Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
Rails roestig verven door Ferdinand Bogman
17 June 2025, 23:21:16
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Intermittende kortsluiting door Albert de Heer
17 June 2025, 23:08:36
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
17 June 2025, 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?  (gelezen 6224 keer)

Stephan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Gepost op: 09 November 2006, 21:40:19 »
Veel geloof ik er niet van, maar een tijdje geleden heb ik ergens gelezen dat wanneer je treinen duwt de koppelingen uit kunnen rekken en niet meer functioneren. Hoe langer de geduwde trein was, hoe erger het probleem zou worden.

Is dit nu gewoon een fabeltje of gebeurd dit echt bij (lange) geduwde treinen. En zo ja, zijn er oplossingen om dit tegen te gaan?

Stephan
Lopend project: Opbouw baanplan

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #1 Gepost op: 09 November 2006, 21:53:02 »
Dat lijk me inderdaad een fabeltje! De koppelingen zijn zo gemaakt dat je 2 kanten op kan!

Groetjes,

Robbert

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #2 Gepost op: 09 November 2006, 21:58:56 »
Hoe kan je koppelingen uitrekken bij duwen.
Dat kan niet is mijn mening.

Bij het trekken van materieel klinkt dit uitrekken waarschijnlijker.
Dan nog vraag ik me af of uitrekken van koppelingen/veertjes aan koppelingen enz, wel kan.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Anoniem

  • Gast
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #3 Gepost op: 09 November 2006, 22:02:08 »
Hoe kan je koppelingen uitrekken bij duwen.

Bij stoppen misschien? (traagheid van massa -> rijtuigen willen doorrijden en geven een snok aan koppelingen) Ik zeg niet dat het waar is, het lijkt ook mij vrij onwaarschijnlijk, maar het is niet per definitie zo dat bij duwen nooit trekkrachten op de koppelingen zouden kunnen ontstaan.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #4 Gepost op: 09 November 2006, 22:10:11 »
Dan drukken de koppelingen m.i. inelkaar...en wordt er niks uitgetrokken....

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #5 Gepost op: 09 November 2006, 22:13:12 »
Als de trein stopt trekken de koppelingen uit elkaar. Maar ik geloof niet dat dit veel schade kan/zal toebrengen aan je koppelingen.
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #6 Gepost op: 09 November 2006, 22:14:53 »
Citaat
Als de trein stopt trekken de koppelingen uit elkaar.

Ik zal er eens opletten...klinkt totaal niet logisch naar mijn idee.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

Bust3R ÖBB

  • ÖBB in N
  • Offline Offline
  • Berichten: 1146
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #7 Gepost op: 09 November 2006, 22:18:06 »
Dat lijkt mij tenminste, omdat de duwende lok (in model dan) als eerste begint met het afremmen en daardoor de wagons (zonder rem o.i.d.) eerst nog verder willen maar niet kunnen door de remmende loc.

Maar ik kan er ook totaal naast zitten  ;)
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2006, 22:19:18 »
hm..daar zit wel wat in ja.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #9 Gepost op: 09 November 2006, 22:22:50 »
Misschien ligt het er ook aan wat voor koppeling je gebruikt ;)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9884
    • belse roestkraam
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #10 Gepost op: 09 November 2006, 22:23:13 »
ja, wat gebeurt er dan als je wegrijdt met een gewone getrokken trein?  ???

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #11 Gepost op: 09 November 2006, 22:31:43 »
Volgens mij ligt de koppeling uit z'n houder voordat hij ook maar een krimp geeft. Probeer maar 2 losse koppelingen te koppelen, en dan te trekken aan de stukjes die normaal in de NEM schacht gaan. De kracht die nodig is om ook maar iets stuk te maken is een stuk groter dan iedere normale modeltrein kan leveren.
Dat de veertjes van de koppeling uitrekken lijkt me aannemelijker, hoewel dat ook niet zo hard zal gaan.
En wat dan nog, dan vervang je ze toch gewoon na 30 jaar  ;D

Joeri

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22446
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #12 Gepost op: 09 November 2006, 22:37:54 »
En heeft iemand dat in de praktijk wel eens gemerkt?

Ik niet. Mijn treinen worden getrokken en geduwd. Ik heb treinen soms weken lang in bogen laten staan. Nooit wat gemerkt van slappe veertjes of koppelingen.

En wat nog, zoals Joeri terecht opmerkt. Een veertje of een koppeling vervangen kost een drol en is kinderspel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #13 Gepost op: 09 November 2006, 22:39:11 »
hmm...een drol kan soms aardig wat moeite kosten maar dat terzijde...

Het vervangen is inderdaad eenvoudig.
Heb er ook nog nooit last van gehad.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6700
  • Spaar ze allemaal.
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« Reactie #14 Gepost op: 09 November 2006, 22:41:20 »
Veel geloof ik er niet van, maar een tijdje geleden heb ik ergens gelezen dat enz.

Stephan
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?

Stephan