Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 17:37:15
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:13:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:58:21
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:56:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
  

Auteur Topic: Digitaliseren van een lok met 4 motoren  (gelezen 1458 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Gepost op: 24 June 2009, 19:06:38 »
Hallo,
 Een algemene vraag van iemand uit een ander forum:
Mag ik 4 motoren allemaal aan dezelfde  decoder uitgang aansluiten , aangenomen ,dat deze de totale stroom van deze motoren hebben mag?
 Of moet ik 4 decoders nemen met elk 1 motor, die  dus alle 4 hetzelfde adres hebben?
 vr gr Peter Kleton.
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1270
  • N en G rijder
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #1 Gepost op: 24 June 2009, 19:12:10 »
Ik heb meerdere LGB locs met 2 motoren waar gewoon 1 decoder in zit. Als de decoder de stroom kan leveren zou dat moeten kunnen.
Enige punt m.i. is de verlaging van de weerstand als je 4 motoren parallel schakelt. Dat kun je dan oplossen door 2 x 2 motoren in serie te verbinden en deze 2 setjes dan parallel doorverbinden.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #2 Gepost op: 24 June 2009, 20:47:57 »
Uitgaande dat de loc is uitgevoerd met 4 dezelfde motoren (qua merk en type) zou ik toch zeggen: Nee, geef iedere motor een eigen decoder. Want ook al zijn het dezelfde motoren, qua belasting en eigen (loop)weerstand zullen ze toch ieder een eigen tegenspanning produceren.

In de praktijk: de huidige modelmotoren worden aan de lopende band volautomatisch gemaakt, waardoor de onderlinge verschillen minimaal zullen zijn. De rolweerstand van een hele trein zal voor elke motor praktisch gelijk zijn. Dat betekent dat de verschillen in de tegen-EMK en de belasting van de motoren gering zullen blijven. En dan zal de decoder de hele motorschakeling als een (grote) belastingbron beschouwen.

Ik zou er voor kiezen om in zo'n geval alle vier de motoren op een en dezelfde decoder aan te sluiten. Maar wel goed checken of de decoder de belasting van alle vier de motoren goed kan verwerken en dat het niet zal leiden tot ontoelaatbare verwarming van enkele componenten.

Gerard

Aspelix

  • Gast
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #3 Gepost op: 24 June 2009, 20:55:52 »
??? ???

Gerard,

Is het nou Nee, zoals in de eerste alinea van je antwoord,
of ja, zoals in de derde alinea

Groet, Ruurd

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #4 Gepost op: 25 June 2009, 20:50:49 »
Ruurd,

 ;D Volgens de elektro theorie: Neen

 ;) Volgens de huidige techniek: Ja, gewoon alle vier de motoren op een decoder.

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re:Digitaliseren van een lok met 4 motoren
« Reactie #5 Gepost op: 25 June 2009, 21:10:08 »
Als het 4 identiek motoren zijn, dan zal de tegen-EMK onderling weinig verschillen. Zeker als het gaat om klokankermotoren. Daarvan zijn de elektrische eigenschappen zeer goed gelijk. Wat de decoder dan ziet is het gemiddelde van die tegen-EMK's. Dus het lijkt me geen probleem om 4 motoren gewoon parallel aan te sluiten.
Even verondersteld dat ze samen hetzelfde model aandrijven, hetzelfde toerental draaien en een gelijk aandeel leveren aan de trekkracht.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.