Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
1200blauw
Vandaag
om 14:10:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:52
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:59:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven.
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:25:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 13:17:42
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:04:26
Een nieuw begin
door
dreezy
Vandaag
om 12:51:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:51:16
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips?
door
Jasperr
Vandaag
om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 12:46:17
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:35:29
Station Roodeschool
door
gdh
Vandaag
om 12:33:50
Draaischijf digitaal aansturen.
door
Eenerspoor
Vandaag
om 12:11:59
20 jaar BNLS
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:42:29
EifelBurgenBahn
door
meino
Vandaag
om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en?
door
MOVisser
Vandaag
om 10:52:16
Rails roestig verven
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 10:45:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:12:38
Br 38 Piko Superen.
door
puntenglijder
Vandaag
om 10:05:06
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
Vandaag
om 09:48:41
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
emmenaar
Vandaag
om 09:10:16
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV.
door
Tedo
20 June 2025, 23:23:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
lrrw
20 June 2025, 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder
door
RICROO
20 June 2025, 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM
door
MOVisser
20 June 2025, 22:14:13
Railcom zender bouwen
door
AP3737
20 June 2025, 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
20 June 2025, 21:53:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen? (gelezen 6243 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9884
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #15 Gepost op:
09 November 2006, 22:43:05 »
metalen veertjes zullen sowieso weinig doen... kunstof veertjes kunnen eventueel problemen geven, kunstof blijft namelijk niet helemaal veerkrachtig maar heeft een soort stroperigheid, langzaam maar zeker zal het zich naar zn nieuwe vorm zetten. (kruiprek/creep strain) In theorie kan zo'n kunstof veerconstructie dus na een tijdlang stilstaan in een boog uigerekt/lam raken, maar het soort kunstof dat men voor die verende gevalletjes gebruikt kan daar wel aardig tegen.
grtz
Floris
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
prutser
Offline
Berichten: 6700
Spaar ze allemaal.
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #16 Gepost op:
09 November 2006, 22:52:27 »
Ja en door de zwaartekrachtwerking zie ik mij treintjes steeds platter worden.
Stephan
Gelogd
Adieu
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26575
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #17 Gepost op:
09 November 2006, 23:57:31 »
Als je echt bang bent dat er iets uitrekt, indrukt of verslijt door het gebruik, zet die treinen dan maar in de vitrine.
Anders gezegd: als je je gek laat maken door alle indianenverhalen die er rondgaan dan kun je helemaal niks meer doen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Robertus
Offline
Berichten: 53
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #18 Gepost op:
10 November 2006, 12:54:59 »
Geen paniek!
Bij mij worden treinen van 9 intercityrijtuigen bergje op-bergje af, door bogen met een straal van 42-200cm, snel en langzaam, af en toe een frontale botsing, geduwd en de koppelingen geven geen krimp.
Rob
Gelogd
Stephan
Offline
Berichten: 25
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #19 Gepost op:
10 November 2006, 16:32:41 »
Citaat van: prutser op 09 November 2006, 22:41:20
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?
Stephan
Dat weet ik niet meer. Het is ook al heel lang geleden. Toen ik het las leek het mij ook al onlogisch. Maar ik wou het toch nog gewoon even weten of het echt zo was. Maar als ik zou de reacties lees geloof ik er al helemaal niks meer van
Stephan
Gelogd
Lopend project: Opbouw baanplan
arjen
Gast
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #20 Gepost op:
12 November 2006, 13:45:39 »
Ik kan me één situatie voorstellen. Namelijk wanneer de terugstelveertjes van een beroerde, te stugge kwaliteit kunststof zijn en bovendien aan de korte kant, terwijl je geen kortkoppelingen gebruikt maar ouderwetse beugelkoppelingen. Dat zou het kunnen gebeuren dat bij het duwen van een zware trein de verbinding 'knikt' en de koppelingen dermate ver naar de zijkant worden gedrukt dat de beperkte elasticiteit van de veertjes het niet meer kan bijhouden.
Zie bijvoorbeeld de oude 'Linz' bakwagens van Liliput en misschien de BR80 van Roco, al duwt die waarschijnlijk niet hard genoeg om zichzelf te beschadigen.
Arjen.
Gelogd
Wim Waleboer
Offline
Berichten: 197
Pluk de dag
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #21 Gepost op:
13 November 2006, 12:32:51 »
Om het verhaal dan maar compleet te maken: ik had een wagon tegen een stootblok afgesteld zonder te zien dat de roco kortkoppeling tegen het stootblok was gereden en als het ware opengedrukt stond.
Toen ik enkele weken later deze wagons vqan het opstelspoor wegtrok en een loc voor de reeks wou zetten bleek de koppeling nog open te staan en koppelt dan echt niet aan.
Oplossing was in warm water leggen met een knijper erop zodat deze weer gesloten kwam te staan.
Gelogd
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?