Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 14:00:05
Line-up foto's van modellen door eemstede
Vandaag om 13:39:32
Een leuke vrachtwagen door Scratchbuilt
Vandaag om 13:30:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorzeven
Vandaag om 13:00:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:18
Bietschtalbrücke h0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:58:14
Viesmann 5214 pendelautomaat door Ronald Halma
Vandaag om 12:56:52
C12c rijtuig door grossraumwagen
Vandaag om 12:56:08
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 12:48:00
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Pauldg
Vandaag om 12:34:11
Van 2D afbeelding naar 3D model door morris1
Vandaag om 12:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Paul1969
Vandaag om 12:13:29
verlichting op mijn draaischijf zeten door bask185
Vandaag om 12:03:58
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 11:48:02
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama door Ronald Halma
Vandaag om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan door Henk Veenstra
Vandaag om 10:21:10
Stoomloks van de staatsmijnen door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Spelfaut
Vandaag om 09:52:23
Liliput verpakking en motor door grossraumwagen
Vandaag om 09:50:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 09:25:51
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model door Reinout van Rees
Vandaag om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0 door Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
NS 8800 in spoor 0 door Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Multimaus Error 13 door Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer door Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69 door defender
14 October 2025, 19:38:51
  

Auteur Topic: Polarisatie Peco hele Engelsman  (gelezen 1996 keer)

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Polarisatie Peco hele Engelsman
« Gepost op: 20 June 2009, 14:32:40 »
In mijn baan in opbouw staan 3 hele Engelsmannen gepland.

Ik heb deze inmiddels ook in huis.
Er zit een schema bij om de wisseltongen goed te polariseren, en wordt aangegevn dat de wissels ook geheel geisoleerd van de rest van de baan moeten zijn.

Zoals aangegeven is mijn baan nog in opbouw, en heb ik de stroom tijdelijk aangesloten, en word het geheel gevoed met één trafo.

Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Aspelix

  • Gast
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #1 Gepost op: 20 June 2009, 15:44:58 »
Hallo Jeroen,

Wat wil je testen? Dat wordt mij niet duidelijk uit je verhaal.

Mijn gedachtengang is, dat je niet nodeloos dubbel werk moet gaan doen.
Ik zou meteen polariseren, dan hoef je de zaak in de toekomst niet nogmaals te leggen en uit te proberen.

Ik hanteer het motto, dat werken niet erg is. Hard werken evenmin.
Maar ik heb een bloedhekel aan nodeloos hard werken. :o
Als hardwerken onvermijdelijk is, tja, pech.  :(
Maar als het voorkomen kán worden (y)

En eerst een ??? ??? uittesten, Engelsman uitnemen, polariseren, plaatsen en wéér uittesten noem ik nodeloos hard werken.  :'( :'(

Veel plezier er mee en suc6

Groet, Ruurd

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #2 Gepost op: 20 June 2009, 16:01:30 »
Jeroen,

Wanneer je deze Engelse wissels niet polariseert en direct aansluit zul je weinig kunnen testen want dan heb maak je bij het schakelen naar afbuigende stand gelijk sluiting. Het lijkt in eerste instantie best ingewikkeld maar het helpt al door de stugge metaaldraadjes die er standaard aanzitten te vervangen door een soepel draadje met een kleur. Als je dan steeds aanhoudt dat de linker railstaaf in de rijrichting bijv. zwart is en de rechter rood dan heb je maar 2 punten die moeten wisselen van kleur afhankelijk van de wisselstand. Die 2 heb ik wit bedraad en zijn de polarisatie punten. In test fase kan je deze nog los houden en tegen de juiste (kleur) railstaaf houden. Als je dan ook de hartstukken isoleert naar de doorgaande rails dan kan je volop testen.

succes Ferry

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #3 Gepost op: 20 June 2009, 20:21:49 »
Moet ik nu al meteen de wisseltongen polariseren, of kan ik voor het testen dit nog achterwege laten.

Het korte antwoord is JA.
Het lange antwoord je kunt niets achterwege laten, het moet.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 384
    • Spoor en Staal
Re:Polarisatie Peco hele Engelsman
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2009, 08:19:22 »
OK Bedankt.

Ik bedoel met testen voornamelijk de ligging, dat er dus bijv. geen knikken in de railsverbinding zitten.
Makkelijkste manier van testen is er met een loc over heen te rijden en kijken hoe het reageert.

Ik ga bouwen, en bij verdere vragen horen jullie het wel.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.