Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Resin kits best met of zonder grondlaag
door
Ben
Vandaag
om 06:48:03
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:15:52
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 23:54:58
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
16 December 2025, 23:34:55
Hoe voorkom je strooilicht van smd led?
door
Edwin2121992
16 December 2025, 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje
door
Kees-Jan
16 December 2025, 23:29:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
16 December 2025, 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
defender
16 December 2025, 23:04:19
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino"
door
Jan-Peter
16 December 2025, 22:52:24
ESU V5 Decoder setting
door
NS2408
16 December 2025, 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
MathynK
16 December 2025, 22:41:11
Goede wensen voor 2026
door
Frank 123
16 December 2025, 22:26:36
Modellbau Lingen 2026
door
Frank 123
16 December 2025, 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
16 December 2025, 21:44:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
AndrevdG
16 December 2025, 21:39:02
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
16 December 2025, 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
16 December 2025, 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Rick
16 December 2025, 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling
door
Rick
16 December 2025, 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026
door
Ad Cleijsen
16 December 2025, 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
neudalhausenstadbahn
16 December 2025, 20:38:46
Zee. Land.
door
Huup
16 December 2025, 19:59:34
Terschellinger Spoor
door
FritsT
16 December 2025, 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
16 December 2025, 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw
door
bellejt
16 December 2025, 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
16 December 2025, 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum
door
KNed
16 December 2025, 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules
door
spoorijzer
16 December 2025, 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
Klaas Zondervan
16 December 2025, 16:07:09
Starter met spoor G
door
MOVisser
16 December 2025, 14:42:13
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen? (gelezen 6583 keer)
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9893
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #15 Gepost op:
09 November 2006, 22:43:05 »
metalen veertjes zullen sowieso weinig doen... kunstof veertjes kunnen eventueel problemen geven, kunstof blijft namelijk niet helemaal veerkrachtig maar heeft een soort stroperigheid, langzaam maar zeker zal het zich naar zn nieuwe vorm zetten. (kruiprek/creep strain) In theorie kan zo'n kunstof veerconstructie dus na een tijdlang stilstaan in een boog uigerekt/lam raken, maar het soort kunstof dat men voor die verende gevalletjes gebruikt kan daar wel aardig tegen.
grtz
Floris
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
prutser
Offline
Berichten: 6815
Spaar ze allemaal.
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #16 Gepost op:
09 November 2006, 22:52:27 »
Ja en door de zwaartekrachtwerking zie ik mij treintjes steeds platter worden.
Stephan
Gelogd
Adieu
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27042
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #17 Gepost op:
09 November 2006, 23:57:31 »
Als je echt bang bent dat er iets uitrekt, indrukt of verslijt door het gebruik, zet die treinen dan maar in de vitrine.
Anders gezegd: als je je gek laat maken door alle indianenverhalen die er rondgaan dan kun je helemaal niks meer doen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Robertus
Offline
Berichten: 53
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #18 Gepost op:
10 November 2006, 12:54:59 »
Geen paniek!
Bij mij worden treinen van 9 intercityrijtuigen bergje op-bergje af, door bogen met een straal van 42-200cm, snel en langzaam, af en toe een frontale botsing, geduwd en de koppelingen geven geen krimp.
Rob
Gelogd
Stephan
Offline
Berichten: 25
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #19 Gepost op:
10 November 2006, 16:32:41 »
Citaat van: prutser op 09 November 2006, 22:41:20
Waar heb je dat eigenlijk gelezen?
Stephan
Dat weet ik niet meer. Het is ook al heel lang geleden. Toen ik het las leek het mij ook al onlogisch. Maar ik wou het toch nog gewoon even weten of het echt zo was. Maar als ik zou de reacties lees geloof ik er al helemaal niks meer van
Stephan
Gelogd
Lopend project: Opbouw baanplan
arjen
Gast
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #20 Gepost op:
12 November 2006, 13:45:39 »
Ik kan me één situatie voorstellen. Namelijk wanneer de terugstelveertjes van een beroerde, te stugge kwaliteit kunststof zijn en bovendien aan de korte kant, terwijl je geen kortkoppelingen gebruikt maar ouderwetse beugelkoppelingen. Dat zou het kunnen gebeuren dat bij het duwen van een zware trein de verbinding 'knikt' en de koppelingen dermate ver naar de zijkant worden gedrukt dat de beperkte elasticiteit van de veertjes het niet meer kan bijhouden.
Zie bijvoorbeeld de oude 'Linz' bakwagens van Liliput en misschien de BR80 van Roco, al duwt die waarschijnlijk niet hard genoeg om zichzelf te beschadigen.
Arjen.
Gelogd
Wim Waleboer
Offline
Berichten: 197
Pluk de dag
Re: Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?
«
Reactie #21 Gepost op:
13 November 2006, 12:32:51 »
Om het verhaal dan maar compleet te maken: ik had een wagon tegen een stootblok afgesteld zonder te zien dat de roco kortkoppeling tegen het stootblok was gereden en als het ware opengedrukt stond.
Toen ik enkele weken later deze wagons vqan het opstelspoor wegtrok en een loc voor de reeks wou zetten bleek de koppeling nog open te staan en koppelt dan echt niet aan.
Oplossing was in warm water leggen met een knijper erop zodat deze weer gesloten kwam te staan.
Gelogd
Modulair SalzBurgerLandesBahn en 500m2 LGBbaan
http://salzburgerlandesbahn.multiply.com/
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Geduwde treinen.............slecht voor de koppelingen?