Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Hans1963
Vandaag om 22:18:48
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door ronald1956
Vandaag om 22:15:30
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door bask185
Vandaag om 22:13:17
Een leuke vrachtwagen door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:43:30
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:32:27
C12c rijtuig door roco
Vandaag om 21:12:06
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Cc72000
Vandaag om 20:48:54
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 19:49:55
info gezocht over ETS aandrijfunits door Pauldg
Vandaag om 19:41:05
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door verst107
Vandaag om 19:19:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:11:06
De prachtige reeksen van Bemo door Ronald Halma
Vandaag om 19:05:14
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:05:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 18:40:14
Show je werkplek door Sven
Vandaag om 18:38:09
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door prutser
Vandaag om 18:16:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:33:41
Modelbaan Beltheim. door Paul1969
Vandaag om 17:01:07
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
Vandaag om 16:20:52
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 16:10:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:47:37
Tsjechische Sikken door maartenvdb
Vandaag om 15:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:13:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 15:10:59
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door klusser
Vandaag om 15:07:35
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 15:01:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:39:38
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:59:16
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 13:54:42
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:40:07
  

Auteur Topic: DE-2 mat'46 combo  (gelezen 2926 keer)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
DE-2 mat'46 combo
« Gepost op: 27 June 2009, 15:53:23 »
kort vraagje, hebben de mat'46 en de DE 2 ooit in tractie gereden? en ook gewoon in de personenvervoer?
alvast bedankt,
Daniel

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2009, 16:05:55 »
Die soorten materieel kunnen alleen mechanisch gekoppeld rijden, dus dubbeltractie is niet mogelijk. Electrisch stroomlijn mat. vanaf mat35 t/m mat.57 kon wel door elkaar worden ingezet. DE III(oud) en DE V samen ook, en DH I en II in combinatie met DM90 kan ook. De enige Nederlandse combi van diesel en electrisch materieel in dubbeltractie die mogelijk is is een electrische en een diesel GTW van Veolia omdat het mogelijk is vanuit die diesel ook het electrische stel te bedienen incl. de pantograaf( bij Ariva stellen kan dit niet).

Daarnaast hebben de ACTS 1200en een bedieningskastje voor de ACTS 6700en, maar hier bedien je dan wel 2 locs vanaf één plek onafhankelijk van elkaar.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2009, 16:09:39 »
mooi, dankjewel!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2009, 21:50:44 »
Volgens mij was het koppelen en besturen van mat 46 en plan V ook mogelijk.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 27 June 2009, 21:54:10 door Alexander »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2009, 22:02:58 »
...uh, als je een setje verlagings-tuningveren onder een plan V zet wel ja...

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2009, 22:03:22 »
Technische gezien misschien wel, alleen hing de koppeling van mat'46 een stukje lager ;)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2009, 22:06:29 »
OK, slecht geheugen bij mij dus...maar toen dronk ik nog geen bier.   :)
Weer wat wijzer.

Groeten, Alexander

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2009, 22:23:14 »
DE-2 77 werd aan het begin zomer van 1983 door twee groene tweetjes mat.'46 van Zwolle naar Haarlem overgebracht voor het herstellen van een defect. Niet in de reizigersdienst dus en ook niet doorgeschakeld, maar toch...

Verder terug:
In de oorlog en vlak daarna werden elektrische treinstellen zonder tractie (mat.'36 en '40) tussen DE-3 en DE-5 gebruikt ter vergroting van de zitsplaatscapaciteit. Zweefvliegtuigen werden die stellen genoemd.
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #8 Gepost op: 28 June 2009, 10:14:24 »
@ mispoes,

Bij de tweewagenstellen mat '40 welke geen tractieinstallatie hadden (bijna alle).
waren de kopruiten wit geschilderd en werden zweefvliegtuigen genoemd, maar reden meestal met ander electrisch materieel.
Bij de DE-3 waren de dieselmotorenmotoren manco en deze reden tussen mat '36 twee en een mat '36 vier. Van de DE-5 en bij mij geen zodanige inzet bekend.

Bij het koppelen van een DE 2 aan ander electrisch materieel moet ook de stuurleiding van de motoren worden afgekoppeld. bij de electrische treinstellen is dit de hoofdreservoirleiding met 8 bar luchtdruk. Wordt dit vergeten gaan de motoren op maximaal vermogen draaien.
Om aan te geven welk materieel gekopeld mocht worden, waren de electrische koppeldozen van een kleur voorzien. Alleen gelijke kleuren mochten electrisch (en dus in bedrijf) gekoppeld worden. als de kleur niet overeen kwam, mocht alleen gesleept worden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2009, 10:20:23 »
nog een kort vraagje waarvoor het mij niet nodig lijkt een nieuw draadje te starten,
wanneer hadden bruine 2200 zwarte hekjes, en wanneer bruine?
Daniel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2009, 10:24:46 »
@ mispoes,
Bij de tweewagenstellen mat '40 welke geen tractieinstallatie hadden (bijna alle).
waren de kopruiten wit geschilderd en werden zweefvliegtuigen genoemd, maar reden meestal met ander electrisch materieel.
Bij de DE-3 waren de dieselmotorenmotoren manco en deze reden tussen mat '36 twee en een mat '36 vier. Van de DE-5 en bij mij geen zodanige inzet bekend.

Ach, de klepel en de klok... ik heb het allemaal door elkaar gegooid. Het is ook al weer zo lang geleden voor mij. :-\
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #11 Gepost op: 05 July 2009, 11:31:07 »
Volgens mij was het koppelen en besturen van mat 46 en plan V ook mogelijk.

Groeten, Alexander

Dan trekt de mat 64 dat ding in tweeen, heeft veel meer vermogen, en twee rijen meer koppeldoos pennen. Zijn totaal twee verschillende technieken.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
    • Secondtrains.com
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #12 Gepost op: 05 July 2009, 12:20:25 »
Mat '46 en Plan V konden niet koppelen. Bij Plan V zit de koppeling hoger.
Mat '46 kon wel koppelen met mat '54 (en de vooroorlogse stroomlijnstellen).
In het verleden heb ik ook combinaties gezien van Plan U met mat '54 (en ICM met plan V, daar dat is iets anders).

CKLX

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #13 Gepost op: 05 July 2009, 20:36:36 »
Wat er allemaal met mekaar gekoppeld kon worden stond al reeds beschreven in de 2e post....

Die soorten materieel kunnen alleen mechanisch gekoppeld rijden, dus dubbeltractie is niet mogelijk. Electrisch stroomlijn mat. vanaf mat35 t/m mat.57 kon wel door elkaar worden ingezet. DE III(oud) en DE V samen ook, en DH I en II in combinatie met DM90 kan ook.