Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
Vandaag om 23:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 23:33:31
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:29
Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
  

Auteur Topic: DE-2 mat'46 combo  (gelezen 2982 keer)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
DE-2 mat'46 combo
« Gepost op: 27 June 2009, 15:53:23 »
kort vraagje, hebben de mat'46 en de DE 2 ooit in tractie gereden? en ook gewoon in de personenvervoer?
alvast bedankt,
Daniel

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2989
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #1 Gepost op: 27 June 2009, 16:05:55 »
Die soorten materieel kunnen alleen mechanisch gekoppeld rijden, dus dubbeltractie is niet mogelijk. Electrisch stroomlijn mat. vanaf mat35 t/m mat.57 kon wel door elkaar worden ingezet. DE III(oud) en DE V samen ook, en DH I en II in combinatie met DM90 kan ook. De enige Nederlandse combi van diesel en electrisch materieel in dubbeltractie die mogelijk is is een electrische en een diesel GTW van Veolia omdat het mogelijk is vanuit die diesel ook het electrische stel te bedienen incl. de pantograaf( bij Ariva stellen kan dit niet).

Daarnaast hebben de ACTS 1200en een bedieningskastje voor de ACTS 6700en, maar hier bedien je dan wel 2 locs vanaf één plek onafhankelijk van elkaar.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #2 Gepost op: 27 June 2009, 16:09:39 »
mooi, dankjewel!

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #3 Gepost op: 27 June 2009, 21:50:44 »
Volgens mij was het koppelen en besturen van mat 46 en plan V ook mogelijk.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 27 June 2009, 21:54:10 door Alexander »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9898
    • belse roestkraam
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #4 Gepost op: 27 June 2009, 22:02:58 »
...uh, als je een setje verlagings-tuningveren onder een plan V zet wel ja...

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #5 Gepost op: 27 June 2009, 22:03:22 »
Technische gezien misschien wel, alleen hing de koppeling van mat'46 een stukje lager ;)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 796
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #6 Gepost op: 27 June 2009, 22:06:29 »
OK, slecht geheugen bij mij dus...maar toen dronk ik nog geen bier.   :)
Weer wat wijzer.

Groeten, Alexander

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #7 Gepost op: 27 June 2009, 22:23:14 »
DE-2 77 werd aan het begin zomer van 1983 door twee groene tweetjes mat.'46 van Zwolle naar Haarlem overgebracht voor het herstellen van een defect. Niet in de reizigersdienst dus en ook niet doorgeschakeld, maar toch...

Verder terug:
In de oorlog en vlak daarna werden elektrische treinstellen zonder tractie (mat.'36 en '40) tussen DE-3 en DE-5 gebruikt ter vergroting van de zitsplaatscapaciteit. Zweefvliegtuigen werden die stellen genoemd.
 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #8 Gepost op: 28 June 2009, 10:14:24 »
@ mispoes,

Bij de tweewagenstellen mat '40 welke geen tractieinstallatie hadden (bijna alle).
waren de kopruiten wit geschilderd en werden zweefvliegtuigen genoemd, maar reden meestal met ander electrisch materieel.
Bij de DE-3 waren de dieselmotorenmotoren manco en deze reden tussen mat '36 twee en een mat '36 vier. Van de DE-5 en bij mij geen zodanige inzet bekend.

Bij het koppelen van een DE 2 aan ander electrisch materieel moet ook de stuurleiding van de motoren worden afgekoppeld. bij de electrische treinstellen is dit de hoofdreservoirleiding met 8 bar luchtdruk. Wordt dit vergeten gaan de motoren op maximaal vermogen draaien.
Om aan te geven welk materieel gekopeld mocht worden, waren de electrische koppeldozen van een kleur voorzien. Alleen gelijke kleuren mochten electrisch (en dus in bedrijf) gekoppeld worden. als de kleur niet overeen kwam, mocht alleen gesleept worden.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Daniel.

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #9 Gepost op: 28 June 2009, 10:20:23 »
nog een kort vraagje waarvoor het mij niet nodig lijkt een nieuw draadje te starten,
wanneer hadden bruine 2200 zwarte hekjes, en wanneer bruine?
Daniel

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9023
  • Hengelooo 1:160
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #10 Gepost op: 28 June 2009, 10:24:46 »
@ mispoes,
Bij de tweewagenstellen mat '40 welke geen tractieinstallatie hadden (bijna alle).
waren de kopruiten wit geschilderd en werden zweefvliegtuigen genoemd, maar reden meestal met ander electrisch materieel.
Bij de DE-3 waren de dieselmotorenmotoren manco en deze reden tussen mat '36 twee en een mat '36 vier. Van de DE-5 en bij mij geen zodanige inzet bekend.

Ach, de klepel en de klok... ik heb het allemaal door elkaar gegooid. Het is ook al weer zo lang geleden voor mij. :-\
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #11 Gepost op: 05 July 2009, 11:31:07 »
Volgens mij was het koppelen en besturen van mat 46 en plan V ook mogelijk.

Groeten, Alexander

Dan trekt de mat 64 dat ding in tweeen, heeft veel meer vermogen, en twee rijen meer koppeldoos pennen. Zijn totaal twee verschillende technieken.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #12 Gepost op: 05 July 2009, 12:20:25 »
Mat '46 en Plan V konden niet koppelen. Bij Plan V zit de koppeling hoger.
Mat '46 kon wel koppelen met mat '54 (en de vooroorlogse stroomlijnstellen).
In het verleden heb ik ook combinaties gezien van Plan U met mat '54 (en ICM met plan V, daar dat is iets anders).

CKLX

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4090
Re:DE-2 mat'46 combo
« Reactie #13 Gepost op: 05 July 2009, 20:36:36 »
Wat er allemaal met mekaar gekoppeld kon worden stond al reeds beschreven in de 2e post....

Die soorten materieel kunnen alleen mechanisch gekoppeld rijden, dus dubbeltractie is niet mogelijk. Electrisch stroomlijn mat. vanaf mat35 t/m mat.57 kon wel door elkaar worden ingezet. DE III(oud) en DE V samen ook, en DH I en II in combinatie met DM90 kan ook.