopruiten wit geschilderd en werden zweefvliegtuigen genoemd, maar reden meestal met ander electrisch materieel.
Bij de DE-3 waren de dieselmotorenmotoren manco en deze reden tussen mat '36 twee en een mat '36 vier. Van de DE-5 en bij mij geen zodanige inzet bekend.

Bij het koppelen van een DE 2 aan ander electrisch materieel moet ook de stuurleiding van de motoren worden afgekoppeld. bij de electrische treinstellen is dit de hoofdreservoirleiding met 8 bar luchtdruk. Wordt dit vergeten gaan de motoren op maximaal vermogen draaien.
Om aan te geven welk materieel gekopeld mocht worden, waren de electrische koppeldozen van een kleur voorzien. Alleen gelijke kleuren mochten electrisch (en dus in bedrijf) gekoppeld worden. als de kleur niet overeen kwam, mocht alleen gesleept worden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2009, 10:20:23 »
nog een kort vraagje waarvoor het mij niet nodig lijkt een nieuw draadje te starten,
wanneer hadden bruine 2200 zwarte hekjes, en wanneer bruine?
Daniel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2009, 10:24:46 »
@ mispoes,
Bij de tweewagenstellen mat '40 welke geen tractieinstallatie hadden (bijna alle).
waren de kopruiten wit geschilderd en werden zweefvliegtuigen genoemd, maar reden meestal met ander electrisch materieel.
Bij de DE-3 waren de dieselmotorenmotoren manco en deze reden tussen mat '36 twee en een mat '36 vier. Van de DE-5 en bij mij geen zodanige inzet bekend.

Ach, de klepel en de klok... ik heb het allemaal door elkaar gegooid. Het is ook al weer zo lang geleden voor mij. :-\
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #11 Gepost op: 05 July 2009, 11:31:07 »
Volgens mij was het koppelen en besturen van mat 46 en plan V ook mogelijk.

Groeten, Alexander

Dan trekt de mat 64 dat ding in tweeen, heeft veel meer vermogen, en twee rijen meer koppeldoos pennen. Zijn totaal twee verschillende technieken.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #12 Gepost op: 05 July 2009, 12:20:25 »
Mat '46 en Plan V konden niet koppelen. Bij Plan V zit de koppeling hoger.
Mat '46 kon wel koppelen met mat '54 (en de vooroorlogse stroomlijnstellen).
In het verleden heb ik ook combinaties gezien van Plan U met mat '54 (en ICM met plan V, daar dat is iets anders).

CKLX

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #13 Gepost op: 05 July 2009, 20:36:36 »
Wat er allemaal met mekaar gekoppeld kon worden stond al reeds beschreven in de 2e post....

Die soorten materieel kunnen alleen mechanisch gekoppeld rijden, dus dubbeltractie is niet mogelijk. Electrisch stroomlijn mat. vanaf mat35 t/m mat.57 kon wel door elkaar worden ingezet. DE III(oud) en DE V samen ook, en DH I en II in combinatie met DM90 kan ook.